Verkiezingen, weet je al op wie je gaat stemmen?

03-11-2023 08:15 2406 berichten
Over een paar weken is het zo ver en voor het eerst weet ik niet op wie ik ga stemmen. Zoals de meerderheid van de stemmers.

Ik heb een aantal stemwijzers ingevuld en daar komen toch wel verrassende resultaten uit.

Wie twijfelt ook nog? En zijn er mensen die opeen op een totaal andere partij gaan stemmen? Spelen sympathieën of antipathieën voor lijsttrekkers een rol in je beslissing?

Ik ben benieuwd. Praat hier gezellig (!) mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enchine schreef:
03-11-2023 13:06
Bij de partijpeiler binnen ik binnen 2 vragen gestopt. Bij de vraag over de veestapel dus. Mijn lieve hemel, hoe subjectief getint kun je een vraag formuleren?
Ik zie het probleem niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... j-1373071/
Een overzicht van stemwijzers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de partijpeiler is ook niet te achterhalen door wie deze opgesteld is. Dat geeft wat mij betreft al aan dat er blijkbaar iets te verbergen is.
https://www.stemadvies.nu/ Net als deze, als heeft deze tenminste nog wel een adres (maar wie erachter zit is volkomen onduidelijk).
Alle reacties Link kopieren Quote
Butterfly_fly schreef:
03-11-2023 12:59
Ik twijfel. Misschien ga ik niet stemmen. Ik vertrouw de hele politiek niet met hun mooie woorden maar zonder daadkracht.

Ik volg het trouwens nauwelijks, want geen idee wie of wat te vertrouwen is.
of te wel je hebt ergens een klok horen luiden, maar geen idee wat een klepel is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Butterfly_fly schreef:
03-11-2023 12:59
Ik twijfel. Misschien ga ik niet stemmen. Ik vertrouw de hele politiek niet met hun mooie woorden maar zonder daadkracht.

Ik volg het trouwens nauwelijks, want geen idee wie of wat te vertrouwen is.

Je volgt het nauwelijks, maar je vertrouwt de hele politiek ook niet.
Dit klinkt voor mij als slecht geïnformeerd zijn en redeneren vanuit angst/onderbuik/weerzin.

NOS op 3 heeft laatst een heel goede video geplaatst over alle politieke partijen, hun standpunten, hun 'dingetjes' (rellen enzo). Misschien dat dat je op weg helpt. Het is wel een lange video maar wel informatief. https://www.youtube.com/watch?v=mYHYZ4aoeNI

Ik zal niet beweren dat de politiek een walhalla is, maar ik heb er ook een hekel aan als we mensen verliezen in de wappiemolen (niet dat ik zeg dat jij dat bent) en die dan vanuit onderbuik of 'geen vertrouwen' niet gaan stemmen of op populisten/enge partijen.
De partijen waar ik normaal tussen twijfel, zitten nu bij elkaar. Je zou zeggen dat dit het makkelijk voor me zou maken, maar ik moet toch nog over wat persoonlijke, kinderachtige weerstand jegens Timmermans stappen.
Maar dat doe ik gewoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij komt uit alle stemwijzers een mixje van GL/PvdA, PvdD, D66, Volt en Bij1 bovenaan te staan. Ik was een trouw GroenLinksstemmer, maar heb dit jaar voor het eerst enorm zitten twijfelen. Voor mij is klimaat/biodiversiteit/dierenwelzijn uiteindelijk het belangrijkste thema, dus ik heb de knoop doorgehakt en voor het eerst van mijn leven op de PvdD gestemd. Heb gestemd, want ik woon in het buitenland, dus mijn stembiljet moest op tijd op de bus.
avena wijzigde dit bericht op 03-11-2023 15:10
0.67% gewijzigd
The impossible just takes a little longer.
Mayflower schreef:
03-11-2023 13:18
Ik zie het probleem niet?
De vraag over de veestapel is verre van objectief geformuleerd. Dan haak ik al af.
cuculuscanorus schreef:
03-11-2023 14:40
De partijen waar ik normaal tussen twijfel, zitten nu bij elkaar. Je zou zeggen dat dit het makkelijk voor me zou maken, maar ik moet toch nog over wat persoonlijke, kinderachtige weerstand jegens Timmermans stappen.
Maar dat doe ik gewoon.
Heb ik ook hoor. Terwijl dat niet zoveel uit zou moeten maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enchine schreef:
03-11-2023 14:56
De vraag over de veestapel is verre van objectief geformuleerd. Dan haak ik al af.
Bedoel je deze?
De regering moet ervoor zorgen dat de hoeveelheid vee minstens de helft kleiner wordt

Deze komt uit tweedekamer2023.stemwijzer.nl
Of zit er ook een stelling over vee in een andere stem/kieswijzer?

Ik vind met deze stelling niks mis.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
03-11-2023 09:01
Bij mij komt ongeveer wel dezelfde uitslag uit al die kieswijzers, maar stemgedrag ga ik zeker laten meetellen.
De uitslag klopt wel, maar de 'uitleg' bij alle vragen is misleidend. Zo worden alle milieumaatregelen in de inleiding op oneigenlijke gronden als niet effectief aangeduid. Wie nog niet precies weet hoe hij of zij tegenover dergelijke vraagstukken staat en wie zich nog niet goed heeft geïnformeerd, wordt zo heel makkelijk het pad op gelokt dat naar FVD/PVV leidt. Dat vind ik een kwalijke zaak, vooral omdat nergens te vinden is wie er achter die site zit.
Ik had het over de partijpeiler. Daar staat: Halvering van de veestapel zal de uitstoot van stikstof en methaan in Nederland beperken. Als de veeteelt zich daardoor naar andere landen verplaatst, zal dit geen effect hebben op de wereldwijde uitstoot. Wel is er een beperkt effect op lokale neerslag van stikstof te verwachten, en zal stankoverlast door megastallen verminderen. Moet de Nederlandse veestapel gehalveerd worden?
gewicht
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
03-11-2023 12:27
Ik heb die partijpeiler eens ingevuld. Als ik de uitkomst zou volgen, zou ik op een partij moeten stemmen waarop ik niet zal stemmen. De nr. 2 daarentegen staat bij mij sowieso hoog qua partijprogramma.

Wat met trouwens opviel bij deze site is dat er bij heel veel vragen anders ingevuld wordt, dan wat de huidige standaardpartijeen (VVD, D66, CDA, etc, etc.) voorstaan. Ik ben dus wel benieuwd a) wie diegenen zijn die de vragen invullen, en b) of de antwoorden representatief zijn voor de verkiezingen.
Ik vrees dat laatste overigens van niet.

Die partijpeiler heeft extreem suggestieve stellingen en is ongetwijfeld door een (of meer) partij(en) op de rechterflank gemaakt. Hoek FvD/PVV/BVNL. Hij wordt duidelijk ook binnen die kringen verspreid. En de inleiding bij elke vraag leidt je bijna automatisch naar het 'juiste' antwoord. Dus vandaar die enorme hang naar rechts bij de invullers.
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
03-11-2023 15:03
Bedoel je deze?
De regering moet ervoor zorgen dat de hoeveelheid vee minstens de helft kleiner wordt

Deze komt uit tweedekamer2023.stemwijzer.nl
Of zit er ook een stelling over vee in een andere stem/kieswijzer?

Ik vind met deze stelling niks mis.

Maar dat staat er dus niet. Er staat dit:

Halvering van de veestapel zal de uitstoot van stikstof en methaan in Nederland beperken. Als de veeteelt zich daardoor naar andere landen verplaatst, zal dit geen effect hebben op de wereldwijde uitstoot. Wel is er een beperkt effect op lokale neerslag van stikstof te verwachten, en zal stankoverlast door megastallen verminderen. Moet de Nederlandse veestapel gehalveerd worden?

En zo wordt elke vraag ingeleid met een uiterst gekleurd verhaaltje.

Edit: ah wacht, je vraag niet goed gelezen... Die partijpeiler gebruikt ongetwijfeld echte Kamermoties, maar dumpt daar dus een bijzonder gekleurde inleiding bij.
avena wijzigde dit bericht op 03-11-2023 15:45
Reden: Niet goed gelezen
9.05% gewijzigd
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
03-11-2023 09:07
Ik heb de stemchecker ingevuld en daar kwam SP uit maar daar zou ik niet zo snel op stemmen. Dus ik denk groenlinks-pvda, maar dan niet op Timmermans want dat vind ik echt zo'n regent. Ik vind het een hele slechte keuze dat ze hem lijsttrekker hebben gemaakt, want hij spreekt 'de gewone mens' volgens mij totaal niet aan. Als ze Marjolein Moorman lijsttrekker hadden gemaakt hadden ze echt een mooie winst kunnen behalen denk ik. Nu zullen ze wel klein blijven en een beetje gaan zitten sippen dat Nederland niet sociaal meer stemt.
Met jou eens.
Stemwijzer zegt 50+ bij mij maar dat ga ik niet doen, instabiele partij.
Ik denk toch SP 🤔
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Enchine schreef:
03-11-2023 15:26
Ik had het over de partijpeiler. Daar staat: Halvering van de veestapel zal de uitstoot van stikstof en methaan in Nederland beperken. Als de veeteelt zich daardoor naar andere landen verplaatst, zal dit geen effect hebben op de wereldwijde uitstoot. Wel is er een beperkt effect op lokale neerslag van stikstof te verwachten, en zal stankoverlast door megastallen verminderen. Moet de Nederlandse veestapel gehalveerd worden?
Pff, dat is geen stelling meer, maar een alinea.

Alleen al daarom vind ik het niks, of het nu wel of niet suggestief is verder.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
03-11-2023 12:34
Irritant dat je eerst je email moet delen en een account moet maken
PVV, SP en FvD staan bij mij onderaan, Omtzigt is het ook niet voor mij blijkbaar
Vreemd dat hoef ik niet
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij komt er overal D66 uit, daar zou ik het liefst ook op stemmen. Nog wel een twijfel om toch op GL/PVDA te stemmen, omdat ik zo ontzettend hoop dat zij groter worden dan VVD/NSC. Dus daar slaap ik nog wat nachtjes over...
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
03-11-2023 15:44
Pff, dat is geen stelling meer, maar een alinea.

Alleen al daarom vind ik het niks, of het nu wel of niet suggestief is verder.
Ondertussen alle stellingen ingevuld en ze zijn allemaal zo: niet steeds 1 stelling waar je het wel/niet mee eens kunt zijn, maar steeds een voorstel met een reden + tegenargument. Dus steeds zo'n hele lap tekst. Op zich wel goed om steeds reden voor + argument tegen te lezen, want van sommige zaken heb ik echt geen verstand, dan is een beetje toelichting wel zo handig. Maar het is natuurlijk wel een korte samenvatting van alle pro's en contra's, dus in die zin mogelijk wel suggestief omdat er een keuze is gemaakt uit alle argumenten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
03-11-2023 15:59
Ondertussen alle stellingen ingevuld en ze zijn allemaal zo: niet steeds 1 stelling waar je het wel/niet mee eens kunt zijn, maar steeds een voorstel met een reden + tegenargument. Dus steeds zo'n hele lap tekst. Op zich wel goed om steeds reden voor + argument tegen te lezen, want van sommige zaken heb ik echt geen verstand, dan is een beetje toelichting wel zo handig. Maar het is natuurlijk wel een korte samenvatting van alle pro's en contra's, dus in die zin mogelijk wel suggestief omdat er een keuze is gemaakt uit alle argumenten.
Elke vraag eindigt met een uit zijn verband gerukte of zelfs onware bewering. Zoals dat Nederland door gezinshereniging veel meer asielzoekers opvangt dan de ons omringende landen. Is gewoon apekool.
Alle reacties Link kopieren Quote
Griebus67 schreef:
03-11-2023 16:02
Elke vraag eindigt met een uit zijn verband gerukte of zelfs onware bewering. Zoals dat Nederland door gezinshereniging veel meer asielzoekers opvangt dan de ons omringende landen. Is gewoon apekool.
Maar dat zie ik nergens staan?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfel nog tussen Thierry en Wybren. Vertrouwen in de instituties, ruimte voor iedereen en toekomstgerichte oplossingen vind ik nu eenmaal belangrijk. Oh, en familiewaarden uiteraard.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
03-11-2023 15:59
Ondertussen alle stellingen ingevuld en ze zijn allemaal zo: niet steeds 1 stelling waar je het wel/niet mee eens kunt zijn, maar steeds een voorstel met een reden + tegenargument. Dus steeds zo'n hele lap tekst. Op zich wel goed om steeds reden voor + argument tegen te lezen, want van sommige zaken heb ik echt geen verstand, dan is een beetje toelichting wel zo handig. Maar het is natuurlijk wel een korte samenvatting van alle pro's en contra's, dus in die zin mogelijk wel suggestief omdat er een keuze is gemaakt uit alle argumenten.
https://tweedekamer2023.stemmentracker.nl/
Bij deze van Prodemos kun je ook klikken op 'meer weten' en dan krijg je een onafhankelijke toelichting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
03-11-2023 12:27
Dat is hoe ik al een hele tijd stem.

Ik heb die partijepeiler eens ingevuld. Als ik de uitkomst zou volgen, zou ik op een partij moeten stemmen waarop ik niet zal stemmen. De nr. 2 daarentegen staat bij mij sowieso hoog qua partijprogramma.

Wat met trouwens opviel bij deze site is dat er bij heel veel vragen anders ingevuld wordt, dan wat de huidige standaardpartijeen (VVD, D66, CDA, etc, etc.) voorstaan. Ik ben dus wel benieuwd a) wie diegenen zijn die de vragen invullen, en b) of de antwoorden representatief zijn voor de verkiezingen.
Ik vrees dat laatste overigens van niet.
Ja dat is het verschil tussen wat ze beloven en hoe ze zelf stemmen in de kamer. Vooral VVD heeft er een handje van veel te beloven en als puntje bij paaltje komt tegengesteld te stemmen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Griebus67 schreef:
03-11-2023 15:25
De uitslag klopt wel, maar de 'uitleg' bij alle vragen is misleidend. Zo worden alle milieumaatregelen in de inleiding op oneigenlijke gronden als niet effectief aangeduid. Wie nog niet precies weet hoe hij of zij tegenover dergelijke vraagstukken staat en wie zich nog niet goed heeft geïnformeerd, wordt zo heel makkelijk het pad op gelokt dat naar FVD/PVV leidt. Dat vind ik een kwalijke zaak, vooral omdat nergens te vinden is wie er achter die site zit.
Via elke stemwijzer die ik invul krijg ik de zelfde 5 partijen bovenaan dus doet er niet zoveel toe wie er achter zit. Ik vind de klimaatmaatregelen simpelweg veel te ver gaan dus ik zal nooit GL bovenaan krijgen. En teveel EU invloed blief ik ook niet dus ook geen Volt. En dan nog het asielprobleem. VVD belooft elke verkiezing wel maar levert niet, dus die valt ook af.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven