Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 2643 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maris_90 schreef:
30-01-2026 19:14
Uitkeringen omlaag, en zorg omhoog. En het is voor minima al bijna niet meer te doen. Woest word ik ervan.
De partijen die goed zijn voor de minima verliezen iedere verkiezing weer. Kennelijk interesseert het de kiezers geen drol. Mensen lijken het belangrijker te vinden dat bijvoorbeeld erfbelasting (waar de meesten nooit heel serieus mee te maken krijgen) niet wordt verhoogd, dan dat de minima het beter krijgen.
Graze schreef:
30-01-2026 17:46
Ik heb nog niet alles helemaal doorgelezen maar wat me opviel was de bezuinigingen in de zorg. Het eigen risico dat omhoog gaat was wel even slikken maar het was te verwachten. Maar vooral dat er nog meer bezuinigd wordt op thuishulp terwijl de vergrijzing steeds groter wordt en mensen steeds langer thuis moeten blijven wonen. Het is al jaren zo dat men steeds meer verwacht van het netwerk wat de zorgvrager heeft want waar vroeger 3 uur per week nog de standaard is is dat nu geloof ik terug geschroefd naar 2 uur en gaat het waarschijnlijk nog minder worden zo? Ik snap het hoor dat men wil dat familie, vrienden en andere bekenden bij springen maar niet iedere zorgvrager heeft een netwerk waar men op terug kan vallen. Familie ruzies, laatst levende, familie ver weg etc. Ik vraag me daardoor ook af of het straks niet iets wordt wat vooral de rijkere hulpvrager kan betalen. Als in dat men steeds meer zelf extra hulp in moet kopen omdat de WMO en alle regelingen die er nu zijn niet toereikend zijn omdat er zoveel weg bezuinigd is. Mensen vereenzamen ook steeds meer en je moet toch niet willen dat er steeds meer mensen pas weken later dood gevonden worden in huis? Misschien denk ik nu te dramatisch maar ik vind bepaalde bezuinigingen gewoon echt niet handig met oog op de toekomst.
Ik denk wel dat als je gaat bezuinigen dan moet je het nu doen. Dan zijn er nog veel mensen die zelf nog wat kunnen voorbereiden. Als je wacht tot het hoogtepunt van de vergrijzingsgolf ben je te laat. Als ik naar mezelf en vrienden in dezelfde leeftijdcategorie kijk: wij hebben nog zo'n 10 jaar om wat extra te sparen voor als het later nodig is. Met deze maatregelen zullen we dat serieuzer nemen dan als er nu niets zou gebeuren. Het is al veel te lang allemaal naar voren geschoven terwijl het bijna een wiskundig gegeven is dat er op gegeven moment veel minder werkenden t.o.v. ouderen zijn. Als dit 20...30 jaar geleden was begonnen waren er nu niet van dit soort maatregelen nodig. Dan had je er rustig naar toe kunnen werken.
Appletje schreef:
30-01-2026 20:01
De partijen die goed zijn voor de minima verliezen iedere verkiezing weer. Kennelijk interesseert het de kiezers geen drol. Mensen lijken het belangrijker te vinden dat bijvoorbeeld erfbelasting (waar de meesten nooit heel serieus mee te maken krijgen) niet wordt verhoogd, dan dat de minima het beter krijgen.
Denk dat je hier appels met peren vergelijkt. Ik ben zo iemand die vind dat de erfbelasting niet verhoogd zou moeten worden en de vrijstelling voor partners omhoog moet >805k. Dat heeft niets te maken met geen oog hebben voor de minima.
Ik vind echter wel als mensen gespaard hebben en een appeltje voor de dorst hebben, dit appeltje niet nog eens moet worden uitgeknepen en er appelsap van gemaakt moet worden. Vergeet niet dat er door partners al belasting over betaald is en dat de belastingdruk voor vermogende en/of hogere inkomens al hoog is. Wil dat zeggen dat ik geen oog heb voor mensen die het minder hebben? Nee, natuurlijk niet.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
30-01-2026 20:24
Denk dat je hier appels met peren vergelijkt. Ik ben zo iemand die vind dat de erfbelasting niet verhoogd zou moeten worden en de vrijstelling voor partners omhoog moet >805k. Dat heeft niets te maken met geen oog hebben voor de minima.
Ik vind echter wel als mensen gespaard hebben en een appeltje voor de dorst hebben, dit appeltje niet nog eens moet worden uitgeknepen en er appelsap van gemaakt moet worden. Vergeet niet dat er door partners al belasting over betaald is en dat de belastingdruk voor vermogende en/of hogere inkomens al hoog is. Wil dat zeggen dat ik geen oog heb voor mensen die het minder hebben? Nee, natuurlijk niet.

Eens met jou. Ik denk dat dat het verschil is tussen voor- en tegen, die zienswijze over de reeds betaalde belasting over het geld/vermogen.

Zeker als de nieuwe plannen voor Box 3 doorgaan met de vermogensaanwasbelasting, dan is het vermogen al flink belast. Eerst box 1, dan Box 3 en vervolgens nog erfbelasting.
Dat zou ik ook vinden als ik "805 k" zou erven. Om nog maar te zwijgen van de implicatie dat dit door "sparen" zou komen. Alsof in mijn familie mensen niet sparen, al was het maar om het eigen risico te kunnen betalen.
Tax the rich.
Si abra la puerta hay lobos.
De social media grens van 15 jaar vind ik top.

Het suikertaks minder.

En de aow leeftijd omhoog, vreselijk.
Rabarbara schreef:
30-01-2026 20:26
Dat zou ik ook vinden als ik "805 k" zou erven. Om nog maar te zwijgen van de implicatie dat dit door "sparen" zou komen. Alsof in mijn familie mensen niet sparen, al was het maar om het eigen risico te kunnen betalen.
Tax the rich.

Van je eigen partner? Je bent je leven lang fiscaal partner maar bij overlijden moet je over een bepaald gezamenlijk kapitaal ineens erfbelasting betalen over iets wat al van jou was om mee te beginnen. Ik vind dat zoiets raars.

Maar goed, ik vind de vermogensaanwasbelasting ook een gotspe. Belasting betalen over winst op aandelen die op papier is gemaakt maar die je nooit hebt ontvangen. En het verlies krijg je dan niet terug middels belastingen maar mag je het jaar erop verrekenen.

Ik hoop dat dat toch echt vermogenswinstbelasting gaat worden.
SirDidymus schreef:
30-01-2026 20:33
Van je eigen partner? Je bent je leven lang fiscaal partner maar bij overlijden moet je over een bepaald gezamenlijk kapitaal ineens erfbelasting betalen over iets wat al van jou was om mee te beginnen. Ik vind dat zoiets raars.

Maar goed, ik vind de vermogensaanwasbelasting ook een gotspe. Belasting betalen over winst op aandelen die op papier is gemaakt maar die je nooit hebt ontvangen. En het verlies krijg je dan niet terug middels belastingen maar mag je het jaar erop verrekenen.

Ik zit in de categorie die in box 3 belast wordt en er blijft echt genoeg over. Ik begrijp dat het geen gangbare gedachte is.
De vrijstelling voor een partner is 828.000 euro, ik denk dat dat voor de meeste inwoners van Nederland geen probleem vormt.
Baggal schreef:
klinkt heel leuk hoor dat oog op de mensen die het minder hebben, maar daar blijkt niks over in alles wat je erboven schrijft.
Dus heel benieuwd hoe dat oog er dan uitziet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
SirDidymus schreef:
30-01-2026 20:33

Dit. Mijn moeder heeft enkele tonnen mogen aftikken toen mijn vader overleed. Gelukkig voor haar kon zij dit voldoen (want ze heeft ook betaald voor de vordering van de fiscus die mijn broer en ik op haar hebben, maar nog niet uitgekeerd krijgen), maar er zijn echt situaties denkbaar waarin iemand wiens huis op papier veel waard is geworden vervolgens in de problemen raken als de partner overlijdt. Die raken dus niet alleen hun partner, maar mogelijk ook hun huis kwijt, want de erfbelasting moet wel worden voldaan.
Moeder betaalt als gepensioneerde ook nog meer dan €35.000 per jaar aan belasting (box 1 en 3). Kortom, van tax de rich is hier al sprake en een ieder die dat wegwuift heeft het niet begrepen. En dat heeft niets te maken met geen oog hebben voor de minima. Alleen om aan te geven dat het allemaal niet zo zwart-wit is.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Natuurlijk is de erfbelasting veel belangrijker dan de ouderenzorg. Zonder die erfenis kan ik niemand betalen die mij komt wassen als ik het zelf niet meer kan...
rosanna08 schreef:
30-01-2026 20:38
klinkt heel leuk hoor dat oog op de mensen die het minder hebben, maar daar blijkt niks over in alles wat je erboven schrijft.
Dus heel benieuwd hoe dat oog er dan uitziet.
Nee, appletje schreef dat mensen het niet interesseert en dat die erfbelasting veel belangrijker vinden dan minima. Daar reageer ik op, want zie dat als appels met peren vergelijken.
Ik begrijp het wel, ik vind het alleen rijkemensengehuil. En dat is niet erg, rijke mensen mogen ook huilen. Maar als we het dan over gotspes hebben, dan is in een topic waar mensen zich zorgen maken over ze simpele kosten voor levensonderhoud maken blijven doorgaan over de tonnen die je moeder heeft moeten "aftikken" pas echt een gotspe.
Heel vervelend dat je familie getroffen is door erfbelasting, maar ik vind het moeilijk mij in te leven en ik begrijp niet hoe je niet kunt begrijpen dat jouw standpunt op dit forum niet op veel instemming kan rekenen.

Prima dat je de erfbelasting wil afschaffen, dat is een mening en die mening kun je hebben. Maar ik heb een andere mening en dat mag gewoon.
Wat ik verder wel een punt van enorme zorg vind, is de woningmarkt en het stikstofprobleem. Ik ben enorm benieuwd hoe dit uiteindelijk zijn uitwerking gaat vinden.
Danae schreef:
30-01-2026 20:52
Natuurlijk is de erfbelasting veel belangrijker dan de ouderenzorg. Zonder die erfenis kan ik niemand betalen die mij komt wassen als ik het zelf niet meer kan...
Dan hoop ik dat de medewerkers in de ouderenzorg eindelijk eens een fikse salarisverhoging krijgen, van al die erfenissen!
Rabarbara schreef:
30-01-2026 20:55
Ik begrijp het wel, ik vind het alleen rijkemensengehuil. En dat is niet erg, rijke mensen mogen ook huilen. Maar als we het dan over gotspes hebben, dan is in een topic waar mensen zich zorgen maken over ze simpele kosten voor levensonderhoud maken blijven doorgaan over de tonnen die je moeder heeft moeten "aftikken" pas echt een gotspe.
Heel vervelend dat je familie getroffen is door erfbelasting, maar ik vind het moeilijk mij in te leven en ik begrijp niet hoe je niet kunt begrijpen dat jouw standpunt op dit forum niet op veel instemming kan rekenen.

Prima dat je de erfbelasting wil afschaffen, dat is een mening en die mening kun je hebben. Maar ik heb een andere mening en dat mag gewoon.
Natuurlijk mag dat en natuurlijk hoef je het niet met mij eens te zijn. Maar het idee dat de beter gesitueerden nogmaals of extra belast moeten worden terwijl die echt wel een steen hebben bijgedragen mag ook weleens gezegd worden als tegengeluid op de post van Appletje.
Overigens heb ik niet gezegd dat erfbelasting afgeschaft moest worden: ik pleit voor een riantere vrijstelling voor partners. Voor kinderen en andere erfgenamen ben ik zeer zeker niet tegen het betalen van erfbelasting.
Dat de meeste mensen het niet met mij eens zijn hier, mag en dat had ik ook wel verwacht. Dat weerhoud mij echter niet om de andere kant ook te belichten.
Ja sorry dat ik geen compassie heb met mensen die tonnen aan erfbelasting moeten betalen, terwijl er legio mensen zijn die het nu al benauwd krijgen bij nog meer eigen risico betalen en een hogere bijdrage aan thuiszorg. En de mensen die na een jaar al in de bijstand vervallen, omdat ze dan nog geen ander werk hebben gevonden.
Rabarbara schreef:
30-01-2026 20:37
Ik zit in de categorie die in box 3 belast wordt en er blijft echt genoeg over. Ik begrijp dat het geen gangbare gedachte is.
De vrijstelling voor een partner is 828.000 euro, ik denk dat dat voor de meeste inwoners van Nederland geen probleem vormt.

Voor mij is het ook geen probleem, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het met partnerbelasting eens ben. Dat vind ik een hele gekke vorm van erfbelasting.

En Box 3, prima die 36% belasting op winst, maar dan wel op de uitgekeerde winst en niet op wat het op papier is. Dat voelt als belasting betalen op de overwaarde van je eigen woning terwijl je er nog woont.

Box 3 vermogen, wordt ook als pensioenverzekering ingezet door zelfstandigen puur omdat vermogen in Box 3 direct aan te spreken is in het geval iemand arbeidsongeschikt raakt, nog een keer met een pandemie te maken krijgt, of andere financiele onzekerheden die je als ondernemer zou kunnen hebben. Maar als dat vermogen dus alleen in aandelen zou zitten (want hoger rendement om pensioen weer aan te vullen na corona) dan heb je nog altijd voldoende liquide middelen nodig om zeg maar 4000 euro aan belasting te kunnen betalen. Nu is 4000 euro geen wereldbedrag, maar de baisis voor dat bedrag is wat je als zelfstandige eigenlijk wel aan kapitaal achter de hand zou moeten hebben in geval van nood.

Box 3 lijkt voor velen (niet jij) als een verzameling geld/aandelen/goederen van de (aller)rijken, maar omdat dit ook een pensioenvoorziening, een arbeidsongeschiktheidsverzekering en ondernemersrisico in 1 is voor zelfstandigen, klopt dat dus vaak niet.
Rabarbara schreef:
30-01-2026 20:57
Dan hoop ik dat de medewerkers in de ouderenzorg eindelijk eens een fikse salarisverhoging krijgen, van al die erfenissen!
Degenen die in de particuliere zorg gaan werken wel. Hoewel er ook een fiks percentage naar bemiddelingsbureaus zal gaan om hun marketeers en kekke bedrijfswagentjes te betalen. Maar ja, het kan niet anders hè. Oh wacht...
rosanna08 schreef:
30-01-2026 21:09
Ja sorry dat ik geen compassie heb met mensen die tonnen aan erfbelasting moeten betalen, terwijl er legio mensen zijn die het nu al benauwd krijgen bij nog meer eigen risico betalen en een hogere bijdrage aan thuiszorg. En de mensen die na een jaar al in de bijstand vervallen, omdat ze dan nog geen ander werk hebben gevonden.
Nou inderdaad.
.
Baggal schreef:

Op het moment dat je gaat stemmen, dan kan je kiezen voor een partij die de erfbelasting niet wil verhogen óf voor een partij die vooral oog heeft voor mensen die het minder hebben. Er zit niet veel overlap tussen die partijen, het is toch of het één of het ander. Je kan nog zo hard zeggen dat je oog hebt voor mensen die het minder hebben, maar je laat je stemgedrag er niet door leiden. Onder aan de streep heb je daar dus geen oog voor. Je kan dat wel dénken, je kan er iets bij vóelen, maar je daden spreken iets anders.
rosanna08 schreef:
30-01-2026 21:09
De zorgtoeslag voor lagere inkomens wordt verhoogd en thuiszorg blijft beschikbaar voor die groep. Die verkorting v.d. WW zal wel uitkomen op 18 maanden. Het zijn alleen maar plannen, daar gaat echt nog het nodige in geschrapt en aan gewijzigd worden.
Courage schreef:
30-01-2026 21:31
Op het moment dat je gaat stemmen, dan kan je kiezen voor een partij die de erfbelasting niet wil verhogen óf voor een partij die vooral oog heeft voor mensen die het minder hebben. Er zit niet veel overlap tussen die partijen, het is toch of het één of het ander. Je kan nog zo hard zeggen dat je oog hebt voor mensen die het minder hebben, maar je laat je stemgedrag er niet door leiden. Onder aan de streep heb je daar dus geen oog voor. Je kan dat wel dénken, je kan er iets bij vóelen, maar je daden spreken iets anders.

Je stemgedrag hangt toch af van veel meer factoren dan erfbelasting alleen? Alleen vaak zijn partijen die tegenstander zijn van erfbelasting ook op andere vlakken de juiste partij voor iemand.

En, zoals Baggal ook al zei, ik ben helemaal niet tegen erfbelasting. Ook niet voor het (binnen het redelijke) verhogen daarvan. Ik ben wel tegen de partnerbelasting, die zou gewoon sowieso niet moeten bestaan. Idem voor het vooruitbetalen van erfbelasting op kindsdelen door overgebleven langstlevende partner, want ook daarmee kun je mensen financieel echt raken terwijl wanneer langstlevende partner komt te overlijden, er misschien niks meer over is van die kindsdelen. Dat is gewoon een andere zienswijze op die vorm van belasting, dat heeft niet zoveel te maken met geen oog hebben voor anderen.

En ja, ik stem op een partij waarvan ik denk dat die het beste overeenkomt met hoe ik de wereld zie. Dat maakt mij geen slechter persoon, dat wil alleen zeggen dat "we" anders denken over bepaalde zaken.
Carola_456 schreef:
30-01-2026 21:35
De zorgtoeslag voor lagere inkomens wordt verhoogd en thuiszorg blijft beschikbaar voor die groep. Die verkorting v.d. WW zal wel uitkomen op 18 maanden. Het zijn alleen maar plannen, daar gaat echt nog het nodige in geschrapt en aan gewijzigd worden.
Eerst zien dan geloven. Ik heb ergens nog de hoop dat ze pvda/gl hier voor nodig hebben en die voor verzachting zorgen.
SirDidymus schreef:
30-01-2026 21:37
Je stemgedrag hangt toch af van veel meer factoren dan erfbelasting alleen? Alleen vaak zijn partijen die tegenstander zijn van erfbelasting ook op andere vlakken de juiste partij voor iemand.

En, zoals Baggal ook al zei, ik ben helemaal niet tegen erfbelasting. Ook niet voor het (binnen het redelijke) verhogen daarvan. Ik ben wel tegen de partnerbelasting, die zou gewoon sowieso niet moeten bestaan. Idem voor het vooruitbetalen van erfbelasting op kindsdelen door overgebleven langstlevende partner, want ook daarmee kun je mensen financieel echt raken terwijl wanneer langstlevende partner komt te overlijden, er misschien niks meer over is van die kindsdelen. Dat is gewoon een andere zienswijze op die vorm van belasting, dat heeft niet zoveel te maken met geen oog hebben voor anderen.

En ja, ik stem op een partij waarvan ik denk dat die het beste overeenkomt met hoe ik de wereld zie. Dat maakt mij geen slechter persoon, dat wil alleen zeggen dat "we" anders denken over bepaalde zaken.
Er is hier niemand die jou of baggal een slecht persoon noemen hoor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven