Twee leerlingen overleden
vrijdag 3 april 2026 om 10:05
https://www.ad.nl/binnenland/grote-scho ... ?slug_rd=1
Dit verhaal laat me maar niet los.
Twee leerlingen die twee dagen na elkaar zelfmoord hebben gepleegd. Veel gefilmd en op sociale media gezet. Ik vind het zo heftig!
Op sociale media gaan/gingen ook allerlei filmpjes rond (volgens zeggen, ik heb het zelf niet gezien). Mijn zoon heeft wel de foto gezien van een van de slachtoffers. Dit wordt door jongeren onderling ook gedeeld.
Maar hoe ga je hier nou mee om als ouder? Waar gaat dit heen als samenleving als dit soort dingen gewoon worden gedeeld op sociale media? Zou een verbod helpen, of is het vechten tegen de bierkaai?
Dit verhaal laat me maar niet los.
Twee leerlingen die twee dagen na elkaar zelfmoord hebben gepleegd. Veel gefilmd en op sociale media gezet. Ik vind het zo heftig!
Op sociale media gaan/gingen ook allerlei filmpjes rond (volgens zeggen, ik heb het zelf niet gezien). Mijn zoon heeft wel de foto gezien van een van de slachtoffers. Dit wordt door jongeren onderling ook gedeeld.
Maar hoe ga je hier nou mee om als ouder? Waar gaat dit heen als samenleving als dit soort dingen gewoon worden gedeeld op sociale media? Zou een verbod helpen, of is het vechten tegen de bierkaai?
auroraatje wijzigde dit bericht op 03-04-2026 11:33
7.14% gewijzigd
zaterdag 4 april 2026 om 10:40
Bij dat laatste is het doel rond sturen.
Wat mijn zoon vertelde is dat het dat bij de meesten helemaal niet is. Het is iets wat je deelt met een paar vrienden.
Everything is possible for the one who believes.
zaterdag 4 april 2026 om 10:42
Ik weet niet of het een vervagende grens is tussen wat wel en niet kan. Eerder een grens die verandert is door een andere wijze van communiceren.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑04-04-2026 10:37Dit…. Als ik een concert bezoek dan staan alle jongeren voor mij non-stop met hun mobieltje te filmen. Waar ik geniet van het concert, zijn zij mee bezig met het vastleggen van beelden. Dat is echt anders.
Ik vraag me dan af of jongeren beseffen waar de grens ligt over wat wel / niet kan. Ik zie ook wel eens incidenten die indruk maken en die ik thuis navertel (een ruzie in de supermarkt, laatst een vechtpartij bij een voetbalclub). Ik zou het lef niet hebben (los van dat ik het niet wil) om te filmen, zou me zo generen. Misschien als filmen al gewoonte is, de grens tussen wat wel/niet kan vervaagt?
Van mij mogen ze dit strafbaar maken en streng handhaven.
Strafbaar maken mag van mij zeker. Van zoon trouwens ook.
zaterdag 4 april 2026 om 10:43
Zeker 30 jaar geleden had ik een hulpverlenend beroep. Wij werden naar een hoge flat gestuurd waar iemand vanaf was gesprongen, dat was geen fraai gezicht. Vlakbij stond een moeder te kijken met aan elke hand een kind, ongeveer 3 en 5 jaar oud. Die heb ik aan haar kraag de hoek omgesleept... Hoe verzin je dat?LizzyLee schreef: ↑03-04-2026 11:49Het is bizar. Sowieso dat 2 leerlingen dit besluiten natuurlijk, maar ook dat er blijkbaar filmpjes van zijn. Wisten anderen dit, of zagen ze het toevallig? Klinkt nogal georganiseerd eigenlijk, werden de 2 kinderen uitgedaagd/gepest/gedwongen oid?
Maar wat bezielt mensen om dit te filmen en dan ook te delen? Ja klicks, maar iedereen snapt toch dat dit gruwelijke beelden zijn? Zowel om zelf te zien als voor nabestaanden. Gestoord gewoon.
Er is nog geen verbod om dit te filmen en ook niet om te delen. Vraag me af of dit gaat helpen, want ook volwassenen doen dit volop en worden enkel bestraft als ze hulpverleners hinderen. Terwijl je uit fatsoen dit toch al niet zou moeten willen doen. Dat is gewoon ver te zoeken.
Sterkte TO, hoop dat je er toch met je zoon over kan praten. Dat is wel beter dan om je af te sluiten en zo kunnen jullie de emoties verwerken. Evt kun je denk ik via school wel met slachtofferhulp oid contact leggen.
In de tijd dat mijn kinderen jong waren had je nog geen mobile telefoons met camera. Maar als mijn kinderen dit soort beelden op hun telefoon zouden hebben dan zou ik er op staan dat zij die verwijderen. Uiteraard met een goed gesprek waarom.
Lijkt mij zo afschuwelijk voor die ouders en familie en vrienden.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
zaterdag 4 april 2026 om 10:46
Noëlle_ismijnnaam schreef: ↑03-04-2026 23:45Zelf ben ik ouder van een kind dat suicide heeft gepleegd. Toen dat gebeurde leefde dat bij heel de stad bij wijze van, en dat snap ik. Ik snap TO daarom ook, dat zoiets gebeurd, dat je kind erbij betrokken is en dat je een topic opent. Ik vind bepaalde reacties daarop echt beneden peil en makkelijk getypt vanaf het toetsenbord. Respect alsjeblieft. En wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ik heel, heel blij ben dat niemand mijn kind heeft gefilmd tijdens de daad, dat zou me kapot hebben gemaakt.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
zaterdag 4 april 2026 om 10:47
zaterdag 4 april 2026 om 12:45
Dat kan ik wel wat volgen, maar dan zou je toch eerder beeld maken op enige afstand of zo? Persoon niet herkenbaar in beeld?Moiren schreef: ↑04-04-2026 10:23Ik had het er met mijn zoon over, mid twintig n.a.v. een tenenkrommend item bij 1Vandaag.
Zijn reactie: jullie generatie begrijpt niet dat wij anders communiceren. Jullie zagen iets, fietsten naar iemand toe, vertelden aan diegene wat er gebeurd is.
Wij zien het, maken een filmpje of foto en sturen die naar je beste vriend/vriendin met : jeetje, wat ik nu nog zie met die die foto ipv een verbaal verhaal. Niet uit sensatie, maar om je gevoel te delen.
Hij denkt overigens ook dat het plaatsen op Dumpert, Facebook etc alleen tegen te houden is door het strafbaar te maken.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 4 april 2026 om 13:02
Ik denk dat het juist wel handig is om erbij te vermelden ivm onnodig gespeculeer, wat nu gebeurt en dat lijkt mij voor de direct betrokkenen alleen maar pijnlijker.
Groetjes!
zaterdag 4 april 2026 om 13:05
Ben ik wel met je eens eerlijk gezegd.
Er gaan nu de wildste verhalen rond.
Frankly my dear, I don"t give a damn
zaterdag 4 april 2026 om 13:13
zaterdag 4 april 2026 om 13:21
Ik denk dat het gros dat ook gewoon doet. Maar sensatiezoekers zal je altijd houden. Die had je voor het hele internet ook al.canis-felis schreef: ↑04-04-2026 12:45Dat kan ik wel wat volgen, maar dan zou je toch eerder beeld maken op enige afstand of zo? Persoon niet herkenbaar in beeld?
zaterdag 4 april 2026 om 13:29
Dat denk ik ook, maar de discussie ontstond volgens mij juist nav beelden van dichterbij / waarop betreffende personen herkenbaar zijn.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in