Actueel
alle pijlers
Verboden eigen zoon te filmen
maandag 4 augustus 2008 om 14:58
TRENTO - In de Italiaanse stad Trento is een rel ontstaan over nieuwe strenge antipedofilieregels in openbare zwembaden. De badmeester hield onlangs een vader staande, die filmde hoe zijn eigen zoontje leerde zwemmen.
Dit meldde de krant Corriere della Sera maandag. Het is in de zwembaden van Trento verboden kinderen te filmen of te fotograferen.
Critici klagen over een doorgeslagen beleid. Roberto De Carolis, de directeur van de gemeentelijke zwembaden, verbaast zich over zoveel naïviteit: „Hoe moeten we weten dat degene die filmt, echt een ouder is? Wie garandeert mij dat het geen pedofiel is?“
Volgens De Carolis zijn openbare zwembaden „een vruchtbare voedingsbodem voor een bepaald soort misdrijf”. Hij vraagt zich af hoe hij kan nagaan of de beelden echt alleen voor 'privégebruik' zijn bedoeld.
Zoals op veel regels zijn er ook op de nieuwe antipedofilievoorschriften uitzonderingen mogelijk. Ouders die per se hun kind willen filmen in het zwembad, kunnen hiervoor een speciale vergunning aanvragen bij de directie. Dan mogen beelden worden gemaakt van het halfnaakte kroost, maar dan wel onder toezicht van een badmeester. „Want wat als op de film ook een ander kind terechtkomt, een hulpeloos schepsel dat absoluut nog niet kan opkomen voor zijn eigen rechten?” aldus de zwembaddirecteur.
Gaan we hier nu ook al van die paranoide Amerikaanse praktijken krijgen? het moet toch niet gekker worden dat je je eigen kind niet op de foto mag zetten of filmen!
Dit meldde de krant Corriere della Sera maandag. Het is in de zwembaden van Trento verboden kinderen te filmen of te fotograferen.
Critici klagen over een doorgeslagen beleid. Roberto De Carolis, de directeur van de gemeentelijke zwembaden, verbaast zich over zoveel naïviteit: „Hoe moeten we weten dat degene die filmt, echt een ouder is? Wie garandeert mij dat het geen pedofiel is?“
Volgens De Carolis zijn openbare zwembaden „een vruchtbare voedingsbodem voor een bepaald soort misdrijf”. Hij vraagt zich af hoe hij kan nagaan of de beelden echt alleen voor 'privégebruik' zijn bedoeld.
Zoals op veel regels zijn er ook op de nieuwe antipedofilievoorschriften uitzonderingen mogelijk. Ouders die per se hun kind willen filmen in het zwembad, kunnen hiervoor een speciale vergunning aanvragen bij de directie. Dan mogen beelden worden gemaakt van het halfnaakte kroost, maar dan wel onder toezicht van een badmeester. „Want wat als op de film ook een ander kind terechtkomt, een hulpeloos schepsel dat absoluut nog niet kan opkomen voor zijn eigen rechten?” aldus de zwembaddirecteur.
Gaan we hier nu ook al van die paranoide Amerikaanse praktijken krijgen? het moet toch niet gekker worden dat je je eigen kind niet op de foto mag zetten of filmen!
maandag 4 augustus 2008 om 15:22
TSja, ik ben ook niet zo'n fan van allerlei beperkingen, maar hoe wil jij dan garanderen dat anderen niet jouw kind filmen? De hele dag controle is onmogelijk, dus het alternatief is dat iedereen altijd overal mag filmen.
Je kunt het niet de keurige mevrouw wel toestaan en die eng ogende griezel niet. Dus wat is volgens jou het alternatief, iedereen mag gewoon onbeperkt filmen?
Je kunt het niet de keurige mevrouw wel toestaan en die eng ogende griezel niet. Dus wat is volgens jou het alternatief, iedereen mag gewoon onbeperkt filmen?
maandag 4 augustus 2008 om 15:32
maandag 4 augustus 2008 om 16:42
Nou, 't is je goed recht om dat te vinden, maar ik wilde even helder hebben of dat inderdaad is wat jij voorstaat. Ik bedoel, dat je dus niet komt met "maar een vreemde kerel die minutenlang mijn dochtertje filmt, dat wil ik niet hebben".
En dat "waarom niet", ik heb er niet echt een juridisch waterdichte reden voor, alleen ik vind dat gefilm en gefotografeer overal en altijd vrij vervelend. Ik heb er een ontzettende hekel aan om op de foto of film te komen (ook per ongeluk op andermans), en het lijkt me ook vervelend als je kind door een vreemde gefilmd wordt. Al is het maar onder het mom van "aaahhhh, wat schattig".
En dat "waarom niet", ik heb er niet echt een juridisch waterdichte reden voor, alleen ik vind dat gefilm en gefotografeer overal en altijd vrij vervelend. Ik heb er een ontzettende hekel aan om op de foto of film te komen (ook per ongeluk op andermans), en het lijkt me ook vervelend als je kind door een vreemde gefilmd wordt. Al is het maar onder het mom van "aaahhhh, wat schattig".
maandag 4 augustus 2008 om 20:23
Je vraag was volgens mij 'officieel' aan Misschicken gesteld, ik bemoeide me er gewoon even tegenaan
Goed, ik zou er ook niet blij mee zijn als iemand exclusief mijn kinderen gaat staan filmen. Maar dan zou ik die persoon zelf wel aanspreken of hij/zij daar even mee op wil houden. Om nou een algemeen verbod uit te vaardigen op het filmen van kinderen gaat me te ver. En iets anders dan dat, valt niet te handhaven. Alleen ouders? Wat als je pleegouder bent, of nieuwe partner van ouder maar nog niets officieels? Of grootouder? Of ouder van vriendje, en kind is met vriendje mee?
Het overgrote deel van de mensen die kinderen filmen, zijn degenen die een rechtstreekse band met een of meer van die kinderen hebben en dus een 'goede' reden om te filmen. Dan zal er nog een deel zijn dat misschien om andere goede redenen filmt, en er zal af en toe iemand filmen die wat minder goeie bedoelingen heeft. Tja, kan gebeuren. Als het alternatief is dat je je eigen kind niet meer kan filmen, dan moet dat m.i. maar.
maandag 4 augustus 2008 om 20:29
Ik vind dat je gewoon je eigen kinderen moet kunnen fotograferen en filmen. In het zwembad, op de ligweide als er gespeeld wordt, etc. Die kids hebben hun badkleding aan, en je bent wat leuks aan het doen. Niks mis mee lijkt me.
En een leuke herinnering voor later. Ik vind het geweldig om jeugdfoto's te hebben, had er erg leuk gevonden als mijn ouders gefilmd zouden hebben. dat wil ik voor mijn kinderen ook. En dan zal er zo'n malloot in Italië gaan beslissen dat ik dat soort situaties niet mag vastleggen omdat er enkele zieke geesten rondlopen die verkeerde bedoelingen zouden kunnen hebben....de omgekeerde wereld wat mij betreft!
En een leuke herinnering voor later. Ik vind het geweldig om jeugdfoto's te hebben, had er erg leuk gevonden als mijn ouders gefilmd zouden hebben. dat wil ik voor mijn kinderen ook. En dan zal er zo'n malloot in Italië gaan beslissen dat ik dat soort situaties niet mag vastleggen omdat er enkele zieke geesten rondlopen die verkeerde bedoelingen zouden kunnen hebben....de omgekeerde wereld wat mij betreft!
maandag 4 augustus 2008 om 20:36
maandag 4 augustus 2008 om 21:12
Betekent dat dan ook dat alle fotomodellen 18+ moeten zijn daaro? Want wat is de leeftijdsgrens dan?
Denken ze in Italie dat een plaatje van een kind in zwempak slechter is voor het kind dan deze paranoia? Kijk het idee dat iemand op die foto geilt is natuurlijk weerzinwekkend, maar wat is de kans nou dat dat gebeurt? Voordat de pedo's alle reisgidsen door zijn is het alweer winter.
Denken ze in Italie dat een plaatje van een kind in zwempak slechter is voor het kind dan deze paranoia? Kijk het idee dat iemand op die foto geilt is natuurlijk weerzinwekkend, maar wat is de kans nou dat dat gebeurt? Voordat de pedo's alle reisgidsen door zijn is het alweer winter.
maandag 4 augustus 2008 om 22:15
Geen seconde bij stilgestaan. De hele week met m'n nichtje en neefje gezwommen maar ik heb niet op filmers gelet (en ze ook niet gezien).
Wat een gedoe zeg! Miezman en ik hebben expres geen kinderen maar zo'n week weg met de familie vinden we hartstikke gezellig. Op kinderen letten is al best een klus, hadden we dan ook nog alle fototoestellen, camera's en mobieltjes in de gaten moeten houden? En nu achteraf blijkt dat ik dat niet heb gedaan, maakt dat mij dat dan een waardeloze tante?
Hoeveel ogen kun je hebben, eigenlijk?
Wat een gedoe zeg! Miezman en ik hebben expres geen kinderen maar zo'n week weg met de familie vinden we hartstikke gezellig. Op kinderen letten is al best een klus, hadden we dan ook nog alle fototoestellen, camera's en mobieltjes in de gaten moeten houden? En nu achteraf blijkt dat ik dat niet heb gedaan, maakt dat mij dat dan een waardeloze tante?
Hoeveel ogen kun je hebben, eigenlijk?
maandag 4 augustus 2008 om 22:48
Misschien is het een idee om iedereen in het zwembad alles-verhullende badkleding te laten dragen?
Het moet toch werkelijk niet zotter worden! Straks moeten kinderen die in een openbaar zwembad gefilmd zijn door een vreemde nog in therapie! Want reken maar dat het een traumatische ervaring is voor zo'n kind.....
Het moet toch werkelijk niet zotter worden! Straks moeten kinderen die in een openbaar zwembad gefilmd zijn door een vreemde nog in therapie! Want reken maar dat het een traumatische ervaring is voor zo'n kind.....
dinsdag 5 augustus 2008 om 09:17
Kan iemand mij uitleggen waarom het erg is als een pedofiel mijn kind filmt in het zwembad? Want ik snap dat echt niet: kindlief heeft daar toch zelf helemaal geen last van? Bij mij ligt de grens toch echt bij het aanspreken/aanraken van mijn kind met verkeerde bedoelingen.
En wat er in andermans hoofd gebeurd kan ik toch niet zien, dus daar maak ik me echt niet druk om.
En wat er in andermans hoofd gebeurd kan ik toch niet zien, dus daar maak ik me echt niet druk om.
dinsdag 5 augustus 2008 om 09:29
dinsdag 5 augustus 2008 om 09:33
Ach, daar heeft een goede pedofiel helemaal geen filmpje bij nodig hoor. Die bekijkt je kind, en gaat 's nachts in bed fijn de carousel nog eens langs.
Onzin vind ik dit. Maar goed, kinderen zijn heilig tegenwoordig, zelfs slechte gedachten over kinderen mogen niet meer. Ze zouden er telepathisch eens iets van meekrijgen!
Onzin vind ik dit. Maar goed, kinderen zijn heilig tegenwoordig, zelfs slechte gedachten over kinderen mogen niet meer. Ze zouden er telepathisch eens iets van meekrijgen!
dinsdag 5 augustus 2008 om 09:42
Voor mij persoonlijk (met de nadruk op: voor mij persoonlijk, ik snap dat niet iedereen dat zo voelt) gaat het niet alleen om kinderen, maar om dat hele gefilm. Ik houd er simpelweg niet van om gefilmd en gefotografeerd te worden, en al helemaal niet door mensen die ik niet ken. Nou ben ik zelf geen wonder der schepping dus de kans is niet zo heel groot , maar dat gevoel strekt zich ook uit naar mijn eventuele kinderen (die ik dus niet heb). Ik wil dat gewoon niet hebben.
Misschien dat meespeelt dat zowel mijn vader als mijn broer ooit ongevraagd met hun foto in een brochure cq een schoolboek zijn verschenen (hoe groot is de kans dat dat twee leden van een gezin overkomt), en ik zit ook niet te wachten op commercieel gebruik van die beelden. Iedereen kan kennelijk maar erop los fotograferen en filmen en die beelden voor van alles en nog wat gebruiken.
dinsdag 5 augustus 2008 om 10:05
Dan staat er dus een filmpje op internet, van mijn kind in badkleding in een zwembad. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kind daar een probleem in ziet. En als iemand zich daar op af wil trekken...tsja, lekker zelf weten hoor, ik en mijn kind merken daar toch niks van?
Op een naaktstrand vind ik dan toch alweer een beetje anders, omdat je daar zelf ook niet gefilmd wilt worden. Ik heb er geen behoefte aan dat een toekomstige werkgever mij zo op internet terug zou zien bijvoorbeeld (maar het zou ook niet het eind van de wereld zijn) . In een zwembad met bikini aan zou ik daar weer geen probleem mee hebben.
En dat foto's en filmpjes eventueel commercieel gebruikt zouden kunnen worden: volgens mij bestaat er zoiets als portretrecht, dus dat zou je aan kunnen vechten, en er misschien voor betaald worden ofzo? Of de folder oid terug laten halen?