Turnschandaal, beschuldigingen turntrainers.

28-07-2020 14:32 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2342006-beltmans ... halen.html
Met stijgende verbazing lees ik de verhalen en luister ik de interviews van (oud-) turnsters. Vorig jaar was ik geschokt door de documentaire Turn! https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... /turn.html
maar dat blijkt dus geen uitzondering te zijn. Hoe kan het dat heden ten dage er nog van dit soort praktijken bestaan. De nationale turnploeg heeft dan wel laten weten dat zij zich niet herkennen in het geschetste beeld maar wie zegt dat dat klopt als de bondstrainer de vader is van twee van die turnsters?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Die zwemjuf, die herken ik ook. Had ook zo'n vreselijk mens. Moest voor de hele klas in het diepe springen, zonder dat ik kon zwemmen. Ik heb altijd een hekel aan zwemmen gehouden.
Alle reacties Link kopieren
In de krant staat een stukje over een Belgische trainster. Verbijsterend.

Stukje eruit:

21 jaar oud is Cindy Vandenhole nu, maar de littekens uit haar Gentse periode blijven pijn doen. „Ik moest kiezen tussen mijn mentale gezondheid en mijn olympische ambities. Ik koos voor mijn gezondheid. Zelfs mijn familie werd er bijgehaald. Tijdens de aanslagen in 2016 zat mijn mama op de Brusselse metro. Toen ik hoorde dat er daar een bom was ontploft, raakte ik in paniek. Toen heeft onze coach Marjorie Heuls duidelijk gezegd: ’Ik hoop dat uw mama dood is.’ Dat was echt de druppel die de emmer liet overlopen.”

Vandenhole vervolgt: „Eerder al had ze gezegd dat mijn moeder ons niet kon opvoeden, dat ze een slechte moeder was. Terwijl mijn mama alles voor ons deed. Marjorie probeerde je dus niet alleen op sportief vlak te pakken - je kan niets, je bent te dik - maar ook in je privéleven. Op een bepaald moment moest ik hulp zoeken. Ik was doodop, sprak met niemand meer en deed hele dagen niets. Pas nu, drie jaar later, begint het te beteren, maar het blijft een dagelijks gevecht.”
Alle reacties Link kopieren
Ouders kunnen er ook wat van. Coaches merken dat kinderen beter presteren en luisteren nu de ouders niet langs de zijlijn mogen staan.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 28-07-2020 15:34
1.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
28-07-2020 15:21
Gaat niet om wie de meest kwalijke was. Ik heb niet alles gezien, maar toevallig dit stukje en vond dit al best heftig.
En dat was toch echt de trainer die het er maar in bleef drammen. Dus lijkt mij dat ook jongens hier me te maken krijgen.

Alleen maar fijn dat jij deze ervaring niet hebt.
Klopt, maar je bent er als ouder ook nog bij en jij hebt als ouder de taak je kind te beschermen tegen dit soort types, tenzij je het welbevinden van je kind niet voor ogen hebt, maar Olympische medailles.
Bij de training zelf mochten geen ouders, maar dit soort gesprekken werden iig bij ons wel met ouders erbij gevoerd.
Kinderen met te weinig motivatie werd dan geadviseerd om op recreatief niveau te gaan trainen of te stoppen. Blijven trekken aan een ongemotiveerd persoon levert niets op.

Onze dochter is net uit een talententeam gestapt. Andere sport. Te weinig motivatie, schoot niet op. Dus kreeg ze de keus; of je stinkende best gaan doen, of stoppen met de hele handel, maar zij is toch zelf degene die moet presteren, hoeveel druk je er ook op legt.
fucked up
Baby12345 schreef:
28-07-2020 15:00
Plus waarom moeten turnsters in een hoog uitgesneden turnpakje rondlopen. Met trainen hadden we een korte broek erover heen, met wedstrijden was dat verboden. Kreeg je punten aftrek. Terwijl je zelf fijner vindt als je kont er niet uitglipt of wat dan ook....waarom doen ze zo moeilijk om een paar cm stof.

Dit inderdaad. Ik verbaas me hier altijd al over. Is met tennissen ook zo, moeten ze in een belachelijk kort rokje. Fijn voor de heren misschien, maar het wordt tijd dat ze dit soort zaken gelijk aanpakken.
Emma95 schreef:
28-07-2020 15:29
In de krant staat een stukje over een Belgische trainster. Verbijsterend.

Stukje eruit:

21 jaar oud is Cindy Vandenhole nu, maar de littekens uit haar Gentse periode blijven pijn doen. „Ik moest kiezen tussen mijn mentale gezondheid en mijn olympische ambities. Ik koos voor mijn gezondheid. Zelfs mijn familie werd er bijgehaald. Tijdens de aanslagen in 2016 zat mijn mama op de Brusselse metro. Toen ik hoorde dat er daar een bom was ontploft, raakte ik in paniek. Toen heeft onze coach Marjorie Heuls duidelijk gezegd: ’Ik hoop dat uw mama dood is.’ Dat was echt de druppel die de emmer liet overlopen.”

:woa:
Mijn mond kan niet verder open. Jee, wat erg zeg. Hoe ziek ben je dan? Totaal verblind door lonkende successen, dat je zoiets uit je mond kunt krijgen.
Het grootste probleem is volgens mij dat de turnsport zo is ingericht dat je nog een kinderlijfje moet hebben om als vrouw te kunnen scoren, terwijl je als man juist prima een krachtig mannenlijf mag hebben. Vandaar ook die nadruk op dat dieet van 3 aardbeien en 1 beschuitje per dag - het continu wegen, het afzeiken als er na kerst een grammetje bij is gekomen, de scheldpartijen als iemand borsten begint te krijgen, etc.

Kennelijk kun je ook op een andere manier op topniveau turnen, getuige het heren turnen.

Je zou eigenlijk een minimumleeftijd moeten instellen voor meedoen aan topsport én een minimum bmi. Als je lichamelijk nog een kind bent, hoor je niet in de topsport.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Athlet A ook gezien op Netflix. Onbegrijpelijk
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
28-07-2020 15:50
Ik heb Athlet A ook gezien op Netflix. Onbegrijpelijk
Erg hè, voor die turnster die ze de Olympische Spelen hebben afgenomen. Was echt woest toen ik dat zag.
't Is al met al een heel gedoe
Boogschutter10 schreef:
28-07-2020 15:27
Vroeger bijv. ook een zwemjuf gehad die langs de kant liep te schreeuwen en waar alle kinderen bang voor waren. En dat ging dan nog maar om het halen van een basiszwemdiploma. Heel goed dat hier nu aandacht voor is.

Anderhalve week geleden werd mijn zoon nog toegeschreeuwd door de badmeester dat hij niet mocht huilen in zijn les. Het is van alle tijden :)
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
28-07-2020 15:14
Ja bizar, ik heb mijn kind van 5 om die reden ook van gym gehaald. Ik dacht dat ze lekker wat gingen bewegen, spelletjes doen, kunstjes leren, maar er moest Geturnd worden, met een hoofdletter en selectieprocedure en een drillinstructor als juf. Als ik mijn huiswerk beter had gedaan had ik dat natuurlijk kunnen weten maar ik had er geen seconde bij stil gestaan dat dit aan de orde zou zijn bij kleuters in een huis, tuin en keuken cluppie.
Ow, dat zou ik ook echt niet verwacht hebben.
Maar ik weet dat ze op mijn sportclub het ook belangrijk vonden dat er gepresteerd/verbeterd werd. Dus als je als volwassene er aan wilde beginnen, dan was daar er geen ruimte voor. Niet alleen omdat de club er echt niet op berekend was (zat je als volwassene tussen de kinderen) , maar er was ook te weinig voordeel aan te behalen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
28-07-2020 15:49
Het grootste probleem is volgens mij dat de turnsport zo is ingericht dat je nog een kinderlijfje moet hebben om als vrouw te kunnen scoren, terwijl je als man juist prima een krachtig mannenlijf mag hebben. Vandaar ook die nadruk op dat dieet van 3 aardbeien en 1 beschuitje per dag - het continu wegen, het afzeiken als er na kerst een grammetje bij is gekomen, de scheldpartijen als iemand borsten begint te krijgen, etc.

Kennelijk kun je ook op een andere manier op topniveau turnen, getuige het heren turnen.

Je zou eigenlijk een minimumleeftijd moeten instellen voor meedoen aan topsport én een minimum bmi. Als je lichamelijk nog een kind bent, hoor je niet in de topsport.
Bij turnen is dat voor vrouwen 16 jaar en voor mannen 18 jaar!! Er is dus verschil, heel bizar.
Blijenvrij schreef:
28-07-2020 15:38
Dit inderdaad. Ik verbaas me hier altijd al over. Is met tennissen ook zo, moeten ze in een belachelijk kort rokje. Fijn voor de heren misschien, maar het wordt tijd dat ze dit soort zaken gelijk aanpakken.
Vrouwensport is vaak het ondergeschoven kindje, het wordt altijd als minder aantrekkelijk gezien, terwijl dat inhoudelijk helemaal niet zo hoeft te zijn. Ik heb wel eens gelezen dat door kortere rokken het spel aantrekkelijker gemaakt moest worden voor mannelijke kijkers (dat is vaak toch de grootste groep kijkers).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel dubbel eerlijk gezegd.

Fysiek geweld vind ik sowieso niet kunnen, dus dat onderdeel van het turn verhaal is sowieso goed om tegen het licht te houden. Maar in de loop der jaren zijn we met z'n allen ook wel steeds teerdere zieltjes geworden. Dingen die in de jaren 90, 00 ''konden'', kunnen nu opeens niet meer.

En ergens is vooruitgang goed, maar het kan ook best eng zijn dat sommige mensen hun daden na decennia nog terug kunnen zien boomerangen. Ik heb zelf bijvoorbeeld nooit bij een studentenclub gezeten, maar ik kan me voorstellen dat als je bij een ontgroeningscommissie hebt gezeten (en ik ken de verhalen), dat je nu ook wel een beetje begint te zweten door dit soort berichten. Wat die allemaal niet hebben uitgevreten bij feuten, dat kan het daglicht ook moeilijk verdragen.

En zo verschuift de grens steeds verder. Een jongen die met een mooie kop en soepele praat voor een paar jaar terug vrouwen het bed in praatte, en na de seks niets meer van zich liet horen, noemen we nu een ''player'', maar misschien vinden we zo iemand over tien jaar wel een vrouwenmisbruiker... Weet je waar ligt de grens. En in hoeverre zie je een bepaalde handeling in de tijd waarin die plaatsvond. Het hele studentenleven, feuten, ontgroeningen: 7 jaar geleden was het nog machtig interessant en werd er op de NPO een serie over gemaakt. Maar over 7 jaar wordt precies datzelfde gedrag wellicht wel gelijkgesteld aan criminaliteit. Het is even een zijstraat die ik hier insla, maar ik hoop dat jullie mn idee begrijpen van wat ik ermee wil.
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
28-07-2020 16:08
Anderhalve week geleden werd mijn zoon nog toegeschreeuwd door de badmeester dat hij niet mocht huilen in zijn les. Het is van alle tijden :)
De badmeester van mijn dochter vroeg of ze cognitief wel helemaal goed was. Het kind heeft waarschijnlijk het dubbele van zijn iq maar ook een goed ontwikkeld gevaarsignaleringsvermogen.
Zelf was ik ook een trage op de zwemlessen. Eenmaal ben ik in het water gegooid omdat ik niet durfde te springen. Toen de badmeester er vervolgens achteraan moest om me weer boven te halen werd ik vervolgens uitgescholden. Dat was trouwens tijdens schoolzwemmen. Volgens mij waren er destijds ook geen juffen van school bij. Je was echt overgeleverd aan die draken zonder pedagogische vaardigheden.
Ritmodelanoche schreef:
28-07-2020 16:25
Ik vind het heel dubbel eerlijk gezegd.

Fysiek geweld vind ik sowieso niet kunnen, dus dat onderdeel van het turn verhaal is sowieso goed om tegen het licht te houden. Maar in de loop der jaren zijn we met z'n allen ook wel steeds teerdere zieltjes geworden. Dingen die in de jaren 90, 00 ''konden'', kunnen nu opeens niet meer.

En ergens is vooruitgang goed, maar het kan ook best eng zijn dat sommige mensen hun daden na decennia nog terug kunnen zien boomerangen. Ik heb zelf bijvoorbeeld nooit bij een studentenclub gezeten, maar ik kan me voorstellen dat als je bij een ontgroeningscommissie hebt gezeten (en ik ken de verhalen), dat je nu ook wel een beetje begint te zweten door dit soort berichten. Wat die allemaal niet hebben uitgevreten bij feuten, dat kan het daglicht ook moeilijk verdragen.

En zo verschuift de grens steeds verder. Een jongen die met een mooie kop en soepele praat voor een paar jaar terug vrouwen het bed in praatte, en na de seks niets meer van zich liet horen, noemen we nu een ''player'', maar misschien vinden we zo iemand over tien jaar wel een vrouwenmisbruiker... Weet je waar ligt de grens. En in hoeverre zie je een bepaalde handeling in de tijd waarin die plaatsvond. Het hele studentenleven, feuten, ontgroeningen: 7 jaar geleden was het nog machtig interessant en werd er op de NPO een serie over gemaakt. Maar over 7 jaar wordt precies datzelfde gedrag wellicht wel gelijkgesteld aan criminaliteit. Het is even een zijstraat die ik hier insla, maar ik hoop dat jullie mn idee begrijpen van wat ik ermee wil.

Tja.... als je levenslange schade aanricht bij een ander mens, dan vind ik best dat de normen wat mogen verschuiven en de boel mag abnormaliseren (nieuw woord).
Alle reacties Link kopieren
Stel je niet zo aan. Vroeger was men gewoon wat harder. Word je een grote meid van.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
28-07-2020 16:41
Tja.... als je levenslange schade aanricht bij een ander mens, dan vind ik best dat de normen wat mogen verschuiven en de boel mag abnormaliseren (nieuw woord).
Hier ben ik het zeker mee eens, als je het dan echt hebt over fysieke littekens enzo.

Maar je ziet ook hier weer dat zo'n discussie ook al gauw weer in een grijs gebied terecht komt. Mag je een treuzelend kind niet meer een duw het zwembad in geven? Mag je niet meer je stem verheffen? Waar ligt die grens? Wanneer worden grenzen overschreden, en wanneer zijn onze zieltjes te teer geworden?

Persoonlijk ben ik ook een angsthaas, maar als ik nu zie waar ik het meeste van heb geleerd, zijn dat toch de momenten (als kind) waarin volwassenen me voor de leeuwen hebben gegooid. En dat ging soms goedschiks, soms kwaadschiks.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
28-07-2020 16:41
Stel je niet zo aan. Vroeger was men gewoon wat harder. Word je een grote meid van.
Wat een uiterst debiele, en ook onjuiste stelling. Vroeger was men niet gewoon wat harder, maar werd er geen ruchtbaarheid aan gegeven en werd er niemand voor op de vingers getikt. En een grote meid wordt je ook niet van dit soort praktijken.

Of wilde je beweren dat bijvoorbeeld al die jongetjes en meisjes die vroeger door meneer pastoor werden misbruikt en daar geen fysieke littekens aan over hebben gehouden daar zo lekker hard van zijn geworden en verder niet moeten miepen?
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 28-07-2020 16:57
22.73% gewijzigd
Ritmodelanoche schreef:
28-07-2020 16:44
Mag je een treuzelend kind niet meer een duw het zwembad in geven? Mag je niet meer je stem verheffen? Waar ligt die grens?

Je mag een treuzelend kind niet in het zwembad duwen. Je mag een kind niet van dichtbij toeschreeuwen dat het niet mag huilen. Kinderen leren door zelf hun grenzen te verleggen, niet doordat een ander ze voor ze verlegt.
Baloma schreef:
28-07-2020 14:45
Ik vraag me af of topsport op jonge leeftijd überhaupt nog passend is in deze tijd. Kinderen die 33 uur per week trainen en zoveel missen van het ‘normale’ leven. En hoe vrijwillig is zoiets, als je al begint op een leeftijd van 4?
Van mij mag die hele topsport afgeschaft worden.

Ik vind het ook raar en begrijp de ouders eerlijk gezegd ook niet.
Ik geloof gewoon niet dat je als ouders hier helemaal niets van meekrijgt, of ze willen het niet zien.
Je merkt toch wat voor sfeer er hangt, wat voor types de volwassenen zijn, hoe je kind zich gedraagt etc.

Maar goed: in eerste instantie ligt de schuld bij trainers en coaches en bonden die kennelijk een oogje dichtknijpen. Ik sta er totaal niet van versteld in elke geval. Topsport is verre van gezond (lichamelijk en geestelijk), zeker op jonge leeftijd.
Boogschutter10 schreef:
28-07-2020 15:27
Vroeger bijv. ook een zwemjuf gehad die langs de kant liep te schreeuwen en waar alle kinderen bang voor waren. En dat ging dan nog maar om het halen van een basiszwemdiploma. Heel goed dat hier nu aandacht voor is.
O verschrikkelijk! En heel herkenbaar. Ik heb nog nooit een aardige badmeester of -juf meegemaakt, het leken allemaal echte kinderhaters.
Ritmodelanoche schreef:
28-07-2020 16:44
.....

Persoonlijk ben ik ook een angsthaas, maar als ik nu zie waar ik het meeste van heb geleerd, zijn dat toch de momenten (als kind) waarin volwassenen me voor de leeuwen hebben gegooid. En dat ging soms goedschiks, soms kwaadschiks.

Ik kan mij herinneren dat ik niet in het diepe durfde te duiken tijdens zwemles. De badmeester pakte mij op, hield mij boven zijn hoofd en kwakte mij er zo in. Hoestend en verslikkend kwam ik weer boven, doodsbang. Ik vertelde het in de kleedkamer aan mijn vader, die vervolgens naar die badmeester is gegaan en hem heeft duidelijk gemaakt dat nooit meer met zijn kind uit te vreten.

Ik kan mij nog levendig herinneren hoe veilig ik mij voelde wetende dat mijn vader mij zou beschermen.
Niet tegen elk zuchtje tegenwind, wel tegen dit soort figuren. Later kwam ik er pas achter dat dat gevoel echt niet zo vanzelfsprekend is voor elk kind.
Ritmodelanoche schreef:
28-07-2020 16:41
Stel je niet zo aan. Vroeger was men gewoon wat harder. Word je een grote meid van.
Ja joh. Mijn moeder heeft er een levenslange watervrees aan overgehouden, die wat hardere manier bij zwemles. Ze durft nu tot halverwege haar onderbenen in het water. Grote meid geworden van die aanpak zeg!
KamilleT schreef:
28-07-2020 15:08
Ik heb hier op dorpsniveau al gezien dat het gewoon de aard van de sport is. Al bij 5/6-jarigen wordt er een scheiding gemaakt tussen selectie en niet-selectie, en bij onvoldoende inzet of talent wordt je ook op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat je geen selectiemateriaal bent. Gewoon lekker op je eigen niveau gymmen was er niet bij. Ik heb mijn dochter er weer afgehaald na twee seizoenen, zelf vond ze ook de juffen niet aardig.
Hier idem.
Kind traint op woensdag en hoort de hele tijd dat de zaterdagkinderen veel beter zijn.
Juf legt iets niet goed uit en een kind valt, en krijgt een snauw dat ze niet tegen haar mammie moet gaan janken om haar eigen stomme fouten, dit is sport!
Die dame geeft twee uurtjes in de week die les en doet net alsof ze topsport traint. De kinderen die zij 'talentvol' vindt worden voorgetrokken.
De grap is dat de kinderen hier heel gemoedelijk van worden en onderling plekken ruilen, elkaar gaan helpen docente heeft tijdens de les ook nog altijd issues, eigen kind ziek mee, of ruzie mee, of heeft een blessure waar ze veel aandacht voor wil, of ergens om huilen uit privé situatie etc.
Kind moet en zal erop blijven terwijl ik er het mijne van denk, maar omdat zij zo druk met zichzelf is schijnt het wel gezellig te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven