Undercover tv opnames op school

08-02-2019 15:08 28 berichten
https://www.nu.nl/media/5731752/veenend ... names.html

Hoe kan dit? Wie dacht in vredesnaam dat dit een goed idee was, kinderen opnemen zonder toestemming, met de huidige wetgeving ook nog?

Wat denkt zo'n schoolbestuur ook! Die moeten toch beter weten? Ik snap niet hoe ze zover zijn gekomen überhaupt!

Ik vind het heel goed dat de kinderen zijn gaan rellen.
montblanc schreef:
08-02-2019 16:03
Van de Volkskrant:
“Na de zomervakantie meldde de school dat de opnames waren uitgesteld tot december of november. Zowel aan medewerkers als leerlingen werd toestemming gevraagd om te filmen. ‘Sommige leerlingen werden drie of vier keer gevraagd of ze toch niet gefilmd mochten worden’, zegt de leerkracht. ‘Ze werden onder druk gezet.’”

Met de kanttekening dat niet herkenbaar in beeld komen mij ook een farce lijkt op een school, de inzet van acteurs i.p.v. een documentaire me ook misleidend lijkt, en het citaat ook aangeeft dat mensen onder druk zijn gezet - maar er zijn wel degelijk toestemmingsformulieren aan leerlingen gevraagd. Zich legaal indekken kunnen ze bin RTL4 vast goed.
Toch lijkt me niet dat elke leerling dat gevraagd is en getekend heeft. En 3/4 keer vragen? Dat is al niet oke inderdaad.

En wie heeft er getekend een kind van 12-16? Lijkt me sowieso niet rechtsgeldig.

Maar geloof meteen dat RTL4 wel heeft geprobeerd er met een soort van legaal iets de boel te bedonderen.
handigmetgeld schreef:
08-02-2019 16:59
Ten eerste zijn leerlingen gefilm zonder toestemming. De toestemming ging over het eventueel uitzenden van beelden, niet over het maken van die beelden. Dat mag juridisch juist zijn, het lijkt me ethisch niet correct.

Daarnaast: De leerlingen hadden geen toestemming gegeven voor nepleerlingen. Sommige leerlingen hadden toestemming gegeven voor gebruik van hun opnames. Dat is iets heel anders. Je mag er als leerling op school vanuit gaan dat de mensen om je heen echte leerlingen zijn, opnames of niet.
Maar wat maakt het uit dat niet iedereen echt leerling is? Heb je daar persoonlijk last van? Als je weet dat er opgenomen wordt en uitgezonden en je hebt toestemming gegeven, dan weet je dus ook dat je je ofwel gedeist moet houden als je niet negatief in beeld wil komen óf je gaat juist rellen om de boel wat op te naaien. En daar zullen wellicht die acteurs juist opduiken?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-02-2019 17:08
Maar wat maakt het uit dat niet iedereen echt leerling is? Heb je daar persoonlijk last van? Als je weet dat er opgenomen wordt en uitgezonden en je hebt toestemming gegeven, dan weet je dus ook dat je je ofwel gedeist moet houden als je niet negatief in beeld wil komen óf je gaat juist rellen om de boel wat op te naaien. En daar zullen wellicht die acteurs juist opduiken?
Het is een school, geen safaripark voor ramptoeristen noch een leverancier van goedkope figuranten.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven