Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
dinsdag 4 november 2025 om 09:39
Politieke partijen zijn er voor de volgende verkiezingen. Zodra ze onzichtbaar worden in een coalitie en slecht gaan in peilingen, dan weet je het wel.AnAppleADay schreef: ↑04-11-2025 09:33PvdA en VVD hebben in het verleden vaker succesvol samen gewerkt. Oke, nu zit GL er nog bij maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.
dinsdag 4 november 2025 om 09:41
Voor de PvdA was de laatste samenwerking niet zo succesvol.... Daarnaast is PvdA/GL wel echt een andere partij dan PvdA. Zij halen hun stemmen nu vooral in de grote steden, waar in het verleden juist buiten de steden op de PvdA werd gestemd.AnAppleADay schreef: ↑04-11-2025 09:33PvdA en VVD hebben in het verleden vaker succesvol samen gewerkt. Oke, nu zit GL er nog bij maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.
dinsdag 4 november 2025 om 13:35
Er is toch heel veel onderbouwing mbt het (willen) schenden van mensenrechten door VVD? En er zijn toch aantoonbare leugens van Yesilgoz? En ik hoef toch ook niet uit te leggen over dat de VVD steeds populistischer wordt?SirDidymus schreef: ↑04-11-2025 09:02Omdat ze vorige verkiezingen met de PVV in zee zijn gegaan? Ik denk dat dat de juiste beslissing is geweest, ook al is die helemaal fout afgelopen.
PVV had 37 zetels, wanneer geen enkele partij mee had willen regeren, hoe denk je dat dat was geweest voor de onrust onder die kiezers?
En de meeste mensen vinden dit dus geen dealbreaker als je kijkt naar de uitslag met nu een fors groot rechts blok ook in de oppositie. Dat jij mij individualisme in de schoenen schuift dat mag je vinden, maar ik vind een sterke economie belangrijk, een niet te grote overheid en de participatie maatschappij, waarbij het belangrijk is dat iedereen naar eigen kunnen meedoet om het sociale stelsel te bekostigen. En ik vind een strenger migratiebeleid ook nodig. Jammer dat je VVD kiezers zo over 1 kam lijkt te scheren in het negatieve, ik heb veel moeite gestoken in het lezen van bijna alle programma's en doorrekeningen, en ik sta nog steeds achter mijn keuze, al heb ik sterk getwijfeld tussen D66 en VVD.
Ik weet best dat jij je veel hebt ingelezen. En dan kies je er dus heel bewust voor om bovengenoemde allemaal te accepteren, nee zelfs te stéunen.
Als je bijvoorbeeld hier kijkt: https://s.amnesty.nl/mensenrechtenwijzer/?cf1=site-vl dan snap ik echt niet hoe je met goed fatsoen en een warm hart voor élk mens op de VVD kan stemmen.
En prima als je het wel doet, maar dan heb je dus wél gestemd op een partij die dergelijke standpunten heeft.
•
dinsdag 4 november 2025 om 13:37
dinsdag 4 november 2025 om 13:52
Ik geloof niet op de radio. Maar:
"Het nummer ‘Wij zeggen nee, nee, nee, tegen een azc (Hardcore Mix)’ steeg razendsnel naar de 28ste positie in de Single Top 100 en bezet de 17de plaats in Spotify’s meest gestreamde nummers in Nederland."
En Spotify weigert het nummer te blokkeren. Ik kwam het op social media tegen omdat het blijkbaar gisteren op tv kwam (bij Beau?) en Kees van der Spek zich er over uitsprak. En dan weer al die reacties eronder op social media.
•
dinsdag 4 november 2025 om 14:10
Ik ga er bewust al niet meer lezen, verschrikkelijk...
dinsdag 4 november 2025 om 14:35
Maar als er wel één ding duidelijk wordt is dat er dus blijkbaar een groep mensen in Nederland woont voor wie lopen fucken, haatzaaien, elkaar online opzoeken en daar de boel lopen op te ruien blijkbaar hun levensbestemming is. Het heeft niets te maken met een strenger beleid willen, met een rechtsere politiek, met minder asielzoekers. Kunnen lopen fucken, uitlachen, belachelijk maken; daar halen veel mensen hun plezier uit. Waar ik twee jaar geleden nog geschokt dacht van: hoe kan het dat zoveel mensen in deze praatjes trappen en een oplossing voor Nederland zien denk ik nu: blijkbaar hoeven veel mensen geen andere oplossing. Is het allemaal wel prima zo. Als je maar ergens (vooral online) kan lopen klootzakken in de hoop dat "links hapt".
Ik zet alleen nog maar in op positiviteit. Geef likes aan leuke, aardige, bemoedigende opmerkingen van mensen en negeer pesten en haatzaaien.
Ik zet alleen nog maar in op positiviteit. Geef likes aan leuke, aardige, bemoedigende opmerkingen van mensen en negeer pesten en haatzaaien.
dinsdag 4 november 2025 om 15:28
Ik vind in strafrechtelijke zin niet, nee. Als ik een bedrijf als Spotify zou zijn zou ik huisregels instellen en deze bagger niet op mijn platform willen, maar daar denken zij kennelijk anders over.
dinsdag 4 november 2025 om 15:34
Spotify houdt zich inderdaad aan strafrechtelijke grenzen.
Lijkt mij om eerlijk te zijn onbegonnen werk om huisregels voor een muziekdienst in te steleln die verder gaan dan strafrechtelijke grenzen.
Er is nogal wat muziek gemaakt die grenzen opzoekt. Of die in een andere tijd acceptabel was, maar inmiddels niet meer.
dinsdag 4 november 2025 om 15:37
Het is vooral duur. Het houdt in dat actief naar content moet worden gezocht die het regelement overtreedt, terwijl de aanbieder bij een strafrechtelijke grens lekker achterover kan leunen tot er een vonnis binnenkomt.Paradise schreef: ↑04-11-2025 15:34Spotify houdt zich inderdaad aan strafrechtelijke grenzen.
Lijkt mij om eerlijk te zijn onbegonnen werk om huisregels voor een muziekdienst in te steleln die verder gaan dan strafrechtelijke grenzen.
Er is nogal wat muziek gemaakt die grenzen opzoekt. Of die in een andere tijd acceptabel was, maar inmiddels niet meer.
dinsdag 4 november 2025 om 15:46
Misschien heb je gelijk.
Maar vrijheid van meningsuiting is voor dit soort platforms essentieel. Muziek kleurt lang niet altijd keurig binnen lijntjes.
Zolang inhoud niet in strijd is met wetgeving van landen zie ik ook niet echt heil in begrenzing.
Naast muziek zijn er ook vele podcasts waar ook allerlei geluiden te horen zijn.
dinsdag 4 november 2025 om 15:47
Frizz schreef: ↑04-11-2025 13:35Er is toch heel veel onderbouwing mbt het (willen) schenden van mensenrechten door VVD? En er zijn toch aantoonbare leugens van Yesilgoz? En ik hoef toch ook niet uit te leggen over dat de VVD steeds populistischer wordt?
Ik weet best dat jij je veel hebt ingelezen. En dan kies je er dus heel bewust voor om bovengenoemde allemaal te accepteren, nee zelfs te stéunen.
Als je bijvoorbeeld hier kijkt: https://s.amnesty.nl/mensenrechtenwijzer/?cf1=site-vl dan snap ik echt niet hoe je met goed fatsoen en een warm hart voor élk mens op de VVD kan stemmen.
En prima als je het wel doet, maar dan heb je dus wél gestemd op een partij die dergelijke standpunten heeft.
Ik ben verre van fan van Yesilgöz en heb daarom ook Karremans aangevinkt. Ik hoop dat de populistische kant van de VVD ook gaat verdwijnen. Al maken meer partijen zich schuldig aan populisme, ofwel links ofwel rechts. Met de PVV en FvD als grote koplopers.
https://stukroodvlees.nl/hoe-populistis ... -partijen/
Weliswaar uit 2021, maar geeft een duidelijk beeld over de Nederlandse partijen.
En ik ben het eens met een strengere buitengrens voor Europa, met eaar mogelijk asielprocedure afwachten buiten Europa, een 2 statenstelsel, het strafbaar stellen van illegaliteit en het beperken van gezinsmigratie. Volgens Amnesty dus idd in strijd met het Vluchtelingenverdrag. Maar misschien is het tijd om daar een en ander op te herzien, evenals het Europese verdrag. Ik sta ook achter de nieuwe Europese regelgeving hieromtrent.
Daarnaast is de VVD eigenlijk de enige keuze "op rechts" die fatsoenlijk en realistisch is, zonder "C" van het geloof. En ik heb lang getwijfeld en deze keer meer strategisch dan uit volle overtuiging gestemd, omdat ik liever een grotere VVD zag dan GL-PVDA, ik had wel verwacht dat CDA groter was geworden dan D66. Die had ik zo niet aan zien komen.
Naast al die dingen die jij noemt, staat voor mij het ondernemersklimaat in Nederland ook bovenaan mijn lijstje. En de VVD is niet de beste keuze voor mij als kleine ondernemer, maar een linkse partij was dat al helemaal niet geweest. D66 had wellicht beter gepast, vandaar ook mijn grote twijfel. Maar het migratievraagstuk heeft voor mij dan ook een doorslag gegeven voor VVD te stemmen.
Dat ik daarmee een bepaald beleid steun waar jij niet achter staat, dat kan. En dat mag ook in Nederland. Maar ik vind de VVD geen racistische partij, populistisch ja dat helaas de laatste tijd wel meer, teveel gebaseerd op indivualisme? Ja dat misschien ook maar ik vind bijdragen naar kunnen en werken moet lonen (als je het dan perse tegenover mensen die niet (kunnen) werken wil zetten) belangrijk. En ik vind ook dat er een juiste balans moet bestaan tussen enerzijds meer belastingen en anderzijds bezuinigingen vanuit de overheid zodat de staatsschuld niet te ver oploopt maar de economie wel blijft draaien.
dinsdag 4 november 2025 om 16:05
Ik vind dat zowel D66 als PvdA/GL en VVD goede punten hebben. Met CDA heb ik persoonlijk minder maar bestuurlijk klopt het ook gewoon. Ik heb alleen jarenlang wel moeite gehad met de C omdat ik eigenlijk van mening ben dat religie iets is wat je voor jezelf en met je familie maar regelt, niet in de politiek of het onderwijs.
Enorme weerstand heb ik ook niet, het is niet dat ik met mijn vuist omhoog zal staan van: al het onderwijs openbaar en geen enkele uiting van religie meer op straat. Maar op ethische kwesties denk ik: laat het aan de wetenschap. En op burgerlijk niveau denk ik: laat mensen dat ajb individueel uitmaken. Dus dat zijn soms wel situaties geweest in het verleden waarvan ik dacht: waar bemoeit dat CDA zich mee? Dus ik was nog het gelukkigst met een paars kabinet. Wat waren dat dan voor puinhopen waar in de eerste jaren van deze eeuw over werd gesproken? Het ging best lekker toen naar mijn idee.
Ik ben het met je eens dat werken moet lonen, maar ik zie juist dat de PvdA zich daar sterker voor maakt dan de VVD. Maar eigenlijk is er geen punt waarvan ik zeg: ja daar zou ik nou dus wel op willen bezuinigen. Ik wil overal wel geld naartoe. Maar misschien is niet zozeer het heikele punt "waar wil je geld naartoe" maar "waar wil je geld vandaan"?
En dan vraag ik me bij de VVD soms echt af: is het omdat je de grote bedrijven niet wil wegjagen? Of omdat je het principieel onrechtvaardig vindt dat die meer bijdragen? Stel in de ideale wereld jaag je geen bedrijven weg bij hogere belastingen, draagt iedereen gráág die belasting af en heeft daar geen enkele moeite mee. Dat is níet hoe het gaat natuurlijk. Maar wil je die bedrijven vooral te vriend houden (de stemmers) of denkt men: het klopt principieel ook niet dat die zoveel moeten bijdragen.
Enorme weerstand heb ik ook niet, het is niet dat ik met mijn vuist omhoog zal staan van: al het onderwijs openbaar en geen enkele uiting van religie meer op straat. Maar op ethische kwesties denk ik: laat het aan de wetenschap. En op burgerlijk niveau denk ik: laat mensen dat ajb individueel uitmaken. Dus dat zijn soms wel situaties geweest in het verleden waarvan ik dacht: waar bemoeit dat CDA zich mee? Dus ik was nog het gelukkigst met een paars kabinet. Wat waren dat dan voor puinhopen waar in de eerste jaren van deze eeuw over werd gesproken? Het ging best lekker toen naar mijn idee.
Ik ben het met je eens dat werken moet lonen, maar ik zie juist dat de PvdA zich daar sterker voor maakt dan de VVD. Maar eigenlijk is er geen punt waarvan ik zeg: ja daar zou ik nou dus wel op willen bezuinigen. Ik wil overal wel geld naartoe. Maar misschien is niet zozeer het heikele punt "waar wil je geld naartoe" maar "waar wil je geld vandaan"?
En dan vraag ik me bij de VVD soms echt af: is het omdat je de grote bedrijven niet wil wegjagen? Of omdat je het principieel onrechtvaardig vindt dat die meer bijdragen? Stel in de ideale wereld jaag je geen bedrijven weg bij hogere belastingen, draagt iedereen gráág die belasting af en heeft daar geen enkele moeite mee. Dat is níet hoe het gaat natuurlijk. Maar wil je die bedrijven vooral te vriend houden (de stemmers) of denkt men: het klopt principieel ook niet dat die zoveel moeten bijdragen.
dinsdag 4 november 2025 om 16:16
Ik vind dit wel weer een typische VVD actie.
De geldschieters zullen tevreden zijn.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/04/m ... n-a4911718
De geldschieters zullen tevreden zijn.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/11/04/m ... n-a4911718
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
dinsdag 4 november 2025 om 16:41
@Dala ik vind niet dat grote bedrijven niet meer belast mogen worden, maar eea moet wel in verhouding zijn. En ja, in een ideale wereld is niemand egoïstisch en kijken we allemaal om naar elkaar. Maar daar leven we niet in. En kapitaalvlucht en bedrijven die naar een ander land verhuizen is gewoon een reële mogelijkheid. Ik denk dat dat zeer onwenselijk is.
En ik mis echt bij vooral linkse partijen het ondernemersbelang. Ja, ik lees veel mooie woorden maar de doorrekeningen laten weer iets anders zien. Als je werknemer bent, en/of minima dan zit je gebeiteld bij linkse partijen. Maar ondernemers? Nee niet echt. En ik lees het hier ook zo vaak terug, dan moet je maar geen ondernemer worden, ja dat is ondernemersrisico, moet je je personeel maar fatsoenlijk betalen, dan heb je als ondernemer geen goed business model, waarom zou een ondernemer fiscale voordelen moeten hebben?
Er wordt door zoveel mensen zo makkelijk gedacht over ondernemen, alsof het allemaal maar zakkenvullers zijn die hun personeel uitbuiten, en die zijn er natuurlijk, maar zeker niet het merendeel. Er zijn ook werknemers die hun werkgever op alle mogelijke manieren dwarszitten, nee ook hier niet het merendeel, en zeker niet hier op Viva met heel veel vrouwen in redelijk hoge functies met goedbetaalde banen, maar die zijn er zeker wel.
Er zijn ook ZZPers die maximaal profiteren van de regels, de zorgfraude bestaat bijna volledig uit malafide kleine zorgbureaus (daar moet zeker iets aan gedaan worden). Maar je maakt de situatie echt niet beter met die verplichte AOV zoals die er nu voor ligt, of met het verplichte opbouwen van een pensioenverzekering waar veel ondernemers dit al doen maar dan op een andere manier (vastgoed of spaargeld of beleggen). Al die bemoeienissen. Er zijn niet eens cijfers bekend over (lamdurige)ziekmeldingen bij ondernemers (ja de laatste dat die significant minder zijn dan bij werknemers in loondienst) en over het aantal ondernemers wat aanspraak moet doen op de bijstand. (En die is er toch voor iedereen die dat nodig heeft? Algemene middelen enzo?)
Ik vind het belangrijk dat er partijen in de regering zitten die dat belang zien. En daarom ben ik blij met deze uitslag. D66 doet dat. De VVD ook, al is dat meer gericht op de grote bedrijven.
En ik mis echt bij vooral linkse partijen het ondernemersbelang. Ja, ik lees veel mooie woorden maar de doorrekeningen laten weer iets anders zien. Als je werknemer bent, en/of minima dan zit je gebeiteld bij linkse partijen. Maar ondernemers? Nee niet echt. En ik lees het hier ook zo vaak terug, dan moet je maar geen ondernemer worden, ja dat is ondernemersrisico, moet je je personeel maar fatsoenlijk betalen, dan heb je als ondernemer geen goed business model, waarom zou een ondernemer fiscale voordelen moeten hebben?
Er wordt door zoveel mensen zo makkelijk gedacht over ondernemen, alsof het allemaal maar zakkenvullers zijn die hun personeel uitbuiten, en die zijn er natuurlijk, maar zeker niet het merendeel. Er zijn ook werknemers die hun werkgever op alle mogelijke manieren dwarszitten, nee ook hier niet het merendeel, en zeker niet hier op Viva met heel veel vrouwen in redelijk hoge functies met goedbetaalde banen, maar die zijn er zeker wel.
Er zijn ook ZZPers die maximaal profiteren van de regels, de zorgfraude bestaat bijna volledig uit malafide kleine zorgbureaus (daar moet zeker iets aan gedaan worden). Maar je maakt de situatie echt niet beter met die verplichte AOV zoals die er nu voor ligt, of met het verplichte opbouwen van een pensioenverzekering waar veel ondernemers dit al doen maar dan op een andere manier (vastgoed of spaargeld of beleggen). Al die bemoeienissen. Er zijn niet eens cijfers bekend over (lamdurige)ziekmeldingen bij ondernemers (ja de laatste dat die significant minder zijn dan bij werknemers in loondienst) en over het aantal ondernemers wat aanspraak moet doen op de bijstand. (En die is er toch voor iedereen die dat nodig heeft? Algemene middelen enzo?)
Ik vind het belangrijk dat er partijen in de regering zitten die dat belang zien. En daarom ben ik blij met deze uitslag. D66 doet dat. De VVD ook, al is dat meer gericht op de grote bedrijven.
dinsdag 4 november 2025 om 17:06
Ik denk ook dat het om een balans gaat uiteindelijk, kijken naar realiteit, haalbaarheid, risico. Belangen afwegen. En ik vertrouw erop dat ze dat alle vier kunnen ook al ligt de focus van hun partij misschien in wezen ergens anders. Ik hoop echt echt op vier jaar kabinet Jetten met deze vier partijen.
Hoe de vlag er dan. Ik hangt weet ik niet maar ik kan me niet voorstellen dat één van de vier partijen hier bij voorbaat al keihard op afgerekend zal gaan worden.
Hoe de vlag er dan. Ik hangt weet ik niet maar ik kan me niet voorstellen dat één van de vier partijen hier bij voorbaat al keihard op afgerekend zal gaan worden.
dinsdag 4 november 2025 om 17:25
Leuk verhaal hoor, maar je maakt een paar cruciale denkfouten:
1. Alle maatregelen die jij noemt en waar jij je tegen verzet zijn de afgelopen tien jaar verzonnen door kabinetten van VVD, D66, CU en CDA, en verder uitgewerkt door de ramp Schoof. Daar heeft geen enkele linkse partij ook maar iets mee te maken gehad. 'Al die bemoeienis' komt van rechts. Hoe is het mogelijk dat je dat gemist hebt?
2. De VVD rekent kleine bedrijfjes zoals dat van jou niet tot de ondernemers, maar tot het stemvee en de plukkippen. Niets van hun maatregelen is gericht op jouw belangen. De VVD komt uitsluitend op voor de echt grote bedrijven, en de huidige VVD al helemaal.
En zo houdt het systeem zichzelf in stand. Dubbeltjes die stemmen alsof ze kwartjes zijn.
dinsdag 4 november 2025 om 17:37
Maar hopen mensen dan dat het volledige programma van een partij wordt doorgevoerd? Ik stem links, maar ik hoop altijd op een middenkabinet. Ik zou niet alleen maar het volledige partijprogramma van mijn voorkuerspartij 100% uitgevoerd zien. Daarom is mijn hoogste percentage overeenkomst in de stemwijzer ook altijd maar tussen de 65 en 70%.
Voor mij is mijn linkse stem om de belangen daar sterker te kunnen laten behartigen, niet om tegen de belangen van rechts te zijn. Juist in de samenwerking zouden we theoretisch het best werkbare model voor Nederland moeten kunnen vinden: beetje van links, beetje van rechts.
Wat mij betreft wel progressief, omdat ik dat ook echt bij de Nederlandse cultuur vindt horen. Het vooruitstrevende, het moderne.
Voor mij is mijn linkse stem om de belangen daar sterker te kunnen laten behartigen, niet om tegen de belangen van rechts te zijn. Juist in de samenwerking zouden we theoretisch het best werkbare model voor Nederland moeten kunnen vinden: beetje van links, beetje van rechts.
Wat mij betreft wel progressief, omdat ik dat ook echt bij de Nederlandse cultuur vindt horen. Het vooruitstrevende, het moderne.
dinsdag 4 november 2025 om 17:49
Oh dit vind ik mooi gezegd! Dat is inderdaad ook hoe ik het vaak zie. Maar op zich mag je natuurlijk als dubbeltje best opkomen voor de kwartjes en de guldens. Als dat de groep is waar je het liefst voor opkomt ook al is dat niet in je eigen belang.
Het idee bijv dat de grote bedrijven anders naar het buitenland vertrekken kun je ook als werknemer in loondienst of als ondernemer in een eenmanszak van groot belang vinden.
Maar er zijn denk ik wel te veel mensen die denken dat zij zélf het best af zijn bij de VVD terwijl dat lang niet altijd klopt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in