Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 421 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
SirDidymus schreef:
26-10-2025 15:27
Esmah Lahlah heeft kennelijk gesolliciteerd naar de functie van burgemeester van Tilburg, in de aanloop naar deze verkiezingen. Ze heeft dit niet intern overlegd en had dit anders moeten doen staat op haar X account.

Tja, ik vraag me af waar haar loyaliteit dan ligt. Als je als nummer 2 van GL/PvdA op de lijst staat.

Overigens heeft ze genoeg te zeggen over de rechtsstaat, maar wanneer een Oezbeekse familie (Babayants) geen recht heeft op asiel en uitgezet dreigt te worden, heeft ze er weinig moeite mee dezelfde rechtsstaat te ondermijnen door de kerkdienst bij te wonen die al die tijd bezig is zodat de overheid de familie niet kan uitzetten.

Dan is de rechtsstaat ook maar subjectief voor je, als notabene je eigen partij in het programma pleit voor snellere procedures en uitzettingen.

Voor wie van plan was op haar te stemmen, is het wellicht nuttig om te overwegen je voorkeursstem naar een andere vrouw te laten gaan op de lijst. (Of man natuurlijk)
En hoe en waar ondermijnt zij de rechtsstaat door hier een bezoek te brengen?
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
26-10-2025 20:03
En hoe en waar ondermijnt zij de rechtsstaat door hier een bezoek te brengen?

Nou ja ondermijnen is wellicht een groot woord, maar dit gezin wist 9 jaar geleden al dat ze geen recht op asiel hadden. Ze hebben het systeem zodanig lang gebruikt met bezwaren, op het moment van daadwerkelijke uitzetting nog een procedure gestart, en nu middels een Kerkasiel, en door de regel dat de overheid een religieuze dienst niet mag verstoren, zijn ze nog in Nederland.

Als zij dan juist deze plaats uitkiest om aandacht te vragen voor de vrijwilligers (wat ik goed vind he, laat ik dat voorop stellen, die vrijwilligers zijn hard nodig) dan geeft ze automatisch via de media aandacht aan deze zaak. Het zal niet de eerste keer zijn dat door publieke druk een gezin alsnog een verblijfsstatus krijgt.

Maar dit gezin heeft alle procedures doorlopen, volgens de rechtsstaat geen recht op verblijf, dus zou ik als ik Lahlah was geweest een andere opvang uitgekozen hebben om te bezoeken.

Want de rechtsstaat heeft beslist dat deze mensen geen asiel krijgen, 9 jaar geleden al. Dan vind ik dat je daar ook geen aandacht aan moet besteden als politica, ook niet wanneer je partij in het programma staat voor snellere procedures en uitzetting.
SirDidymus schreef:
26-10-2025 19:03
Ze geeft notabene zelf aan in een post dat ze dit anders aan had moeten pakken.

Ik maak ze nergens van verdacht, ze zegt het zelf.

En ze hoeft van mij helemaal niet van die lijst af, en als mensen er geen probleem mee hebben ook prima, en wie er wel wat van vindt (zoals ik) zou toch niet op haar stemmen. Maar ik mag er wel mijn mening over hebben. Het gaat over een potentieel gekozen volksvertegenwoordiger straks he? Wellicht ook nog in het kabinet. Niet om een directiesecretaresse bij Peter's Vleesindustrie.
Ik ben het niet met haar eens dat ze het had moeten bespreken. Net zomin als dat andere mensen in hoge functies dat hoeven. Als je een mooie kans voorbij ziet komen dan mag je die proberen te pakken. Dat is voor een volksvertegenwoordiger niet anders dan voor een hoogleraar of een ceo.
Danae schreef:
26-10-2025 21:00
Ik ben het niet met haar eens dat ze het had moeten bespreken. Net zomin als dat andere mensen in hoge functies dat hoeven. Als je een mooie kans voorbij ziet komen dan mag je die proberen te pakken. Dat is voor een volksvertegenwoordiger niet anders dan voor een hoogleraar of een ceo.
Ik ben het wel eens dat ze het had moeten bespreken. Juist bij GL/PvdA .

"Waar partijen als GroenLinks-PvdA, NSC, D66 en Volt openheid nadrukkelijk zien als voorwaarde voor democratische controle en vertrouwen, blijven andere partijen vaak steken in algemene termen over efficiëntie en vertrouwen"

Haar actie is nu niet echt een toonbeeld van openheid.
Overigens vind ik het feit dat ze het niet heeft gedeeld nou weer niet iets om een hekelpunt van de maken
Twee Kamerleden van de PVV worden verdacht van het maken en verspreiden van AI-beelden van Timmermans, waarbij deze geboeid wordt afgevoerd. Zowel de kamerleden zelf als Wilders weigeren elk commentaar. PvdA/GL gaat aangifte doen.

En terecht. In de VS zie je waar dit soort beeldtaal toe kan leiden. Enerzijds lijkt het te kinderachtig voor woorden, zeker als het van politici komt. Anderzijds schept het een grimmige sfeer. Kennelijk leeft de wens bij deze PVV'ers om politieke tegenstanders zomaar op te sluiten, zonder dat die iets onwettigs hebben gedaan.
GriebusDus schreef:
27-10-2025 08:42
Twee Kamerleden van de PVV worden verdacht van het maken en verspreiden van AI-beelden van Timmermans, waarbij deze geboeid wordt afgevoerd. Zowel de kamerleden zelf als Wilders weigeren elk commentaar. PvdA/GL gaat aangifte doen.

En terecht. In de VS zie je waar dit soort beeldtaal toe kan leiden. Enerzijds lijkt het te kinderachtig voor woorden, zeker als het van politici komt. Anderzijds schept het een grimmige sfeer. Kennelijk leeft de wens bij deze PVV'ers om politieke tegenstanders zomaar op te sluiten, zonder dat die iets onwettigs hebben gedaan.

Kwaadaardig en belachelijk gedrag, ik hoop dat deze kamerleden hiervoor gestraft worden.

De mogelijkheden om foto's en video's te manipuleren is heel mooi maar het is zo misleidend en soms zo goed gemaakt dat je denkt dat ze werkelijk zijn. Het gebruik van AI mag wat mij betreft ook aan meer voorwaarden worden verbonden zoals het verplicht gebruik van een watermerk.
Voor het eerst ben ik zo kort voor de verkiezingen nog zwevende.
Ik weet vooral welke partijen ik niet op wil stemmen, verder gaat mijn stem zeker naar een vrouw, maar de partij kom ik nog niet uit.

Ik probeer te kijken naar het grotere geheel, maar overal kom ik er dan persoonlijk nogal bekaaid vanaf.
Niet stemmen vind ik geen optie, ik heb eerder vooral links gestemd, maar ook dat past me niet lekker meer.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Elisha schreef:
27-10-2025 09:09
Ik probeer te kijken naar het grotere geheel, maar overal kom ik er dan persoonlijk nogal bekaaid vanaf.

Persoonlijk vind ik het belangrijk om te stemmen voor wat in mijn ogen het beste is voor Nederland. Dat kan soms botsen met mijn portemonnee, en dat is jammer maar dat is dan maar zo. Ik vind mijn principes belangrijker. Principes als de vrijheid om te kiezen voor abortus en euthanasie, maar ook principes als het is belangrijk om de klimaatdoelen te halen en te zorgen voor wie het minder heeft.
SirDidymus schreef:
27-10-2025 09:06
Kwaadaardig en belachelijk gedrag, ik hoop dat deze kamerleden hiervoor gestraft worden.

De mogelijkheden om foto's en video's te manipuleren is heel mooi maar het is zo misleidend en soms zo goed gemaakt dat je denkt dat ze werkelijk zijn. Het gebruik van AI mag wat mij betreft ook aan meer voorwaarden worden verbonden zoals het verplicht gebruik van een watermerk.
Eens met dat watermerk. Maar het is jammer dan meer dan de helft (of veel meer zelfs) van de wereldbevolking zelfs dan nog niet snapt wanneer iets AI is of niet. Als die nep AI filmpjes die langskomen die echt meteen en overduidelijk AI zijn (in dit geval bijvoorbeeld een papegaai die met twee politieagenten communiceert (gaan er tig van rond). En werkelijk hooguit 10% weet en 'zegt dan ook' komop mensen AI! Maar de rest trapt er meteen met open ogen in hoor. Die zouden dat watermerk niet eens zien. Niet iedereen is op dat vlak een heel helder licht.
Mariana schreef:
27-10-2025 09:13
Principes als de vrijheid om te kiezen voor abortus en euthanasie, maar ook principes als het is belangrijk om de klimaatdoelen te halen en te zorgen voor wie het minder heeft.
Eens, zeker.
En toch voelt het alsof ik mezelf tekort doe, omdat ik bijvoorbeeld niet fulltime kan gaan werken, torenhoge zorgkosten heb en op een aantal partijpunten nog meer gekort zal worden.
Die portemonnee is gewoon echt leeg.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
GriebusDus schreef:
27-10-2025 08:42
Twee Kamerleden van de PVV worden verdacht van het maken en verspreiden van AI-beelden van Timmermans, waarbij deze geboeid wordt afgevoerd.
Moest er wel om lachen eigenlijk.
Het was een hele facebookpagina, waar die twee Kamerleden al hun energie staken in nepplaatjes om lekkere haatreacties los te krijgen. Af en toe deelde Wilders die plaatjes ook op zijn X-account.
In het artikel in de Volkskrant hierover werd een oud-hoogleraar staatsrecht geciteerd die zei dat deze Kamerleden met deze acties het ambt van Kamerlid én het vertrouwen dat de Nederlandse bevolking in de politiek zou moeten kunnen hebben enorm beschaamd hebben. Wilders zou ze van de lijst moeten halen.
Goed, dat zal dan hopelijk wel gebeuren, sprak ik naief en hoopvol. Maar als het niet gebeurt, dan zegt dat wederom iets over de manier waarop Wilders de democratie gebruikt om zijn haatzaaistandpunten aan de man te brengen. Met Kamerleden die niet eens een beetje serieus nemen dat zij een taak hebben als volksvertegenwoordiging, waarbij zij geacht worden de belangen van het volk te behartigen.
Si abra la puerta hay lobos.
Pioen00 schreef:
27-10-2025 09:34
Wat treurig.
Pioen00 schreef:
Wat een bijzonder gevoel voor humor heb je dan.
Moest je ook zo lachen om alle doodsbedreiging aan het adres van Timmermans eronder?
Rabarbara schreef:
27-10-2025 09:38
Wat treurig.
nou nou, wat waren deze beelden heftig
pioen00 wijzigde dit bericht op 27-10-2025 09:55
3.15% gewijzigd
Elisha schreef:
27-10-2025 09:24
Eens, zeker.
En toch voelt het alsof ik mezelf tekort doe, omdat ik bijvoorbeeld niet fulltime kan gaan werken, torenhoge zorgkosten heb en op een aantal partijpunten nog meer gekort zal worden.
Die portemonnee wordt alleen met een links beleid weer wat voller. Tenzij je natuurlijk al drie keer modaal verdient, dan is het een ander verhaal.
Pioen00 schreef:
27-10-2025 09:41
Nou nou wat waren deze beelden heftig zeg.
Daar gaat het niet om en ik mag hopen dat je dat begrijpt. Lijkt me niet zinnig om hier een discussie over te voeren, ik mag aannemen dat iedereen een probleem heeft met haatzaaien en Kamerleden die in plaats van hun werk te doen, rioolsmeerlapperij op Facebook proberen te genereren ten behoeve van een politieke partij.
Pioen00 schreef:
Om lachen?
Elisha schreef:
27-10-2025 09:24
Eens, zeker.

Ah ja dan snap ik je wel. Je moet nog wel kunnen leven inderdaad. Lastig voor je om dan goed te kiezen.
Rabarbara schreef:
27-10-2025 09:43
Daar gaat het niet om en ik mag hopen dat je dat begrijpt. Lijkt me niet zinnig om hier een discussie over te voeren, ik mag aannemen dat iedereen een probleem heeft met haatzaaien en Kamerleden die in plaats van hun werk te doen, rioolsmeerlapperij op Facebook proberen te genereren ten behoeve van een politieke partij.
Haatzaaien is verwerpelijk maar de grens tussen wat kan en niet kan is soms dun. Dat dit door Kamerleden is gedaan.. daar betalen we ze niet voor zeg maar.
Wilders vond het gelukkig ook niet kunnen. Zie X, hij vindt het ongepast en ongehoord en biedt excuses aan Timmermans aan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven