Versterkte gebedsoproep moskeeën

01-05-2020 10:32 1737 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las deze week dat de burgemeester van Roermond toestemming had gegeven voor 'Versterkte gebedsoproep' door moskeeën. Volgens mij zijn in haar stad drie moskeeën. Wat houd dat in? Ik dacht als de burgemeester daar toestemming voor geeft dan zal het wel in orde zijn. Maar nu ik vandaag er weer het een en ander overlas ging ik googlen wat dat inhoud. Dat is oproepen tot gebed via luidsprekers. O_O

Niet alleen in Roermond maar ook in Almere is er 'gedoe'. Daar hebben burgemeester en wethouders vorige week de moskeebesturen in Almere gevraagd om af te zien van het oproepen tot gebed via luidsprekers.

Volgens de Grondwet is er vrijheid van Godsdienst. Katholieken en andere gelovigen kunnen nu ook niet naar de kerk met z'n allen, en gaan daarom ook niet via luidsprekers het Onze vader roepen.

Hoever mag die Godsdienstvrijheid gaan als alle andere gelovigen of niet-gelovigen meerdere keren per dag een islamitisch gebed moeten aanhoren dat via luidsprekers door de lucht word geroepen. Het heeft iets oorlogs-achtigs. Iets dwangmatig's.

1 keer per maand het testen van het luchtalarm is nodig en meer dan genoeg "luchtgeluid".

Ik geniet nu juist van het vogeltjesgeluid en de rust is nu goed om echt in gebed te zijn als ik dat zou willen. Gebed doe je privé. En integer. Godsdienstvrijheid oké, maar wel voor iedereen, mijn geloof hoeft niet te lijden onder het geloof van anderen.

Luidsprekers zou ik afschuwelijk vinden. Wat vinden jullie?



30 april 2020
College vroeg moskeeën af te zien van versterkte gebedsoproep https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... bedsoproep

2 uur geleden
Versterkte gebedsoproep moskeeën mag volgens grondwet http://a.msn.com/01/nl-nl/BB13snUo?ocid=st

4 apr. 2020 https://youtu.be/6nibM-2EXJs NL
Moskeeën laten versterkte gebedsoproep horen

15 november 2019
Zo klinkt de versterkte gebedsoproep van de Blauwe Moskee https://www.parool.nl/ts-be39f6f5 via @parool
(Lang voor de Coronacrisis)
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het in Nederland ook zo is, maar in het buitenland tetteren die dingen al om 5 uur in de ochtend.. Als dat hier ook zou mogen, dan snap ik dat niemand daar op zit te wachten. Dat is echt niet normaal die herrie zo vroeg.

Ik heb eens zitten opletten..In ons dorp luiden de klokken niet ieder uur. Om 12 uur gaat er een angelus klokje af heel kort en dat is het . Als hier de klokken luiden is er wat.. begrafenis , huwelijk o.i.d. en natuurlijk op zondag als de kerkdienst er is. De andere kerk heeft wel een soort van klok geluid, maar dat is niet erg hard.
missie_m schreef:
01-05-2020 11:07
Ga jij eens eens op Funda kijken hoeveel kerken leeg én te koop staan, of bewoond zijn en ingericht zijn met veel luxe. Daar is al géén klokgelui meer.
Daar gaat je topic niet over hoeveel kerken er op funda te koop staan.
Alle reacties Link kopieren
Het is volkomen uit de tijd, maar dat geldt evenzeer voor kerkklokken. Ik vraag mij wel altijd af of je bijvoorbeeld in Rabat ook een kerk mag bouwen en de klokken mag luiden? Onderliggende vraag is ook waarom je als praktiserende moslim zo graag in een Westers land wil wonen maar dan wel intensief vast blijft houden aan je geloof wat totaal niet past bij een Westerse samenleving. Iets met wel de voordelen maar niet de nadelen?
.
De kerk is in ieder geval niet minuten lang kattengeschreeuw.
jaap70 schreef:
01-05-2020 11:08
Het is volkomen uit de tijd, maar dat geldt evenzeer voor kerkklokken. Ik vraag mij wel altijd af of je bijvoorbeeld in Rabat ook een kerk mag bouwen en de klokken mag luiden? Onderliggende vraag is ook waarom je als praktiserende moslim zo graag in een Westers land wil wonen maar dan wel intensief vast blijft houden aan je geloof wat totaal niet past bij een Westerse samenleving. Iets met wel de voordelen maar niet de nadelen?
Ja dat mag. Dat mag ook in Turkije, in Jordanie, enz.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 11:09
Ja dat mag. Dat mag ook in Turkije, in Jordanie, Egypte, enz.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
01-05-2020 11:07
Dat is dan heel jammer voor je, maar als je kerkklokken wilt toestaan dan zul je hetzelfde moeten toestaan voor andere opdringerige religieuze lawaai-uitingen in de openbare ruimte.

:facepalm:

Als jij "bim bam bim bam" (geklok dat zelfs een ongelovige Chinees kan maken) het zelfde vind als een moskee-gebed dat door een mannenstem word opgezegd, dan zou ik zeggen stop met die luidspreker-oproepen, 'waarom willen moskeebesturen dan nog zo nodig hun gebed laten horen als bim bam het zelfde is.
missie_m wijzigde dit bericht op 01-05-2020 11:13
1.17% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Hoelang duurt zo'n oproep dan ? Zolang het niet voor 8 uur en na 22 uur is,dan zou ik er geen probleem mee hebben. Ik weet nog wel dat ik een paar jaar geleden in Turkije was en me 's nachts rot schrok van de oproep tot gebed. Als ze de nachtoproep achterwege zouden laten,mogen ze van mij hun gang gaan. O ja,ik ben trouwens een rechtse stemmer maar kan prima met andere religies leven.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n azaan is niet te vergelijken met het luiden van kerkklokken. Je zou het moeten vergelijken met een geloofsbelijdenis van een pastoor en dominee en dat dan versterkt door luidsprekers. Daar zit ook niemand op te wachten. Hou je geloof achter je voordeur en val er anderen niet mee lastig.

Als ze op moskeeën een klokken monteren, dan mogen ze van mij de klokken luiden bij aanvang van het gebed. Maar omroepen dat allah de grootste is en dat er maar 1 godsdienst is en dat dat de islam is, gaat voor mij veel te ver.
poldervrouw schreef:
01-05-2020 11:07
Ik weet niet of het in Nederland ook zo is, maar in het buitenland tetteren die dingen al om 5 uur in de ochtend.. Als dat hier ook zou mogen, dan snap ik dat niemand daar op zit te wachten. Dat is echt niet normaal die herrie zo vroeg.

Ik heb eens zitten opletten..In ons dorp luiden de klokken niet ieder uur. Om 12 uur gaat er een angelus klokje af heel kort en dat is het . Als hier de klokken luiden is er wat.. begrafenis , huwelijk o.i.d. en natuurlijk op zondag als de kerkdienst er is. De andere kerk heeft wel een soort van klok geluid, maar dat is niet erg hard.
Ik heb 5 jaar in een islamitisch land gewoond, ben er nooit wakker van geworden.

Wel fijne herinneringen aan zwoele avonden met dat geluid op de achtergrond. Misschien dat ik er daarom niet zo zwaar aan til.

Oja, en iedereen die beweert dat het “niet onze cultuur is” die is ff vergeten dat er al generaties lang Nederlanders zijn die moslim zijn.
missie_m schreef:
01-05-2020 11:12
:facepalm:

Als jij "bim bam bim bam" (geklok dat zelfs een ongelovige Chinees kan maken) het zelfde vind als een moskee-gebed dat door een mannenstem word opgezegd, dan zou ik zeggen stop met die luidspreker-oproepen, 'waarom willen moskeebesturen dan nog zo nodig hun gebed laten horen als bim bam het zelfde is.
Je hebt je duidelijk nog nooit verdiept in de islam. Door de luidsprekers klinkt de oproep tot gebed, wat gelijk is aan het klokgebeier. Het gebed vind plaats in de moskee zelf, of zoals nu tijdens corona, gewoon thuis. Net als dat het gebed in de kerk plaatsvindt, of zoals nu tijdens corona, thuis. EN beiden is via een webcam thuis mee te volgen.

Nogmaals: je argument slaat als een tang op een gebakje....
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
01-05-2020 11:06
???? Bizar! Dat heeft toch helemaal niets met de islam te maken, waar komt dat gevoel dan vandaan?
Teveel actiefilms gekeken, denk ik.
https://sleutelstad.nl/2020/04/21/mosli ... en-moskee/

Ze houden zich aan alle regels die er momenteel zijn.
Ook zij hebben moeite met deze periode maar goed heel Nederland is #samensterk
behalve bij dit onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 11:07
Je geeft blijk van grote onwetendheid van de oproep tot gebed: dat staat gelijk aan het klokgebeier. Het is NIET het gebed zelf ...

Precies. Het is NIET mijn oproep tot gebed. Ik heb namelijk ook Godsdienstvrijheid. De vrijheid om niet te hoeven geloven wat anderen geloven of zouden willen dat ik geloof. Ik heb mijn eigen geloof en geloof is privé, daar hoef ik anderen niet mee lastig te vallen.
LOEP ME MAAR aub.
Fizz schreef:
01-05-2020 11:14
Zo'n azaan is niet te vergelijken met het luiden van kerkklokken. Je zou het moeten vergelijken met een geloofsbelijdenis van een pastoor en dominee en dat dan versterkt door luidsprekers. Daar zit ook niemand op te wachten. Hou je geloof achter je voordeur en val er anderen niet mee lastig.

Als ze op moskeeën een klokken monteren, dan mogen ze van mij de klokken luiden bij aanvang van het gebed. Maar omroepen dat allah de grootste is en dat er maar 1 godsdienst is en dat dat de islam is, gaat voor mij veel te ver.
Je hebt je duidelijk nog nooit verdiept in de islam. Door de luidsprekers klinkt de oproep tot gebed, wat gelijk is aan het klokgebeier. Het gebed vind plaats in de moskee zelf, of zoals nu tijdens corona, gewoon thuis. Net als dat het gebed in de kerk plaatsvindt, of zoals nu tijdens corona, thuis. EN beiden is via een webcam thuis mee te volgen.

Nogmaals: je argument slaat als een tang op een gebakje....

(want: de geloofsbelijdenis binnen de islam is zoveel eenvoudiger enn van minder poeha voorzien als binnen het christendom. Overeenkomst is dan wel, dat in beide geloven de belijdenis in het gebouw zelf worden uitgesproken...)
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 11:09
Ja dat mag. Dat mag ook in Turkije, in Jordanie, enz.
Maar het gebeurt zo weinig, want het is lastig om de grond aan te kopen en om de boel gefinancierd te krijgen. Een beetje hetzelfde als dat je in NL hoer mag zijn, maar geen bankrekening mag openen en het je lastig gemaakt wordt om ergens wat te bouwen.

Ik zou er ook moeite mee hebben als er 5 keer per dag een oproep tot gebed zou klinken in ons dorp, terwijl ik geen moeite heb met beierende kerkklokken op zondagochtend of bij overlijdens.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
missie_m schreef:
01-05-2020 11:12
:facepalm:

Als jij "bim bam bim bam" (geklok dat zelfs een ongelovige Chinees kan maken) het zelfde vind als een moskee-gebed dat door een mannenstem word opgezegd, dan zou ik zeggen stop met die luidspreker-oproepen, 'waarom willen moskeebesturen dan nog zo nodig hun gebed laten horen als bim bam het zelfde is.

Het zijn allebei oproepen tot religieuze uitingen. Het is discriminerend om daar onderscheid tussen te maken.
Allebei afschaffen zou mijn voorkeur hebben. Dat het ene geluid lieflijker klinkt dan het andere is een kwestie van smaak en geen goede reden om onderscheid te maken tussen groepen gelovigen.
missie_m schreef:
01-05-2020 11:17
Precies. Het is NIET mijn oproep tot gebed. Ik heb namelijk ook Godsdienstvrijheid. De vrijheid om niet te hoeven geloven wat anderen geloven of zouden willen dat ik geloof. Ik heb mijn eigen geloof en geloof is privé, daar hoef ik anderen niet mee lastig te vallen.
Dan snap ik oprecht niet waarom je je wel stoort aan de oproep tot gebed. Ongeacht de wijze dat dat gebeurd.In het kader van godsdienstvrijheid, that is.
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
01-05-2020 11:15
Ik heb 5 jaar in een islamitisch land gewoond, ben er nooit wakker van geworden.

Wel fijne herinneringen aan zwoele avonden met dat geluid op de achtergrond. Misschien dat ik er daarom niet zo zwaar aan til.

Oja, en iedereen die beweert dat het “niet onze cultuur is” die is ff vergeten dat er al generaties lang Nederlanders zijn die moslim zijn.
Nee, het is niet de Nederlandse cultuur, want wij hebben een westerse cultuur die behoorlijk botst met de islam. Dat er hier mensen zijn komen wonen die moslim zijn, wil nog niet zeggen dat wij dan maar allerlei achterlijke gebruiken moeten invoeren. Die oproep is nog maar het begin, maar er zijn al heel wat moslims die hier ook graag de sharia ingevoerd zouden zien. In Engeland zie je al dat er shariarechtbanken zijn en dat lijkt mij een hoogst ongewenste ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
01-05-2020 11:18
Het zijn allebei oproepen tot religieuze uitingen. Het is discriminerend om daar onderscheid tussen te maken.
Allebei afschaffen zou mijn voorkeur hebben.
mijn voorkeur ook,
Maar ik vind dat religie ook niet in de politiek hoort, ben ook voor afschaffing van bijvoorbeeld de SGP . Of in het onderwijs.

religie is iets voor achter je voordeur, niet voor in de samenleving
missie_m schreef:
01-05-2020 11:17
Precies. Het is NIET mijn oproep tot gebed. Ik heb namelijk ook Godsdienstvrijheid. De vrijheid om niet te hoeven geloven wat anderen geloven of zouden willen dat ik geloof. Ik heb mijn eigen geloof en geloof is privé, daar hoef ik anderen niet mee lastig te vallen.
Dat geldt dan dus ook voor alle kerken en andere geloven.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
01-05-2020 11:07
Daar gaat je topic niet over hoeveel kerken er op funda te koop staan.

Ik gaf enkel een reactie op onderstaande post:

*2020* schreef:
01-05-2020 11:01
Ga jij even bij de gemeente vragen waarom steeds die kerkklokken elk uur worden opgedwongen?
missie_m wijzigde dit bericht op 01-05-2020 11:20
0.13% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Fizz schreef:
01-05-2020 11:19
Nee, het is niet de Nederlandse cultuur, want wij hebben een westerse cultuur die behoorlijk botst met de islam. Dat er hier mensen zijn komen wonen die moslim zijn, wil nog niet zeggen dat wij dan maar allerlei achterlijke gebruiken moeten invoeren. Die oproep is nog maar het begin, maar er zijn al heel wat moslims die hier ook graag de sharia ingevoerd zouden zien. In Engeland zie je al dat er shariarechtbanken zijn en dat lijkt mij een hoogst ongewenste ontwikkeling.

Waarom is een gebedsoproep vanuit een moskee achterlijker dan een gebedsoproep vanuit een kerk? Beide zijn dan toch achterlijk?
ninanoname schreef:
01-05-2020 11:18
Maar het gebeurt zo weinig, want het is lastig om de grond aan te kopen en om de boel gefinancierd te krijgen. Een beetje hetzelfde als dat je in NL hoer mag zijn, maar geen bankrekening mag openen en het je lastig gemaakt wordt om ergens wat te bouwen.
Ben je ooit in die landen geweest? Ik wel. EN ik moet je dus vanuit die ervaring tegen spreken.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 11:18
Je hebt je duidelijk nog nooit verdiept in de islam. Door de luidsprekers klinkt de oproep tot gebed, wat gelijk is aan het klokgebeier. Het gebed vind plaats in de moskee zelf, of zoals nu tijdens corona, gewoon thuis. Net als dat het gebed in de kerk plaatsvindt, of zoals nu tijdens corona, thuis. EN beiden is via een webcam thuis mee te volgen.

Nogmaals: je argument slaat als een tang op een gebakje....

(want: de geloofsbelijdenis binnen de islam is zoveel eenvoudiger enn van minder poeha voorzien als binnen het christendom. Overeenkomst is dan wel, dat in beide geloven de belijdenis in het gebouw zelf worden uitgesproken...)
Zoek dan eerst even de vertaling op van die oproep. Het is wel degelijk een geloofsbelijdenis, dat zeggen moslims zelf trouwens ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven