Actueel
alle pijlers
Verkiezingen, weet je al op wie je gaat stemmen?
vrijdag 3 november 2023 08:15
Over een paar weken is het zo ver en voor het eerst weet ik niet op wie ik ga stemmen. Zoals de meerderheid van de stemmers.
Ik heb een aantal stemwijzers ingevuld en daar komen toch wel verrassende resultaten uit.
Wie twijfelt ook nog? En zijn er mensen die opeen op een totaal andere partij gaan stemmen? Spelen sympathieën of antipathieën voor lijsttrekkers een rol in je beslissing?
Ik ben benieuwd. Praat hier gezellig (!) mee.
Ik heb een aantal stemwijzers ingevuld en daar komen toch wel verrassende resultaten uit.
Wie twijfelt ook nog? En zijn er mensen die opeen op een totaal andere partij gaan stemmen? Spelen sympathieën of antipathieën voor lijsttrekkers een rol in je beslissing?
Ik ben benieuwd. Praat hier gezellig (!) mee.
zondag 5 november 2023 11:14
Wat is de meest neutrale stemwijzer/hulpmiddel, iemand een tip?
Als je de stemwijzer van ProDemos invult en op alle 30 stellingen neutraal antwoord (dus geen ja, geen nee, maar "geen van beide") en je zegt aan het einde alle partijen in het advies mee te willen nemen, dan kom je uit op partijen die ProDemos blijkbaar belangrijk vindt.
Dat is VOLT. Dat lijkt ook wel te kloppen want die partij zie ik hier op het forum ook wel heel vaak (in mijn gevoel opvallend vaak afgezet t.o. algemene berichtgeving) voorbij komen. Dus kennelijk komt die partij heel veel uit de publieke stemwijzers rollen.
Als je de stemwijzer van ProDemos invult en op alle 30 stellingen neutraal antwoord (dus geen ja, geen nee, maar "geen van beide") en je zegt aan het einde alle partijen in het advies mee te willen nemen, dan kom je uit op partijen die ProDemos blijkbaar belangrijk vindt.
Dat is VOLT. Dat lijkt ook wel te kloppen want die partij zie ik hier op het forum ook wel heel vaak (in mijn gevoel opvallend vaak afgezet t.o. algemene berichtgeving) voorbij komen. Dus kennelijk komt die partij heel veel uit de publieke stemwijzers rollen.
zondag 5 november 2023 12:02
Gebruna schreef: ↑05-11-2023 11:14Wat is de meest neutrale stemwijzer/hulpmiddel, iemand een tip?
Uitgeprobeerd.
En ja, je komt uit bij Volt, maar wel met slechts 13%. Dus dat zegt dan heel erg weinig over je eigen standpunten en ik denk dat het ook helemaal niks zegt over wat ProDemos belangrijk vindt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 5 november 2023 12:35
Nou bij mij niet hoor, Volt eindigt overal onderaan de lijst (of een na laatste). Voordat Volt bestond was het GL die die eer had.Gebruna schreef: ↑05-11-2023 11:14Wat is de meest neutrale stemwijzer/hulpmiddel, iemand een tip?
zondag 5 november 2023 12:42
Het valt mij ook erg op dat men in de vragen de ene keer praat over 'de regering', dan weer over 'de overheid', en dan weer over 'Nederland'.
Alle stellingen zijn geformuleerd in wat de overheid (resp. regering, Nederland) moet/mag.
Maar dan héél zwart/wit - of juist bewust (?) behoorlijk nietszeggend. natuurlijk, het zijn stellingen, maar echt, wat staat dat ver van de werkelijkheid af. En dan, als je héél neutraal overal eigenlijk dus NIKS invult, dan heb je zelfs nog 3 % voorkeur voor BIJ1 - aan welke "geen mening" zou ik dat te danken hebben?
voorbeelden van vragen StemWijzer Pro Demos:
Huurders moeten het recht krijgen hun sociale huurwoning te kopen van de woningcoöperatie.
Als je recht hebt op een uitkering en je woont samen, moet je hetzelfde bedrag krijgen als wanneer je alleen woont.
De overheid moet het bouwen van woonwijken op landbouwgrond gemakkelijker maken
De overheid moet bedrijven minder geld geven om duurzamer te worden
NL moet geen ontwikkelingshulp geven aan landen die weigeren uitgeprocedeerde asielzoekers terug te nemen
De overheid moet geen geld meer geven aan mensen om een elektrische auto te kopen.
etc.
Wat een BS.
Alsof Nederland voor het eerst voor een hele moeilijke keuze staat....zullen we ontwikkelingshulp gaan geven en zo ja, aan wie?
Hier had moeten staan: NL... iets minder miljarden ontwikkelingshulp geven aan landen die weigeren...etc.
Alles is toch zogenaamd geprivatiseerd, marktwerking????
(zorg, wonen, OV, energie, post, telefoonverkeer, etc. - maar de overheid int, bepaalt, straft/boetes, koopt/verkoopt, etc.)
Of toch geen marktwerking/privatisering? Want:
Hoezo gaat de overheid dan regelen welke partij in NL wát kan/mag kopen van wie? Kennelijk moet je dan op partij X stemmen als je je huis van de woningbouwvereniging wil "van de overheid moeten" mogen kopen?
Het lijkt alsof de overheid maar strooit en strooit: (overheid moet minder geld geven aan) ...geld naar bedrijven die verduurzamen,
en (overheid moet stoppen met) .... geld geven aan mensen die een elektrische auto willen kopen....
zondag 5 november 2023 12:45
Ook als je op alle 30 stellingen zegt "géén van beide"?
Of heb je een andere stemwijzer gebruikt dan StemWijzer ProDemos?
Want dan zou het gek zijn als die op mijn PC ergens anders op uitkomt dan bij iemand die de stemwijzer al eerder heeft ingevuld?
zondag 5 november 2023 13:04
Pfff, alsof ProDemos een geheime agenda heeft en probeert Volt naar voren te schuiven....Gebruna schreef: ↑05-11-2023 11:14Wat is de meest neutrale stemwijzer/hulpmiddel, iemand een tip?
Als je 30x 'geen van beide' invult (waarom zou je?) ipv eens of oneens gaat het programma simpelweg kijken naar welke partijen ook "geen van beide" heeft gezegd bij ieder van die 30 vragen. Blijkbaar heeft Volt dat dan het meest gedaan, als je daar dan het meest mee overeenkomt.
Als je echt geen mening hebt of het onderwerp je niet interesseert, kun je de stelling beter overslaan en niet neutraal antwoorden.
Al die stemwijzers zijn alleen heel beperkte hulpmiddelen.
zondag 5 november 2023 13:09
Maar waarom zou je 'geen van beiden' invullen? Wat is het nut daarvan? Je hebt toch over de meeste onderwerpen wel een duidelijke voorkeur of je het ermee eens bent of niet?
zondag 5 november 2023 13:20
Conflicteert de VVD niet met de stemwijzers die laten zien hoe ze op moties stemmen tov wat ze de kiezer beloven?MrsMorrison schreef: ↑05-11-2023 13:10Nog maar eens een stemwijzer ingevuld en VVD blijft het hoogste eindigen. Alleen nu gevolgd door CDA. Daar heb ik nog nooit op gestemd.
zondag 5 november 2023 13:22
zondag 5 november 2023 13:25
Is toch wel nuttig hoor want de meeste van die kieswijzers gaan over wat partijen beloven aan de kiezerMrsMorrison schreef: ↑05-11-2023 13:22Eerlijk gezegd? Ik heb geen idee.
Ik vul antwoorden in op de gegeven stellingen en kijken hoe een partij stemt heb ik nog geen tijd aan besteedt.
zondag 5 november 2023 13:47
zondag 5 november 2023 15:28
zondag 5 november 2023 15:38
Volgens mij beloven partijen zelden wat.
Partijen geven aan wat ze graag willen, hoe ze dingen willen regelen.
En daarna komt er een coalitie, en kunnen ze een deel van hun plannen uitvoeren en moeten ze een deel van hun plannen laten varen of soms zelfs iets doen wat ze zelf niet zouden willen, maar wat voor een coalitiepartij belangrijk is.
Daarmee breken ze geen belofte, maar werken ze samen. Of halen ze het voor hun maximaal haalbare van hun plannen.
Het is daarmee logisch dat coalitiepartijen niet altijd zo stemmen als in hun partijprogramma staat. Geen verbroken belofte, maar juist een goede samenwerking.
Imagine
zondag 5 november 2023 16:11
Rondstruiner1 schreef: ↑05-11-2023 13:04Pfff, alsof ProDemos een geheime agenda heeft en probeert Volt naar voren te schuiven....
Als je 30x 'geen van beide' invult (waarom zou je?) ipv eens of oneens gaat het programma simpelweg kijken naar welke partijen ook "geen van beide" heeft gezegd bij ieder van die 30 vragen. Blijkbaar heeft Volt dat dan het meest gedaan, als je daar dan het meest mee overeenkomt.
Als je echt geen mening hebt of het onderwerp je niet interesseert, kun je de stelling beter overslaan en niet neutraal antwoorden.
Al die stemwijzers zijn alleen heel beperkte hulpmiddelen.
Waarom? ik heb dat nog nooit eerder gedaan; van nature weerstand tegen de manier waarop vaak de vraag al is geformuleerd.
Naar aanleiding van dit topic toch maar eens naar zo'n stemwijzer gekeken, in elk geval naar de stellingen.
Ik denk dat het inderdaad maar een zéér beperkt hulpmiddel is, terwijl sommige mensen doen alsof ze door het invullen van zo'n stemwijzer HET antwoord krijgen op wat ze moeten gaan stemmen.
Dus: toch eens geprobeerd, maar ik heb besloten er géén gebruik van te maken. Ik kijk zelf liever naar de woorden + daden die politici van de diverse partijen vertonen. Ik kijk vaak ook op dinsdagmiddag naar het vragenuurtje van de Tweede Kamer, dus ben wel aardig op de hoogte en bekend met de namen en partijen (en hun standpunten),
zondag 5 november 2023 16:14
Volt is een middenpartij. Dus het verbaast mij niet dat het zo uitkomt.
zondag 5 november 2023 16:54
Ik heb die stemmentracker ingevuld, maar daar zat bv geen vraag over dierenrecht in dus PvdD kwam er niet specifiek in naar boven. Als je de standpunten die voor kiezers de doorslag geven om op een partij te stemmen niet meeneemt komt die partij nooit bovendrijven.
Ik heb een beetje een probleem. Ik wil strakke regie op huisvesting, afschaffing HRA, meer nivellering (SP?), terugdringen bio-industrie en dierenrechten (PvdD?), maar ook een sterk standpunt inzake Oekraïne. Ik vind dat we daar veel steviger in op moeten treden als Europa en Nederland. Geen idee welke partij ik daarvoor zou moeten kiezen.
Maar het zit zeker niet allemaal binnen één partij.
Wat weegt dan zwaarder?
Ik heb een beetje een probleem. Ik wil strakke regie op huisvesting, afschaffing HRA, meer nivellering (SP?), terugdringen bio-industrie en dierenrechten (PvdD?), maar ook een sterk standpunt inzake Oekraïne. Ik vind dat we daar veel steviger in op moeten treden als Europa en Nederland. Geen idee welke partij ik daarvoor zou moeten kiezen.
Wat weegt dan zwaarder?
óu sont les neiges d'antan
zondag 5 november 2023 19:36
Je weet in ieder geval duidelijk wat je wilt. Ik denk dat vooral PvdD wel goed zou aansluiten, alleen heb je een behoorlijk leger nodig om een standpunt over Oekraïne kracht bij te zetten.merano schreef: ↑05-11-2023 16:54Ik heb die stemmentracker ingevuld, maar daar zat bv geen vraag over dierenrecht in dus PvdD kwam er niet specifiek in naar boven. Als je de standpunten die voor kiezers de doorslag geven om op een partij te stemmen niet meeneemt komt die partij nooit bovendrijven.
Wat weegt dan zwaarder?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in