Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 364 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het hier of in een ander topic werd genoemd, maar sommige partijen hebben chats of telefoonnummers waar je vragen aan kan stellen voor als je nog 'zweeft'. Vanaf maandag 27 oktober heeft ook de Partij voor de Dieren zo'n nummer. Mocht je nog zweven in de buurt van die partij. :)
https://www.partijvoordedieren.nl/nieuw ... rs-hotline
Rabarbara schreef:
25-10-2025 10:29
Ik zou niet zo snel andere mensen dom noemen. Ik vind het wel een slecht idee om nu weer op de PVV te stemmen en te verwachten dat er ineens iets anders gebeurt. Ik vind het spijtig dat zoveel mensen geloven in "alternatieve feiten" of geen moeite hebben met geframede leugens. Als mij dat een arrogante troela maakt, dan moet dat maar.
Zoals Einstein zei (of wat geclaimd wordt wat hij zei): ""Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results""
SirDidymus schreef:
24-10-2025 10:25
Dan is zo'n kieswijzer toch net zo nuttig en veel sneller?
Nee, want bij een kieswijzer maken anderen (de makers van de kieswijzer) een selectie uit standpunten die zonder context worden voorgelegd.

Voorbeeld; Stel dat een partij niet wil bezuinigen op de zorg en om dat te financieren de AOW halveert (ik geef even een extreem voorbeeld). Als die AOW vraag niet wordt meegenomen kan die partij bovenaan komen als je niet wilt bezuinigen op de zorg. Terwijl als je zelf door het verkiezingsprogramma had gebladerd zou je die partij misschien meteen aan de kant hebben geschoven.
Rabarbara schreef:
24-10-2025 10:32
Oh, wauw, dat wist ik niet. Had ik toch uit moeten pluizen. Maar dan is het dus een anti-islamplan? Ik wil hier niet de fatalist uithangen, maar het land gaat echt kapot zo, met anti-democratische partijplannen en ondertussen moeten we maar lachen om suno-liedjes over palingpopulisme. Hahaha, fok de grondwet.
Ja, wat had je anders verwacht?
Liv8 schreef:
24-10-2025 10:30
Maar jij denkt dat mensen vóór de stemwijzers dan wel die programma's lazen? Ik denk juist dat stemwijzers 'winst' zijn in de kennis van de stemmers.
Ik weet zeker dat mensen zich toen meer in de inhoud verdiepte. Al was het maar omdat stemmen veel meer als "plicht" werd gezien waar je zorgvuldig mee om moest gaan.
Appletje schreef:
25-10-2025 10:45
Ja, wat had je anders verwacht?
Ergens toch nog een soort klein laagje fatsoen. Niet omdat ze zelf fatsoenlijk zijn, maar omdat je ergens toch nog hoopt dat de meerderheid van het land daar nog wel belang aan hecht.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik heb ook even de stemwijzer ingevuld.
Ik kwam uit op De linie, VVD en 50plus.

VVD stem ik sowieso niet i.v.m. hun standpunt van de WW en kerncentrales, dus even een schifting gemaakt tussen de andere 2 partijen en ik kwam uit bij 50plus.
Laat ik daar nou de vorige ook op gestemd hebben.
pepexx wijzigde dit bericht op 25-10-2025 14:28
5.47% gewijzigd
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Het meest waarschijnlijke zal een kabinet worden met GL-PVDA, CDA, VVD en D66. Wat ik een prima samenstelling zou vinden.

Zonder VVD (als die niet met GL-PVDA willen) blijft over JA21, als die groter worden dan 15 zetels.

Het formeren zal wel een dingetje gaan worden, de standpunten van VVD en GL-PVDA liggen erg ver uit elkaar.
Vanielje schreef:
24-10-2025 22:02
Ik kies er inderdaad voor om mensen die willens en wetens (want dat doen ze) in valse feiten geloven "dom" te noemen.

Tegelijkertijd geef ik ook aan dat ze daar zélf iets aan kunnen doen door hun eigen ogen te openen. Dan zijn de dus niet "dom" meer.

We moeten echt af van het idee dat mensen met dit soort niet-feitelijke overtuigingen op de een of andere manier een punt hebben. Dat hebben ze namelijk niet. Of dat "dom" zijn iets te maken heeft met een score op een intelligentietest, heeft het niks mee te maken.
wat een ongelofelijke arrogantie om te denken dat alleen jouw overtuigingen de juiste zijn....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
SirDidymus schreef:
25-10-2025 14:02
Het meest waarschijnlijke zal een kabinet worden met GL-PVDA, CDA, VVD en D66. Wat ik een prima samenstelling zou vinden.

Zonder VVD (als die niet met GL-PVDA willen) blijft over JA21, als die groter worden dan 15 zetels.

Het formeren zal wel een dingetje gaan worden, de standpunten van VVD en GL-PVDA liggen erg ver uit elkaar.
ik wil JA21 niet in de regering.
rosanna08 schreef:
25-10-2025 14:08
ik wil JA21 niet in de regering.

Nee, maar zonder VVD zal het dan toch op die partij komen ben ik bang. (Even gezien de peilingen nu he)

Mijn voorkeur zou zijn die 1e 4 partijen.
rosanna08 schreef:
25-10-2025 14:04
wat een ongelofelijke arrogantie om te denken dat alleen jouw overtuigingen de juiste zijn....
Aan jou (en vele anderen): dat schrijf ik nergens.
Vanielje schreef:
25-10-2025 16:11
Aan jou (en vele anderen): dat schrijf ik nergens.
niet letterlijk nee, dat klopt, maar als zoveel mensen je blijkbaar verkeerd begrijpen. Ligt dat dan aan al die mensen of verwoord jij het dan beroerd?
SirDidymus schreef:
25-10-2025 14:20
Nee, maar zonder VVD zal het dan toch op die partij komen ben ik bang. (Even gezien de peilingen nu he)

Mijn voorkeur zou zijn die 1e 4 partijen.
Vvd wil niet met groen links en vice versa. Rob jetten ziet niks in JA21 en BBB. Dit wordt een zeer moeizame formatie. En ik vrees langdurig ook.
Afkoelen heeft gewerkt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven