Verloedert Nederland?

27-06-2025 23:32 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een beetje een zeurtopic. Maar soms is er niks zo fijn als zeuren.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.

Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
ja, ikke ikke ikke is een structureel probleem geworden.
Nee ik herken dit niet
Folders worden al zo lang ze gebracht worden ergens gedumpt

Oud papier werd vroeger gewoon opgehaald nu ben je er zelf maar druk mee

Rolstoelers hadden vroeger echt een kut leven weet ik uit eigen ervaring, als blokkade op een stoep het ergste is... amen

Vuurwerk geen ervaring mee alleen december

Fatbike tjah geen gezicht maar vroeger was geen fatbike noch telefoon dus geen vergelijking

Kijk eens om je heen je mooi en vriendelijk het vaak ook is, kijkt een stuk prettiger
En ja ik woon in Amsterdam, ook daar!!
Mijn vroegere straat is er op achteruit gegaan. Hoge bomen op het veldje hebben plaatsgemaakt voor een dom struikje. De mensen van de straat erachter zijn ook asocialer geworden. We zijn enorm blij dat we daar weg zijn.

In onze huidige buurt is het netjes. Maar er wordt standaard te hard gereden, echt overal in Nederland.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Jeetje dat lijkt me echt heel vervelend!

Ik herken het niet en ook ik woon in de stad. Midden in het centrum zelfs. Hier wordt het juist steeds groener en rustiger. De ene na de andere boom wordt geplant, veel parkeerplekken worden groenplekken, de auto verdwijnt steeds meer en daarmee een hoop rotzooi. Toen ik hier 25 jaar geleden kwam wonen was het heel normaal dat mensen vanuit hun autoraam de asbak leegde op straat.

Bij de afvalbakken kan het wel een bende zijn soms, maar als je een appje stuurt naar de vuildienst staan ze er dezelfde dag nog om het op te ruimen. En rotzooi trekt rotzooi aan. Dus hoe schoner het hier wordt, hoe minder mensen zomaar zooi op straat dumpen.

Wij hebben een vrij actieve buurtvereniging en ook dat helpt. Misschien is er bij jou in de buurt ook wel zoiets? Er bestaan zelfs potjes bij de gemeente om subsidie aan te vragen voor vergroening of om samen met de buren iets te organiseren om de buurt netjes te houden.

En geen last van fatbikes hier. Eerder van die enorme electrische bakfietsen met een gestreste moeder en 4 kinderen en een hond in de bak die zonder te kijken de hoek omscheuren.
Herken het oook niet zo, maar misschien ben ik zelf zo’n asociale want ik heb dan weer hekel aan mensen die zo net onder/tegen de snelheidslimiet gaan rijden.
Fatbikes heb ik 100x liever dan die luidruchtige scooters van 10-20 jaar geleden.
Ik zie het ook vooral groener worden om me heen, minder autos door meer electrische fietsen.
Oud papier wordt hier nog gewoon opgehaald inclusief dozen die er naast gezet zijn.
Verloedering in het pittig/stevig reageren op elkaar om onbenullige dingen. Er direct “vol op gaan” in plaats van even de situatie aankijken.
Karakter is wat je bent in het donker.
Nederland is zo'n overgeorganiseerd land dat kan haast niet verloederen.

Ik ervaar dat dus niet zo. Je hebt voor alles een apart inzamelsysteem. Oud papier, gft, overig afval, glas, batterijen enzovoort.

Na een feestdag of bijvoorbeeld Koningsdag wordt de stad meteen schoongeveegd.

Nee, ik ervaar dst dus niet zo, dat Nederland verloedert.
Ja, ik herken het voor een deel. Dit was tot paar jaar geleden een rustige buurt met koop- en huurwoningen. Laat nu juist de mensen uit de dure koopwoningen het meeste lawaai maken. In meerdere opzichten, maar vooral hun technofeesten in de achtertuin van al vroeg in de avond tot diep in de nacht. Bezoekjes van de politie doet ze niets....
Ligt aan je buurt. Hier gelukkig geen last van.
Ik denk dat dit per wijk verschilt zelfs. Mijn straat verloedert wel. Sociale eengezinswoningen en plots wonen er mannen alleen waar wekelijks politie/reclassering/handhaving voor de deur staat.

Vorige week met kind nog achterop op de stoep in mijn nek bespoten/bespuugd door twee grote jongens (17/18) op een fatbike. Jongeren die andere mensen vanachter een auto met een waterpistool bespuiten, moet allemaal maar kunnen, ‘is toch grappig’, laat ze nou… maar ik heb het al een paar keer fout zien gaan. Mensen schrikken zich naar.

Vuilniszakken bij de container of voordeur en dan klagen over ratten en meeuwen :rofl:

Maar iemand aanspreken is er sowieso niet meer bij, dus we zullen er mee moeten leren leven.
Ik houd ook niet van knalvuurwerk, maar 35-40 jaar geleden was dat veel erger toen strijkers nog niet verboden waren in Nederland. Asociaal parkeren is ook niet van de laatste tijd en parkeerplekken worden steeds schaarser, omdat er steeds meer auto’s zijn.
En de waterpistolen vind ik niet zo heftig eigenlijk. Wij schoten met blaaspijp en erwten of pijltjes vroeger.
Ja, maar dat komt door de Nederlanders. We zijn een egoïstisch luidruchtig en asociaal volk geworden. Kijk maar op vakantie. Je pikt de Nederlanders er meteen uit.
Niet mijn regering
Mensen kunnen ook maar weinig hebben
Bv belletje lellen of ander kattekwaad wordt meteen enorm opgeblazen
Als ik zie wat wij vroeger uitsvroten

Die waterspuit vind ik enorm grappig. Beter dan die k** erwten van vroeger tegen de ramen
Ach, ik weet het niet, het is misschien ook maar net waar je je op focust. Nederland is ook het land waar de helft van de volwassen inwoners vrijwilligerswerk doet, dat barst van de initiatieven voor natuur- en dierbehoud, waar over een tijdje een vuurwerkverbod komt, waar buren burendag vieren. En het zou ook zomaar kunnen dat je 10+ jaar geleden minder oog had voor de dingen waar je nu wel op let.
Ik heb niet het idee dat het erger is geworden de laatste jaren, ik heb vanaf dat ik mijn rijbewijs heb al bumperklevers omdat ik de maximum snelheid rijdt. Ook als ik grof vuil op straat zie is het meestal de volgende dag opgehaald (dus misschien was het wel ophaaldag) Dus ik heb niet zo'n last van wat je beschrijft.
Pelle schreef:
28-06-2025 01:17
Ik houd ook niet van knalvuurwerk, maar 35-40 jaar geleden was dat veel erger toen strijkers nog niet verboden waren in Nederland. Asociaal parkeren is ook niet van de laatste tijd en parkeerplekken worden steeds schaarser, omdat er steeds meer auto’s zijn.

Toen waren het strijkers rond oud-en-nieuw, nu zo’n beetje het hele jaar door vuurwerk (‘moet toch kenneh, we hebben wat te viere!’) en (veel) zwaarder vuurwerk dan de strijker-tijd.
Explosies bij huizen en bedrijven met lawinepijlen, cobra’s.

Hier ook verloedering, met name met afval op straat (wijk met veel sociale huurwoningflats). Je betaalt sinds een paar jaar per keer dat je de ondergrondse container opent (€ 1,60). Dus zetten mensen hun zakken er naast, meeuwen, kauwen en ratten trekken het open. Vuil verspreidt zich overal en is de vuile luiers liggen op de stoep.
Je kunt een melding maken, de ophaaldienst haalt de zakken en wat troep rond de container weg. De rest blijft liggen tot de groenvoorziening weer eens komt.
Of vuilniszakken worden in de gratis GFT verzamelbak gegooid.

En volgend jaar gaat de afvalstoffenheffing weer verder omhoog, omdat de extra opruimrondes duur zijn. 🙄

Als ik wel eens een bewoner aansprak halen ze in het beste geval hun schouders op, maar ik ben ook wel eens weggeduwd en uitgescholden voor k*tk*nkerhoer.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nee, ik zie juist flinke vooruitgang waar ik woon. Toen ik eind jaren 80 in Amsterdam ging wonen was het best een zootje. Met serieus verloederde wijken en buurten waar je liever niet kwam. Niet dan Amsterdam er nu overal uitziet als zo'n keurige Amerikaanse suburb - iew! moet je ook weer niet willen - , maar het is met sprongen vooruit gegaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Als je zo gaat denken ben je oud.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
28-06-2025 08:35
Ja dat ben ik :biggrin:

Ik denk zelf dat het verschil tussen bepaalde buurten groot is. Ene buurt gaat vooruit en andere sterk achteruit.
Solomio schreef:
28-06-2025 08:35
O_O dat is niet best nee.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
muts87 schreef:
28-06-2025 08:43

Ik denk zelf dat het verschil tussen bepaalde buurten groot is. Ene buurt gaat vooruit en andere sterk achteruit.
Ik woon ook in het centrum van een grote stad en zie ook heus straatafval en mensen die makkelijk dingen naast de containers zetten, fatbikegedoe etc. maar ik zie óók buurinitiatieven voor burendag en voor meer vergroenen, een buurtapp waarin mensen continu spullen aan elkaar uitlenen, een wijk waarin mensen uit de instelling voor mensen met een beperking worden omarmd en waar niet wordt geklaagd over een opvang voor vluchtelingen. Als ik me vooral zou focussen op de lelijk dingen, zou ik toch snel het idee hebben te verzuren en idd oud te worden.
muts87 schreef:
28-06-2025 08:43

Ik vind dat dan weer niet iets om trots op te zijn.

Ik ben 61 en ik hoor mijn hele leven al mensen beweren dat Nederland verloedert (een manier om te zeggen dat 'vroeger alles beter was').
En ja, dat is mijn grote schrikbeeld, dat dat onvermijdelijk is bij het ouder worden.
Gelukkig heb ik mijn moeder als voorbeeld, die nooit zoiets gedacht heeft, dus ik heb goede hoop dat ik ook niet zo ga denken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Koningjulian schreef:
28-06-2025 07:10
Mensen kunnen ook maar weinig hebben
Bv belletje lellen of ander kattekwaad wordt meteen enorm opgeblazen
Als ik zie wat wij vroeger uitsvroten

Die waterspuit vind ik enorm grappig. Beter dan die k** erwten van vroeger tegen de ramen
Hoe is dat grappig als er mensen door van hun fiets vallen?

Het is niet tegen een raam, dat zou ik ook wel lollig vinden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven