Verloedert Nederland?
vrijdag 27 juni 2025 om 23:32
Een beetje een zeurtopic. Maar soms is er niks zo fijn als zeuren.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.
Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.
Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:54
Dat vind ik ook. Ik merk dat iedereen vindt recht te hebben op alles wat ze nodig hebben om een fijn leven te leiden. Alles wat niet helemaal lekker loopt of niet fijn voelt moet aangepast. En je moet van alle gemakken voorzien zijn.
En ik denk dat daar helemaal geen ruimte voor is met zoveel mensen.
huismuis
zaterdag 28 juni 2025 om 11:59
De snelwegen worden natuurlijk steeds voller. En ik haal ook wel eens rechts in, als mensen op de midden- of linkerbaan blijven hangen, terwijl ze langzamer rijden dan de baan rechts van hen. Ik geef dan eerst ruimte om alsnog een baan op te schuiven, maar als ze stug blijven hangen, ga ik er wel langs. Niet zoveel mogelijk rechts rijden, is in mijn ogen net zo gevaarlijk. Het feit dat mensen rechts in kunnen halen, betekent dat je niet op de goede baan rijdt.Raver schreef: ↑28-06-2025 11:18100% eens.
Plus op de (snel)wegen wordt verloederd slecht gereden en gereageerd. Valt echt op hoeveel egootjes net even sneller moeten zijn (en gevaarlijke acties maken), hoe weinig geduld men heeft en hoe vaak er rechts (echt levensgevaarlijk op de snelweg) wordt ingehaald. En dan nog talloze andere dingen. Die er 20 jaar geleden een stuk minder waren.
zaterdag 28 juni 2025 om 12:02
Ja, die ervaring hebben wij ook. Mijn man is een buitengewoon hoffelijke rijder, maar als hij correct afstand houdt op de snelweg, dan is er altijd wel een Nederlander die zijn auto er even tussen gooit en hem de pas afsnijdt.IJsschots schreef: ↑28-06-2025 11:37Ik woon nu bijna 8 jaar in het buitenland. Als ik weer eens in Nederland ben valt mij ook op hoe Nederland - en dan vooral moraal - verloedert. Nederland llijkt bewoont te worden door héél veel boze, botte mensen. Het hufter-virus dat heerst is in iedergeval héél besmettelijk. Dat uit zich bij uitstek in het verkeer: veel te hard rijden, bumperkleven, roekeloos inhalen (en dan bij het volgende rode stoplicht maar drie auto's verder staan), elkaar afsnijden (en vooral het licht in de ogen niet gunnen), toeteren, flitsen met de lampen, middenvingers en alles. Ik rij graag auto, maar na 200 km rijden door Nederland kan je mij tegenwoordig opvegen.
Hij vindt in de stad rijden helemaal verschrikkelijk met al die fietsers (maar dat is geen verloedering van Nederland, maar iets dat hij niet gewend is). En hij weet dat hij bij een aanrijding met een ongemotoriseerd persoon, minimaal voor 50% aansprakelijk is, ongeacht de schuldvraag, dus we vermijden de binnenstad.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 28 juni 2025 om 12:03
Vroeger werden er ook vuurwerkbommen gemaakt en bushaltes opgeblazen.13th_Star schreef: ↑28-06-2025 10:46Zeg dat tegen de mensen die 's nachts wakker liggen door de overlast van bijvoorbeeld de benedenburen die weer eens een gezellig feestje hebben. Of last hebben van de vuurwerkknallen het hele jaar door (lachen joh, een cobra afsteken). Of, zoals ik al schreef, in een rolstoel zitten en de stoep af moeten omdat deze tot aan de stoeprand volstaat met lukraak geparkeerde fietsen.
En die feestjes zijn ook van alle tijden.
zaterdag 28 juni 2025 om 12:13
Het is denk ik ook een kwestie van perspectief. Toen ik jong was fietste ik in Rotterdam dagelijks langs de Pauluskerk en langs Perron nul naar mijn werk toe. Ik vond daar weinig van, het was zo, ik wist niet beter. Daarna verdwenen deze problemen door gemeentebeleid goeddeels uit de stad. Nu las ik toevallig gisteren een artikel in de krant over de toenemende problemen met verslaafden met name rond het Museum Park. En dat men vreest dat de stad zal afglijden naar die niet zo heel goede oude tijd van begin jaren tachtig. Mensen die na die periode in de stad zijn komen wonen zullen nu misschien zich niet bewust van dat verleden, en niet onterecht, klagen dat de stad verloedert. Maar dat maakt natuurlijk nog niet dat "Nederland" verloedert, of zelfs heel Rotterdam. Slechte wijken en slechte periodes zijn er altijd geweest, inclusief beleid om zogenaamde "asocialen" op het rechte pad te krijgen.Solomio schreef: ↑28-06-2025 09:07Ik vind dat dan weer niet iets om trots op te zijn.
Ik ben 61 en ik hoor mijn hele leven al mensen beweren dat Nederland verloedert (een manier om te zeggen dat 'vroeger alles beter was').
En ja, dat is mijn grote schrikbeeld, dat dat onvermijdelijk is bij het ouder worden.
Gelukkig heb ik mijn moeder als voorbeeld, die nooit zoiets gedacht heeft, dus ik heb goede hoop dat ik ook niet zo ga denken.
zaterdag 28 juni 2025 om 12:19
In de jaren zeventig werd bij mijn oma in de straat bij een meisje een rotje onder haar rok gegooid

Ik durfde daarna jarenlang geen rok meer te dragen rond de jaarwisseling.
In deze tijd zou een dergelijk incident binnen de kortste keren landelijk bekend zijn via social media. Ik denk ook wel eens dat daardoor alles tegenwoordig veel erger lijkt, omdat je veel meer hoort en weet dan vroeger.
zaterdag 28 juni 2025 om 12:25
Ja of in je capuchon.Draaideurforummer schreef: ↑28-06-2025 12:19In de jaren zeventig werd bij mijn oma in de straat bij een meisje een rotje onder haar rok gegooid![]()
Ik durfde daarna jarenlang geen rok meer te dragen rond de jaarwisseling.
In deze tijd zou een dergelijk incident binnen de kortste keren landelijk bekend zijn via social media. Ik denk ook wel eens dat daardoor alles tegenwoordig veel erger lijkt, omdat je veel meer hoort en weet dan vroeger.
Ja klopt, via social media krijg je alle incidenten mee, ook al gebeuren ze aan de andere kant van het land.
Vroeger via de tamtam of de plaatselijke krant.
zaterdag 28 juni 2025 om 12:37
zaterdag 28 juni 2025 om 12:57
Hé gatver (maar stiekem wel grappig)Lady*Voldemort schreef: ↑28-06-2025 12:37Wij bliezen altijd hondendrollen op met onze astronautjes. Tegenwoordig gaat dat niet meer, omdat bijna iedereen zijn hondendrollen meteen opruimt. Zo jammer.

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 28 juni 2025 om 13:03
Wat zijn astronautjes?Lady*Voldemort schreef: ↑28-06-2025 12:37Wij bliezen altijd hondendrollen op met onze astronautjes. Tegenwoordig gaat dat niet meer, omdat bijna iedereen zijn hondendrollen meteen opruimt. Zo jammer.
zaterdag 28 juni 2025 om 13:29
En die vuurwerkbommen werden het hele jaar door afgestoken? Sorry hoor, maar dat is toch echt iets van de laatste jaren.
To the end of my days; I will follow.
zaterdag 28 juni 2025 om 13:42
Of jij rijdt?Baggal schreef: ↑28-06-2025 12:02Ja, die ervaring hebben wij ook. Mijn man is een buitengewoon hoffelijke rijder, maar als hij correct afstand houdt op de snelweg, dan is er altijd wel een Nederlander die zijn auto er even tussen gooit en hem de pas afsnijdt.
Hij vindt in de stad rijden helemaal verschrikkelijk met al die fietsers (maar dat is geen verloedering van Nederland, maar iets dat hij niet gewend is). En hij weet dat hij bij een aanrijding met een ongemotoriseerd persoon, minimaal voor 50% aansprakelijk is, ongeacht de schuldvraag, dus we vermijden de binnenstad.
Geen motto
zaterdag 28 juni 2025 om 15:29
Ik herken de voorbeelden wel, maar veertig jaar geleden was het allemaal echt niet anders.SunShine35 schreef: ↑28-06-2025 15:25Ik herken helemaal niks van de voorbeelden die je noemt. Dus misschien kan je beter verhuizen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 28 juni 2025 om 15:31
Nee, een strijker streek je af, langs een luciferdoosje of langs een muur. Een astronautje was een rotje, maar dan een slag groter, en die stak je aan mbv een lontje. Ze knalden wel allebei lekker hard, daar heb jij dan weer gelijk in.SunShine35 schreef: ↑28-06-2025 15:27Knalvuurwerk, zoals een strijker.
Wat is een strijker?
Waarschijnlijk je moeder, iemand die strijkt dus.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 28 juni 2025 om 16:03
Dat zeg ik

En die dingen waren toen al zwaar illegaal.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 28 juni 2025 om 16:11
Klopt, maar in mijn buurt werd daar niet op gehandhaafd.
Ik lees dat ze sinds 1980 verboden zijn. Maar ik weet zeker dat ze 10 jaar later nog massaal werden afgestoken.
zaterdag 28 juni 2025 om 16:23
absoluut. Ik ben geboren in 1980 maar weet nog goed dat toen ik een jaar of 10/12 was mijn buurjongens strijkers afstoken.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zaterdag 28 juni 2025 om 16:38
Hoe slecht rij je wel niet als je dat allemaal binnen 200km meemaakt?IJsschots schreef: ↑28-06-2025 11:37Ik woon nu bijna 8 jaar in het buitenland. Als ik weer eens in Nederland ben valt mij ook op hoe Nederland - en dan vooral moraal - verloedert. Nederland lijkt bewoond te worden door héél veel boze, botte mensen. Het hufter-virus dat heerst is in ieder geval héél besmettelijk. Dat uit zich bij uitstek in het verkeer: veel te hard rijden, bumperkleven, roekeloos inhalen (en dan bij het volgende rode stoplicht maar drie auto's verder staan), elkaar afsnijden (en vooral het licht in de ogen niet gunnen), toeteren, flitsen met de lampen, middenvingers en alles. Ik rij graag auto, maar na 200 km rijden door Nederland kan je mij tegenwoordig opvegen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in