'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
MajaDB schreef:
14-04-2021 12:38
Je moet vooral op kinderen gerichte marketing gaan verbieden. Volwassen maken toch hun eigen keuzes wel.
Juist als volwassene die geen grenzen meer opgelegd krijgt zou het meehelpen geen tot eten/snacken verleidende reclames uit te mogen zenden. Hoewel ik reclames doorspoel vliegen nog regelmatig de chio's rond je oren bij 'dit programma wordt mogelijk gemaakt door...' Een kleine banner die de laatste 10 sec aftelt voor de reclame zou ik ook al kunnen waarderen.
MajaDB schreef:
14-04-2021 14:19
100 punten. Helemaal met je eens. Dat is natuurlijk ook het hypocriete in het systeem. Supermarkten hebben met hun zeer uitgebreide kennis van de beïnvloeding van koopgedrag de sleutel in handen tot het gezondere leven van veel burgers. Ze kunnen, als ze willen "ons" met het zelfde gemak verleiden en krop sla te kopen, zoals ze dat nu doen met een reep chocola. Maar wíllen is ook een ding. Enige "fiscale stimulans" zou op z'n plek zijn.

Echter als je bij kinderen al vroeg, op jonge leeftijd begint met leren onderscheiden wat gezond is en wat niet, en de gezonde keuze de norm te laten zijn, is er echt een wereld gewonnen.

Ik ben opgevoed met normen als Chips op zaterdag, ik zág mijn ouders wijn drinken. Dus dat is mijn referentiekader.
Ik ook maar vanaf dat ik de vrijheid had ben ik veel meer chips en snacks gaan eten die in mijn opvoeding alleen bij weekend of feestelijke gelegenheden hoorden. Weten wat gezond is en wat niet leidt niet per definitie tot een gezondere levensstijl natuurlijk.
Ik geloof wel in een vleestax. Geen megastallen meer en vlees zo duur maken dat het gemiddelde gezin dat maar 1 a 2 keer per week kan eten. Met het geld wat ze daarvoor krijgen de vleesindustrie echt aanpakken. Geen knallers etc meer en kinderen op de basisschool al precies laten zien hoe de gehaktbal op je bord komt is ook een goed idee.
Kinderen op de basisschool een warme maaltijd met genoeg groente en zoutloos geven en veel leren over voeding lijkt mij ook echt nuttig.
Wat gezond en ongezond is blijft een discussie maar een aardig uitgangspunt vind ik onbewerkt zonder toevoegingen. Helemaal eruit komen lukt niet maar liga en kinderbueno zijn gewoon niet gezond en het kleine grijze gebied naar eigen inzicht en met mate?

Suikertaks klinkt leuk maar mijn man bv haalt dan gewoon cola, ook als het 4 euro kost. Hem interesseert het niet en dat gaat hem niet redden helaas. Ik denk dat dat voor veel mensen opgaat. Ik weet daar geen oplossing voor. Al zouden er wel regels voor de max mogen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bloesem schreef:
15-04-2021 10:29
Ik geloof wel in een vleestax. Geen megastallen meer en vlees zo duur maken dat het gemiddelde gezin dat maar 1 a 2 keer per week kan eten. Met het geld wat ze daarvoor krijgen de vleesindustrie echt aanpakken. Geen knallers etc meer en kinderen op de basisschool al precies laten zien hoe de gehaktbal op je bord komt is ook een goed idee.
Kinderen op de basisschool een warme maaltijd met genoeg groente en zoutloos geven en veel leren over voeding lijkt mij ook echt nuttig.
Wat gezond en ongezond is blijft een discussie maar een aardig uitgangspunt vind ik onbewerkt zonder toevoegingen. Helemaal eruit komen lukt niet maar liga en kinderbueno zijn gewoon niet gezond en het kleine grijze gebied naar eigen inzicht en met mate?

Suikertaks klinkt leuk maar mijn man bv haalt dan gewoon cola, ook als het 4 euro kost. Hem interesseert het niet en dat gaat hem niet redden helaas. Ik denk dat dat voor veel mensen opgaat. Ik weet daar geen oplossing voor. Al zouden er wel regels voor de max mogen zijn.
Daarom zou het juist goed zijn als er een max of andere regels zijn mbt het toevoegen van suiker. En ook of het nu echte suiker is of bijvoorbeeld Stevai/Aspartaam.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Bloesem schreef:
15-04-2021 10:29
Ik geloof wel in een vleestax. Geen megastallen meer en vlees zo duur maken dat het gemiddelde gezin dat maar 1 a 2 keer per week kan eten. Met het geld wat ze daarvoor krijgen de vleesindustrie echt aanpakken. Geen knallers etc meer en kinderen op de basisschool al precies laten zien hoe de gehaktbal op je bord komt is ook een goed idee.
Kinderen op de basisschool een warme maaltijd met genoeg groente en zoutloos geven en veel leren over voeding lijkt mij ook echt nuttig.
Wat gezond en ongezond is blijft een discussie maar een aardig uitgangspunt vind ik onbewerkt zonder toevoegingen. Helemaal eruit komen lukt niet maar liga en kinderbueno zijn gewoon niet gezond en het kleine grijze gebied naar eigen inzicht en met mate?

Suikertaks klinkt leuk maar mijn man bv haalt dan gewoon cola, ook als het 4 euro kost. Hem interesseert het niet en dat gaat hem niet redden helaas. Ik denk dat dat voor veel mensen opgaat. Ik weet daar geen oplossing voor. Al zouden er wel regels voor de max mogen zijn.
Het gemiddelde gezin is straks zo’n beetje overal de l.l. Een dak boven je hoofd is niet meer te betalen en het stukje vlees is straks ook alleen voor de rijkeren weggelegd. Met een royaal inkomen kun je 7 dagen in de week vlees blijven eten, maar Jan met de Pet kan zich alleen nog op zondag een gehaktbal veroorloven. Zoiets?

Ik vind die vleestax vooral hypocriet. We waren in Nederland al aardig op weg naar een kipvriendelijker omgeving, maar door ons EU-lidmaatschap worden nu de kiloknallers uit Oekraïne hier op grote schaal geïmporteerd. Dit probleem was al voor het tekenen van het Oekraineverdrag aangekaart, maar de politiek heeft het verdrag er toch doorheen gedrukt. En dan moet er nu ineens een vleestax komen?
Alle reacties Link kopieren
Bloesem schreef:
15-04-2021 10:29
Ik geloof wel in een vleestax. Geen megastallen meer en vlees zo duur maken dat het gemiddelde gezin dat maar 1 a 2 keer per week kan eten. Met het geld wat ze daarvoor krijgen de vleesindustrie echt aanpakken.
Ah, maar de oplossing zie je in Groot Britannië.
Jouw man kijkt misschien niet naar de prijs, anderen doen dat wel. En dan gaat de fabrikant reageren.

Als de fabrikant zijn mierzoete cola verplicht duurder in het schap moet leggen... dan kan er ineens minder suiker in.
Er is daar een suikertaks ingevoerd vanaf 8 gram suiker, en ineens zaten alle frisdranken op 7,9 gram. Dus jouw man koopt zonder het te weten minder suiker.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
17-04-2021 15:10
Ah, maar de oplossing zie je in Groot Britannië.
Jouw man kijkt misschien niet naar de prijs, anderen doen dat wel. En dan gaat de fabrikant reageren.

Als de fabrikant zijn mierzoete cola verplicht duurder in het schap moet leggen... dan kan er ineens minder suiker in.
Er is daar een suikertaks ingevoerd vanaf 8 gram suiker, en ineens zaten alle frisdranken op 7,9 gram. Dus jouw man koopt zonder het te weten minder suiker.
Kan het zijn dat de producten daar ook kleiner geworden zijn? Ik had laatst Lions gekocht bij het Kruidvat ofzo maar dat was een verpakking uit het VK en die waren kleiner dan de grote variant hier (wat ik super vind).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven