Verkiezingen 2021

28-01-2021 11:13 3484 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de hoop dat de verkiezingen gewoon doorgaan op 17 maart, ben ik benieuwd naar het stemgedrag van de Viva-Forummer.
We hebben afgesproken dat 'bashers' genegeerd worden op dit topic zodat we de toon positief houden :)
Verder: er missen een paar belangrijke opties in de poll (zoals Partij voor de Dieren) maar helaas is er een beperkt aantal opties mogelijk dus heb ik een keuze moeten maken.

Wat stem jij?

Totaal aantal stemmen: 533

VVD (19%)
PVV (6%)
CDA (2%)
D66 (13%)
Groen Links (12%)
SP (8%)
Partij van de Arbeid (9%)
Christen Unie (4%)
Forum voor Democratie (9%)
Anders, nl: (19%)
despierta wijzigde dit bericht op 28-01-2021 13:24
54.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
28-01-2021 13:22
Misschien kan je het ook in de OP vermelden TO, dat er maar een beperkte ruimte is voor antwoordmogelijkheden?
Gedaan.
ca726647543 schreef:
28-01-2021 12:45
Of hebben die dames alleen naar de foto van Baudet aan het zwembad gekeken? En nooit naar hem hebben geluisterd of iets van hem hebben gelezen?
Het oog wil ook wat blijkbaar o_o
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
28-01-2021 13:25
Het oog wil ook wat blijkbaar o_o
Nou niet bepaald het type waar ik op val, veel te glad. Dus nee, dat is niet de reden voor mijn stem op FvD.
BuzzieBee schreef:
28-01-2021 12:59
Ik ben dus 'op' Mark. Ondanks alle bakken ellende. Ga er maar eens aanstaan het afgelopen jaar. Ondanks dat ook hij (samen met de hele kamer) keuzes heeft gemaakt waar ik het lang niet altijd mee eens was. Mijn vak zou het zeker niet zijn.Ik vind trouwens ook ons hele stelsel niet oke. Te veel splinter partijtjes e.d. Zou wel wat minder mogen. Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou het namelijk ook weer niet zoals in de US willen hebben.
Rutte is een ijzersterk politicus. Hij weet zich in debatten zo ontzettend makkelijk staande te houden maar waar hij vooral goed in is, is het aangaan van coalities. Dat laatste is zo belangrijk met de versnippering van het politieke landschap want reken maar dat er weer heel wat partijen nodig zijn voor elk besluit en die meerderheden dan ook weer op een andere manier moeten worden gezocht in de eerste kamer.
Maar goed, ik ben van mening dat de partij waarop je stemt veel belangrijker is dan het uithangbord en dan voel ik me met de huidige standpunten en vooral stemgedrag niet thuis bij de VVD. Sorry Mark.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
28-01-2021 13:30
Rutte is een ijzersterk politicus. Hij weet zich in debatten zo ontzettend makkelijk staande te houden maar waar hij vooral goed in is, is het aangaan van coalities. Dat laatste is zo belangrijk met de versnippering van het politieke landschap want reken maar dat er weer heel wat partijen nodig zijn voor elk besluit en die meerderheden dan ook weer op een andere manier moeten worden gezocht in de eerste kamer.
Maar goed, ik ben van mening dat de partij waarop je stemt veel belangrijker is dan het uithangbord en dan voel ik me met de huidige standpunten en vooral stemgedrag niet thuis bij de VVD. Sorry Mark.
De partij is het belangrijkste maar niet het enige.

Qua standpunten zit ik dus meestal het dichtste bij D66 maar de afgelopen 2 keer heb ik vanwege Rutte toch op VVD gestemd. Ik zag het echt niet zitten met Petchtold en co en ook nu heb ik niet veel met Jetten en Kaag.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
28-01-2021 13:12
Ik sta natuurlijk wel achter mijn keuze. Ik hang het echter niet aan de grote klok omdat als je FvD stemt, je al snel wordt gezien als racist, fascist, anti-semiet etc. terwijl ik wéét dat ik allesbehalve dat alles ben. Muilkorven is een te groot woord in deze context maar ik denk inderdaad dat mensen die mijn standpunten delen de aankomende tijd niet erg geliefd zullen zijn. En ik heb natuurlijk geen zin om de hele dag politieke discussies te gaan voeren met collega's, klanten en kennissen.
Dat vind ik jammer. Ik snap het wel hoor, maar dat is toch bij iedere partij wel een beetje? Dat ‘tegenstanders’ degenen die op die partij stemmen een niet al te vriendelijke ‘naam’ geven?
-Religieuze partij: religekken, zou verboden moeten worden etc.
-linkse partij: links terrorisme, deugmensen, linksgebreide quinoa kutten

Etc etc.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
28-01-2021 13:34
Dat vind ik jammer. Ik snap het wel hoor, maar dat is toch bij iedere partij wel een beetje? Dat ‘tegenstanders’ degenen die op die partij stemmen een niet al te vriendelijke ‘naam’ geven?
-Religieuze partij: religekken, zou verboden moeten worden etc.
-linkse partij: links terrorisme, deugmensen, linksgebreide quinoa kutten

Etc etc.
De mening over FvD-ers is echt van een andere orde, geloof mij maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik neig naar de partij van de dieren. Mede door de corona crisis denk ik dat zij echt goed kunnen gaan scoren. misschien zelfs zodanig goed dat ze genoeg zetels halen om het kabinet aan een Kamermeerderheid te helpen.

Ze hebben ook echt goede standpunten over de gehele breedte gezien. Ik ben wel eens bang dat hun partijnaam te veel impliceert dat ze alleen ''verstand'' van dierenwelzijn hebben, maar ook op Europabeleid en woningbouw hebben ze een goede visie.
Alle reacties Link kopieren
50 plus denk ik.
Hoewel ik het stemmen liever zou laten gaan. Zie er nooit wat van terug in de uitslag.
Chienandalou schreef:
28-01-2021 13:34
Dat vind ik jammer. Ik snap het wel hoor, maar dat is toch bij iedere partij wel een beetje? Dat ‘tegenstanders’ degenen die op die partij stemmen een niet al te vriendelijke ‘naam’ geven?
-Religieuze partij: religekken, zou verboden moeten worden etc.
-linkse partij: links terrorisme, deugmensen, linksgebreide quinoa kutten

Etc etc.
Niet dat ik Fvd of PVV ga stemmen maar ik hoor alleen maar zeer negatieve verhalen over deze partijen en de stemmers zijn of simpele zielen of nazi's en in ieder geval zielige oude witte mannen. Dat is bij alle andere partijen, inclusief Denk en Bij1 echt anders.
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
28-01-2021 13:36
De mening over FvD-ers is echt van een andere orde, geloof mij maar.
In persoon weet ik dat niet, dus dat neem ik van je aan.
Alleen als je diverse fora en reacties onder nieuwssites zie ben ik het niet met je eens. Daar wordt alle kanten op getrapt met weinig respect voor de ander. Maar ik blijf maar hopen dat dat niet een afspiegeling van de samenleving is.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het me wel ergens voorstellen van Despierta hoor.
Er is veel kritiek op FvD en PVV-stemmers, ook vanuit mezelf eerlijk gezegd. Ik merk zelfs dat ik het hier op het forum ook moeilijk vind om te zeggen dat ik VVD stem omdat dat hier vaak op één hoop wordt gegooid met 'extreem-rechts'.
Dus in één adem ben ik zelf bang om veroordeeld te worden èn veroordeel ik de mensen die rechtser stemmen dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Als ik ondernemer was zou ik niet stemmen op VVD. Die hebben afgelopen jaar duidelijk het belang van de economie niet op de eerste plaats staan.
Alle reacties Link kopieren
Ritmodelanoche schreef:
28-01-2021 13:41
Ik neig naar de partij van de dieren. Mede door de corona crisis denk ik dat zij echt goed kunnen gaan scoren. misschien zelfs zodanig goed dat ze genoeg zetels halen om het kabinet aan een Kamermeerderheid te helpen.

Ze hebben ook echt goede standpunten over de gehele breedte gezien. Ik ben wel eens bang dat hun partijnaam te veel impliceert dat ze alleen ''verstand'' van dierenwelzijn hebben, maar ook op Europabeleid en woningbouw hebben ze een goede visie.

Ja ik vind ook dat ze goede standpunten hebben in de breedste zin van het woord en vind eigenlijk dat ze hun naam moeten veranderen, omdat het nu te beperkend overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Rutte echt een heel goed politicus maar ik vrees dat ie nooit een flinke ruk naar links zal maken. De VVD vind ik een afschuwelijke partij. Scoort bij mij net hoger dan de PVV en de FvD, die helemaal onderaan staan. Zelfs de SGP doet het beter bij mij (en daar gruwel ik ook van).

Mijn hele leven heb ik Groen Links gestemd maar ik zit er aan te denken om deze keer PvdD te gaan stemmen.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
28-01-2021 13:44
In persoon weet ik dat niet, dus dat neem ik van je aan.
Alleen als je diverse fora en reacties onder nieuwssites zie ben ik het niet met je eens. Daar wordt alle kanten op getrapt met weinig respect voor de ander. Maar ik blijf maar hopen dat dat niet een afspiegeling van de samenleving is.
Dat is, vrees ik, wel degelijk een afspiegeling van de samenleving op dit moment. Op dit moment is er zoveel polarisatie en onverdraagzaamheid ten opzichte van elkaar en veel mensen wanen zich 'anoniem' op platforms als FB en Twitter dus schoppen ze er op los.
Ik ben erg van de vrijheid en leven en laten leven. Ik ben er ook niet op uit om andere mensen te overtuigen van mijn standpunten. Ik zou al heel blij zijn als ik ze gewoon vrijelijk kon/mocht verkondigen zonder onmiddellijk weggezet te worden als dom, anarchistisch, fascistisch etc. etc.
Kijk voor de grap eens naar de reacties die een Baudet krijgt op Twitter bijvoorbeeld: Bruinhemd, leugenaar, ophitser, racist en zo verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het moeilijk. De ideale partij bestaat niet, en ik weet dat er altijd water bij de wijn moet. Maar ik kom er niet uit, en dat terwijl er zoveel partijen zijn.
kerst schreef:
28-01-2021 13:47
Als ik ondernemer was zou ik niet stemmen op VVD. Die hebben afgelopen jaar duidelijk het belang van de economie niet op de eerste plaats staan.
Je bedoelt de lockdownmaatregelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet voornamelijk waar ik niet op ga stemmen. En dat is al het gros. Waar wel op is iedere keer weer puzzelen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
28-01-2021 13:47
Als ik ondernemer was zou ik niet stemmen op VVD. Die hebben afgelopen jaar duidelijk het belang van de economie niet op de eerste plaats staan.
Daar heb je helemaal gelijk in. Waar ze, in mijn ogen, goed voor zijn, zijn de multinationals. Laten wij daar nu, als burgers, helemaal niks aan hebben, nee zelfs niet voor de werkgelegenheid.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
28-01-2021 13:55
Je bedoelt de lockdownmaatregelen?
ja, te extreme lockdown voor zaken en de geringe vergoedingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk PvdD. Deels omdat ik het een sympathieke partij vind en deels uit protest.
Ben zo hard afgeknapt op ‘mijn’ partij D’66 dat het niet meer goed gaat komen voor 17 maart.

Voor mij valt er niet veel meer te kiezen, voelt als kiezen tussen twee extremen en de middenpartijen zijn tandeloze grijze muisjes geworden. Ben helemaal klaar met dat populistische gejank van zowel links als rechts.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
28-01-2021 13:58
ja, te extreme lockdown voor zaken en de geringe vergoedingen.
En vergeet niet de vele, ingewikkelde regelgeving m.b.t. belastingen, vergunningen en overige bureaucratische processen waar een ondernemer mee te maken krijgt. Daar houd ik toch echt de VVD verantwoordelijk voor na 10 jaar Rutte.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is er ook geen ideale partij, maar op dit moment neig ik het meest naar het VVD. Ik heb bewondering voor Mark Rutte, het optimisme dat hij altijd uitstraalt en de veerkracht en energie die hij heeft. Ik ben het niet met alle standpunten van het VVD eens, hoewel ik het goed vindt dat ze een draai naar links hebben gemaakt met hun partijprogramma.
Maar in ons politieke systeem is het samenwerken tussen partijen, soms compromissen sluiten, en kunnen verbinden, en daar is Mark Rutte in mijn optiek het meeste geschikt voor, zodoende hoop ik dat hij nog 4 jaar onze minister president blijft.
AeonOfWinter schreef:
28-01-2021 13:55
Ik weet voornamelijk waar ik niet op ga stemmen. En dat is al het gros. Waar wel op is iedere keer weer puzzelen.

Zo begint het bij mij ook, ja. Veel wegstrepen en dan een keuze maken uit wat overblijft. Een overtuigde keuze is dat dan niet. Meer een keuze van: beter dit dan niets. Maar ja, we kunnen geen 17 miljoen partijen hebben in dit land.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven