Versterkte gebedsoproep moskeeën

01-05-2020 10:32 1737 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las deze week dat de burgemeester van Roermond toestemming had gegeven voor 'Versterkte gebedsoproep' door moskeeën. Volgens mij zijn in haar stad drie moskeeën. Wat houd dat in? Ik dacht als de burgemeester daar toestemming voor geeft dan zal het wel in orde zijn. Maar nu ik vandaag er weer het een en ander overlas ging ik googlen wat dat inhoud. Dat is oproepen tot gebed via luidsprekers. O_O

Niet alleen in Roermond maar ook in Almere is er 'gedoe'. Daar hebben burgemeester en wethouders vorige week de moskeebesturen in Almere gevraagd om af te zien van het oproepen tot gebed via luidsprekers.

Volgens de Grondwet is er vrijheid van Godsdienst. Katholieken en andere gelovigen kunnen nu ook niet naar de kerk met z'n allen, en gaan daarom ook niet via luidsprekers het Onze vader roepen.

Hoever mag die Godsdienstvrijheid gaan als alle andere gelovigen of niet-gelovigen meerdere keren per dag een islamitisch gebed moeten aanhoren dat via luidsprekers door de lucht word geroepen. Het heeft iets oorlogs-achtigs. Iets dwangmatig's.

1 keer per maand het testen van het luchtalarm is nodig en meer dan genoeg "luchtgeluid".

Ik geniet nu juist van het vogeltjesgeluid en de rust is nu goed om echt in gebed te zijn als ik dat zou willen. Gebed doe je privé. En integer. Godsdienstvrijheid oké, maar wel voor iedereen, mijn geloof hoeft niet te lijden onder het geloof van anderen.

Luidsprekers zou ik afschuwelijk vinden. Wat vinden jullie?



30 april 2020
College vroeg moskeeën af te zien van versterkte gebedsoproep https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... bedsoproep

2 uur geleden
Versterkte gebedsoproep moskeeën mag volgens grondwet http://a.msn.com/01/nl-nl/BB13snUo?ocid=st

4 apr. 2020 https://youtu.be/6nibM-2EXJs NL
Moskeeën laten versterkte gebedsoproep horen

15 november 2019
Zo klinkt de versterkte gebedsoproep van de Blauwe Moskee https://www.parool.nl/ts-be39f6f5 via @parool
(Lang voor de Coronacrisis)
LOEP ME MAAR aub.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-05-2020 10:48
Daar heb je dan ook wel een punt.
Gewoon alle geloofsgerelateerde pokkeherrie in het openbare leven weg, of allemaal herrie mogen maken.

Wel ontopic blijven voor de TO he? Want de OP staat niet vol met linkjes daarover. ;-)
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 10:46
De mis is in het Latijn. Best wel een soort van buitenlandse taal.
EN ja ik wist dat die kerken er waren toen ik hier ging wonen, maar dat is toch niet waar het om gaat?

O wacht, het is weer eens een moslim-bash-topic..... :moon:

Je weet inderdaad niet waar het om gaat.

Dat Latijns word namelijk OOK NIET door luidsprekers over de stad uitgestort.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
xiawoman schreef:
01-05-2020 10:49
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-05-2020 12:20
Reden: quote en reactie verwijderd
76.13% gewijzigd
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-05-2020 10:48
Daar heb je dan ook wel een punt.
Gewoon alle geloofsgerelateerde pokkeherrie in het openbare leven weg, of allemaal herrie mogen maken.

Dit is een stokpaardje van deze islamofobe TO, het gaat haar specifiek om de islam.
xiawoman schreef:
01-05-2020 10:49
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-05-2020 12:20
Reden: quote en reactie verwijderd
82.83% gewijzigd
https://www.rijnmond.nl/nieuws/193561/M ... ven-geloof

Ze kunnen niet naar de moskee he
Maar goed iedereen mag van zich laten horen in deze tijd behalve als het over een moskee gaat dan laat Missie van zich horen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
01-05-2020 10:52
Dit is een stokpaardje van deze islamofobe TO, het gaat haar specifiek om de islam.

Gevoelsmatig ben ik ook niet dol op de -hoe noem je dat?- intonatie, klank of het geluid van een islamitische gebedsoproep. Het klinkt nooit alsof het over een vredig veld vol bloemen gaat, maar alsof iemand je ingewanden wil uitsmeren over de straatstenen en met varkens wil smijten.

Kerkklokken associeer ik met oude mensen en vind ik ook niet mooi. Net als panfluiters en draaiorgels, maar ik word er niet ongemakkelijk van.
Terwijl dat gekrijs uit zo'n moskee mij wel een onbehaaglijk gevoel geeft. Wat ik weer niet heb als ik een babbeltje maak met mijn moslimachterbuurman.

Rationeel vind ik wel dat je niet het één wel kan toestaan omdat het ander griezelig klinkt.
*2020* schreef:
01-05-2020 10:57
https://www.rijnmond.nl/nieuws/193561/M ... ven-geloof

Ze kunnen niet naar de moskee he
Maar goed iedereen mag van zich laten horen in deze tijd behalve als het over een moskee gaat dan laat Missie van zich horen.
:lightbulb: Dat zeg ik, moslim-bash-topic ....
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
01-05-2020 10:33
Nou vreselijk hoor, dat je een paar keer per dag zo'n gebedsoproep hoort tijdens de ramadan. Doe ff normaal zeg!

Als je zo graag vogeltjes gaat horen ga je toch lekker midden op de Veluwe zitten? Oh nee wacht, dan hoor je kerkklokken...
Het is niet alleen tijdens de ramadan. En waarom moeten andere mensen verplicht een geloofsbelijdenis aanhoren van aanhangers van een religie die weinig opheeft met de westerse samenleving? Over ff normaal doen!
Fizz schreef:
01-05-2020 10:58
Het is niet alleen tijdens de ramadan. En waarom moeten andere mensen verplicht een geloofsbelijdenis aanhoren van aanhangers van een religie die weinig opheeft met de westerse samenleving? Over ff normaal doen!
Ik erhaal mezelf maar even:

Klokgelui van katholieke kerken is ook totaal respectloos naar alle slachtoffers van de Spaande Inquisitie, en de heksenvervolging ia in Nederland. In Ierland heb je nog steeds de tweestrijd omdat onze protestante koning WIllem 3 daar het katholisiscme heeft lopen onderdrukken.

Kortom: je punt slaat als een tang op een gebakje.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 10:58
:lightbulb: Dat zeg ik, moslim-bash-topic ....
Waarom kan die oproep niet via een push-bericht op je telefoon? Waarom willen moslims hier telkens een stapje verder gaan en ons hier hun religie opdringen? Een religie waar niemand hier beter van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
01-05-2020 10:52
Dit is een stokpaardje van deze islamofobe TO, het gaat haar specifiek om de islam.

Jouw stokpaardje is telkens weer met beschuldigingen aankomen als iets niet in je straatje past.
Of je snapt het niet. Probeer eens aandachtig te lezen wat ik nou werkelijk schrijf.

Als jij elke dag een paar minuten carnavalsmuziek door luidsprekers zou laten horen, zou ik daar ook niet blij mee zijn.
Als een Maastrichtenaar of Amsterdammer elke dag een speech zou willen houden, vind ik dat prima, maar niet als hij dat elke dag door een luidspreker zou doen.
LOEP ME MAAR aub.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-05-2020 10:58

Rationeel vind ik wel dat je niet het één wel kan toestaan omdat het ander griezelig klinkt.
Dat vind ik niet. Wij zijn een westers land met klokgebeier.
We hoeven geen nieuwe lawaaimakers toe te staan.

Maar als het een zullie mogen wel en wij mogen niet dingetje wordt, doe dan maar gewoon allebei niet.
Fizz schreef:
01-05-2020 11:00
Waarom kan die oproep niet via een push-bericht op je telefoon? Waarom willen moslims hier telkens een stapje verder gaan en ons hier hun religie opdringen? Een religie waar niemand hier beter van wordt.
Ga jij even bij de gemeente vragen waarom steeds die kerkklokken elk uur worden opgedwongen?
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
01-05-2020 10:56
Klokgelui van katholieke kerken is ook totaal respectloos naar alle slachtoffers van de Spaande Inquisitie, en de heksenvervolging ia in Nederland. In Ierland heb je nog steeds de tweestrijd omdat onze protestante koning WIllem 3 daar het katholisiscme heeft lopen onderdrukken.

Kortom: je punt slaat als een tang op een gebakje.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-05-2020 12:11
Reden: islam gelijkstellen aan terrorisme
30.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
01-05-2020 10:38
De kerken beieren ook al zes weken lang op woensdagavond vanwege corona. Zeer oorverdovend hier in de stad met een hoge dichtheid aan monumentale kerken. Ook maar afschaffen?
Afgelopen woensdag was dat voor het laatst ;) . Moskee is iedere dag..
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
01-05-2020 10:57
https://www.rijnmond.nl/nieuws/193561/M ... ven-geloof

Ze kunnen niet naar de moskee he
Maar goed iedereen mag van zich laten horen in deze tijd behalve als het over een moskee gaat dan laat Missie van zich horen.

We kunnen ook niet naar de kerk he. Gelukkig dat de pastoor geen grote luidsprekers op zijn kerktoren laat demonteren zodat ook andersgelovigen het gebed moeten aanhoren.
LOEP ME MAAR aub.
Oke dit topic is nutteloos ik ga wat nuttigs doen.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
01-05-2020 10:58
Gevoelsmatig ben ik ook niet dol op de -hoe noem je dat?- intonatie, klank of het geluid van een islamitische gebedsoproep. Het klinkt nooit alsof het over een vredig veld vol bloemen gaat, maar alsof iemand je ingewanden wil uitsmeren over de straatstenen en met varkens wil smijten.
???? Bizar! Dat heeft toch helemaal niets met de islam te maken, waar komt dat gevoel dan vandaan?
Fizz schreef:
01-05-2020 11:00
Waarom kan die oproep niet via een push-bericht op je telefoon? Waarom willen moslims hier telkens een stapje verder gaan en ons hier hun religie opdringen? Een religie waar niemand hier beter van wordt.
Om dezelfde reden dat klokgelui niet via een pushbericht op je telefoon gaat?

Newsflash: moslims willen hun geloof niet aan anderen opdringen. Maar die alleen maar op dezelfde manier beleven als alle anderen in Nederland.

Heb je ooit wel eens goed geluisterd naar de tekst van ons volkslied? Wij waren overheerst door het katholieke Spanje. Wilem, onze vader des vaderlands heeft gevochten om ons vrijheid van godsdienst te geven. ZOek maar eens op: de 80 jarige oorlog.

Willem zou zich in zijn graf omdraaien, als hij dit soort argumenten zou moeten aanhoren.

I
xiawoman schreef:
01-05-2020 11:03
Mooi gezegd!
Snap niet dat sommige mensen altijd maar dingen uit een ver moeten oprakelen terwijl iedereen die het meegemaakt heeft al lang overleden is.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-05-2020 12:19
Reden: quote verwijderd
44.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
01-05-2020 11:01
Ga jij even bij de gemeente vragen waarom steeds die kerkklokken elk uur worden opgedwongen?

Ga jij eens eens op Funda kijken hoeveel kerken leeg én te koop staan, of bewoond zijn en ingericht zijn met veel luxe. Daar is al géén klokgelui meer.
missie_m wijzigde dit bericht op 01-05-2020 11:07
1.32% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag tussendoor:

Zijn die oproepen heden ten dage nog nodig? Puur praktisch gezien?

Iedereen heeft tegenwoordig een horloge of telefoon op zak om precies te weten hoe laat het is.

Als je dan vanuit je geloof al met de paplepel ingegoten hebt gekregen dat je op bepaalde tijdstippen moet gaan bidden waar is dat oproepen dan nog voor nodig?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
missie_m schreef:
01-05-2020 11:00
Jouw stokpaardje is telkens weer met beschuldigingen aankomen als iets niet in je straatje past.
Of je snapt het niet. Probeer eens aandachtig te lezen wat ik nou werkelijk schrijf.

Als jij elke dag een paar minuten carnavalsmuziek door luidsprekers zou laten horen, zou ik daar ook niet blij mee zijn.
Als een Maastrichtenaar of Amsterdammer elke dag een speech zou willen houden, vind ik dat prima, maar niet als hij dat elke dag door een luidspreker zou doen.

Dat is dan heel jammer voor je, maar als je kerkklokken wilt toestaan dan zul je hetzelfde moeten toestaan voor andere opdringerige religieuze lawaai-uitingen in de openbare ruimte.
missie_m schreef:
01-05-2020 11:04
We kunnen ook niet naar de kerk he. Gelukkig dat de pastoor geen grote luidsprekers op zijn kerktoren laat demonteren zodat ook andersgelovigen het gebed moeten aanhoren.
Je geeft blijk van grote onwetendheid van de oproep tot gebed: dat staat gelijk aan het klokgebeier. Het is NIET het gebed zelf ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven