Situatie Midden-Oosten

14-11-2023 14:58 3050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

______________________________________________________________

* Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie.


Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.


Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

actueel/hamas-aanval-op-zuid-isral/list ... es/501431#
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
23-12-2023 12:53
Die “claim” is ook nooit gedaan. Er zijn twee uitspraken van een journaliste aan elkaar verbonden en daardoor (vrij kort) een eigen leven gaan leiden. Maar het wordt al anderhalve maand gebruikt. “Dat van die onthoofde babies was ook niet waar!!!

Kun je ook gewoon niet doen, hoor.
Ik lees in jouw stuk 1 kind onthoofd, waarschijnlijk nadat ze dood was. De 40 baby’s die onthoofd zouden zijn, is geen bewijs voor. Ondanks dat het overal in het nieuws was en zelfs Biden bevestigde het gezien te hebben. Nee dus. Het is door iemand gezegd en zomaar voor waar aangenomen, zoals iedereen dat kan doen, in dit geval een journalist, niet met opzet en met excuses maar wel ongefundeerd dus.
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
23-12-2023 13:07
Ik sta niet 100% achter de aanpak van Israël, maar waar ik niet tegen kan zijn leugens waarop anderen hun mening verkondigen.
Ik heb precies hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
23-12-2023 13:06
Er zijn ook kinderen onthoofd.
Waar lees je dat?
Marchuba schreef:
23-12-2023 13:09
Waar lees je dat?
Nog even en er is niemand onthoofd :facepalm:.
Alle reacties Link kopieren
Marchuba schreef:
23-12-2023 13:09
Waar lees je dat?
In de interviews met de pathologisch arts.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
23-12-2023 13:11
Nog even en er is niemand onthoofd :facepalm:.
Dat zei ik niet, er werd hier gezegd dat er baby’s onthoofd zijn. Èén 12jarige, vermoedelijk nadat ze overleden was. Waarom frustreert het je zo dat er geen bewijs voor is en ik het daarom niet aanneem?
marchuba wijzigde dit bericht op 23-12-2023 13:16
10.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Marchuba schreef:
23-12-2023 13:08
Ik lees in jouw stuk 1 kind onthoofd, waarschijnlijk nadat ze dood was. De 40 baby’s die onthoofd zouden zijn, is geen bewijs voor. Ondanks dat het overal in het nieuws was en zelfs Biden bevestigde het gezien te hebben. Nee dus. Het is door iemand gezegd en zomaar voor waar aangenomen, zoals iedereen dat kan doen, in dit geval een journalist, niet met opzet en met excuses maar wel ongefundeerd dus.
Ik lees heel veel verschillende nieuwswebsites en kranten en ik heb dit nergens gezien of gelezen. Ik heb alleen heel vaak gelezen op social media dat er wel of geen 40 baby's zijn onthoofd (er was een kraamafdeling ofzo?). Het was dus helemaal niet 'overal op het nieuws', althans niet op iets van kwaliteit. Social media is geen nieuws...
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Marchuba schreef:
23-12-2023 13:08
Ik lees in jouw stuk 1 kind onthoofd, waarschijnlijk nadat ze dood was. De 40 baby’s die onthoofd zouden zijn, is geen bewijs voor. Ondanks dat het overal in het nieuws was en zelfs Biden bevestigde het gezien te hebben. Nee dus. Het is door iemand gezegd en zomaar voor waar aangenomen, zoals iedereen dat kan doen, in dit geval een journalist, niet met opzet en met excuses maar wel ongefundeerd dus.
Ja. Wij zeggen toch precies hetzelfde? Dat van die onthoofde babies was niet zo. Is ook nooit zo door iemand gesteld. Maar is wel zo verspreid. En al vrij snel weer “debunked”.

En er staat op film, dat iemand een Thaise man probeert te onthoofden met een tuingereedschap ofzoiets.

Israeli officials invited journalists to see some of the remains of victims of Hamas’ Oct. 7 attack and speak with the forensic pathologists working with the bodies. Dr. Chen Kugel, who is in charge of Israel’s National Center of Forensic Medicine, told those reporters that the ages of victims ranged from 3 months to 80 or 90 years, according to a Nov. 6 article published by The Media Line, an American outlet that covers the Middle East. “Many bodies, including those of babies, are without heads,” the article said. “Asked if they were decapitated, Kugel answered yes. Although he admits that, given the circumstances, it’s difficult to ascertain whether they were decapitated before or after death, as well as how they were beheaded, ‘whether cut off by knife or blown off by RPG,’ he explained.”

Als iemand die lichamen gevonden heeft, dan ziet iemand een onthoofd mens.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
23-12-2023 12:51
Wat een stropopargument. Mensen durven hier niet mee te schrijven, want sommigen zijn hier zo pro-Israël.

Zelf vloog je een paar pagina’s geleden enorm uit de bocht. Ik ben er maar niet op ingegaan, want dat deed iemand, die niet zo “pro-Israël” is al.
Maar ik denk, dat je echt niet meer in de positie bent om een ander de maat te nemen.
Heb je over de sorry daarvoor heengelezen? Iedereen gooit wel eens iets rots uit zijn toetsenbord anders dan bedoeld.
Ik vind jouw reactie enorm op de vrouw. Als je het over mensen de maat nemen hebt...
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
23-12-2023 13:21
Heb je over de sorry daarvoor heengelezen? Iedereen gooit wel eens iets rots uit zijn toetsenbord anders dan bedoeld.
Ik vind jouw reactie enorm op de vrouw. Als je het over mensen de maat nemen hebt...
Ze heeft het gewoon laten staan. En ik zou zelf zoiets mijn toetsenbord niet uitkrijgen. Ik vind sorry in dit geval erg mager. Ik zou me doodschamen.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 23-12-2023 13:27
2.76% gewijzigd
What would Patsy do?
Marchuba schreef:
23-12-2023 13:13
Dat zei ik niet, er werd hier gezegd dat er baby’s onthoofd zijn. Èén 12jarige, vermoedelijk nadat ze overleden was. Waarom frustreert het je zo dat er geen bewijs voor is en ik het daarom niet aanneem?
Ik schreef over het onthoofden van baby's en het levend verbranden van mensen. Ik had het niet over 40 baby's, dat maak jij ervan. Er zijn baby's onthoofd, punt.
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
23-12-2023 13:19
Ja. Wij zeggen toch precies hetzelfde? Dat van die onthoofde babies was niet zo. Is ook nooit zo door iemand gesteld. Maar is wel zo verspreid. En al vrij snel weer “debunked”.

En er staat op film, dat iemand een Thaise man probeert te onthoofden met een tuingereedschap ofzoiets.

Israeli officials invited journalists to see some of the remains of victims of Hamas’ Oct. 7 attack and speak with the forensic pathologists working with the bodies. Dr. Chen Kugel, who is in charge of Israel’s National Center of Forensic Medicine, told those reporters that the ages of victims ranged from 3 months to 80 or 90 years, according to a Nov. 6 article published by The Media Line, an American outlet that covers the Middle East. “Many bodies, including those of babies, are without heads,” the article said. “Asked if they were decapitated, Kugel answered yes. Although he admits that, given the circumstances, it’s difficult to ascertain whether they were decapitated before or after death, as well as how they were beheaded, ‘whether cut off by knife or blown off by RPG,’ he explained.”

Als iemand die lichamen gevonden heeft, dan ziet iemand een onthoofd mens.
Ja er werd toch gezegd dat er baby’s onthoofd waren, nee, niet waar. Daar is geen enkel bewijs voor, kinderen? 1 kind ja, mogelijk na het overlijden. Gruwelijk? Ja natuurlijk.

Het feit dat Israel zijn best doet om burgerslachtoffers te voorkomen lees en zie ik ook nergens terug, wel dat het veel ongeleide bommen rond slingert, dus eigenlijk, dat bewijst eerder het tegenovergestelde, random bommen gooien in een dichtbevolkt gebied zonder Hamas doel zorgt natuurlijk voor onschuldige burgerdoden. De bewijzen wijzen dus eerder de andere kant op.

Ik merk alleen weinig boosheid daarover, behalve dat jullie niet achter het beleid staan. Welk beleid dan precies? Waar staan jullie dan niet achter?
marchuba wijzigde dit bericht op 23-12-2023 13:30
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blomke schreef:
23-12-2023 13:25
Ik schreef over het onthoofden van baby's en het levend verbranden van mensen. Ik had het niet over 40 baby's, dat maak jij ervan. Er zijn baby's onthoofd, punt.
Heb je daar een artikel van, het liefst ook neutraal?
Alle reacties Link kopieren
Stientje schreef:
23-12-2023 12:26
Ik lees dit echt heel anders. Dat Israël jarenlang te weinig heeft gedaan tegen Hamas (ze wisten blijkbaar ook dat 7.10 ging gebeuren maar hebben niet ingegrepen) en pas na 7.10 de noodzaak voelden om Hamas aan te vallen. Zo begreep ik het maar ik denk dat Jelle het beter zelf uit kan leggen.

Ik blijf erbij dat dit topic moeilijk is. Jij en een aantal anderen zijn zo pro-Israël dat alles negatief uitgelegd wordt. Ik denk dat heel veel forummers hier niet mee durven te schrijven om die reden.
Precies zo bedoelde ik het, dank je.
Als je met argwaan leest, lees je dus absurde dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
23-12-2023 13:19
Ja. Wij zeggen toch precies hetzelfde? Dat van die onthoofde babies was niet zo. Is ook nooit zo door iemand gesteld. Maar is wel zo verspreid. En al vrij snel weer “debunked”.

En er staat op film, dat iemand een Thaise man probeert te onthoofden met een tuingereedschap ofzoiets.

Israeli officials invited journalists to see some of the remains of victims of Hamas’ Oct. 7 attack and speak with the forensic pathologists working with the bodies. Dr. Chen Kugel, who is in charge of Israel’s National Center of Forensic Medicine, told those reporters that the ages of victims ranged from 3 months to 80 or 90 years, according to a Nov. 6 article published by The Media Line, an American outlet that covers the Middle East. “Many bodies, including those of babies, are without heads,” the article said. “Asked if they were decapitated, Kugel answered yes. Although he admits that, given the circumstances, it’s difficult to ascertain whether they were decapitated before or after death, as well as how they were beheaded, ‘whether cut off by knife or blown off by RPG,’ he explained.”

Als iemand die lichamen gevonden heeft, dan ziet iemand een onthoofd mens.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
23-12-2023 13:29
Oké dat stuk heb ik gemist. Excuus
Marchuba schreef:
23-12-2023 13:27
random bommen gooien in een dichtbevolkt gebied zonder Hamas doel zorgt natuurlijk voor onschuldige burgerdoden. De bewijzen wijzen dus eerder de andere kant op.

Ik merk alleen weinig boosheid daarover, behalve dat jullie niet achter het beleid staan. Welk beleid dan precies? Waar staan jullie dan niet achter?
Ze gooien geen random bommen, een deel van de bommen zijn tot geleide bommen omgebouwde ongeleide bommen.

Ik vind dat Israël zijn stinkende best doet. Ik zou de hulpgoederenstroom sneller meer prioriteit gegeven hebben. Dus eerder een extra toegang creëren als je op problemen stuit, omdat Hamas het blijkt te stelen.

Maar dat zeg ik als buitenstaander, ik weet niet hoe snel zij dingen hebben geprobeerd te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ladyday21 schreef:
23-12-2023 13:23
Ze heeft het gewoon laten staan. En ik zou zelf zoiets mijn toetsenbord niet uitkrijgen. Ik vind sorry in dit geval erg mager. Ik zou me doodschamen.
Ze bedoelde het anders dan jij leest. Kapot schamen komt bij het bedoelen zoals jij het leest.
Ik vind deze heftige reacties een discussie in de weg staan. Iemand netjes aanspreken is voldoende.
72Jelle schreef:
23-12-2023 13:37
Ze bedoelde het anders dan jij leest. Kapot schamen komt bij het bedoelen zoals jij het leest.
Ik vind deze heftige reacties een discussie in de weg staan. Iemand netjes aanspreken is voldoende.

Dank je. Ik hoef het niet te verwijderen want ik bedoelde het niet zo verkeerd als het opgevat werd. Net zoals jij jouw uitspraak over ‘noodzaak’ niet bedoelde zoals het opgevat werd. Het is hier echt onmogelijk om nog netjes met elkaar te discussiëren.
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Dit topic heeft meer dan 3000 postings en wordt daarom gesloten. Wij gaan nog even in overleg of er een nieuw topic geopend wordt, gezien de manier waarop de laatste pagina's met elkaar gesproken wordt.
Het is in ieder geval niet toegestaan om zelf een nieuw topic te openen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Nog een verhaal uit Hamas gevangenschap.
Moeder en dochter Goldstein Almog die gisteren voor het eerst op tv interview deden, vertelden hoe zij met 2 zoontjes van 11 en 9 (nadat vader Nadav en zus Yam voor hun ogen vermoord werden op 7.10), eerst in een appartement zaten, met Hamasleden en hun vrouwen en kinderen en daarna naar een school geleid werden. Aangenomen op die school, was er een oudere dame die hen kussens en beddengoed gaf en water of zo. Dochter Agam van 16 zei “er zijn hier ook goede mensen”. Even later werden er raketten afgevuurd van die school (naar Israël) en diezelfde vrouw en iedereen die daar was juichten en riepen Allah hu Akbar en Israël moet vernietigd worden. Zit je daar als israeli, gekidnapt uit je huis, je vader en zus vermoord, bang voor je leven en dan zie je dat.
Klein verhaal, klein voorbeeldje van hoe het daar binnen is.
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
23-12-2023 13:37
Ze bedoelde het anders dan jij leest. Kapot schamen komt bij het bedoelen zoals jij het leest.
Ik vind deze heftige reacties een discussie in de weg staan. Iemand netjes aanspreken is voldoende.
Heb je het nu over dat “noodzaak”? Daar heb ik het in ieder geval niet over. En ik snap wat dáármee bedoeld werd.
What would Patsy do?
72Jelle schreef:
23-12-2023 13:28
Precies zo bedoelde ik het, dank je.
Als je met argwaan leest, lees je dus absurde dingen.
Oh oké. Maar je vindt dus wel dat de situatie onhoudbaar was vanwege Israël?
72Jelle schreef:
23-12-2023 13:28
Precies zo bedoelde ik het, dank je.
Als je met argwaan leest, lees je dus absurde dingen.
Oh oké. Maar je vindt dus wel dat de situatie onhoudbaar was vanwege Israël?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven