Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
maandag 3 november 2025 om 13:53
Martin Bosma is één van de weinige echt slimme en capabele mensen bij de PVV.
En daarom een enge man.
Want dom en racistische uitspraken doen is 1 ding.
Maar als je zo slim en capabel bent als Bosma ben je gewoon een enge racist. Net als Wilders. Dat is ook een slimme man die precies weet wat hij doet.
En daarom een enge man.
Want dom en racistische uitspraken doen is 1 ding.
Maar als je zo slim en capabel bent als Bosma ben je gewoon een enge racist. Net als Wilders. Dat is ook een slimme man die precies weet wat hij doet.
Hier kom ik nog op terug
maandag 3 november 2025 om 13:57
En toch even de zurigheid.
Ik snap niet zo goed waarom ik zuur zou moeten zijn. Ik stem altijd links omdat ik van mening ben dat solidariteit en sociale zekerheid en het streven naar kansengelijkheid het beste is voor iedereen en daarmee voor het samenleven in een land.
Voor mijn eigen situatie ben ik het beste af bij de VVD.
Dus zuur niet. Ik heb me wel lang dom en naïef gevonden. Maar daar ben ik inmiddels wel overheen.
Ik snap niet zo goed waarom ik zuur zou moeten zijn. Ik stem altijd links omdat ik van mening ben dat solidariteit en sociale zekerheid en het streven naar kansengelijkheid het beste is voor iedereen en daarmee voor het samenleven in een land.
Voor mijn eigen situatie ben ik het beste af bij de VVD.
Dus zuur niet. Ik heb me wel lang dom en naïef gevonden. Maar daar ben ik inmiddels wel overheen.
Hier kom ik nog op terug
maandag 3 november 2025 om 14:02
Same here, ik zit best fijn in de slappe was en mijn HRA is ook genieten. Toch betaal ik graag meer belasting als dat betekent dat mensen in minder goede omstandigheden ook een fatsoenlijk bestaan kunnen opbouwen.
Dat het onderwijs en de aandacht in de zorg verbetert.
Dat we wat meer investeren in de groene economie zodat het voor bedrijven ook loont te veranderen.
Dat mensen kunnen blijven leren en genieten van boeken, musicals, series, natuur. Alles wat direct in verband staat met welzijn.
Dat het veilig en prettig wonen is naast landbouwbedrijven.
Dat het überhaupt veilig en prettig wonen is in NL.
Dat het onderwijs en de aandacht in de zorg verbetert.
Dat we wat meer investeren in de groene economie zodat het voor bedrijven ook loont te veranderen.
Dat mensen kunnen blijven leren en genieten van boeken, musicals, series, natuur. Alles wat direct in verband staat met welzijn.
Dat het veilig en prettig wonen is naast landbouwbedrijven.
Dat het überhaupt veilig en prettig wonen is in NL.
maandag 3 november 2025 om 15:16
Geen probleem. Je bent geen PVV-stemmer schrijf je hierboven, maar VVD-stemmer. Niettemin lees ik nooit iets positiefs van je over het VVD-programma maar vooral kritiek op andere partijen dan de PVV.Janskap schreef: ↑03-11-2025 13:00Heb het nog even terug gezocht, had het over het hoofd gezien, sorry daarvoor, bedankt voor de reminder.
Het stikstofprobleem is in mijn optiek kleiner dan men doet voorkomen.
Verder ging je post over het alweer opnoemen van de daden van Mevr Faber en alles wat de PVV nog niet gerealiseerd had in 11 maanden. Ik dacht: dat weet ik nu wel”
Jammer dat je op mijn vraag hoe Nederland er dan met een zo links mogelijke coalitie uit zou zien ook geen antwoord gaf.
Maar over die vraag werd ik door een andere forummer op de vingers getikt want zo werd er gesteld: de discusie gaat niet over een zo links of zo rechts mogelijk kabinet.
Het stikstofprobleem is ook niet zo groot, alleen moeten we keuzes maken om het op te lossen en ik zie niet hoe we dat kunnen doen zonder de veestapel te verkleinen.
Aangezien je vraag over een zo links mogelijke coalitie best interessant is zal ik die ook beantwoorden: dat is een coalitie van Denk, SP, PvdD, PvdA/GL, D66, CDA, 50plus en Volt. Dat haalt nét genoeg zetels. Een zo "links" mogelijk kabinet kan dus niet eens zonder CDA.
maandag 3 november 2025 om 16:34
Dank voor je antwoord maar geen echt antwoord, die partijen had ik ook wel bedacht, maar hoe zou Nederland eruit zien na 4 jaar links was mijn vraag als wedervraag op de vraag daarover die ik kreeg over een rechts kabinet.Vanielje schreef: ↑03-11-2025 15:16Geen probleem. Je bent geen PVV-stemmer schrijf je hierboven, maar VVD-stemmer. Niettemin lees ik nooit iets positiefs van je over het VVD-programma maar vooral kritiek op andere partijen dan de PVV.
Het stikstofprobleem is ook niet zo groot, alleen moeten we keuzes maken om het op te lossen en ik zie niet hoe we dat kunnen doen zonder de veestapel te verkleinen.
Aangezien je vraag over een zo links mogelijke coalitie best interessant is zal ik die ook beantwoorden: dat is een coalitie van Denk, SP, PvdD, PvdA/GL, D66, CDA, 50plus en Volt. Dat haalt nét genoeg zetels. Een zo "links" mogelijk kabinet kan dus niet eens zonder CDA.
Wat mij in de VVD aanspreekt is de hypotheekrenteaftrek, hun beleid t.o.v ondernemers, grofweg gezegd de gedachte: wie werkt zal eten, wie niet werkt niet en wie niet kán werken wordt geholpen. Een kleinere overheid. Maar ik besef ook dat ons land erg veranderd is in vele opzichten. Vandaar ook dat ik met tegenzin nog wel of “toch maar weer” VVD heb gestemd. Maar ook omdat nog rechtser stemmen voor mij (nog) een brug te ver was.
Carpe Diem
maandag 3 november 2025 om 16:44
maandag 3 november 2025 om 16:45
Ik ook, ben ook zeer benieuwd en vind het een interessante voorspelling die je doet en je kon best eens heel gelijk krijgen. We gaan het zien.Zoefff schreef: ↑03-11-2025 13:01Op de Speld (satire) stond een treffende kop. Yesilgoz: ‘nee, nee, nee, moeilijk, moeilijk, moeilijk, oké we doen het toch’.
Dit wordt eerst een grote show voor de bühne. Eerst wordt D66, CDA, VVD en GL/PvdA geprobeerd. Hier gaat Yesilgoz dwars zitten want zij wil met JA21 en kan GL/PvdA niet makkelijk aan haar achterban verkopen. Op zich best begrijpelijk.
Dan gaan we door naar D66, CDA, VVD en JA21. Dit kan D66 absoluut niet verkopen aan hun achterban, ook omdat 20% van de stemmen afkomstig is van GL/PvdA en D66 dan de volgende verkiezingen hierop wordt afgestraft. Geen enkel belang voor D66 dus.
Dan hebben we Wilders ertussendoor die gaat lopen Calimero’en dat hij wordt tegengewerkt. Misschien dat men voor de vorm nog met hem om de tafel gaat zitten.
Niks lukt, en dan weer terug naar D66, CDA, VVD en GL/PvdA waarbij met name de laatste twee zullen zeggen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen etc.
Tenminste, ik ben reuze benieuwd of het dit scenario wordt.
Carpe Diem
maandag 3 november 2025 om 17:07
Dat burgemeester van Tilburg worden haar droombaan was vond ik nog wel enigszins geloofwaardig gezien dat ze daar ook wethouder was. Maar die geloofwaardigheid is ze nu wel kwijt.
maandag 3 november 2025 om 17:12
Die zie ik niet helemaal. Als dat mens graag burgemeester wil worden ergens dan mag dat toch? Al die burgemeesters komen toch ergens vandaan? Zijn dat dan allemaal per definitie aloyale zitzakken?
maandag 3 november 2025 om 17:17
Nee zeker niet. Maar dat gebeurd meestal niet als 2e van een partij in verkiezingstijd, waar net een nieuwe partij is samengesteld. Dat ze ambitieus is, is alleen maar goed. Het tijdstip niet zo.Lady*Voldemort schreef: ↑03-11-2025 17:12Die zie ik niet helemaal. Als dat mens graag burgemeester wil worden ergens dan mag dat toch? Al die burgemeesters komen toch ergens vandaan? Zijn dat dan allemaal per definitie aloyale zitzakken?
Afkoelen heeft gewerkt
maandag 3 november 2025 om 17:20
Hoezo? Ik mag toch hopen dat niet de hele partij omvalt omdat mevrouw Lahlah wat anders is gaan doen. En dan heb ik nog wel een voorkeursstem op haar uitgebracht, maar mijn zegen heeft ze hoor.
maandag 3 november 2025 om 17:21
Tegelijk met al het fusie gedoe. Ze moet het verder ook zelf weten. In haar geboortestad Helmond kwam ook een burgemeesterschap vrij. Ik persoonlijk vind het gewoon jammer.
Afkoelen heeft gewerkt
maandag 3 november 2025 om 17:23
Nee de partij valt zeker niet om, maar ze was en is wel echt een hele goede verbindende vrouw, ook bij moslims. Maar goed het is zoals het is.Lady*Voldemort schreef: ↑03-11-2025 17:20Hoezo? Ik mag toch hopen dat niet de hele partij omvalt omdat mevrouw Lahlah wat anders is gaan doen. En dan heb ik nog wel een voorkeursstem op haar uitgebracht, maar mijn zegen heeft ze hoor.
Afkoelen heeft gewerkt
maandag 3 november 2025 om 17:46
Ja dat.
En ik ben ook blij dat we te zijner tijd zijn verlost van een 'premier' die alleen maar naar de pijpen van onze geblondeerde vriend danst.
maandag 3 november 2025 om 18:44
Charlotta schreef: ↑03-11-2025 12:44Het is dus Klaver geworden, eigenlijk de enige echte optie op dit moment. Ik hoop dat hij met Jetten en Bontebal constructief aan de slag kan gaan in de formatie. Ik hou alleen mijn hart vast over Yesilguz, die zal wel weer eindeloos moeilijk gaan doen want de VVD wil natuurlijk GL/PvdA er helemaal niet bij.
Niet heel gek natuurlijk gezien de verschillen in de programma's tussen die twee. Bij een andere uitslag hadden die 2 niet eens bij elkaar om de tafel gaan zitten.
Wat blijft er over van het VVD programma wanneer ze teveel toe moet geven? Of andersom van het programma van GL-PVDA?
Het zijn wel een beetje bijna 2 uitersten die veroordeeld zijn tot elkaar.
maandag 3 november 2025 om 18:44
Ik lees net onderstaand bericht op nu.nl https://www.nu.nl/politiek/6374567/live ... lling.html en ik ben nu toch de kluts kwijt.
Vooral groot verschil in Rotterdam na nauwkeurige telling
De ANP Verkiezingsdienst heeft na de nauwkeurige telling vooral grote verschillen ontvangen uit Rotterdam. De PVV heeft daar 2.483 stemmen minder dan bij de eerste telling, D66 heeft 2.423 stemmen meer. Ook in Emmen is er een groot verschil in het nadeel van de PVV.
Maar in andere gemeentes kreeg de PVV weer iets meer stemmen. Zo heeft de PVV in Amersfoort 427 stemmen meer dan eerder.
Hoezo een hertelling? Hoe kan het dat er zoveel verschil in zit? Ik snap dat het mensenwerk is, maar als ik sommige berichten lees van mensen die helpen met tellen en aangeven dat er een dubbele controle op gedaan wordt, hoe kan er dan nu nog zo’n groot verschil in de aantallen zitten?
Ik heb niet bijster veel vertrouwen in de overheid, deze berichtgeving helpt daar natuurlijk niet aan mee. Iemand die mij kan uitleggen hoe dit kan gebeuren?
Vooral groot verschil in Rotterdam na nauwkeurige telling
De ANP Verkiezingsdienst heeft na de nauwkeurige telling vooral grote verschillen ontvangen uit Rotterdam. De PVV heeft daar 2.483 stemmen minder dan bij de eerste telling, D66 heeft 2.423 stemmen meer. Ook in Emmen is er een groot verschil in het nadeel van de PVV.
Maar in andere gemeentes kreeg de PVV weer iets meer stemmen. Zo heeft de PVV in Amersfoort 427 stemmen meer dan eerder.
Hoezo een hertelling? Hoe kan het dat er zoveel verschil in zit? Ik snap dat het mensenwerk is, maar als ik sommige berichten lees van mensen die helpen met tellen en aangeven dat er een dubbele controle op gedaan wordt, hoe kan er dan nu nog zo’n groot verschil in de aantallen zitten?
Ik heb niet bijster veel vertrouwen in de overheid, deze berichtgeving helpt daar natuurlijk niet aan mee. Iemand die mij kan uitleggen hoe dit kan gebeuren?
maandag 3 november 2025 om 18:52
Kingsqueen schreef: ↑03-11-2025 13:49Precies. Ik ken behoorlijk wat mensen die VVD stemmen, maar die moeten niets hebben van Wilders of zijn racistische uitlatingen.
Toch laten ook zij zien niet te staan voor de inwoners van Gaza, doen populistische uitspraken, verspreiden leugens over nareizen etc.
Waar moet je heen als rechts bent en niét populistisch en racistisch? Niet de VVD lijkt me.
•
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in