Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
maandag 3 november 2025 om 10:01
Jesse Klaver.
Ik ben vooral benieuwd naar de komende jaren. Met Jesse Klaver aan het roer zullen de van oudsher zwevende mogelijke PvdA stemmers teveel het gevoel hebben dat ze op GroenLinks stemmen.
Ik ben bang dat het niet gunstig is voor de partij, ook al is hij in de basis een goede debater en goede fractievoorzitter en politiek leider.
Hier kom ik nog op terug
maandag 3 november 2025 om 10:01
Dat is de fout die veel Nederlanders maken: Denken dat de voorzitter ook de baas is. In Nederland zijn premiers, burgemeesters, fractievoorzitters en kamervoorzitters niet de baas. Er wordt collegiaal beslist.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
maandag 3 november 2025 om 10:07
Dit is waar.
Maar ik kan je verzekeren dat ook binnen de fractie een fractievoorzitter zeker wel als de (tijdelijke) baas wordt gezien. Door de meeste fractieleden in ieder geval.
En als de fractievoorzitter neigt naar een ietwat dominant karakter, een karakter dat vrij veel voorkomt als je een leider bent, zal tegenspraak niet zomaar geduld worden.
Eén van de redenen dat een fractievoorzitter een houdbaarheidsdatum heeft. Gelukkig.
Ook in dat opzicht vind ik Jesse Klaver niet de beste keuze.
Hier kom ik nog op terug
maandag 3 november 2025 om 10:07
De fractievoorzitter is de politiek leider.
Where is my mind?
maandag 3 november 2025 om 10:09
Ik vind Jesse Klaver een prima keuze. Toch had ik zelf liever Marjolein Moorman als fractieleider gezien. Die wilde alleen (nog) niet.Kingsqueen schreef: ↑03-11-2025 10:07Dit is waar.
Maar ik kan je verzekeren dat ook binnen de fractie een fractievoorzitter zeker wel als de (tijdelijke) baas wordt gezien. Door de meeste fractieleden in ieder geval.
En als de fractievoorzitter neigt naar een ietwat dominant karakter, een karakter dat vrij veel voorkomt als je een leider bent, zal tegenspraak niet zomaar geduld worden.
Eén van de redenen dat een fractievoorzitter een houdbaarheidsdatum heeft. Gelukkig.
Ook in dat opzicht vind ik Jesse Klaver niet de beste keuze.
Where is my mind?
maandag 3 november 2025 om 10:17
Volgens mij wordt er vooral op gewezen dat dat gewoon niet mogelijk is. Wetmatig gezien. Er is dus helemaal geen sprake van: eerst maar eens vier jaar een kans geven en dan zien hoe het lang er voor staat. Tenzij jij er geen enkele moeite mee hebt dat de PVV als grootste partij (al dan met één of meerdere coalitiepartners in de regering) gewoon buiten de wet mag handelen. Dan kun je wel beledigd reageren op dat er kritiek komt op PVV stemmers die het allemaal niet interesseert maar hoe zie jij dit dan? Ze stemmen toch op een partij waar zij zelf (en helemaal NIEMAND dus ook) verder inspraak in heeft en over mee beslist? Dat neemt men dan toch ook voor lief? En dat de partij maatregelen buiten de wetten om wil nemen?Janskap schreef: ↑03-11-2025 09:38Laat ik even duidelijk zijn: ik ben geen forummer die voor de PVV is, ik heb niet op de PVV gestemd. Ik ben van oudsher een VVD stemmer, maar eerlijk gezegd de laatste keer met weerzin. De manier waarop er hier over de PVV, hun leider en in meer algemene zin de rechtse kiezers gesproken wordt stuit mij tegen de borst. Er worden vragen gesteld met de intentie van: hoe denk jij dan maar even hoe het land er na 4 jaar PVV aan de leiding uit zou zien….er wordt zowat gezegd dat PVV stemmers niet nadenken, geen interesse hebben enz. Althans zo lees en voel ik dat.
Als ik de vraag nou eens andersom stel: hoe zou het land er na 4 jaar uitzien met de meest links mogelijke coalitie en met ledenpartijen die allemaal subsidie ontvangen, opgebracht door óók de rechtse hardwerkende belastingbetaler?
En kom dan niet met de uitgekauwde in algemene zin bewoordingen: socialer, rechtvaardiger, steun voor de zwakkeren, gelijkwaardigheid etc. maar met echte veranderingen en daden waarin deze woorden echt bewaarheid worden.
Ik zou wel eens willen weten hoe ideaal Nederland er dan uit zou zien, wie weet stem ik dan ook vol overtuiging links.
Sterker nog, los van alle kritiek die "men" op Wilders heeft, ik denk dat de kritiek misschien nog wel véél meer richting de kiezers moet worden geuit.
Het gaat in deze discussie helemaal niet over een "zo links mogelijk" of "zo rechts mogelijk" kabinet en wat de uitkomst dan na vier jaar is. Feitelijk wil je met een stem op Wilders zeggen: prima als mijn land een dictatuur wordt waarin alles wat ik vind/wil zeggen/over wil meebeslissen totaal niet belangrijk wordt gevonden. Dat is namelijk precies waarvoor je hebt gestemd.
maandag 3 november 2025 om 10:26
Ik snap de keuze en hij is ook een prima keuze. En eigenlijk dus ook de beste keuze omdat ik het niemand anders zie doen op dit moment, behalve Marjolein Moorman. Jammer, maar heel begrijpelijk en verstandig. Ik heb op haar gestemd.SurferRosa schreef: ↑03-11-2025 10:09Ik vind Jesse Klaver een prima keuze. Toch had ik zelf liever Marjolein Moorman als fractieleider gezien. Die wilde alleen (nog) niet.
Ja mensen, ik ben sociaal-democraat. Qua ideologie zal het nooit iets anders worden.
Maar de verkiezingen zijn geweest en ik hoop eerlijk gezegd dat er pas over 4 jaar weer verkiezingen zijn. Dat betekent namelijk dat er een kabinet komt dat de rit uitzit en eindelijk eens constructief aan de slag gaat.
Ik verwacht niet dat GLPvdA in dat kabinet zal zitten.
Hier kom ik nog op terug
maandag 3 november 2025 om 10:32
Ik verwacht wel dat GL in het kabinet wil gaan zitten. D66 en het CDA willen dat ook graag, het ligt alleen aan de VVD of die dat aandurven.Kingsqueen schreef: ↑03-11-2025 10:26Maar de verkiezingen zijn geweest en ik hoop eerlijk gezegd dat er pas over 4 jaar weer verkiezingen zijn. Dat betekent namelijk dat er een kabinet komt dat de rit uitzit en eindelijk eens constructief aan de slag gaat.
Constructief is en blijft lastig met zoveel partijen.
maandag 3 november 2025 om 10:32
Ik hoop het wel maar ik verwacht het eerlijk gezegd ook niet. Wel hoop ik dat het kabinet de rit inderdaad uitzit en constructief aan de slag gaat.Kingsqueen schreef: ↑03-11-2025 10:26Ik snap de keuze en hij is ook een prima keuze. En eigenlijk dus ook de beste keuze omdat ik het niemand anders zie doen op dit moment, behalve Marjolein Moorman. Jammer, maar heel begrijpelijk en verstandig. Ik heb op haar gestemd.
Ja mensen, ik ben sociaal-democraat. Qua ideologie zal het nooit iets anders worden.
Maar de verkiezingen zijn geweest en ik hoop eerlijk gezegd dat er pas over 4 jaar weer verkiezingen zijn. Dat betekent namelijk dat er een kabinet komt dat de rit uitzit en eindelijk eens constructief aan de slag gaat.
maandag 3 november 2025 om 10:46
Eigenlijk is er geen andere optie. Met JA21 ipv GL is er geen meerderheid, dat zijn 75 zetels. Mocht D66 nog een restzetel krijgen dan 76. Met nog een 5e partij erbij wordt het zeker niet stabiel. De verschillen tussen VVD en GL zijn erg groot, maar daar moeten ze toch uit kunnen komen als ze het landsbelang zo belangrijk vinden? Gaat niet lukken voor kerst zoals Jetten graag wil.
maandag 3 november 2025 om 11:20
Ik verwacht geen grote veranderingen met een nieuw kabinet, eerder polderen en pappen en nathouden.
Want als VVD met GL-PVDA samen in een kabinet "moeten" (wat er wel op lijkt anders is een meerderheid heel lastig) en CDA die ook rechtser is samen met een D66 die ook wat meer naar rechts lijken te zijn opgeschoven, dan zal GL-PVDA en/of VVD flink wat compromissen moeten sluiten.
En dan is de vraag welke punten zullen er dan de meeste concessies moeten worden gedaan.
En, niet geheel onbelangrijk, er zit een groot rechts blok dan in de oppositie die ook dwars kunnen gaan liggen.
Ik hoop dat ze 4 jaar blijven zitten hoor, dat is echt belangrijk, maar ik verwacht geen grote beslissingen en denk dat het veelal in de lijn door zal gaan die ingezet was in het kabinet voor Schoof.
Wellicht wel een verhoging van het minimuloon, en verdere afbouw van de HRA, bezuinigingen in de zorg, en de extra schijven in het belastingstelsel.
Want als VVD met GL-PVDA samen in een kabinet "moeten" (wat er wel op lijkt anders is een meerderheid heel lastig) en CDA die ook rechtser is samen met een D66 die ook wat meer naar rechts lijken te zijn opgeschoven, dan zal GL-PVDA en/of VVD flink wat compromissen moeten sluiten.
En dan is de vraag welke punten zullen er dan de meeste concessies moeten worden gedaan.
En, niet geheel onbelangrijk, er zit een groot rechts blok dan in de oppositie die ook dwars kunnen gaan liggen.
Ik hoop dat ze 4 jaar blijven zitten hoor, dat is echt belangrijk, maar ik verwacht geen grote beslissingen en denk dat het veelal in de lijn door zal gaan die ingezet was in het kabinet voor Schoof.
Wellicht wel een verhoging van het minimuloon, en verdere afbouw van de HRA, bezuinigingen in de zorg, en de extra schijven in het belastingstelsel.
maandag 3 november 2025 om 12:43
Inderdaad Klaver geworden. Weinig verrassend.SirDidymus schreef: ↑03-11-2025 11:23En wat mij betreft zou ik het leuk vinden wanneer Westerveld nieuwe partijleider wordt ipv Klaver. Al zal het wel Klaver worden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
maandag 3 november 2025 om 12:44
Het is dus Klaver geworden, eigenlijk de enige echte optie op dit moment. Ik hoop dat hij met Jetten en Bontebal constructief aan de slag kan gaan in de formatie. Ik hou alleen mijn hart vast over Yesilguz, die zal wel weer eindeloos moeilijk gaan doen want de VVD wil natuurlijk GL/PvdA er helemaal niet bij.
maandag 3 november 2025 om 12:45
Ik reageer helemaal niet beledigd, ik stel vast dat er weinig verheffends over de mensen die op de PVV stemmen gezegd en gedacht wordt.Dala schreef: ↑03-11-2025 10:17Volgens mij wordt er vooral op gewezen dat dat gewoon niet mogelijk is. Wetmatig gezien. Er is dus helemaal geen sprake van: eerst maar eens vier jaar een kans geven en dan zien hoe het lang er voor staat. Tenzij jij er geen enkele moeite mee hebt dat de PVV als grootste partij (al dan met één of meerdere coalitiepartners in de regering) gewoon buiten de wet mag handelen. Dan kun je wel beledigd reageren op dat er kritiek komt op PVV stemmers die het allemaal niet interesseert maar hoe zie jij dit dan? Ze stemmen toch op een partij waar zij zelf (en helemaal NIEMAND dus ook) verder inspraak in heeft en over mee beslist? Dat neemt men dan toch ook voor lief? En dat de partij maatregelen buiten de wetten om wil nemen?
Sterker nog, los van alle kritiek die "men" op Wilders heeft, ik denk dat de kritiek misschien nog wel véél meer richting de kiezers moet worden geuit.
Het gaat in deze discussie helemaal niet over een "zo links mogelijk" of "zo rechts mogelijk" kabinet en wat de uitkomst dan na vier jaar is. Feitelijk wil je met een stem op Wilders zeggen: prima als mijn land een dictatuur wordt waarin alles wat ik vind/wil zeggen/over wil meebeslissen totaal niet belangrijk wordt gevonden. Dat is namelijk precies waarvoor je hebt gestemd.
Dus ons land bevat dan zomaar een kleine 2 miljoen mensen die volgens jou voor een dictatuur kiezen, breng daar dan nog een gedeelte Groenlinksers bij want daarin zit immers de CPN en communisme is toch ook een dictatuur, dat zijn bij elkaar nogal wat mensen. Interessant.
Verder het aanhoudende stokpaardje berijden door sommige forummers dat alleen Wilders het in de PVV voor het zeggen heeft wordt ook wat vermoeiend hoor, neem alleen de uiterst bekwame voorzitter van de tweede kamer Martin Bosma, die zijn werk zeer goed doet. Er zitten bekwame en onbekwame mensen in alle fractie’s. Vreemd genoeg is vaak alleen de PVV de gebeten hond. Hun leider is naar mijn mening veel te ongenuanceerd, maar delen van het partijprogramma heeft wel mijn instemming. Veel meer dan bijvoorbeeld dat van Denk, waarvan de leider ook tamelijk ongenuanceerd uit de hoek kan komen, maar daar hoor je weinig over.
Maar goed ik stel voor mezelf vast dat, de reactie’s gelezen te hebben, dat de druiven zeer zuur zijn bij links nadat de kiezer democratisch gesproken heeft.
Op naar de formatie en hopelijk snel een coalitie! Daarin zal een ieder het toch met mij eens zijn hoop ik.
Carpe Diem
maandag 3 november 2025 om 13:00
Heb het nog even terug gezocht, had het over het hoofd gezien, sorry daarvoor, bedankt voor de reminder.
Het stikstofprobleem is in mijn optiek kleiner dan men doet voorkomen.
Verder ging je post over het alweer opnoemen van de daden van Mevr Faber en alles wat de PVV nog niet gerealiseerd had in 11 maanden. Ik dacht: dat weet ik nu wel”
Jammer dat je op mijn vraag hoe Nederland er dan met een zo links mogelijke coalitie uit zou zien ook geen antwoord gaf.
Maar over die vraag werd ik door een andere forummer op de vingers getikt want zo werd er gesteld: de discusie gaat niet over een zo links of zo rechts mogelijk kabinet.
Carpe Diem
maandag 3 november 2025 om 13:01
Op de Speld (satire) stond een treffende kop. Yesilgoz: ‘nee, nee, nee, moeilijk, moeilijk, moeilijk, oké we doen het toch’.Charlotta schreef: ↑03-11-2025 12:44Het is dus Klaver geworden, eigenlijk de enige echte optie op dit moment. Ik hoop dat hij met Jetten en Bontebal constructief aan de slag kan gaan in de formatie. Ik hou alleen mijn hart vast over Yesilguz, die zal wel weer eindeloos moeilijk gaan doen want de VVD wil natuurlijk GL/PvdA er helemaal niet bij.
Dit wordt eerst een grote show voor de bühne. Eerst wordt D66, CDA, VVD en GL/PvdA geprobeerd. Hier gaat Yesilgoz dwars zitten want zij wil met JA21 en kan GL/PvdA niet makkelijk aan haar achterban verkopen. Op zich best begrijpelijk.
Dan gaan we door naar D66, CDA, VVD en JA21. Dit kan D66 absoluut niet verkopen aan hun achterban, ook omdat 20% van de stemmen afkomstig is van GL/PvdA en D66 dan de volgende verkiezingen hierop wordt afgestraft. Geen enkel belang voor D66 dus.
Dan hebben we Wilders ertussendoor die gaat lopen Calimero’en dat hij wordt tegengewerkt. Misschien dat men voor de vorm nog met hem om de tafel gaat zitten.
Niks lukt, en dan weer terug naar D66, CDA, VVD en GL/PvdA waarbij met name de laatste twee zullen zeggen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen etc.
Tenminste, ik ben reuze benieuwd of het dit scenario wordt.
zoefff wijzigde dit bericht op 03-11-2025 13:03
0.18% gewijzigd
.
maandag 3 november 2025 om 13:07
Een partij met maar 1 lid is natuurlijk geen democratische partij. Eennpartij die de geondwet wil negeren en onwettelijke zaken wil doordrukken is natuurlijk geen democratische partij. Dan kunnen er misschien best capabele mensen werken voor dat ene lid, ze hebben geen officiële inspraak en de PVv is hier toch echt uniek in. Groen links is geen communistische partij en heeft gewoon een ledenpartij met inspraak, congressen en een wetenschappeijk bureau.Janskap schreef: ↑03-11-2025 12:45Ik reageer helemaal niet beledigd, ik stel vast dat er weinig verheffends over de mensen die op de PVV stemmen gezegd en gedacht wordt.
Dus ons land bevat dan zomaar een kleine 2 miljoen mensen die volgens jou voor een dictatuur kiezen, breng daar dan nog een gedeelte Groenlinksers bij want daarin zit immers de CPN en communisme is toch ook een dictatuur, dat zijn bij elkaar nogal wat mensen. Interessant.
Verder het aanhoudende stokpaardje berijden door sommige forummers dat alleen Wilders het in de PVV voor het zeggen heeft wordt ook wat vermoeiend hoor, neem alleen de uiterst bekwame voorzitter van de tweede kamer Martin Bosma, die zijn werk zeer goed doet. Er zitten bekwame en onbekwame mensen in alle fractie’s. Vreemd genoeg is vaak alleen de PVV de gebeten hond. Hun leider is naar mijn mening veel te ongenuanceerd, maar delen van het partijprogramma heeft wel mijn instemming. Veel meer dan bijvoorbeeld dat van Denk, waarvan de leider ook tamelijk ongenuanceerd uit de hoek kan komen, maar daar hoor je weinig over.
Maar goed ik stel voor mezelf vast dat, de reactie’s gelezen te hebben, dat de druiven zeer zuur zijn bij links nadat de kiezer democratisch gesproken heeft.
Op naar de formatie en hopelijk snel een coalitie! Daarin zal een ieder het toch met mij eens zijn hoop ik.
Where is my mind?
maandag 3 november 2025 om 13:21
Inderdaad. Nogal vreemd om dat vergelijk te trekken. Zou er een uiterst linkse partij die hier dezelfde strategie in zou gebruiken dan zou ik je gelijk geven. Maar die is er niet. Ook niet op rechts verder. Dan kunnen bepaalde personen die voor de heer Wilders werken dan nog zo bekwaam zijn, inspraak hebben ze niet. En dat vind ik in de politiek echt heel gevaarlijk en onwenselijk,SurferRosa schreef: ↑03-11-2025 13:07Een partij met maar 1 lid is natuurlijk geen democratische partij. Eennpartij die de geondwet wil negeren en onwettelijke zaken wil doordrukken is natuurlijk geen democratische partij. Dan kunnen er misschien best capabele mensen werken voor dat ene lid, ze hebben geen officiële inspraak en de PVv is hier toch echt uniek in. Groen links is geen communistische partij en heeft gewoon een ledenpartij met inspraak, congressen en een wetenschappeijk bureau.
Dus ja, Janskap, ik neem dat de kiezer zeker kwalijk. En hoe langer ik hier over nadenk hoe kwalijker ik dat zelfs vind.
maandag 3 november 2025 om 13:25
Ik had afgelopen week nog een discussie met een collega die niet blij is met de GL-PvdA fusie. Ze stemde voorheen veelal PvdA maar nu niet meer, want GL zit erbij en die heeft een communistische achtergrond.SurferRosa schreef: ↑03-11-2025 13:07Een partij met maar 1 lid is natuurlijk geen democratische partij. Eennpartij die de geondwet wil negeren en onwettelijke zaken wil doordrukken is natuurlijk geen democratische partij. Dan kunnen er misschien best capabele mensen werken voor dat ene lid, ze hebben geen officiële inspraak en de PVv is hier toch echt uniek in. Groen links is geen communistische partij en heeft gewoon een ledenpartij met inspraak, congressen en een wetenschappeijk bureau.
Tja, het is niet helemaal onwaar, maar GL was destijds een fusie van 4 partijen, waar de communisten er eentje van waren. En bovendien was dat in 1990! Het lijkt me dat eventuele communistische invloeden dan nu wel zijn uitgestorven.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
maandag 3 november 2025 om 13:30
Ook de PvdA is ontstaan uit een fusie tussen partijen, waaronder een christelijke partij. Daar is nu ook geen sprake meer van, van dat christelijke deel. Maar het roept wel lekker natuurlijk.tonkje schreef: ↑03-11-2025 13:25Ik had afgelopen week nog een discussie met een collega die niet blij is met de GL-PvdA fusie. Ze stemde voorheen veelal PvdA maar nu niet meer, want GL zit erbij en die heeft een communistische achtergrond.
Tja, het is niet helemaal onwaar, maar GL was destijds een fusie van 4 partijen, waar de communisten er eentje van waren. En bovendien was dat in 1990! Het lijkt me dat eventuele communistische invloeden dan nu wel zijn uitgestorven.
Where is my mind?
maandag 3 november 2025 om 13:49
Precies. Ik ken behoorlijk wat mensen die VVD stemmen, maar die moeten niets hebben van Wilders of zijn racistische uitlatingen.
Hier kom ik nog op terug
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in