Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:25
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:30
Maar jij denkt dat mensen vóór de stemwijzers dan wel die programma's lazen? Ik denk juist dat stemwijzers 'winst' zijn in de kennis van de stemmers.Appletje schreef: ↑24-10-2025 10:24Je hoeft toch ook niet alle programma's door te lezen? Ik neem aan dat je toch wel een beetje weet waar partijen voor staan. Daar kan je al een voorselectie uit maken.
Sinds er stemwijzers worden gebruikt is het nu niet echt stabieler geworden en zijn mensen alleen maar ontevredener geworden over de politiek. Niet zo gek als je niet echt weet waar je op stemt en dan verbaast zijn als ze hun programma gaan uitvoeren.
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:32
Oh, wauw, dat wist ik niet. Had ik toch uit moeten pluizen. Maar dan is het dus een anti-islamplan? Ik wil hier niet de fatalist uithangen, maar het land gaat echt kapot zo, met anti-democratische partijplannen en ondertussen moeten we maar lachen om suno-liedjes over palingpopulisme. Hahaha, fok de grondwet.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 24 oktober 2025 om 11:05
Met dit plan in de etalage probeert BBB dus nadrukkelijk stemmen van de PVV af te snoepen.Rabarbara schreef: ↑24-10-2025 10:32Oh, wauw, dat wist ik niet. Had ik toch uit moeten pluizen. Maar dan is het dus een anti-islamplan? Ik wil hier niet de fatalist uithangen, maar het land gaat echt kapot zo, met anti-democratische partijplannen en ondertussen moeten we maar lachen om suno-liedjes over palingpopulisme. Hahaha, fok de grondwet.
vrijdag 24 oktober 2025 om 12:05
vrijdag 24 oktober 2025 om 12:49
Star⁴ schreef: ↑24-10-2025 12:05NOS:
Twee miljoen kijkers voor eerste tv-debat met Wilders
Het debat op SBS 6 van gisteravond heeft flink wat kijkers getrokken. Er keken 2 miljoen mensen naar, twee keer zoveel als naar de andere debatten.
Ik als doemdenker vrees het ergste voor de uitslag volgende week,
Ik begreep dat Wilders niet zo'n goede beurt had gemaakt, zoals 2 jaar geleden?
vrijdag 24 oktober 2025 om 13:30
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:07
Ik lees voornamelijk op sociale media dat Wilders flink is aangevallen, een soort van allen tegen één.
En dat hij daardoor nu nog meer stemmen gaat krijgen.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:28
Ik had precies dezelfde gedachte. Dit kan niet veel goeds betekenen...Star⁴ schreef: ↑24-10-2025 12:05NOS:
Twee miljoen kijkers voor eerste tv-debat met Wilders
Het debat op SBS 6 van gisteravond heeft flink wat kijkers getrokken. Er keken 2 miljoen mensen naar, twee keer zoveel als naar de andere debatten.
Ik als doemdenker vrees het ergste voor de uitslag volgende week,
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
vrijdag 24 oktober 2025 om 14:41
"Zij doen met hun allen tegen één, en das niet eerlijk, oh nee!"
Dit is ongeveer het niveau van een uitdijend deel van het electoraat. Chris Klomp heeft er ook een interessant artikel over geschreven.
En grote groep kiezers die, zo gezegd, dom geboren is en nooit wat heeft bijgeleerd. Overigens is dit een vorm van domheid die "reparabel" is, maar daarvoor zal iemand eerst zelf moeten onderkennen dat de feiten anders liggen dan waarin men zelf het liefst gelooft.
vrijdag 24 oktober 2025 om 20:17
denk je echt dat je mensen bereikt door ze bij voorbaat al dom te noemen?Vanielje schreef: ↑24-10-2025 14:41"Zij doen met hun allen tegen één, en das niet eerlijk, oh nee!"
Dit is ongeveer het niveau van een uitdijend deel van het electoraat. Chris Klomp heeft er ook een interessant artikel over geschreven.
En grote groep kiezers die, zo gezegd, dom geboren is en nooit wat heeft bijgeleerd. Overigens is dit een vorm van domheid die "reparabel" is, maar daarvoor zal iemand eerst zelf moeten onderkennen dat de feiten anders liggen dan waarin men zelf het liefst gelooft.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 24 oktober 2025 om 21:20
Precies. Niet dus. Het is wel verdomd moeilijk uitleggen. Hier stemt iemand die wij kennen pvv, want kind uit Spanje terug naar Nederland en krijgt niet meteen een flat of huisje en woont nu bij oma. Mijn uitleg dat mijn kind van 29 nu pas aan de beurt is na vanaf 18 ingeschreven te hebben gestaan, en dus nog bij zijn broer woont landt gewoon niet. Heel apart.
Afkoelen heeft gewerkt
vrijdag 24 oktober 2025 om 22:02
Ik kies er inderdaad voor om mensen die willens en wetens (want dat doen ze) in valse feiten geloven "dom" te noemen.
Tegelijkertijd geef ik ook aan dat ze daar zélf iets aan kunnen doen door hun eigen ogen te openen. Dan zijn de dus niet "dom" meer.
We moeten echt af van het idee dat mensen met dit soort niet-feitelijke overtuigingen op de een of andere manier een punt hebben. Dat hebben ze namelijk niet. Of dat "dom" zijn iets te maken heeft met een score op een intelligentietest, heeft het niks mee te maken.
zaterdag 25 oktober 2025 om 08:38
oei wat een gevaarlijke bewering zeg.Vanielje schreef: ↑24-10-2025 22:02Ik kies er inderdaad voor om mensen die willens en wetens (want dat doen ze) in valse feiten geloven "dom" te noemen.
Tegelijkertijd geef ik ook aan dat ze daar zélf iets aan kunnen doen door hun eigen ogen te openen. Dan zijn de dus niet "dom" meer.
We moeten echt af van het idee dat mensen met dit soort niet-feitelijke overtuigingen op de een of andere manier een punt hebben. Dat hebben ze namelijk niet. Of dat "dom" zijn iets te maken heeft met een score op een intelligentietest, heeft het niks mee te maken.
zaterdag 25 oktober 2025 om 08:42
Wat een arrogantie.Vanielje schreef: ↑24-10-2025 14:41"Zij doen met hun allen tegen één, en das niet eerlijk, oh nee!"
zaterdag 25 oktober 2025 om 08:53
over feiten en dingen kunnen weten:Vanielje schreef: ↑24-10-2025 22:02Ik kies er inderdaad voor om mensen die willens en wetens (want dat doen ze) in valse feiten geloven "dom" te noemen.
jij kwam ooit met het feit dat jouw chatgpt had gegeven: Mijn Chatgpt komt maar tot een migratiesaldo van 644.000 over die periode. 11% daarvan was asielmigratie, de rest arbeid- studie- en overige migratie.
het cbs zegt iets anders dan jouw chatgpt: In 2024 kwamen er in totaal 44 055 asielzoekers en nareizigers.
Bron: CBS
link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... -nederland
altijd gevaarlijk hoor, iemand voor dom uitmaken als hij zijn feiten niet op orde heeft.
zaterdag 25 oktober 2025 om 08:58
Precies, Vanielje! Alle mensen die niet hetzelfde denken als jij, zijn dom! En...eigenlijk gewoon verborgen fascisten, racisten. Gelukkig kunnen we er iets aan doen: heropvoeden. Dat ze dezelfde mening hebben als jij. En als dat niet lukt: stemrecht afnemen. Uitsluiten. Enkeltje naar communistenland....oh wacht....daar zitten ze al met jou....Vanielje schreef: ↑24-10-2025 22:02Ik kies er inderdaad voor om mensen die willens en wetens (want dat doen ze) in valse feiten geloven "dom" te noemen.
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:13
Ze stemt VVD. Mag ik als mede VVD stemmer mijn oprechte exuses aanbieden dat we VVD-stemmers hebben die uitspraken als Vanielje doen? Ik krijg namelijk plaatsvervangende schaamte door haar. Holymoly. Werkelijk hoor, iedereen mag van mij stemmen wat ze zelf willen en geen daarvan zou ik dom noemen. Ik zou dat niet eens mijn strot uit krijgen. Iedereen heeft zijn eigen drijfveren om te stemmen wat ze stemmen. Dat mag namelijk in Nederland.Mielimburg schreef: ↑25-10-2025 08:58Precies, Vanielje! Alle mensen die niet hetzelfde denken als jij, zijn dom! En...eigenlijk gewoon verborgen fascisten, racisten. Gelukkig kunnen we er iets aan doen: heropvoeden. Dat ze dezelfde mening hebben als jij. En als dat niet lukt: stemrecht afnemen. Uitsluiten. Enkeltje naar communistenland....oh wacht....daar zitten ze al met jou....
zaterdag 25 oktober 2025 om 09:32
Jij hoeft geen excuses aan te bieden hoor. Iedereen mag stemmen wat ie wil, precies zoals jij zegt, op basis van eigen meningen, ervaringen, gevoelens.BuzzieBee schreef: ↑25-10-2025 09:13Ze stemt VVD. Mag ik als mede VVD stemmer mijn oprechte exuses aanbieden dat we VVD-stemmers hebben die uitspraken als Vanielje doen? Ik krijg namelijk plaatsvervangende schaamte door haar. Holymoly. Werkelijk hoor, iedereen mag van mij stemmen wat ze zelf willen en geen daarvan zou ik dom noemen. Ik zou dat niet eens mijn strot uit krijgen. Iedereen heeft zijn eigen drijfveren om te stemmen wat ze stemmen. Dat mag namelijk in Nederland.
zaterdag 25 oktober 2025 om 10:29
Ik zou niet zo snel andere mensen dom noemen. Ik vind het wel een slecht idee om nu weer op de PVV te stemmen en te verwachten dat er ineens iets anders gebeurt. Ik vind het spijtig dat zoveel mensen geloven in "alternatieve feiten" of geen moeite hebben met geframede leugens. Als mij dat een arrogante troela maakt, dan moet dat maar.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 25 oktober 2025 om 10:30
zaterdag 25 oktober 2025 om 10:31
das niet arrogant maar realistischRabarbara schreef: ↑25-10-2025 10:29Ik zou niet zo snel andere mensen dom noemen. Ik vind het wel een slecht idee om nu weer op de PVV te stemmen en te verwachten dat er ineens iets anders gebeurt. Ik vind het spijtig dat zoveel mensen geloven in "alternatieve feiten" of geen moeite hebben met geframede leugens. Als mij dat een arrogante troela maakt, dan moet dat maar.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in