Verlaten jullie FB en Instagram?

11-01-2025 22:56 129 berichten
Ik lees het de laatste dagen meer en meer. Mensen die geen trek meer hebben in FB en Instagram. En dat heeft dan te maken met het gegeven dat in Amerika de fact-checkers zo’n beetje buiten de deur worden gezet.
In Europa verandert er wat dat betreft niks en wordt nog steeds gewaarschuwd voor discutabele berichten. Maar blijkbaar is het toch voldoende om ook hier deze social media platforms in de ban te doen voor sommigen. Onder het motto van een schoon geweten.

Afijn, ik twijfel ook om ze op te doeken, maar dan weer niet om deze reden. Wil ik een alternatief en zo ja welke. Na Musk en X zijn er heel wat mensen vertrokken naar Bluesky. Is dat wat?
Ik ben op zowel Facebook als Instagram niet actief. Hackers zijn namelijk erg blij met dat mensen zoveel over zichzelf op internet plaatsen. En dat nog vrijwillig ook.

De laatste weken ben ik mij ook wel gaan realiseren hoeveel andere online diensten Amerikaans zijn. Microsoft 365 bijvoorbeeld. Ik vind dat best lastig.
Ik heb nu nog wel accounts bij beide platforms. Maar het valt mij wel op dat beide leiden aan “platformverloedering”.

Facebook: Lijkt onbruikbaar, toont alleen AI-content van pagina’s die ik zeker niet volg.

Instagram: Bijna niemand plaatst daar nog berichten. Stories zie ik zeker nog weleens verschijnen. Maar het is meer een app geworden om grappige filmpjes te bekijken via Reels.

Ik kreeg ook ineens dwingend de vraag op beide platforms of ik ongeveer € 8,- per maand wil betalen of gepersonaliseerde advertenties wil zien. Dat klinkt niet echt legaal.

Zoals hierboven subtiel wordt aangegeven kan bij beide platforms door sancties vanuit Amerika ook ineens de stekker eruit worden getrokken. Gelukkig heb ik alle foto’s zeker nog elders opgeslagen staan. Ik raak in dat geval hoogtens wat vage contacten kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren geleden verwijderd. Toen lachten mensen mij uit omdat ik “alles zou gaan missen”. Ik denk dat ik dit misschien net een kleine 10 jaar geleden heb gedaan en diezelfde mensen “die niks wilden missen” zeggen intussen zelf klaar te zijn met alle extreemrechtse zooi op Meta.

8 euro per maand betalen zodat je niet meer wordt geconfronteerd met gepersonaliseerde reclame’s is idioot. Begrijp ik goed dat je dan nog wel steeds reclames te zien krijgt, alleen niet meer gebaseerd op jouw voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
L1997 schreef:
06-04-2025 12:28

Toen ik mijn Facebookaccount bekeek viel me kortweg op dat die al zo lang bestaat, dat die helemaal geen goed beeld meer van mij geeft. Onbetrouwbare informatie dus.

Tussen alles wat ik heb gepost staat ook onder meer hoeveel ik van Justin Bieber houd. En hoeveel ik toen bezig was met mijn toenmalige sport. Dat is nu allang niet meer zo. En zo zijn er nog wat dingen.
Ik heb je post even ingekort. Wat heftig joh. Je hebt denk ik ook wel gelijk met dat veel informatie op sociale media inmiddels zo oud is dat het een verkeerd beeld geeft over mensen.

Dan ben ik wel heel blij met dat ik het zelf al jaren terug heb verwijderd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven