#VERDACHT

02-01-2019 13:35 1166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een waarschuwing omdat ik in het andere topic over de politie een link heb gedeeld, want dat was niet de bedoeling in dat topic.

Vandaar een nieuwe.

In veel discussies over buitenproportioneel geweld door de politie buitelen de keurige Vivadametjes en enkele heer over elkaar heen om uit te leggen dat iedereen die weleens met agressies door politie of geweld door politie te maken heeft gehad dat vast zelf uitgelokt zal hebben.

Afgelopen december was er een docu van KRONCRV op NPO 2 met de titel #Verdacht.

Ik heb hem zojuist gekeken en ondanks dat ook voor mij de verhalen die daarin verteld worden gewoon dagelijkse realiteit zijn werd ik er toch door aangegrepen.

Ik ben benieuwd wat andere, met name de fanatieke etnisch profileren of politieverdedigers, van deze docu vinden.

Ik hoor het graag!

Hij duurt een kleine 50 minuten maar voor wie dat nu te lang vindt duren raad ik minuut 27 tot 39 aan.

https://joop.bnnvara.nl/videos/verdacht ... e-praktijk

EDIT: Ik wil het in dit topic specifiek over de inhoud van de documentaire hebben. Als je het over andere zaken wil hebben dan raad ik je de twee andere politietopics die op dit moment ook actief zijn aan. Dit topic is alleen voor meningen over de documentaire.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:47
15.75% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Tegenlicht schreef:
06-01-2019 23:38
Hier ga ik verder maar niet op in.
Wanneer jouw bronnen beter zijn dan de mijne of jouw ' onomstotelijk bewijs' leverbaar is kan ik beter ontslag nemen.
Of hier een link naar je bron plaatsen :lightbulb:
hollebollegijs schreef:
05-01-2019 19:19
Er is gewoon geen bewijs dat er bij de politie meer of minder racisme is dan in de rest van de samenleving.
Dus ja er worden mensen onterecht mensen aangehouden op basis van vooroordelen en in veel gevallen zal dat gebeuren door de ervaringen die de betreffende politieagent had in het verleden.

Gebeurde in het verleden ook met Provo's, krakers, punkers, gabbers etc.
Klopt. En daar gaat de discussie dan ook mis.
Profileren is een nuttige tool om zo efficient mogelijk te handhaven. Zijn er hooliganrellen, en staat er in de straat een auto in de brand en zijn er ruiten ingegooid, wil iedereen dat de politie zich liever richt op die ene kale getatoeëerde kerel met Feyenoordshirt aan in de straat, dan dat ze eerst alle oma's met rollator aanhouden en vragen om ID terwijl de man de straat uitwandelt. Uit angst om te profileren op uiterlijk.

Etniciteit kan onderdeel uitmaken van een profilering, wanneer er sterk statistisch bewijs is voor een grotere kans op daderschap.
Dat heeft een rare bijsmaak vanwege de grote focus op racisme na WO2, maar kan natuurlijk wel gewoon werken. De aandacht voor etnisch profileren is er vooral door de subsidiepotten die clubjes als Izi eigenlijk wel verplichten racisme ergens in te zien (behalve in hun eigen aanname beleid) om hun voortbestaan te verzekeren. Want met 42 klachten per jaar mag je spreken van een marginaal verschijnsel. Ik denk dat er meer mensen zijn die zich ergeren aan de rommel van vallende bladeren uit de boom van de buurman.

Dat door etnisch te profileren je een bias in de statistieken kan krijgen is een bekend probleem. Wanneer je 3x vaker zwarte auto's op snelheid controleert dan anders gekleurde auto's, zal je zien dat die vaker worden bekeurd. Vooral omdat de overtreding vaak voorkomt.
Echter geldt dat niet of minder voor andere vormen van misdaad. Bij plofkraken of autodiefstal bijvoorbeeld is de misdaad leidend en zal extra onderzoek de cijfers minder beïnvloeden. Wetenschappelijk is die bias dus wel te filteren. En dan is er niets mis met etniciteit als onderdeel van een profilering.
MarkSD schreef:
07-01-2019 11:54
Klopt. En daar gaat de discussie dan ook mis.
Profileren is een nuttige tool om zo efficient mogelijk te handhaven. Zijn er hooliganrellen, en staat er in de straat een auto in de brand en zijn er ruiten ingegooid, wil iedereen dat de politie zich liever richt op die ene kale getatoeëerde kerel met Feyenoordshirt aan in de straat, dan dat ze eerst alle oma's met rollator aanhouden en vragen om ID terwijl de man de straat uitwandelt. Uit angst om te profileren op uiterlijk.

Maar dat is toch niet waar het om gaat?

Toevallig las in vanochtend een bericht. Het was in Engeland, maar even voor het voorbeeld. Een autodief was ervandoor gegaan met een auto waar een peuter in zat. De dader was een in het zwart geklede man met een Pakistaans uiterlijk.
Als nu, op diezelfde middag in diezelfde omgeving de politie in het zwart geklede mannen met een Pakistaans uiterlijk zou aanhouden om te ondervragen, dan zou dat volkomen logisch zijn. Er is namelijk een misdrijf gepleegd en er is een signalement.

Maar dat is toch iets anders dan vanwege etnische profilering willekeurige mensen op willekeurige plaatsen en tijdstippen aanhouden om na te gaan of ze misschien wel een willekeurig misdrijf hebben gepleegd?

Of ben ik nu gek?
Ikzegookwat schreef:
07-01-2019 12:34
Maar dat is toch niet waar het om gaat?

Toevallig las in vanochtend een bericht. Het was in Engeland, maar even voor het voorbeeld. Een autodief was ervandoor gegaan met een auto waar een peuter in zat. De dader was een in het zwart geklede man met een Pakistaans uiterlijk.
Als nu, op diezelfde middag in diezelfde omgeving de politie in het zwart geklede mannen met een Pakistaans uiterlijk zou aanhouden om te ondervragen, dan zou dat volkomen logisch zijn. Er is namelijk een misdrijf gepleegd en er is een signalement.

Maar dat is toch iets anders dan vanwege etnische profilering willekeurige mensen op willekeurige plaatsen en tijdstippen aanhouden om na te gaan of ze misschien wel een willekeurig misdrijf hebben gepleegd?

Of ben ik nu gek?
Maar iedere man die daar op lijkt en het niet is kan roepen “Ja maar dit is oneerlijk en ik word etnisch geprofileerd”.

Terwijl bij die aanrijding op Pinkpop heb ik niemand horen klagen dat het signalement om een doorsnee Limburger ging. Maar andersom moet je uit kijken over wat je in de krant zet.
YellowLemon schreef:
07-01-2019 12:46
Maar iedere man die daar op lijkt en het niet is kan roepen “Ja maar dit is oneerlijk en ik word etnisch geprofileerd”.

Terwijl bij die aanrijding op Pinkpop heb ik niemand horen klagen dat het signalement om een doorsnee Limburger ging. Maar andersom moet je uit kijken over wat je in de krant zet.
Maar dat komt dan weer omdat de doorsnee Limburger nooit etnisch wordt geprofileerd. Dus die weet dat er een goede reden moet zijn als hij wordt ondervraagd.
Ikzegookwat schreef:
07-01-2019 12:49
Maar dat komt dan weer omdat de doorsnee Limburger nooit etnisch wordt geprofileerd. Dus die weet dat er een goede reden moet zijn als hij wordt ondervraagd.
En hier vind ik het persoonlijk dus een beetje kinderachtig worden, en kan ik frustratie van agenten begrijpen.

Want er zijn genoeg momenten dat er WEL terecht naar gevraagd word. En er zijn genoeg witte mensen die ook voor niks hebben zitten blazen, gefouilleerd worden bij festivals, de wijkagent aan hun deur hebben staan voor informatie, etc. etc.

Maar de gekleurde Nederlander die mag dan dus automatisch gefrusteerd zijn want er is ze voorheen al eens onrecht aangedaan door een ANDERE agent.

Oftewel, dan verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet. Want dan doet die gekleurde Nederlander hetzelfde als een racist, een groep over dezelfde kam scheren. En ik geloof echt wel dat er discriminerende agenten tussen zitten maar echt niet allemaal.
Ik geef het op.
Ikzegookwat schreef:
07-01-2019 16:55
Ik geef het op.
Ja. Het heeft geen zin.
Ze beginnen elke keer weer opniew :pukey:
Er wordt net gedaan alsof "ethnisch profileren" alleen op basis van afkomst is. Maar wat we vergeten is dat deze mensen vaak ook "sloeberkleding" dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
07-01-2019 08:50
Of hier een link naar je bron plaatsen :lightbulb:
Je vraagt nu aan mij om een bron te plaatsen of aan degene die het heeft over onomstotelijk bewijs?
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
07-01-2019 12:34
Maar dat is toch niet waar het om gaat?

Toevallig las in vanochtend een bericht. Het was in Engeland, maar even voor het voorbeeld. Een autodief was ervandoor gegaan met een auto waar een peuter in zat. De dader was een in het zwart geklede man met een Pakistaans uiterlijk.
Als nu, op diezelfde middag in diezelfde omgeving de politie in het zwart geklede mannen met een Pakistaans uiterlijk zou aanhouden om te ondervragen, dan zou dat volkomen logisch zijn. Er is namelijk een misdrijf gepleegd en er is een signalement.

Maar dat is toch iets anders dan vanwege etnische profilering willekeurige mensen op willekeurige plaatsen en tijdstippen aanhouden om na te gaan of ze misschien wel een willekeurig misdrijf hebben gepleegd?

Of ben ik nu gek?

Inderdaad. Willekeurige mensen op willekeurige plekken. De mannen die achter elkaar de tuin in lopen kwamen alleen kijken of er een bbq aan de gang was. Het is gewoon toeval dat het wel vaak gebeurd.

Video-URL: https://www.telegraaf.nl/k/3112970
(Als klikken op de koppeling niet werkt, kunt u de URL kopiëren en de browser plakken om de video te bekijken.)

Of ben ik nu gek?
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Fleurtje_5 schreef:
08-02-2019 15:16
Inderdaad. Willekeurige mensen op willekeurige plekken. De mannen die achter elkaar de tuin in lopen kwamen alleen kijken of er een bbq aan de gang was. Het is gewoon toeval dat het wel vaak gebeurd.

Video-URL: https://www.telegraaf.nl/k/3112970
(Als klikken op de koppeling niet werkt, kunt u de URL kopiëren en de browser plakken om de video te bekijken.)

Of ben ik nu gek?
Goed punt!
:rofl:
https://nos.nl/artikel/2270642-maar-een ... onden.html

Dit topic, landelijke aandacht in de pers, vrachtje subsidie.

En waarvoor? 1 terechte klacht.

Beter openen ze een meldpunt lauwe koffie. Gegarandeerd meer terechte klachten.
Alle reacties Link kopieren
MarkSD schreef:
08-02-2019 21:14
https://nos.nl/artikel/2270642-maar-een ... onden.html

Dit topic, landelijke aandacht in de pers, vrachtje subsidie.

En waarvoor? 1 terechte klacht.

Beter openen ze een meldpunt lauwe koffie. Gegarandeerd meer terechte klachten.

1 terechte klacht.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Eerste gedachte: Inversietheorie

Tweede gedachte: Misschien is er wel maar een klacht terecht bevonden, maar het is de politie die zelf klachten afhandelt. Er staat ook niks over wie naar de Ombudsman is gegaan (of juist niet) en wat die heeft geoordeeld, bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven