Verkiezingen, weet je al op wie je gaat stemmen?

03-11-2023 08:15 2406 berichten
Over een paar weken is het zo ver en voor het eerst weet ik niet op wie ik ga stemmen. Zoals de meerderheid van de stemmers.

Ik heb een aantal stemwijzers ingevuld en daar komen toch wel verrassende resultaten uit.

Wie twijfelt ook nog? En zijn er mensen die opeen op een totaal andere partij gaan stemmen? Spelen sympathieën of antipathieën voor lijsttrekkers een rol in je beslissing?

Ik ben benieuwd. Praat hier gezellig (!) mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
03-11-2023 16:11
Ik twijfel nog tussen Thierry en Wybren. Vertrouwen in de instituties, ruimte voor iedereen en toekomstgerichte oplossingen vind ik nu eenmaal belangrijk. Oh, en familiewaarden uiteraard.
Ik ben toch wel heel benieuwd welke toekomstgerichte oplossingen je denkt dat deze beide mannen hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
03-11-2023 17:20
Ik ben toch wel heel benieuwd welke toekomstgerichte oplossingen je denkt dat deze beide mannen hebben.

Tribunalen
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
03-11-2023 17:22
Tribunalen
Een tribunaal is per definitie gericht op terugkijken niet op de toekomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
03-11-2023 16:11
Ik twijfel nog tussen Thierry en Wybren. Vertrouwen in de instituties, ruimte voor iedereen en toekomstgerichte oplossingen vind ik nu eenmaal belangrijk. Oh, en familiewaarden uiteraard.
Beiden zijn even anti systeem.

Ik vraag me trouwens af wat familiewaarden nu precies inhouden. Ik moet altijd denken aan stiekeme incest, eerwraak of tuchtiging.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
03-11-2023 15:59
Ondertussen alle stellingen ingevuld en ze zijn allemaal zo: niet steeds 1 stelling waar je het wel/niet mee eens kunt zijn, maar steeds een voorstel met een reden + tegenargument. Dus steeds zo'n hele lap tekst. Op zich wel goed om steeds reden voor + argument tegen te lezen, want van sommige zaken heb ik echt geen verstand, dan is een beetje toelichting wel zo handig. Maar het is natuurlijk wel een korte samenvatting van alle pro's en contra's, dus in die zin mogelijk wel suggestief omdat er een keuze is gemaakt uit alle argumenten.

Zie jij nu echt niet hoe ontzettend biased die 'toelichting' is? En hoe er heel duidelijk naar één keuze toe wordt geredeneerd?

Nog even los van het feit dat er heerlijk selectief wordt geshopt in de argumenten en dat er inderdaad ook gewoon dingen in staan die of totaal uit zijn verband zijn gerukt of gewoon feitelijk onjuist.
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
oudebaas schreef:
03-11-2023 18:24
Beiden zijn even anti systeem.

Ik vraag me trouwens af wat familiewaarden nu precies inhouden. Ik moet altijd denken aan stiekeme incest, eerwraak of tuchtiging.

Cishetero superioriteit verpakt in een hondenfluitje tegen queerrechten.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Campanula schreef:
03-11-2023 19:14
Cishetero superioriteit verpakt in een hondenfluitje tegen queerrechten.
en daar wil jij dan op stemmen.... Weer lekker aan het rellen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
03-11-2023 19:15
en daar wil jij dan op stemmen.... Weer lekker aan het rellen?

Welnee. Gewoon een beetje dollen en wat plezier hebben. Rellen klinkt zo negatief. Maar goed, serieus dan. Ik stem GL/PvdA.
It won't stop until you wise up
oudebaas schreef:
03-11-2023 18:24
Beiden zijn even anti systeem.

Ik vraag me trouwens af wat familiewaarden nu precies inhouden. Ik moet altijd denken aan stiekeme incest, eerwraak of tuchtiging.
Ik denk aan dekerk, vaders die op zondag het vleesch snijden en moeders met gestifte lippen en met koters aan de rok die meedoen aan de plaatselijke taartbakwedstrijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij alles wat ik invul, komt de VVD eruit, en dat is eigenlijk al jaren zo. De kans is groot dat dat het wordt
Alle reacties Link kopieren Quote
Brombaer schreef:
03-11-2023 19:37
Ik denk aan dekerk, vaders die op zondag het vleesch snijden en moeders met gestifte lippen en met koters aan de rok die meedoen aan de plaatselijke taartbakwedstrijd.

Klinkt goed. Maar dan wel elke dag snijden.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
03-11-2023 18:53
Zie jij nu echt niet hoe ontzettend biased die 'toelichting' is? En hoe er heel duidelijk naar één keuze toe wordt geredeneerd?
Nee, dat is me bij het invullen totaal niet opgevallen.

Het is wel wat kort door de bocht omdat de toelichting erg summier is. En bij alles wat ik las, ging ik er onmiddellijk van uit dat er eigenlijk had moeten staan 'volgens voorstanders zou X het geval zijn' ipv 'X is het geval'. Maar ik heb helemaal niet het gevoel gehad dat de toelichting me ergens heen probeerde te redeneren.
Nog even los van het feit dat er heerlijk selectief wordt geshopt in de argumenten en dat er inderdaad ook gewoon dingen in staan die of totaal uit zijn verband zijn gerukt of gewoon feitelijk onjuist.
Ook het vreselijk selectieve is me niet opgevallen. Noch erg uit verband gerukt of zelfs onjuist. Maar ik geef onmiddellijk toe dat ik van geen enkel voorstel het complete plaatje met alle argumenten en alle contexten, mitsen of maren nog voor ogen had. Zo goed volg ik en onthoud ik dat allemaal niet.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
03-11-2023 16:13
https://tweedekamer2023.stemmentracker.nl/
Bij deze van Prodemos kun je ook klikken op 'meer weten' en dan krijg je een onafhankelijke toelichting.
Deze is wel beter dan partijpeiler.nl, want wat uitgebreider in de toelichting + je hoeft die toelichting niet te lezen. Je kunt gewoon zelf bedenken wat je ervan vindt en als je het niet goed weet, dan kun je de toelichting eventueel lezen. Terwijl je bij partijpeiler direct al - een veel kortere - toelichting te zien krijgt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren is het rapport "Koester de democratie" gepresenteerd.

Voor wie interesse heeft:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ten-werken

Het zijn 128 pagina's maar wél de moeite van het lezen waard.
Kijk anders even op pag. 12/13 nar de Leeswijzer, dan heb je snel overzicht m.b.t. de onderwerpen.
Het is géén kieswijzer o.i.d. maar het kan helpen je gedachten te vormen over wat je belangrijk vindt voor de toekomst van Nederland.
Honolulu schreef:
03-11-2023 20:10
Klinkt goed. Maar dan wel elke dag snijden.
Dat past inderdaad ook in het plaatje.
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
03-11-2023 20:50
Deze is wel beter dan partijpeiler.nl, want wat uitgebreider in de toelichting + je hoeft die toelichting niet te lezen. Je kunt gewoon zelf bedenken wat je ervan vindt en als je het niet goed weet, dan kun je de toelichting eventueel lezen. Terwijl je bij partijpeiler direct al - een veel kortere - toelichting te zien krijgt.
Bij mij komen beiden wel grotendeels overeen, maar de stemmenchecker heeft wat meer variatie in de vragen.

Als test heb ik beiden ook naar een vriend gestuurd. Bij hem kwam er bij die peiler 92% SP en 90% PVDD uit. Dus denk dat het wel mee valt met de sturing.

Ik ben onbewust heel erg naar rechts geschoven blijkbaar.

Volt scoort ook hoog, dus maar een keer verdiepen in die partij. No way dat ik op die 2 andere partijen ga stemmen.

Omtzigt heeft trouwens anders gestemd dan wat hij nu aan het preken is op bepaalde punten. Je kan van mening veranderen en het is een prima bestuurder maar verder, no thanks.

Van oudsher stemde ik altijd op PVDD en links. Die is echt naar beneden gedonderd. Dit, terwijl stemmencheckers voorheen wel links uitsloegen.

Oh man ..... :-?

Ik ga nog even kijken of er nog andere stemwijzers zijn gebasseerd op stemgedrag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voorheen altijd overtuigend op GroenLinks gestemd. Sinds de fusie met PvdA echter flink aan het twijfelen.

Bij verschillende kieswijzers komt Splinter als een serieuze kandidaat uit de bus rollen. Kende het nog niet maar partijprogramma spreekt me behoorlijk aan, met name de punten rondom zorg (partijleidster is initiatiefneemster van de Zorgbonus), dierenwelzijn en klimaat.

Ben aan de andere kant ook juist weer anti versplintering van de politiek, wat een keuze op juist deze partij(naam) wel erg ironisch zou maken :hihi:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stem GL/PvdA.

Ik hoop vooral dat er nu eens zonder de VVD een coalitie gevormd kan worden en we als land eens echt een andere koers kunnen gaan varen. Maar het zal wel weer niet en toch met VVD weer meer van hetzelfde worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
broodtrommel schreef:
04-11-2023 17:43
Omtzigt heeft trouwens anders gestemd dan wat hij nu aan het preken is op bepaalde punten. Je kan van mening veranderen en het is een prima bestuurder maar verder, no thanks.

Pieter Omtzigt heeft nog nooit bestuurd.
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
kerststress schreef:
04-11-2023 20:16
Ik stem GL/PvdA.

Ik hoop vooral dat er nu eens zonder de VVD een coalitie gevormd kan worden en we als land eens echt een andere koers kunnen gaan varen. Maar het zal wel weer niet en toch met VVD weer meer van hetzelfde worden.
Ja, graag zonder VVD! Maar ja, ze zijn vooralsnog de grootste in de peilingen, dus ijdele hoop vrees ik.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga hoogstwaarschijnlijk PVV stemmen
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarschijnlijk Volt. Er blijft niets anders over waar ik, gezien reacties op recente ontwikkelingen, nog met een gerust geweten op kan stemmen. In het verleden gestemd op PvdA, PvdD en D’66. Als PvdA geen combinatielijst met GL was aangegaan dan had ik deze keer op PvdA gestemd denk ik.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
PaarsRoodGroen schreef:
04-11-2023 20:03
Voorheen altijd overtuigend op GroenLinks gestemd. Sinds de fusie met PvdA echter flink aan het twijfelen.

Bij verschillende kieswijzers komt Splinter als een serieuze kandidaat uit de bus rollen. Kende het nog niet maar partijprogramma spreekt me behoorlijk aan, met name de punten rondom zorg (partijleidster is initiatiefneemster van de Zorgbonus), dierenwelzijn en klimaat.

Ben aan de andere kant ook juist weer anti versplintering van de politiek, wat een keuze op juist deze partij(naam) wel erg ironisch zou maken :hihi:
Ik ben compleet op Femke Merel van Kooten van Splinter afgeknapt toen ze nadat ze uit de pvdd stapte eerst lid werd van de 50 plus-fractie, vervolgens daar ook uitstapte om samen met Henk Krol de Partij van de toekomst op te richten en zelfs nog even met Henk Otten van Fvd erbij voor ze daar ook uit stapte na ruzie met Henk&Henk.

Geen enkel vertrouwen in haar beoordelingsvermogen. Henk Krol :nooo:
Alle reacties Link kopieren Quote
Het wordt sowieso GL/PvdA.
Ik kom in de verschillende stemwijzers ook regelmatig op CU uit maar blijf bij PvdA en dus GL/PvdA
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
04-11-2023 20:31
Pieter Omtzigt heeft nog nooit bestuurd.
Excuus. Lijkt me een prima bestuurder. Hij heeft veel dingen aan het licht gebracht. Maar hij ligt te ver uit mijn buurt op bepaalde punten zoals het milieu dus zal er niet op stemmen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven