Verkiezingen 2021

28-01-2021 11:13 3484 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de hoop dat de verkiezingen gewoon doorgaan op 17 maart, ben ik benieuwd naar het stemgedrag van de Viva-Forummer.
We hebben afgesproken dat 'bashers' genegeerd worden op dit topic zodat we de toon positief houden :)
Verder: er missen een paar belangrijke opties in de poll (zoals Partij voor de Dieren) maar helaas is er een beperkt aantal opties mogelijk dus heb ik een keuze moeten maken.

Wat stem jij?

Totaal aantal stemmen: 533

VVD (19%)
PVV (6%)
CDA (2%)
D66 (13%)
Groen Links (12%)
SP (8%)
Partij van de Arbeid (9%)
Christen Unie (4%)
Forum voor Democratie (9%)
Anders, nl: (19%)
despierta wijzigde dit bericht op 28-01-2021 13:24
54.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Despierta schreef:
28-01-2021 12:39
Dat ik bang ben dat ik bijvoorbeeld mijn baan zou kunnen kwijtraken als mensen weten hoe ik er echt over denk. Omdat dat in mijn werkkring (onderwijs) niet of nauwelijks geaccepteerd wordt. Daarnaast ben ik ondernemer in de evenementenbranche en daar zijn de meningen verdeeld maar ik zou toch geen opdrachten willen mislopen (als die er ooit nog komen) omdat men vindt dat ik een 'wappie' ben.
Hier moet ik even over nadenken. Wat maakt dat je niet achter je keuze lijkt te staan? Ik ben het met je eens dat je je vinkje op het stembiljet met niemand hoeft te delen, we stemmen niet voor niets anoniem. Wat ik wel een beetje gek vind is dat je zegt je standpunten (meningen) niet te willen uitdragen uit angst voor wat de goegemeente er van kan vinden. Het lijkt me best lastig om jezelf een soort van te muilkorven uit angst voor wat een ander er van vindt.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
28-01-2021 12:40
Het was wel een heel leuk stuk inderdaad, met die internist die een heel andere vaccinaitevolgorde voorstellen, omdat dat echt de druk op de zorg zal verlichten. Wat was het ook weer? Obese mannen als eerste gaan vaccineren? Je zag haar denken, maar tegelijkertijd ook heel respectvol het huidige regeringsstandpunt verkondigen, dat juist de ouderen beschermt. Ze vond het een lastig moment, maar het zette haar wel aan het denken. Ik vond het juist een erg openhartig stuk, waarin ze meer liet zien dan ze wellicht wilde.
Ja, die mijnheer van het UMC in Groningen zei dat degenen die op de IC liggen, vooral 60+ mannen zijn met overgewicht. Dus zou het het meest logisch zijn om hen het eerste te vaccineren zodat we zo snel mogelijk het normale leven weer op kunnen gaan pakken. Slimme man!
Waarop Lillian zei dat het vooral heel belangrijk is om zoveel mogelijk besmettingen en doden te voorkomen dus dat ze de keuze om eerst de alleroudste mensen te vaccineren prefereert. En dan kan ik het niet meer met haar eens zijn. Besmettingen kun je simpelweg niet voorkomen totdat we allemaal immuun zijn en oude mensen lopen nu eenmaal de meeste kans te bezwijken aan dit virus. Dat is heel erg en verdrietig maar we moeten offers brengen in deze pandemie.
despierta wijzigde dit bericht op 28-01-2021 14:53
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
28-01-2021 12:19
Eens dat we gewoon op de ouderwetse manier moeten stemmen.
Natuurlijk met Corona aanpassingen.

Geen gezeur met online stemmen aub.
Meerdere dagen, meer en/of grotere locaties. Ik denk ook dat er nu vaker gebruik gemaakt gaat worden van de mogelijkheid tot machtigen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-01-2021 11:37
Dit hoop ik ook.
Ik kan altijd wel begrijpen waarom mensen een andere partij buiten mijn spectrum kiezen, ook al ben ik het niet met ze eens.
Ik vind het jammer dat het hier vaak zo persoonlijk wordt.
Dat heb ik ook. Al stemt iemand compleet maar dan ook compleet het tegenovergestelde wat ik zelf stem kan ik me nog prima in die persoons schoenen plaatsen en dat gewoon begrijpen. Alleen lukt dat op het forum blijkbaar niet. Want als je dus op 'die' of 'die' stemt dan ben je dus een 'nou ja vul maar in wat'. Het zijn de topics waar de meeste bans in vallen ook. In de tweede kamer zelf houden ze het nog netter. :-)
happyface97 schreef:
28-01-2021 12:46
Ik vraag me oprecht af hoe je van een best extreem linkse partij naar de FvD kunt gaan..
Het zijn beiden populistische partijen. Ik denk dat veel Wilders-stemmers oorspronkelijk ook SP waren.
Alle reacties Link kopieren
Waarom staat Partij voor de Dieren niet apart vermeld in de poll? Ze staan op dit moment hoger in de peilingen dan Forum.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
happyface97 schreef:
28-01-2021 12:46
Ik vraag me oprecht af hoe je van een best extreem linkse partij naar de FvD kunt gaan..

Dat komt best vaak voor, volgens mij wordt dat het hoefijzermodel genoemd. Het zijn burgers die ontevreden zijn over de gevestigde partijen.
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
28-01-2021 12:46
Ik vraag me oprecht af hoe je van een best extreem linkse partij naar de FvD kunt gaan..
Dat mag en ik kan een poging doen het je uit te leggen.
Zoals ik al schreef ben ik zeer teleurgesteld geraakt in de VVD in/na de vorige crisis in 2008. Eigenlijk ben ik sowieso mijn vertrouwen in de gevestigde partijen verloren. Ik vond het dus belangrijk om een tegengeluid te laten horen en ik vond bij de SP veel integere mensen met zuivere idealen. Bovendien komen zij op voor de 'gewone' man (lees arbeiders en kleine ondernemers) en zijn ze kritisch op de EU. Twee belangrijke punten in mijn ogen.
Nu, in deze crisis, kan ik mij meer vinden in de standpunten van FvD dan in die van de SP, vooral m.b.t. de coronaperikelen. Ik wil vooral NIET stemmen op de partijen die nu in de regering zitten want ik vind dat ze alles van begin tot eind verkeerd aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
28-01-2021 12:09
Mark :heart:


Afbeelding
Ik ben dus 'op' Mark. Ondanks alle bakken ellende. Ga er maar eens aanstaan het afgelopen jaar. Ondanks dat ook hij (samen met de hele kamer) keuzes heeft gemaakt waar ik het lang niet altijd mee eens was. Mijn vak zou het zeker niet zijn.Ik vind trouwens ook ons hele stelsel niet oke. Te veel splinter partijtjes e.d. Zou wel wat minder mogen. Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou het namelijk ook weer niet zoals in de US willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
28-01-2021 12:54
Waarom staat Partij voor de Dieren niet apart vermeld in de poll? Ze staan op dit moment hoger in de peilingen dan Forum.
Je kunt maar 10 opties kiezen helaas en ik wilde mijn eigen keuze toch ook wel zien in de opties. Sorry.
Ik ga zeker stemmen , altijd gedaan
wist ook altijd wel waarop

nu vind ik het lastiger maar ik denk PvdA
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
28-01-2021 12:45
Dat de FvD nota bene op een site die vrouwen als doelgroep heeft zo hoog scoort vind ik echt vreemd. Of hebben die dames alleen naar de foto van Baudet aan het zwembad gekeken? En nooit naar hem hebben geluisterd of iets van hem hebben gelezen?
Eeeh ja, ik heb de laatste 2 jaar zeker naar hem geluisterd en een aantal van zijn boeken en artikelen gelezen.
De reden waarom ik 4 jaar geleden niet op Forum gestemd heb, was omdat ik de geruchten dat hij vrouwonvriendelijk zou zijn voor waarheid heb aangenomen. Daarna heb ik hem een paar keer horen uitleggen wat hij nu precies bedoelt en ik geloofde zijn verhaal.
Toch stem ik nog steeds niet op Baudet zelf als ik straks mijn stem uitbreng want uiteindelijk is hij (net als een Rutte en een Klaver) in mijn optiek een narcist en ik ben niet zo dol op dat soort heren. Echter, ik kan geen vrouwonvriendelijk standpunt vinden in het partijprogramma dus ik ben er inmiddels achter dat je zelfs als zelfstandige, universitair geschoolde, geëmancipeerde vrouw kunt stemmen op FvD. ;-D
BuzzieBee schreef:
28-01-2021 12:54
In de tweede kamer zelf houden ze het nog netter. :-)

De Tweede Kamer heeft dan ook een mod die erbovenop zit :)
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
28-01-2021 12:46
Hier moet ik even over nadenken. Wat maakt dat je niet achter je keuze lijkt te staan? Ik ben het met je eens dat je je vinkje op het stembiljet met niemand hoeft te delen, we stemmen niet voor niets anoniem. Wat ik wel een beetje gek vind is dat je zegt je standpunten (meningen) niet te willen uitdragen uit angst voor wat de goegemeente er van kan vinden. Het lijkt me best lastig om jezelf een soort van te muilkorven uit angst voor wat een ander er van vindt.
Ik sta natuurlijk wel achter mijn keuze. Ik hang het echter niet aan de grote klok omdat als je FvD stemt, je al snel wordt gezien als racist, fascist, anti-semiet etc. terwijl ik wéét dat ik allesbehalve dat alles ben. Muilkorven is een te groot woord in deze context maar ik denk inderdaad dat mensen die mijn standpunten delen de aankomende tijd niet erg geliefd zullen zijn. En ik heb natuurlijk geen zin om de hele dag politieke discussies te gaan voeren met collega's, klanten en kennissen.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
28-01-2021 12:59
Ik ben dus 'op' Mark. Ondanks alle bakken ellende. Ga er maar eens aanstaan het afgelopen jaar. Ondanks dat ook hij (samen met de hele kamer) keuzes heeft gemaakt waar ik het lang niet altijd mee eens was. Mijn vak zou het zeker niet zijn.Ik vind trouwens ook ons hele stelsel niet oke. Te veel splinter partijtjes e.d. Zou wel wat minder mogen. Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou het namelijk ook weer niet zoals in de US willen hebben.
Ik ben ook 'op' Mark.
Hij blijft altijd vriendelijk maar wel doortastend.
Je kan het wel of niet met hem eens zijn maar hij is goed in zijn werk en doet het ook duidelijk met plezier en met toewijding.

En hij lijkt me ook heel gezellig met een wijntje aan de eettafel.
anappleaday wijzigde dit bericht op 28-01-2021 13:15
4.52% gewijzigd
Ik ben geneigd naar Groen Links, maar wat me tegen houdt is dat (voor mij persoonlijk) het bouwen, bouwen en nog eens bouwen van betaalbare koopwoningen voor mij absolute prioriteit heeft. En met Groen Links gaat dat denk ik niet gebeuren.

Welke partij is het meest doelgericht op dit punt, en staat niet al te ver van GL af?
Ik stem nooit.
JackyBee schreef:
28-01-2021 12:54
Het zijn beiden populistische partijen. Ik denk dat veel Wilders-stemmers oorspronkelijk ook SP waren.
Ik heb juist vaak VVD gestemd vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
28-01-2021 13:14
Ik ben geneigd naar Groen Links, maar wat me tegen houdt is dat (voor mij persoonlijk) het bouwen, bouwen en nog eens bouwen van betaalbare koopwoningen voor mij absolute prioriteit heeft. En met Groen Links gaat dat denk ik niet gebeuren.

Welke partij is het meest doelgericht op dit punt, en staat niet al te ver van GL af?
D66 denk ik dan?

https://d66.nl/standpunten/we-gaan-een- ... en-bouwen/
Alle reacties Link kopieren
Sodermalm schreef:
28-01-2021 13:14
Ik ben geneigd naar Groen Links, maar wat me tegen houdt is dat (voor mij persoonlijk) het bouwen, bouwen en nog eens bouwen van betaalbare koopwoningen voor mij absolute prioriteit heeft. En met Groen Links gaat dat denk ik niet gebeuren.

Welke partij is het meest doelgericht op dit punt, en staat niet al te ver van GL af?
PvdA?
Alle reacties Link kopieren
Zorroo schreef:
28-01-2021 12:54
Waarom staat Partij voor de Dieren niet apart vermeld in de poll? Ze staan op dit moment hoger in de peilingen dan Forum.
Dit!
Waarom staat PvdD niet in de poll??
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
28-01-2021 13:17
Dit!
Waarom staat PvdD niet in de poll??
Even verder lezen, heb ik al 2x een antwoord op gegeven.
Partij voor de Dieren
Despierta schreef:
28-01-2021 13:19
Even verder lezen, heb ik al 2x een antwoord op gegeven.
Misschien kan je het ook in de OP vermelden TO, dat er maar een beperkte ruimte is voor antwoordmogelijkheden?
Haha, ik twijfelde al tussen GL en PVDA (en CDA) :D

Het nadeel van D66 vind ik dat die waarschijnlijk weer lekker in het midden gaan hangen tussen de milieunormen en nieuwbouw, dus dat je in een ''aanmoddersituatie'' blijft zitten w.b.t. die nieuwbouw. Toch een beetje het draaikonten waar men om bekend staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven