Verkiezingen, weet je al op wie je gaat stemmen?

03-11-2023 08:15 2406 berichten
Over een paar weken is het zo ver en voor het eerst weet ik niet op wie ik ga stemmen. Zoals de meerderheid van de stemmers.

Ik heb een aantal stemwijzers ingevuld en daar komen toch wel verrassende resultaten uit.

Wie twijfelt ook nog? En zijn er mensen die opeen op een totaal andere partij gaan stemmen? Spelen sympathieën of antipathieën voor lijsttrekkers een rol in je beslissing?

Ik ben benieuwd. Praat hier gezellig (!) mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Griebus67 schreef:
03-11-2023 08:52
Ja precies, dat viel mij ook op. Dan kun je beter de Stemmenwijzer invullen.
Daar heb vond ik juist weer dat voor mij belangrijke punten weinig/ niet aan bod kwamen. Of er weinig nuance in zat. Wel eens dat die pijler weer de andere kant op is. Heb ze allebei ingevuld, komt wel uit wat ik al wist. Denk alleen niet dat ik op 1 van de partijen die er nog uitkomen wil stemmen, vandaar dat blanco voor mij een optie is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens de diverse stemwijzers zit ik net iets dichter bij GL/PvdA, maar ik ga op de dieren stemmen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
03-11-2023 09:12
andere insteek:
https://actionaid.nl/feministische-partijwijzer/
Dit is een heel duidelijke en overzichtelijke.

Ik stem GL/PvdA, overigens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al gestemd, want vanuit het buitenland. Ik stemde al ongeveer mijn hele leven D66 maar heb nu toch GL/PvdA gestemd. Dat kwam uit de stemwijzer en heb "dus" daarop gestemd.
Mittens schreef:
03-11-2023 09:53
Ik heb al gestemd, want vanuit het buitenland. Ik stemde al ongeveer mijn hele leven D66 maar heb nu toch GL/PvdA gestemd. Dat kwam uit de stemwijzer en heb "dus" daarop gestemd.
Hier neig ik nu ook naar. Met Volt op een tweede plek.

Ik ga de komende tijd de debatten volgen, want ik ben er nog niet uit.
Enchine schreef:
03-11-2023 09:56
Hier neig ik nu ook naar. Met Volt op een tweede plek.

Ik ga de komende tijd de debatten volgen, want ik ben er nog niet uit.

Ik wil de debatten ook wel volgen altijd wel interessant. Maar ik denk niet dat dat mijn keuze gaat veranderen. Zou het wel heel erg tof vinden wanneer Dilan de nieuwe MP wordt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
03-11-2023 09:15
Hier moet je je gegevens invullen en zelfs als je fake mail en telefoonnummer invult moet je nog wel spam accepteren aanvinken. No thanks dus.
Telefoonnummer hoef je niet in te vullen
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
03-11-2023 10:05
Telefoonnummer hoef je niet in te vullen
Ik heb een fake nummer ingevuld en hij is idd aangekomen. Not my cup of tea.
Ik ga voor rechts van het midden en overweeg weer BBB.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://tweedekamer2023.stemmentracker.nl/
Ik vind deze veel beter dan de partijpeiler die hier eerder genoemd is. De partijpeiler is duidelijk niet neutraal. Kijken naar hoe partijen gestemd hebben is natuurlijk ook belangrijk. Al is het natuurlijk wel zo dat bij stemmingen soms ook coalitie of juist oppositiebelangen hebben meegespeeld.
Soms zijn partijen het inhoudelijk nog wel eens met een motie, maar stemmen ze bijvoorbeeld tegen vanwege de motivering die erin staat. Of er wordt tegengestemd omdat het voorstel wat in de motie staat wel prachtig is, maar volkomen onuitvoerbaar.
Ik volg de politiek redelijk goed en volg Checkjestem op instagram, waar je kunt zien hoe er op moties gestemd is. Dus ik weet al lang met welke partijen ik het wel en niet eens ben. Ook diverse stemwijzers brachten geen verrassingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... 3~v883197/
Of deze van de Volkskrant.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
03-11-2023 10:36
https://tweedekamer2023.stemmentracker.nl/
Ik vind deze veel beter dan de partijpeiler die hier eerder genoemd is. De partijpeiler is duidelijk niet neutraal. Kijken naar hoe partijen gestemd hebben is natuurlijk ook belangrijk. Al is het natuurlijk wel zo dat bij stemmingen soms ook coalitie of juist oppositiebelangen hebben meegespeeld.
Soms zijn partijen het inhoudelijk nog wel eens met een motie, maar stemmen ze bijvoorbeeld tegen vanwege de motivering die erin staat. Of er wordt tegengestemd omdat het voorstel wat in de motie staat wel prachtig is, maar volkomen onuitvoerbaar.
Mijn top 5 (boven de 65%) blijft hierbij hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
03-11-2023 10:41
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... 3~v883197/
Of deze van de Volkskrant.
Goeie vragen!

Wederom zelfde top 4 gekregen en de onderste 4 zijn ook overal nagenoeg gelijk.

Wat mij opvalt is dat de CU enorm verlinkst is in de afgelopen jaren, meestal eindigde die bij mij nog ergens in de middenmoot maar nu prijkt ie fier onderaan de lijstjes tussen Volt, D66, GL
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga stemmen op de partij waar ik al jaren lid van ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij komt er bij iedere stemwijzer iets anders uit
stemmentracker: GL, PVDA en PvdD
Partijpeiler: BBB
Stemwijzer van het AD: NSC
En nog een andere 50plus
Kieskompas: Christenunie

Dus nu weet ik het helemaal niet meer
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Zowel uit de stemmentracker als de stemwijzer komt zeer overtuigend VVD.
Durf het bijna niet hardop te zeggen :lol:

Maar veel "linkse" stellingen zijn zo zwart/wit. Dat de veestapel minimaal 50% moet inkrimpen bijvoorbeeld. Ik ben voor inkrimpen van de veestapel, maar minimaal 50% vind ik wel fors. Dus ja, ben ik dan opeens niet links...?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfel nog wat. Ik kom nu uit op SP en Gl/PvdA. Normaal partijen waar ik minder mee heb. Heb paar keer VVD gestemd maar ook wel PVDA en zelfs ooit CDA.

Ik ga de debatten maar eens volgen. Ik discussieer er veel over met mijn zoon dus het leeft thuis enorm :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom continu uit op D66. Daar heb ik de vorige keer ook op gestemd en dat ga ik dit keer weer doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
03-11-2023 08:26
Ik heb gisteren de partijpeiler gedaan. Die is gebaseerd op hoe de partijen bij de moties stemmen. M.i. duidelijker dan al die stemwijzers die van de verkiezingsbeloftes uitgaan.

Dat is hoe ik al een hele tijd stem.

Ik heb die partijepeiler eens ingevuld. Als ik de uitkomst zou volgen, zou ik op een partij moeten stemmen waarop ik niet zal stemmen. De nr. 2 daarentegen staat bij mij sowieso hoog qua partijprogramma.

Wat met trouwens opviel bij deze site is dat er bij heel veel vragen anders ingevuld wordt, dan wat de huidige standaardpartijeen (VVD, D66, CDA, etc, etc.) voorstaan. Ik ben dus wel benieuwd a) wie diegenen zijn die de vragen invullen, en b) of de antwoorden representatief zijn voor de verkiezingen.
Ik vrees dat laatste overigens van niet.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
OgenvanTijgers schreef:
03-11-2023 10:41
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... 3~v883197/
Of deze van de Volkskrant.
Irritant dat je eerst je email moet delen en een account moet maken
PVV, SP en FvD staan bij mij onderaan, Omtzigt is het ook niet voor mij blijkbaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
03-11-2023 08:58
Het zijn blijkbaar wel echte moties waar over is gestemd in de kamer.
Moties die voor mij wel zwaar meetellen.
Op FvD zal ik niet stemmen overigens.
Wat mij opviel is dat vooral VVD maar ook Omtzigt niet stemmen wat ze voorstaan. Dat VVD niet in hun eerste leugen gestikt is is wel duidelijk, jammer dat die partij nog steeds zo hoog scoort.

Eens met jou. Met alles eigenlijk.

Er was ooit eens een Franse filosoof (en politicus) die daar wat moois over schreef: Toute nation a le gouvernement qu'elle mérite.
Dat de gemiddelde stemgerechtigde Nederlanden niet het scherpste mes in de la is, was me al langer duidelijk.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfel. Misschien ga ik niet stemmen. Ik vertrouw de hele politiek niet met hun mooie woorden maar zonder daadkracht.

Ik volg het trouwens nauwelijks, want geen idee wie of wat te vertrouwen is.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
03-11-2023 09:05
Ik heb net de stemwijzer ingevuld.
1. 50+
2. BVNL
3. VVD

Wist al wel dat ik VVD wilde stemmen dus denk dat dat de beste keuze is voor mij.
Hier precies hetzelfde
Bij de partijpeiler binnen ik binnen 2 vragen gestopt. Bij de vraag over de veestapel dus. Mijn lieve hemel, hoe subjectief getint kun je een vraag formuleren?

Ben vooral benieuwd wie hier achter zit (maar een objectieve indruk maakt deze keuzehulp niet ;-D).
Butterfly_fly schreef:
03-11-2023 12:59
Ik twijfel. Misschien ga ik niet stemmen. Ik vertrouw de hele politiek niet met hun mooie woorden maar zonder daadkracht.

Ik volg het trouwens nauwelijks, want geen idee wie of wat te vertrouwen is.
Maar wat vertrouw je dan niet? En waarom zou je overwegen niet te stemmen?

Zijn er punten in de samenleving die je ergeren? Of zaken die je anders zou willen? En kun je daar een partij bij vinden?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven