Twee leerlingen overleden

03-04-2026 10:05 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.ad.nl/binnenland/grote-scho ... ?slug_rd=1

Dit verhaal laat me maar niet los.

Twee leerlingen die twee dagen na elkaar zelfmoord hebben gepleegd. Veel gefilmd en op sociale media gezet. Ik vind het zo heftig!

Op sociale media gaan/gingen ook allerlei filmpjes rond (volgens zeggen, ik heb het zelf niet gezien). Mijn zoon heeft wel de foto gezien van een van de slachtoffers. Dit wordt door jongeren onderling ook gedeeld.

Maar hoe ga je hier nou mee om als ouder? Waar gaat dit heen als samenleving als dit soort dingen gewoon worden gedeeld op sociale media? Zou een verbod helpen, of is het vechten tegen de bierkaai?
auroraatje wijzigde dit bericht op 03-04-2026 11:33
7.14% gewijzigd
Het zou al helpen als je er niet een topic over zou openen.
Het is al erg genoeg, zonder extra aandacht.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
03-04-2026 10:08
Het zou al helpen als je er niet een topic over zou openen.
Het is al erg genoeg, zonder extra aandacht.
Door erop te reageren help je het topic omhoog dus jij doet er zelf ook aan mee. TO schrijft duidelijk dat het haar niet los laat, daar opent ze een topic over, daar is het forum voor.

TO, als ouder lijkt het me het verstandigst om altijd in gesprek te blijven met je kinderen.
Het gaat er hier de afgelopen dagen al dagelijks over inderdaad.

Overigens heb ik bewust niks geschreven in eerste instantie, maar omdat het nu overal in het nieuws is, leek het me niet ongepast om het hier ook te delen.
auroraatje schreef:
03-04-2026 10:05
Zou een verbod helpen,
Een verbod waartegen precies? En helpen voor wat?
Er is ouders opgeroepen hun kinderen filmpjes en foto’s te laten verwijderen.
Begin daar en neem gelijk je kans om een gesprek aan te knopen over het waarom/waarom niet.
Everything is possible for the one who believes.
Sebedeüs schreef:
03-04-2026 10:48
Een verbod waartegen precies? En helpen voor wat?

een verbod om te filmen, om de filmpjes te delen enzovoort. Dat dit strafbaar is. Al is natuurlijk de vraag of het te handhaven is.
Toevallig was vanmorgen op het nieuws dat het verspreiden van filmpjes van ongelukken ed waarschijnlijk strafbaar gaat worden.

Maar waar zou het tegen helpen denk je?
Sebedeüs schreef:
03-04-2026 10:56
Toevallig was vanmorgen op het nieuws dat het verspreiden van filmpjes van ongelukken ed waarschijnlijk strafbaar gaat worden.

Maar waar zou het tegen helpen denk je?
Om te beginnen lijkt het mij voor de nabestaanden en vrienden heel vreselijk dat dat soort filmpjes circuleren. En daarnaast is het echt niet helpend voor medeleerlingen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Vind je niet dat je al genoeg zorgen aan je hoofd hebt TO?
Boudica schreef:
03-04-2026 11:04
Vind je niet dat je al genoeg zorgen aan je hoofd hebt TO?

Eigenlijk wel, maar mijn zoon zit op de betreffende school, dus het is niet echt iets waar ik me makkelijk voor af kan sluiten.

(Dit bericht svp niet quoten, wil dit later weghalen)
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-04-2026 20:15
Reden: ongepast
98.28% gewijzigd
Je ehbt gelijk, ik zal de details eruit halen die niet in de media staan.
Maak dan een topic over je zorgen of hoe je kind en jezelf hiermee om kunnen gaan... ipv een algemeen topic.

Ik wil je daarnaast met klem vragen de details uit je OP weg te halen. In de media is de manier waarop niet gedeeld en jij doet dit wel.

-->Staat er nog steeds in.
boudica wijzigde dit bericht op 03-04-2026 11:30
Reden: .
5.93% gewijzigd
Dat is wel degelijk gedeeld, op Telegraaf. Maar ik zal ook dat dan verwijderen.
auroraatje wijzigde dit bericht op 03-04-2026 11:33
23.57% gewijzigd
auroraatje schreef:
03-04-2026 11:26
Je ehbt gelijk, ik zal de details eruit halen die niet in de media staan.

.
lilith wijzigde dit bericht op 03-04-2026 12:05
6.99% gewijzigd
Zoals ik al zei: ik heb de details verwijderd die niet in de media staan, maargoed, ik heb nu ook de rest verwijderd.
Vreselijk wat er gebeurd is.
Hoe is je zoon er onder? Kan hij er makkelijk over praten?

Meer dan er open over zijn en hem het gevoel geven dat hij alles bij je kwijt kunt kan je niet doen denk ik.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Ik heb overigens begrepen dat er via school allerlei hulp aangeboden wordt, aan ouders en leerlingen.
Lijkt me beter en netter dat je je daartoe wendt.
Zeg hou jullie even in zeg.
ingelke_kepringelke schreef:
03-04-2026 11:35
Vreselijk wat er gebeurd is.
Hoe is je zoon er onder? Kan hij er makkelijk over praten?

Meer dan er open over zijn en hem het gevoel geven dat hij alles bij je kwijt kunt kan je niet doen denk ik.
Mijn zoon is niet zo'n prater. Hij houdt zich vaak een beetje buiten alles, sluit zich af voor dingen buiten zijn eigen wereldje. In dit geval misschien wel goed, wat dat betreft.
Lilith schreef:
03-04-2026 11:35
Ik heb overigens begrepen dat er via school allerlei hulp aangeboden wordt, aan ouders en leerlingen.
Lijkt me beter en netter dat je je daartoe wendt.

De leerlingen zijn inderdaad heel goed opgevangen, maar voor ouders is er voor zover ik weet niks.
Het is bizar. Sowieso dat 2 leerlingen dit besluiten natuurlijk, maar ook dat er blijkbaar filmpjes van zijn. Wisten anderen dit, of zagen ze het toevallig? Klinkt nogal georganiseerd eigenlijk, werden de 2 kinderen uitgedaagd/gepest/gedwongen oid?
Maar wat bezielt mensen om dit te filmen en dan ook te delen? Ja klicks, maar iedereen snapt toch dat dit gruwelijke beelden zijn? Zowel om zelf te zien als voor nabestaanden. Gestoord gewoon.
Er is nog geen verbod om dit te filmen en ook niet om te delen. Vraag me af of dit gaat helpen, want ook volwassenen doen dit volop en worden enkel bestraft als ze hulpverleners hinderen. Terwijl je uit fatsoen dit toch al niet zou moeten willen doen. Dat is gewoon ver te zoeken.

Sterkte TO, hoop dat je er toch met je zoon over kan praten. Dat is wel beter dan om je af te sluiten en zo kunnen jullie de emoties verwerken. Evt kun je denk ik via school wel met slachtofferhulp oid contact leggen.
Star⁴ schreef:
03-04-2026 11:37
Zeg hou jullie even in zeg.
Jullie??
auroraatje schreef:
03-04-2026 11:39
De leerlingen zijn inderdaad heel goed opgevangen, maar voor ouders is er voor zover ik weet niks.
Je kan zelf slachtofferhulp bellen. Of de luisterlijn.
Everything is possible for the one who believes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven