Verloedert Nederland?
vrijdag 27 juni 2025 om 23:32
Een beetje een zeurtopic. Maar soms is er niks zo fijn als zeuren.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.
Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.
Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
zaterdag 28 juni 2025 om 17:04
Nou, dat hoor je mij niet zeggen (ik wil er nog steeds graag naar toe hoor), maar Nederland is de afgelopen jaren wel veranderd en niet meer het Nederland dat ik 13 jaar geleden verlaten heb. Ik vind de samenleving wel harder geworden en ik maak mij persoonlijk ook zorgen over de huizencrisis bijvoorbeeld.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 28 juni 2025 om 17:11
Maar elk land verandert, toch?
Ik vind zo'n topic als dit ook lastig. Inderdaad omdat het meer een zeiktopic lijkt te worden dan dat er echt ruimte mag zijn voor andere ervaringen, waarnaar wel werd gevraagd in de OP. Maar daarnaast denk ik ook: als je vindt dat het verloedert, wat is dan jouw bijdrage om dat tegen te gaan? Op welke politie partij stem je? Wat doe je in je buurt om het fijner te maken? Wat doe je voor je medemens? Hoe kort is je eigen lontje?
Ik vind zo'n topic als dit ook lastig. Inderdaad omdat het meer een zeiktopic lijkt te worden dan dat er echt ruimte mag zijn voor andere ervaringen, waarnaar wel werd gevraagd in de OP. Maar daarnaast denk ik ook: als je vindt dat het verloedert, wat is dan jouw bijdrage om dat tegen te gaan? Op welke politie partij stem je? Wat doe je in je buurt om het fijner te maken? Wat doe je voor je medemens? Hoe kort is je eigen lontje?
zaterdag 28 juni 2025 om 17:38
zaterdag 28 juni 2025 om 17:43
en dat geldt niet voor Engeland? De wereld verandert dus het zou een beetje naief zijn om te denken dat Nederland dan niet zou veranderen.Baggal schreef: ↑28-06-2025 17:04Nou, dat hoor je mij niet zeggen (ik wil er nog steeds graag naar toe hoor), maar Nederland is de afgelopen jaren wel veranderd en niet meer het Nederland dat ik 13 jaar geleden verlaten heb. Ik vind de samenleving wel harder geworden en ik maak mij persoonlijk ook zorgen over de huizencrisis bijvoorbeeld.
En je ziet nu af en toe wat als je hier op bezoek komt, dat is echt wat anders dan hier wonen.
En die huizencrisis heeft niets, maar dan ook niets te maken met verloedering dus waarom je die er bij haalt, is mij echt een raadsel.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 28 juni 2025 om 17:44
zaterdag 28 juni 2025 om 17:56
Ik kreeg vanmorgen een brownie van iemand die teveel had gebakken. Ik heb me suf gelachen met een gangsterpuberventje die me een zitplek aanbood want zo oud zie ik er toch niet uit. Net in de dierenwinkel rekende iemand af voor een andere klant die niet genoeg geld.
Kortom, wat leven er een fantastische mensen in dit landje!
zaterdag 28 juni 2025 om 18:08
Echt een gaaf land.thistle schreef: ↑28-06-2025 17:56Ik kreeg vanmorgen een brownie van iemand die teveel had gebakken. Ik heb me suf gelachen met een gangsterpuberventje die me een zitplek aanbood want zo oud zie ik er toch niet uit. Net in de dierenwinkel rekende iemand af voor een andere klant die niet genoeg geld.

zaterdag 28 juni 2025 om 18:17
En alle omliggende landen zijn nog hetzelfde gebleven? Ik snap dan werkelijk niet waarom je dan naar Nederland wil, als je nu in het hoffelijke Engeland woont. En de huizencrisis heeft niks met verloedering te maken.Baggal schreef: ↑28-06-2025 17:04Nou, dat hoor je mij niet zeggen (ik wil er nog steeds graag naar toe hoor), maar Nederland is de afgelopen jaren wel veranderd en niet meer het Nederland dat ik 13 jaar geleden verlaten heb. Ik vind de samenleving wel harder geworden en ik maak mij persoonlijk ook zorgen over de huizencrisis bijvoorbeeld.
zaterdag 28 juni 2025 om 18:36
Dit topic gaat alleen over Nederland, toch? Over de UK - breek mij de bek niet open. Kan ik best een boom over opzetten, maar is niet relevant. Natuurlijk is Engeland veranderd. Zeker na Brexit…rosanna08 schreef: ↑28-06-2025 17:43en dat geldt niet voor Engeland? De wereld verandert dus het zou een beetje naief zijn om te denken dat Nederland dan niet zou veranderen.
En je ziet nu af en toe wat als je hier op bezoek komt, dat is echt wat anders dan hier wonen.
En die huizencrisis heeft niets, maar dan ook niets te maken met verloedering dus waarom je die er bij haalt, is mij echt een raadsel.

En de huizencrisis heeft mijns inziens (indirect) wel te maken met ontevredenheid van mensen: met gezeik over asielzoekers en een hardere samenleving, vermindering van morele waarden. Vandaar dat ik het aanhaalde.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 28 juni 2025 om 18:50
Baggal schreef: ↑28-06-2025 18:36Dit topic gaat alleen over Nederland, toch? Over de UK - breek mij de bek niet open. Zeker na Brexit niet…. En hoffelijk Engeland heb ik nergens geschreven (in aanvulling op Pelle). Ik vind het op mijn beurt dan heel vreemd dat ik geen kritiek mag hebben op Nederland (en er dan vooral moet blijven). Ik heb namelijk niets geschreven over “mijn” huidige land, want off topic.
En de huizencrisis heeft mijns inziens (indirect) wel te maken met ontevredenheid van mensen: met gezeik over asielzoekers en een hardere samenleving en vermindering van morele waarden. Vandaar dat ik het aanhaalde.
Zoals ik al zei, de hele wereld is veranderd en dus ook Nederland. En ik denk dat vooral de coronacrisis en internet voor een grote verandering heeft gezorgd, de huizencrisis wordt gewoon misbruikt door mensen als Wilders.
En mijn eerdere reactie heeft meer te maken met het feit dat je hier al heel lang niet meer woont en het daardoor vooral van de verhalen van anderen en de media moet hebben en bezoekerservaring. Ik heb nergens gezegd dat je niet terug zou mogen komen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 28 juni 2025 om 18:52
En de Duitsers, Engelsen, Fransen, Russen, Chinezen, Amerikanen. Echt hoor, niks Nederlands aan, aan dit soort gedrag.
zaterdag 28 juni 2025 om 18:56
Ja, want ze houden zich aan de regels en hebben er recht opLadylola2022 schreef: ↑28-06-2025 09:58Klopt, echter, moeten mensen het daar wel weggooien, en niet zakken naast de afvalcontainers zetten, of erger, in de berm droppen.
Dat is wat ik hier ook zie.
En wat bumperkleven, is irritant.
Maar hoevaak mensen op de linkerbaan 100 rijden wanneer ze inhalen " ik hou me aan de snelheid' Nee schat je houdt op links alles op.
Of de strak voor zich uitkijkende middenbaan rijder, echt een ergernis.
Dat heeft niks met een kort lontje te maken. Het mag niet eens.
Wat los staat van een bepaald type chauffeur wat al met knipperend lichten op links aan komt scheuren zodat jij wel even aan de kant gaat.
Maar dat is een type wat je altijd houdt.

Net zo asociaal als de veel te hard rijdende bumperklever.
zaterdag 28 juni 2025 om 18:58
Nee, dat laatste impliceerde Pelle door te schrijven dat ik vooral in het hoffelijke Engeland moest blijven wonen (althans dat ‘ie niet begreep dat…). Ik mag hopen dat ‘ie een grapje maakte...rosanna08 schreef: ↑28-06-2025 18:50Zoals ik al zei, de hele wereld is veranderd en dus ook Nederland. En ik denk dat vooral de coronacrisis en internet voor een grote verandering heeft gezorgd, de huizencrisis wordt gewoon misbruikt door mensen als Wilders.
En mijn eerdere reactie heeft meer te maken met het feit dat je hier al heel lang niet meer woont en het daardoor vooral van de verhalen van anderen en de media moet hebben en bezoekerservaring. Ik heb nergens gezegd dat je niet terug zou mogen komen.
Feit is wel dat het onderwijs in Nederland achteruit is gegaan. Daar hoef je niet voor in Nederland te wonen om dit te constateren. Feit is ook dat de samenleving harder is geworden. Idd - ook doof Corona en internet. En dat geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor andere landen. En ja, Nederlanders rijden wel “anders” - die vergelijking kan ik vrij makkelijk constateren, juist omdat ik het verschil ervaar. En al het bovenstaande weerhoudt mij er niet van om terug te keren wanneer dat mogelijk is.
baggal wijzigde dit bericht op 28-06-2025 19:09
3.10% gewijzigd
zaterdag 28 juni 2025 om 19:00
Bij jou toch niet anders?Baggal schreef: ↑28-06-2025 17:04Nou, dat hoor je mij niet zeggen (ik wil er nog steeds graag naar toe hoor), maar Nederland is de afgelopen jaren wel veranderd en niet meer het Nederland dat ik 13 jaar geleden verlaten heb. Ik vind de samenleving wel harder geworden en ik maak mij persoonlijk ook zorgen over de huizencrisis bijvoorbeeld.
zaterdag 28 juni 2025 om 19:00
Als je schrijft dat je man hoffelijk rijdt, maar in Nederland wordt afgesneden, neem ik aan dat het in Engeland niet gebeurt. Want anders zou je het niet opvallen. Ik word overigens nooit afgesneden op de snelweg.Baggal schreef: ↑28-06-2025 18:36Dit topic gaat alleen over Nederland, toch? Over de UK - breek mij de bek niet open. Kan ik best een boom over opzetten, maar is niet relevant. Natuurlijk is Engeland veranderd. Zeker na Brexit…. En hoffelijk Engeland heb ik echt nergens geschreven (in aanvulling op Pelle). Ik vind het op mijn beurt dan heel vreemd dat ik geen kritiek mag hebben op Nederland (en er dan vooral moet blijven). Ik heb namelijk niets geschreven over “mijn” huidige land, want off topic.
En de huizencrisis heeft mijns inziens (indirect) wel te maken met ontevredenheid van mensen: met gezeik over asielzoekers en een hardere samenleving, vermindering van morele waarden. Vandaar dat ik het aanhaalde.
zaterdag 28 juni 2025 om 19:07
Ik ben geen ie hoor, tenminste als je met ie hij bedoelt.Baggal schreef: ↑28-06-2025 18:58Nee, dat laatste impliceerde Pelle door te schrijven dat ik vooral in het hoffelijke Engeland moest blijven wonen (althans dat ‘ie niet begreep dat…). Ik mag hopen dat ‘ie een grapje maakte...
Feit is wel dat het onderwijs in Nederland achteruit is gegaan. Daar hoef je niet voor in Nederland te wonen om dit te constateren. Feit is ook dat de samenleving harder is geworden. Idd - ook doof Corona en internet. En dat geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor andere landen. En ja, Nederlanders rijden wel “anders” - die vergelijking kan ik vrij makkelijk constateren, juist omdat ik het verschil ervaar. En al het bovenstaande weerhoud mij er niet van om terug te keren wanneer dat mogelijk is.
Van mij mag je in NL komen wonen hoor, maar begrijpen doe ik het inderdaad niet.
Blijkbaar denk je dan toch dat je in Nederland een fijner leven zal hebben, ondanks het slechte onderwijs, de verhuftering en de huizencrisis.
Ik heb trouwens kinderen op de middelbare en het hbo en met de verslechtering van het onderwijs vind ik het ook wel meevallen. Het is trouwens weerhoudt.
zaterdag 28 juni 2025 om 19:08
Niet zo frequent als in NL. Natuurlijk zijn er de nodige “wankers”, maar het valt ons wel op

zaterdag 28 juni 2025 om 19:16
zaterdag 28 juni 2025 om 19:18
Je hoeft het ook niet te begrijpen. Als iemand een topic had geopend over alle goede dingen van Nederland had ik die ook kunnen benoemen. Maar als Nederlandse woonachtig in het buitenland mag ik green kritiek hebben op veranderingen die ik constateer…?Pelle schreef: ↑28-06-2025 19:07Ik ben geen ie hoor, tenminste als je met ie hij bedoelt.
Van mij mag je in NL komen wonen hoor, maar begrijpen doe ik het inderdaad niet.
Blijkbaar denk je dan toch dat je in Nederland een fijner leven zal hebben, ondanks het slechte onderwijs, de verhuftering en de huizencrisis.
Ik heb trouwens kinderen op de middelbare en het hbo en met de verslechtering van het onderwijs vind ik het ook wel meevallen. Het is trouwens weerhoudt.
Nogmaals de UK is ook veranderd en niet in positieve zin. Eén van mijn redenen om uiteindelijk weg te gaan heeft te maken met de kosten voor het particulier onderwijs in Engeland (de pas ingevoerde BTW helpt niet) en de slecht geregelde gezondheidszorg (NHS). Daarnaast geldt dat mijn roots toch echt in NL liggen. Als ik niet getrouwd was met een Brit was ik ook nooit verhuisd. Mijn man is ook nog een stuk ouder en zonder hem heb ik hier niet zoveel te zoeken (en natuurlijk heb ik inmiddels vrienden en werk hier en ben ook niet ongelukkig). En als je mijn beweegredenen niet begrijpt, prima.
En bedankt dat je mij even attendeerde op “weerhoudt” - ik schreef toch dat het onderwijs minder goed was dan dat van mijn (groot)ouders

zaterdag 28 juni 2025 om 19:25

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in