#VERDACHT

02-01-2019 13:35 1166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een waarschuwing omdat ik in het andere topic over de politie een link heb gedeeld, want dat was niet de bedoeling in dat topic.

Vandaar een nieuwe.

In veel discussies over buitenproportioneel geweld door de politie buitelen de keurige Vivadametjes en enkele heer over elkaar heen om uit te leggen dat iedereen die weleens met agressies door politie of geweld door politie te maken heeft gehad dat vast zelf uitgelokt zal hebben.

Afgelopen december was er een docu van KRONCRV op NPO 2 met de titel #Verdacht.

Ik heb hem zojuist gekeken en ondanks dat ook voor mij de verhalen die daarin verteld worden gewoon dagelijkse realiteit zijn werd ik er toch door aangegrepen.

Ik ben benieuwd wat andere, met name de fanatieke etnisch profileren of politieverdedigers, van deze docu vinden.

Ik hoor het graag!

Hij duurt een kleine 50 minuten maar voor wie dat nu te lang vindt duren raad ik minuut 27 tot 39 aan.

https://joop.bnnvara.nl/videos/verdacht ... e-praktijk

EDIT: Ik wil het in dit topic specifiek over de inhoud van de documentaire hebben. Als je het over andere zaken wil hebben dan raad ik je de twee andere politietopics die op dit moment ook actief zijn aan. Dit topic is alleen voor meningen over de documentaire.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 02-01-2019 13:47
15.75% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
boontje80 schreef:
06-01-2019 13:15
Dan ben jij waarschijnlijk ook nooit in de cel gegooid of 'mishandeld'.
En een vraag stellen is iets anders dan 'in gesprek gaan' of een discussie aangaan vanuit het idee dat de agent jou alleen maar moet hebben vanwege je kleur.

Fijn dat je on topic blijft trouwens.

Als ik had geweten dat het zou uitdraaien op de posts voor jou, had ik überhaupt niet gereageerd in dit topic.
Inplaats van 60 posts wijden over hoe je als getint persoon gewoon moet weten wanneer je je mond houdt en daardoor nooit zelf in de problemen bent geraakt :rofl:
boontje80 schreef:
06-01-2019 13:15
Dan ben jij waarschijnlijk ook nooit in de cel gegooid of 'mishandeld'.
En een vraag stellen is iets anders dan 'in gesprek gaan' of een discussie aangaan vanuit het idee dat de agent jou alleen maar moet hebben vanwege je kleur.

Fijn dat je on topic blijft trouwens.

Als ik had geweten dat het zou uitdraaien op de posts voor jou, had ik überhaupt niet gereageerd in dit topic.
Nee, ik ben inderdaad nog nooit in een cel gegooid, maar het feit dat jij blijkbaar het gesprek niet aandurft uit angst dat dit wel zou kunnen gebeuren, zegt toch wel iets, of niet? Misschien omdat je denkt dat je als onschuldig persoon die gewoon een vraag stelt, (of in gesprek gaat, dat is wat mij betreft hetzelfde), zo behandeld kan worden? En waarom heb ik, als witte Nederlander, daar dan nog nooit bij stilgestaan? Zou het dan toch waar kunnen zijn wat TO hier aankaart?
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
06-01-2019 13:15
Dan ben jij waarschijnlijk ook nooit in de cel gegooid of 'mishandeld'.
En een vraag stellen is iets anders dan 'in gesprek gaan' of een discussie aangaan vanuit het idee dat de agent jou alleen maar moet hebben vanwege je kleur.

Fijn dat je on topic blijft trouwens.

Als ik had geweten dat het zou uitdraaien op de posts voor jou, had ik überhaupt niet gereageerd in dit topic.
Na “ aangaan” kan wel een punt toch?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
boontje80 schreef:
06-01-2019 13:15
Dan ben jij waarschijnlijk ook nooit in de cel gegooid of 'mishandeld'.
En een vraag stellen is iets anders dan 'in gesprek gaan' of een discussie aangaan vanuit het idee dat de agent jou alleen maar moet hebben vanwege je kleur.

Fijn dat je on topic blijft trouwens.

Als ik had geweten dat het zou uitdraaien op de posts voor jou, had ik überhaupt niet gereageerd in dit topic.
Na “ aangaan” kan wel een punt toch?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Vanuit een andere invalshoek....

Vanuit welk perspectief is ' etnisch profileren' ontstaan?
Of religieus? Cultureel?

Geeft het resultaat wat anders nooit behaald zou worden?
Worden er misdaden mee voorkomen? Overvallen, moorden....
Heeft dit tot gevolg dat er proportioneel veel leed bij slachtoffers wordt voorkomen?
Mensen die nu niet voor het leven getekend zijn door traumatische ervaringen?

Wat is de verhouding onterecht aangehouden worden of door het leven getekend door trauma?
Nuanceert dat voor de beter bedeelde gekleurde medelander?

Beschouw deze post maar als niet ingezonden wanneer er geen basis is voor de relatie tussen overvallen en etnische afkomst..... om maar iets te noemen....
Tussen drugscriminaliteit .... openbare geweldpleging, publieke liquidaties (soms zelfs de verkeerde) en etnische afkomst.

Volgens mij gaat het er op straat toch wat anders aan toe dan vanachter de PC...

Wanneer je de vraag dus pragmatisch benadert in plaats van politiek dan is het toch echt, heiligt het doel de middelen...
Tegenlicht schreef:
06-01-2019 14:22
Vanuit een andere invalshoek....

Vanuit welk perspectief is ' etnisch profileren' ontstaan?
Of religieus? Cultureel?

Geeft het resultaat wat anders nooit behaald zou worden?
Worden er misdaden mee voorkomen? Overvallen, moorden....
Heeft dit tot gevolg dat er proportioneel veel leed bij slachtoffers wordt voorkomen?
Mensen die nu niet voor het leven getekend zijn door traumatische ervaringen?

Wat is de verhouding onterecht aangehouden worden of door het leven getekend door trauma?
Nuanceert dat voor de beter bedeelde gekleurde medelander?

Beschouw deze post maar als niet ingezonden wanneer er geen basis is voor de relatie tussen overvallen en etnische afkomst..... om maar iets te noemen....
Tussen drugscriminaliteit .... openbare geweldpleging, publieke liquidaties (soms zelfs de verkeerde) en etnische afkomst.

Volgens mij gaat het er op straat toch wat anders aan toe dan vanachter de PC...

Wanneer je de vraag dus pragmatisch benadert in plaats van politiek dan is het toch echt, heiligt het doel de middelen...
Men is er ook al zelf op teruggekomen, oa wb autobezit is er een app ontwikkeld omdat men te vaak dezelfde auto's aanhield.
Dus het leverde dan neem ik aan niet genoeg op.
Tegenlicht schreef:
06-01-2019 14:22
Vanuit een andere invalshoek....

Vanuit welk perspectief is ' etnisch profileren' ontstaan?
Of religieus? Cultureel?

Geeft het resultaat wat anders nooit behaald zou worden?
Worden er misdaden mee voorkomen? Overvallen, moorden....
Heeft dit tot gevolg dat er proportioneel veel leed bij slachtoffers wordt voorkomen?
Mensen die nu niet voor het leven getekend zijn door traumatische ervaringen?

Wat is de verhouding onterecht aangehouden worden of door het leven getekend door trauma?
Nuanceert dat voor de beter bedeelde gekleurde medelander?

Beschouw deze post maar als niet ingezonden wanneer er geen basis is voor de relatie tussen overvallen en etnische afkomst..... om maar iets te noemen....
Tussen drugscriminaliteit .... openbare geweldpleging, publieke liquidaties (soms zelfs de verkeerde) en etnische afkomst.

Volgens mij gaat het er op straat toch wat anders aan toe dan vanachter de PC...

Wanneer je de vraag dus pragmatisch benadert in plaats van politiek dan is het toch echt, heiligt het doel de middelen...

Vroeger op school vond ik "de goeden moeten met de kwaden lijden" al erg onrechtvaardig; zo van: iedereen moet nablijven als iemand iets heeft uitgevreten en de docent weet niet wie. In de maatschappij vind ik dat principe even onrechtvaardig. Dus niks "het doel heiligt de middelen". Iemand die niets op zijn kerfstok heeft, hoort er niet op die manier last van te hebben dat anderen het minder nauw nemen met de wet.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
06-01-2019 15:32
Vroeger op school vond ik "de goeden moeten met de kwaden lijden" al erg onrechtvaardig; zo van: iedereen moet nablijven als iemand iets heeft uitgevreten en de docent weet niet wie. In de maatschappij vind ik dat principe even onrechtvaardig. Dus niks "het doel heiligt de middelen". Iemand die niets op zijn kerfstok heeft, hoort er niet op die manier last van te hebben dat anderen het minder nauw nemen met de wet.
Heel goed!

En zet dát nu eens af tegen jouw stem op politieke partijen die roepen dat ze de zichtbare criminaliteit effectief aan gaan pakken.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
06-01-2019 15:18
Men is er ook al zelf op teruggekomen, oa wb autobezit is er een app ontwikkeld omdat men te vaak dezelfde auto's aanhield.
Dus het leverde dan neem ik aan niet genoeg op.
Ik heb begrepen dat de politie een groot voorstander van etnisch profileren is vanwege resultaten in het verleden.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
06-01-2019 15:32
Vroeger op school vond ik "de goeden moeten met de kwaden lijden" al erg onrechtvaardig; zo van: iedereen moet nablijven als iemand iets heeft uitgevreten en de docent weet niet wie. In de maatschappij vind ik dat principe even onrechtvaardig. Dus niks "het doel heiligt de middelen". Iemand die niets op zijn kerfstok heeft, hoort er niet op die manier last van te hebben dat anderen het minder nauw nemen met de wet.
Vanwege mijn professionele achtergrond kom ik in contact met slachtoffers, ik denk dat er in die hoek heel anders gedacht wordt.
Na op 46 pagina's best wel wat opmerkingen te hebben gelezen waarvan ik dacht; wtf?? lees ik nu dat de TO gestaft is.
Echt omgekeerde wereld dit en ook nog eens een onwijze belediging nadat TO zo lang moeite heeft gedaan om op iedereen te blijven reageren. Zelf had ik het allang opgegeven. Dit soort topics bewijzen voor mij maar weer eens dat we nog lang niet zijn waar we eigenlijk zouden moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
06-01-2019 13:53
Inplaats van 60 posts wijden over hoe je als getint persoon gewoon moet weten wanneer je je mond houdt en daardoor nooit zelf in de problemen bent geraakt :rofl:
Als je nou eens getint weg laat. Dan ben ik het met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Billy_Mean schreef:
06-01-2019 19:38
Na op 46 pagina's best wel wat opmerkingen te hebben gelezen waarvan ik dacht; wtf?? lees ik nu dat de TO gestaft is.
Echt omgekeerde wereld dit en ook nog eens een onwijze belediging nadat TO zo lang moeite heeft gedaan om op iedereen te blijven reageren. Zelf had ik het allang opgegeven. Dit soort topics bewijzen voor mij maar weer eens dat we nog lang niet zijn waar we eigenlijk zouden moeten zijn.

Dus jij denkt dat de MODS TO hebben geband ivm huidskleur :@@:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
06-01-2019 14:07
Nee, ik ben inderdaad nog nooit in een cel gegooid, maar het feit dat jij blijkbaar het gesprek niet aandurft uit angst dat dit wel zou kunnen gebeuren, zegt toch wel iets, of niet?

Nogmaals, dat is geen kwestie van durven.

Misschien omdat je denkt dat je als onschuldig persoon die gewoon een vraag stelt, (of in gesprek gaat, dat is wat mij betreft hetzelfde), zo behandeld kan worden?

Als onschuldig persoon kun je inderdaad verkeerd behandeld worden. Maar hier wordt gezegd dat je alleen als onschuldig gekleurd persoon zo behandeld kan worden. Dat het aan de kleur ligt dat je zo behandeld wordt.

En waarom heb ik, als witte Nederlander, daar dan nog nooit bij stilgestaan? Zou het dan toch waar kunnen zijn wat TO hier aankaart?
Ik heb nooit beweerd dat etnisch profileren niet waar is. Het enige waar ik kritisch op ben, is de aanname dat in escalaties waarbij een witte agent en een gekleurde burger bij zijn betrokken, die eerste dan wel een racist zal zijn.
Tegenlicht schreef:
06-01-2019 17:39
Ik heb begrepen dat de politie een groot voorstander van etnisch profileren is vanwege resultaten in het verleden.
Wat een leugens zeg. :facepalm:
Hoe kom je erbij dat de politie als instantie voorstander van etnisch profileren is? Vanuit de politie zelf wordt dat sterk afgekeurd en worden er zelfs maatregelen genomen om het te voorkomen. Helaas nog niet effectief genoeg aangezien het nog steeds veels te vaak voorkomt.
Daarnaast is het onomstotelijk bewezen dat etnisch profileren juist de effectiviteit van criminaliteitsbestrijding negatief beïnvloed. Dus, je lult uit je nek.
Tegenlicht schreef:
06-01-2019 17:42
Vanwege mijn professionele achtergrond kom ik in contact met slachtoffers, ik denk dat er in die hoek heel anders gedacht wordt.
Mss moet je ook ff in contact komen met slachtoffers van etnisch profileren voordag je zoveel ignorance verspreidt.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
06-01-2019 12:56
Die staan meestal naast al die allochtone kennissen en collega's die ook vinden discriminatie ter sprake brengen 'gejank' is.
Nee hoor die BIJ1 maffies posten vol trots dat soort foto's op hun facebook en twitter pagina.
Misschien kan Gijs de betreffende foto even posten hier.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
06-01-2019 20:29
Nee hoor die BIJ1 maffies posten vol trots dat soort foto's op hun facebook en twitter pagina.
Misschien kan Gijs de betreffende foto even posten hier.

U vraagt, ik draai, deze bedoel je vermoedelijk

Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
06-01-2019 20:00
Dus jij denkt dat de MODS TO hebben geband ivm huidskleur :@@:
Ehm, waar lees je dat, dat ik dat denk?
Rosabella1 schreef:
06-01-2019 20:29
Nee hoor die BIJ1 maffies posten vol trots dat soort foto's op hun facebook en twitter pagina.
Misschien kan Gijs de betreffende foto even posten hier.
Toxische masculinity is toch gewoon een uitdrukking, en dit de letterlijke vertaling. Vreemd en zorgwekkend dat je dat grappig vind.
Ik vind het een serieus probleem en ben blij dat er mannen zijn die daarmee niet geassocieerd willen worden.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
06-01-2019 20:20
Wat een leugens zeg. :facepalm:
Hoe kom je erbij dat de politie als instantie voorstander van etnisch profileren is? Vanuit de politie zelf wordt dat sterk afgekeurd en worden er zelfs maatregelen genomen om het te voorkomen. Helaas nog niet effectief genoeg aangezien het nog steeds veels te vaak voorkomt.
Daarnaast is het onomstotelijk bewezen dat etnisch profileren juist de effectiviteit van criminaliteitsbestrijding negatief beïnvloed. Dus, je lult uit je nek.
Hier ga ik verder maar niet op in.
Wanneer jouw bronnen beter zijn dan de mijne of jouw ' onomstotelijk bewijs' leverbaar is kan ik beter ontslag nemen.
Stampertje12 schreef:
06-01-2019 16:53
Heel goed!

En zet dát nu eens af tegen jouw stem op politieke partijen die roepen dat ze de zichtbare criminaliteit effectief aan gaan pakken.

Ik begrijp niet wat je bedoelt?
Tegenlicht schreef:
06-01-2019 17:42
Vanwege mijn professionele achtergrond kom ik in contact met slachtoffers, ik denk dat er in die hoek heel anders gedacht wordt.
Ik denk dat slachtoffers willen dat de daders worden aangepakt, en niet dat de fundamenten van de rechtsstaat worden aangetast.
hollebollegijs schreef:
06-01-2019 20:00
Dus jij denkt dat de MODS TO hebben geband ivm huidskleur :@@:

Echt ik ben heel benieuwd hoe jij dit opmaakt uit haar post.
boontje80 schreef:
06-01-2019 20:00
Ik heb nooit beweerd dat etnisch profileren niet waar is. Het enige waar ik kritisch op ben, is de aanname dat in escalaties waarbij een witte agent en een gekleurde burger bij zijn betrokken, die eerste dan wel een racist zal zijn.

En wie neemt dat zomaar aan dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven