Stemmachtiging: stem je dan eerlijk?

08-09-2012 18:25 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me opeens iets af. Als je een stemmachtiging hebt om voor iemand anders te stemmen ga je dan ook echt stemmen voor de gewenste partij? Eigenlijk vooral als de partijkeuze totaal tegen je eigen keuze in gaat. Mijn vriend stemt nooit. (ik wel altijd) Maar als hij zou stemmen dan zou hij PVV stemmen en dat zou ik dus nooit stemmen. Zat me opeens af te vragen of ik zou kunnen stemmen voor de PVV als ik een stemmachtiging van mijn vriend zou krijgen. Of zou je in dat geval stiekem voor je eigen partij stemmen? Of natuurlijk gewoon weigeren om voor iemand te gaan stemmen.

Dit is niet om negatief over de PVV te praten, maar ook als je bijvoorbeeld nooit op de VVD zou stemmen.

Hoe stem jij met stemmachtiging.

Totaal aantal stemmen: 85

Ja, ik stem eerlijk. (88%)
Nee, ik stem op mijn eigen partij. (7%)
Ik weiger te stemmen voor iemand anders. (5%)
Ik vind het ronduit schofterig om voor een andere partij te stemmen dan wat degene die even niet kan stemmen e gevraagd heeft. Democratie is leuk, totdat iemand het niet met je eens is he? Sociaal hoor. Geef dan gewoon die machtiging terug.
Wat doen jullie moeilijk. Het enige dat je hoeft te doen is namens een ander een stem uit te brengen. Maakt dan toch helemaal niet uit op welke partij. Respect voor de mening van die ander heet dat.

Èn dat anti-pvv gedoe wordt ook een beetje vermoeiend.

Als Ik hier lees dat men niet eens bevriend Kan zijn met een pvv-er, Wie is er dan intolerant.

Gaat allemaal wel erg ver
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 09 september 2012 @ 09:36:

Wat doen jullie moeilijk. Het enige dat je hoeft te doen is namens een ander een stem uit te brengen. Maakt dan toch helemaal niet uit op welke partij. Respect voor de mening van die ander heet dat.

Als Ik hier lees dat men niet eens bevriend Kan zijn met een pvv-er, Wie is er dan intolerant.

Ach Calvijn dat is gewoon politiek correcte prietpraat dat lees je ook op zo'n beetje elk ander forum.

Ik vraag me dan ook altijd af hoe Wilders aan zóveel stemmers komt als zogenaamd bijna niemand op hem stemt en ook bijna niemand anders kent die op hem stemt.
Maar teardrop dit hier hoeft toch ook helemaal geen goed beeld te geven van de gehele samenleving?

Ik ga echt SP stemmen en ik hoop dat als ik PVV zou gaan stemmen, dat ik dat ook zou zeggen hier en dan niet weg zou blijven. Bij het topic over salaris blijf ik wel bewust weg. Heb geen leuk salaris om te noemen daar
Het Viva forum is papaja.
Natuurlijk stem ik wat diegene aangeeft. Ook als het een partij is waar mijn eigen voorkeur niet naar uitgaat. Daar is die machtiging toch voor?
quote:tartufone schreef op 09 september 2012 @ 00:35:

Ik ben zo benieuwd waarom zovelen hier expliciet benadrukken dat ze vooral nooit op de PVV zouden stemmen. Wat is de reden daarvan?

Voor mij is de PVV zo'n beetje de duivel.

Maar als iemand mij wil machtigen met daarbij het verzoek op de PVV te stemmen, dan doe ik dat wel hoor.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik vraag me oprecht af of alle pvv haters het partijprogramma wel gelezen hebben. Dit lijkt heel erg op de sp en vvd ( ik heb de meeste nu gelezen). Maarja ik vraag me sowieso af of mensen wel lezen ipv gewoon maar wat te kiezen.
quote:Flashy schreef op 09 september 2012 @ 10:10:

Ik vraag me oprecht af of alle pvv haters het partijprogramma wel gelezen hebben. Dit lijkt heel erg op de sp en vvd ( ik heb de meeste nu gelezen). Maarja ik vraag me sowieso af of mensen wel lezen ipv gewoon maar wat te kiezen.Ik vermoed van niet en het valt me ook erg tegen dat de, doorgaans toch intelligente Viva dames, die vooral ook zeer anoniem zijn op dit forum, zo stellig beweren dat ze vooral niet op de PVV zouden stemmen.
quote:calvijn1 schreef op 09 september 2012 @ 09:36:

Ik ben het helemaal met je eens. Wat een overdreven gedoe. Jij stemt niet PVV dan je stemt voor die ander PVV. Omdat diegene dat wil.

Het is niet jou stem maar die van de ander.

Heb nu hetzelfde met mijn oma, die heeft net een zware hartoperatie gehad en ligt in een verzorgingshuis en kan dus niet stemmen. Ze heeft mijn moeder gemachtigd ( dom van haar ), en wil graag PVV stemmen, dus mijn moeder heeft ja gezegd maar gaat dat niet stemmen, die gaat gewoon wat anders invullen.

Want ze vind dat mijn oma niet het recht heeft om op die partij te stemmen.

Werd zo kwaad toen ik dat hoorde, laat dat mens lekker. Ja ze is rascistisch en ja de PVV stemt ze vanwege haar anti molims houding waar we ons allemaal aan storen. Maar ja dat is wat zij wil.

Voor haar iets anders gaan stemmen vind ik respectloos en ondankbaar. Hoe moeilijk is het nou om op iets te stemmen waar je niet achter staat ( het is niet eens jou stem! ).
Apart dat sommigen hier uit principe geen stem op de PVV willen uitbrengen als gemachtigde maar er geen probleem in zien om dan stiekem naar eigen voorkeur een stem uit te brengen.

Ik vind die geniepigheid best erg eigenlijk. Ik stem als gemachtigde gewoon wat degene die mij een machtiging geeft wil, ongeacht welke partij dan ook. Ik vind het nogal gemiep dat je dat niet los van elkaar kunt zien.
quote:Flashy schreef op 09 september 2012 @ 10:10:

Ik vraag me oprecht af of alle pvv haters het partijprogramma wel gelezen hebben. Dit lijkt heel erg op de sp en vvd ( ik heb de meeste nu gelezen). Maarja ik vraag me sowieso af of mensen wel lezen ipv gewoon maar wat te kiezen.

Daarom zeg ik ook heel duidelijk dat ik nooit SP of PVV zou stemmen en zo zijn er nog zat partijen waar ik nooit op zou stemmen. Zoals partijen met een religieuze basis en ook rode rozen maken mij niet warm.

Ik schrik wel van sommige reacties, wat ontzettend achterbaks om dan stiekem iets anders te stemmen bah. Waarom denken mensen dat ze het recht hebben een ander zijn stem te ontnemen?

Ik zou ontzettend veel moeite hebben met het stemmen op de SGP, maar als iemand mij machtigt stem ik uit naam van die persoon, dan heb ik dat gewoon te stemmen, heel simpel. Daarom snap ik de vraag van TO ook niet.
Ik heb zeer zeker het programma van de PVV gelezen. En op veel punten ben ik het eens zoals met de SP. Maar die punten van o.a. verbod op Koran en islamitische scholen e.d. vind ik te ver gaan. Dat staat mij tegen. zelfs als het iets onuitvoerbaars is en er alleen op papier staat. Het geeft mij het gevoel van Hitlerachtige ideeen en dat staat me tegen.

Iemand die echt geen andere mogelijkheid heeft (dus een oma die de deur niet uitkomt etc.) daar zou ik ook PVV, VVD of CDA voor stemmen. Voor mensen die een ander persoon ook een machtiging kunnen geven zou jk het weigeren en iemand anders laten uitzoeken.
De opa van mijn man kwam uit een 'rood' nest. Van huis uit meegekregen, lid van de Vara, stemde PvdA vanaf de dag dat hij mocht stemmen. Hij las ook nooit het partijprogramma, was nog van de verzuiling. Op zijn begrafenis werd 'de internationale' gedraaid.

Opa kon niet meer stemmen en machtigde mijn man. Man en ik zijn rechts georiënteerd en stemden VVD, opa's stem is conform zijn wens, naar de PvdA gegaan. Het zou ook niet in ons opgekomen zijn iets anders te stemmen.
quote:pompedom schreef op 08 september 2012 @ 18:32:

Mijn vader stemt voor mij, woon in het buitenland. Hij stemt voor mij wel wat ik wil en niet wat hij wil. Hoewel als ik vvd zou stemmen zou hij dat niet voor mij doen, dan moet ik iemand anders zoeken

Idd, je VVD heeft het ook zo slecht voor met dit land.

Wat een kul antwoord; hij wil dus enkel op bepaalde voorwaarden voor je stemmen. Zeg dat dan.
*de VVD
Nou ja ik ben het met de PVV eens dat de islamitische scholen wat mij betreft dicht mogen, zie daar helemaal het nut niet van in. Slecht voor de ontwikkeling en de verwestering van die kinderen.

Laat ze lekker naar een gemengde school gaan.

Verbod op de Koran kan natuurlijk niet en dat vind ik ook niet kunnen. Maar ja die scholen daar snap ik niks van.

Maar goed misschien praat ik mijn moeder nog wel om en stem ik wel PVV voor mijn oma.

Zelf heb ik trouwens nog geen idee waar ik op moet stemmen, mijn vriend helpt ook niet mee want die stemt ook nooit.
Had stemmen niet iets te maken met volwassenheid? Natuurlijk stem je wat de ander wil, het is zijn stem....

Rare vraag...
Je kunt toch gewoon van tevoren ja of nee zeggen? Ik voel mij niet verplicht om voor een ander te stemmen omdat die me dat vraagt. Ik wil best helpen, maar als het stemmen op die partij tegen mijn principes is (het is een uitzondering, maar ze zijn er dus wel), zoekt diegene maar een ander. Alsof ik de enige in de wereld ben die gemachtigd kan worden.

En waarom geen PVV, ondanks dat ik het programma niet heb gelezen? Ik stem niet op racisten, punt.
Slecht voor de ontwikkeling is flauwekul als je bekijkt hoe islamitische scholen het doen. De zeer slecht scorende scholen waren volgens mij nog grotendeels christelijke scholen ook (was dus niet topic blijkbaar waar dat al eerder aan bod was gekomen) en geen enkele islamitische school.
quote:Fiorah schreef op 09 september 2012 @ 10:32:

Je kunt toch gewoon van tevoren ja of nee zeggen? Ik voel mij niet verplicht om voor een ander te stemmen omdat die me dat vraagt. Ik wil best helpen, maar als het stemmen op die partij tegen mijn principes is (het is een uitzondering, maar ze zijn er dus wel), zoekt diegene maar een ander. Alsof ik de enige in de wereld ben die gemachtigd kan worden.

En waarom geen PVV, ondanks dat ik het programma niet heb gelezen? Ik stem niet op racisten, punt.racisme, dat is nogal een vergaande uitspraak. Ik vind het geen racistische partij hoor. Misschien hier en daar discriminerend maar meer ook niet.
quote:NymphadoraTonks schreef op 09 september 2012 @ 02:05:

Nou eigenlijk denk ik dat de pvv (op bepaalde toch belangrijke punten na) toch wel meer in overeenstemming is met wat ik belangrijk vind. Maar dingen als een verbod op de koran vind ik eng. Alle islamitische scholen dicht, vind ik flauwekul.

CDA zou ook in het rijtje passen voor mij waar ik principieel niet op zou stemmen en zou weigeren bij machtiging. De C alleen al in de naam, langstudeerboete en abortusgezever.

Nou, zo zwaar christelijk vind ik ze nou ook weer niet. En zou de partij zonder de 'C' ook veel fijner vinden klinken.

Ik stem wel op deze partij, globaal omschreven, omdat ik het een mooie middenpartij vind. Daarnaast ben ik van huis uit wel katholiek, maar deden daar vrij weinig mee. Ik kom nooit in de kerk. Als ik al wil geloven, dan doe ik dat wel op mijn eigen manier.

Familie van mij heeft voor deze partij in de Tweede Kamer gezeten, maar kwam zelf -naar ik weet- ook vrijwel nooit in de kerk.
Ik blijf het frappant vinden dat mensen die zo tegen de PVV zijn (want intolerant en afgrijselijk) het doodnormaal vinden om hun kont af te vegen met democratie en anderen hun stemrecht ontzeggen.
quote:NymphadoraTonks schreef op 09 september 2012 @ 10:33:

Slecht voor de ontwikkeling is flauwekul als je bekijkt hoe islamitische scholen het doen. De zeer slecht scorende scholen waren volgens mij nog grotendeels christelijke scholen ook (was dus niet topic blijkbaar waar dat al eerder aan bod was gekomen) en geen enkele islamitische school.

Ik bedoel slecht voor de Westerse ontwikkeling. Zo blijven ze maar hangen in hun eigen cultuur, zo leren ze nooit om te gaan met gewone blanke kinderen.

Dat bedoelde ik. Ik ben er tegen, maar ik ben ook tegen aparte Joodse scholen hoor. Vind dat alles lekker bij elkaar op school mag zitten, kunnen ze nog wat leren van elkaar.
quote:nessemeisje schreef op 09 september 2012 @ 10:44:

Ik blijf het frappant vinden dat mensen die zo tegen de PVV zijn (want intolerant en afgrijselijk) het doodnormaal vinden om hun kont af te vegen met democratie en anderen hun stemrecht ontzeggen.Ja maar dat is allemaal voor het goede meestal linkse doel en dan mag het.
De topic vraag vind ik wel heel erg fout en anti democratisch

Als je een stemmachtiging voor iemand accepteert, an is het je plicht om dat te doen op de partij die die persoon wil.

Het feit dat er over nachedacht wordt om dat niet te doen vind ik ernstig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven