Vier agenten ontslagen na dood ongewapende zwarte arrestant

27-05-2020 10:00 2735 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier agenten in de Amerikaanse stad Minneapolis, in de noordelijke staat Minnesota, zijn dinsdag ontslagen nadat een zwarte man die ze maandag hardhandig arresteerden later in het ziekenhuis overleed. Dat heeft burgemeester Jacob Frey bekendgemaakt.

Afbeelding


Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.

Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”

De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.

De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.

Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.

De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.

Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.

Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt. :roll:
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
27-05-2020 16:12
Ik vraag me af of de vervolging van 4 agenten gaat lukken.
De agent die de knie op de hals / nek van de arrestant zet zal wel vervolgt worden maar de andere 3?
Misschien op "niet ingrijpen" maar of dat bij een jury standhoud.
Nou ja als het echt zo overduidelijk is dat ze niet ingrepen dan weet ik dat nog zo net niet.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
27-05-2020 16:14
Nou ja als het echt zo overduidelijk is dat ze niet ingrepen dan weet ik dat nog zo net niet.
Het ligt er maar net aan hoe de jury is opgebouwd. En Minnesota is volgens mij een vrij witte staat ...

Oeps. Ik had het al over een eventuele rechtszaak, niet over vervolging
bethweeter wijzigde dit bericht op 27-05-2020 16:20
Reden: Liep wat op de zaken vooruit
11.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
27-05-2020 16:14
Nou ja als het echt zo overduidelijk is dat ze niet ingrepen dan weet ik dat nog zo net niet.


Je kan de argumenten die een advocaat aanvoert wel invullen voor de 3 die niet met de knie in de nek van Floyd zaten.
We hielden het publiek op afstand, ja ik heb wat gehoord maar verstond niet wat er geroepen werd bla, bla, bla , bla
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
FlowerBomb19 schreef:
27-05-2020 13:17
hoe bedoel je wat wil ik met dit topic? probeer je mij te censureren?

bij het zien van deze verschrikkelijke beelden moest ik gelijk denken aan dat andere topic over etnisch profileren waarin aardig wat forummers meenden dat het geen kwaad kan, het terecht is en dat als je ermee te maken krijgt je het er zelf naar gemaakt hebt enz enz. nou, dit is het gevolg van dergelijke denkwijze. het is algemeen bekend dat in amerika (en nederland) alleen bepaalde groepen met dit soort dingen te maken krijgen omdat instanties ervan uitgaan dat mensen uit bepaalde etnische groepen gevaarlijker of crimineler zijn.
dylann roof die tig mensen doodschoot heeft macdonals gekregen van de politie agenten die hem gearresteerd hebben, en kijk hoe deze man is vermoord op klaar lichte dag. hetzelfde met mitch henriquez hier in nederland.

er zal heus niets gebeuren met die agenten hoor. dit is de zoveelste keer dat dit gebeurt en de agenten worden telkens vrijgesproken, de meeste komen niet eens voor de rechter.
Dus jij wil de Nederlandse belasting dienst gaan vergelijken met Amerikaanse politieagenten??
De ergste probleemwijk in Nederland haalt het niet bij de agressie die in Amerika heerst.
Dit incident is niet goed te praten maar de mensen daar zijn echt niet (nog niet) te vergelijken met hier. Alhoewel het hier snel bergafwaarts gaat is het echt nog niet op Amerikaans niveau. Daar koop je op iedere straathoek een wapen en kan dus iedereen een wapen bezitten én er mee schieten. Daar moeten wetshandhavers natuurlijk wel rekening mee houden.
Gewoon niet te vergelijken hier en daar.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
27-05-2020 16:16
Het ligt er maar net aan hoe de jury is opgebouwd. En Minnesota is volgens mij een vrij witte staat ...




De verdediging en de aanklager hebben inspraak in de jury.
Die kunnen mensen wegsturen.

Dus als de jury te wit is zal de aanklager mensen er uit mikken en als hij te zwart is doet de verdediging dat.

De agenten kunnen ook kiezen voor een rechtszaak zonder jury , zeg maar het Nederlandse systeem, maar dat doen er niet zo veel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
fashionvictim schreef:
27-05-2020 14:05
Etnisch profileren wordt op dit forum hartstikke toegejuicht en gepropageerd. Heel recent nog een topic over geweest.

Mitch Henriquez werd hier ook goedgepraat. Black Lives Matter wordt hier belachelijk gemaakt en politiegeweld in Amerika richting zwarte mensen wordt of goed gepraat of gebagatelliseerd.

Terwijl voor zwarte mannen geweld door politieagenten de 5e meest voorkomende doodsoorzaak is
en onder mannen jonger dan 35 zelfs de meest voorkomende doodsoorzaak.

Het loopt hier bovendien in dit topic ook weer niet storm met steunbetuigingen of afschuw, niet?
Want er wonen zo veel blanken in de getto's natuurlijk. Zoals hier "een bepaalde bevolkinsgroep" gewoon heel erg veel crimineeltjes bevat zo is dat daar ook.
Maar ja, iedereen weet ondertussen hoe gefixeerd jij bent op dit soort dingen.
lilalinda schreef:
27-05-2020 14:19
en het is absoluut niet zo, dat als je niet verkondigt hebt, hoe erg het is, dat je dus fout bent of een racist of mensenhater
Ik vind een forum leuk om te discussiëren, niet voor meehuilen
Kom met een pittige stelling, houdt iedereen hier een spiegel voor

wat er zit veel mis in de samenleving ook in Nl (ook bij onze politie!!), maar door allemaal te roepen:
Ik vind het zo erg
ja, ik ook
ik vind het nog erger (oh, dan deug jij Nog meer)
dat helpt toch niks?

Wat kunnen we doen om de zwijgcultuur bij de Nederlandse politie te doorbreken?
Ik ben niet zo vóór politie, er zitten te veel machtswellustelingetjes tussen Maar ik heb nog niet gehoord van 4 agenten die een man vermoorden en dat dat dan gesust wordt. Integendeel.
Ik zie de beelden steeds weer voorbij komen. En dan ook die agent die op de stoep staat en iedereen vrij dreigend op afstand houdt terwijl zijn collega's George vermoorden.

Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben. Iemand hier zei die agent van hem af halen. Zou ik het durfen, als donkere vrouw? Ik denk het niet.

Ik heb 1x zelf te maken gehad met Amerikaans politie geweld en heb er jarenlang een trauma van gehad.
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 16:31
Reden: Niet relevant voor het topic
40.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een van de agenten is niet 'direct' bezig met het slachtoffer *lijkt me* maar staat tussen de andere agenten met het slachtoffer en publiek eromheen. Misschien om ze op afstand te houden, zover ik zie uit beelden van NOS en foto hier.
Het lijkt erop dat hoorbaar is voor hem wat het slachtoffer zegt/roept.

Omdat hij met zijn rug naar het slachtoffer staat, is er iets voor te zeggen dat hij vertrouwde op 'goed handelen' / niet super onderdeugelijk handelen van collega's en (uitging van stemmingmakerij van publiek eromheen)?
Of is het ook hem zwaar aan te rekenen?
Ik vind het lastig te zien op de beelden en in te schatten qua politietaken en 'intervisie' tijdens een arrestatie.
Wellicht ten overvloede, het is vreselijk wat is gebeurd.
Wat zit die idioot nou met zijn hand in zijn broekzak de hele tijd? Het lijkt wel of hij zichzelf aan het bevredigen is of zo. Zou zo'n vent daar nou echt een stijve van krijgen vraag ik me af.

Btw lijkt deze man me geestelijk niet helemaal jofel. Dat die ooit bij de politie is gekomen is een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
27-05-2020 16:25
Ik ben niet zo vóór politie, er zitten te veel machtswellustelingetjes tussen Maar ik heb nog niet gehoord van 4 agenten die een man vermoorden en dat dat dan gesust wordt. Integendeel.
Mitch Henriquez
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-05-2020 15:40
Ik zag het filmpje gisteravond op het nieuws, het zag er echt weerzinwekkend uit, die politieagent die daar zat en maar bleef doordrukken met zijn knie in de hals van die man.
Het zal wel mijn invulling zijn, maar die agent zat er bij alsof hij iets heel normaals deed.
Nou inderdaad! Met zijn hand in zijn broekzak een beetje om zich heen te turen. Wat een schoft. Hopelijk krijgen ze hem vervolgd.
strings-attached schreef:
27-05-2020 16:23
Want er wonen zo veel blanken in de getto's natuurlijk. Zoals hier "een bepaalde bevolkinsgroep" gewoon heel erg veel crimineeltjes bevat zo is dat daar ook.
Maar ja, iedereen weet ondertussen hoe gefixeerd jij bent op dit soort dingen.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar om dan iemand die geboeid op de grond ligt en al niet meer beweegt zo in lang nog in bedwang blijven houden met de dood tot gevolg klopt niet! Ik vond het walgelijk om te zien, en nog veel erger dat de bewuste agent er van leek te genieten :@@:
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
27-05-2020 16:25
Ik ben niet zo vóór politie, er zitten te veel machtswellustelingetjes tussen Maar ik heb nog niet gehoord van 4 agenten die een man vermoorden en dat dat dan gesust wordt. Integendeel.
Niet? Nooit van Mitch Henriquez gehoord?
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
27-05-2020 16:23
Want er wonen zo veel blanken in de getto's natuurlijk. Zoals hier "een bepaalde bevolkinsgroep" gewoon heel erg veel crimineeltjes bevat zo is dat daar ook.
Maar ja, iedereen weet ondertussen hoe gefixeerd jij bent op dit soort dingen.


Geen idee wat je probeert te zeggen, maar als je bedoelt dat politiegeweld alleen in ghetto's voorkomt, en dat daar dan toevallig weer verhoudingsgewijs meer zwarte mannen wonen dan witte, dan zit je er goed naast. Politiegeweld, ethnic profiling en andersoortige discriminatie door de politie richting zwarte mannen komt overal voor, ook buiten de achterstandswijken.
strings-attached schreef:
27-05-2020 16:23
Want er wonen zo veel blanken in de getto's natuurlijk. Zoals hier "een bepaalde bevolkinsgroep" gewoon heel erg veel crimineeltjes bevat zo is dat daar ook.
Maar ja, iedereen weet ondertussen hoe gefixeerd jij bent op dit soort dingen.


Je bedoelt de Marokkanen natuurlijk.
Zeg het maar gewoon.

Dat gedraai ook altijd.
Ik heb het filmpje vanmorgen gezien.
Het gezicht van die arme man, blijft door mijn hoofd spoken.

Bizar dat de agenten slechts ontslagen zijn voor deze moord.
Alle reacties Link kopieren
Heb het filmpje ook gezien. VERSCHRIKKELIJK!

Het 'vervelende' is natuurlijk wel dat zowat elke arrestant zal roepen 'laat me los, ik krijg geen lucht', om dan vervolgens ten aanval te gaan of te vluchten. Maar het lijkt me logisch dat een knie op de hals gelijk staat aan geen lucht??!!
Ik vind het ook moord.... bewust of niet, dat moet de jury maar uitvechten.
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
27-05-2020 17:07
Ik heb het filmpje vanmorgen gezien.
Het gezicht van die arme man, blijft door mijn hoofd spoken.

Bizar dat de agenten slechts ontslagen zijn voor deze moord.
We weten niet of ze verder nog vervolgd worden natuurlijk.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
strings-attached schreef:
27-05-2020 16:32
Btw lijkt deze man me geestelijk niet helemaal jofel. Dat die ooit bij de politie is gekomen is een raadsel.
Natuurlijk niet, politie agenten hebben authoriteit, maar je hoeft geen studie te doen om agent te worden. Het is een aantrekkelijke baan voor mensen die graag authoriteit willen, maar niet slim genoeg zijn voor politiek of andere banen met authoriteit.

Zeker niet alle agenten though, ik denk niet eens 50%, sommige proberen oprecht goed te doen maar zoals deze video bewijst, er zijn helaas te veel agenten die hun macht misbruiken, of het naar hun hoofd laten steigen.

En dit is niet eens specifiek Amerikaans. Als je ziet hoe agenten zich gedragen in Brazilië, India en andere armere landen dan is dit iets dood normaals.

Het is jammer genoeg een baan die machtzoekende mensen aantrekt.

Het zal alleen nooit in Amerika veranderen. Ik begrijp dat als je donker bent de kans dat dit gebeurt groter is, maar er zijn zat voorbeelden van andere groepen waar het ook gebeurt - dit is een politie probleem.

Door eerst met elkaar te vechten over wie het erger heeft krijg je alleen "wij hebben het erger!", "nee, WIJ hebben het erger!", "Nee wij!"

Is dat hoe je verandering brengt? Nee, zo blijft alles hetzelfde. Succesvolle groepen vinden success en verandering door een gezamelijk doel te hebben, in dit geval iets doen aan politie aggressie. Solidariteit.

Helaas zal er daarom nooit verandering komen, als Amerikanen samen staan hiertegen kunnen ze veel bereiken, maar door te zeggen het is blanke politie vs donkere bewoners zullen blanke Amerikanen niet heel snel er tegen zijn. Het is, IMO, Amerikanen vs politie. Solidariteit leidt tot verandering, ik weet zeker dat de politie heel blij is dat Amerikanen nu tegen elkaar vechten, inplaats van met elkaar.
anoniem_386559 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 17:49
10.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Winterland schreef:
27-05-2020 17:12
Heb het filmpje ook gezien. VERSCHRIKKELIJK!

Het 'vervelende' is natuurlijk wel dat zowat elke arrestant zal roepen 'laat me los, ik krijg geen lucht', om dan vervolgens ten aanval te gaan of te vluchten. Maar het lijkt me logisch dat een knie op de hals gelijk staat aan geen lucht??!!
Ik vind het ook moord.... bewust of niet, dat moet de jury maar uitvechten.

Moord kan niet, dan moet er sprake zijn van een voorbereiding etc.
Doodslag is ook lastig, dan moet een aanklager bewijzen dat het doel was het doden van George Floyd

Dood door schuld zal wel lukken voor de agent die met zijn knie op zijn keel zit maar het zal wel een juridisch gevecht worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
27-05-2020 17:44
Moord kan niet, dan moet er sprake zijn van een voorbereiding etc.
Doodslag is ook lastig, dan moet een aanklager bewijzen dat het doel was het doden van George Floyd

Dood door schuld zal wel lukken voor de agent die met zijn knie op zijn keel zit maar het zal wel een juridisch gevecht worden.
De video vind ik wel genoeg bewijs, hij genoot ervan en ging veel langer door dan nodig was. Zelfs toen de ambulance er was bleef hij zo zitten met zijn knie op de nek van die man.
Porterenee schreef:
27-05-2020 17:05
Je bedoelt de Marokkanen natuurlijk.
Zeg het maar gewoon.

Dat gedraai ook altijd.
Je kan het M-woord beter niet gebruiken op actueel, er wordt hier heel veel onterecht gestaft.
Alle reacties Link kopieren
@Herfstappeltaart:

Lees de reactie van strings-attached maar: ik ben gewoon gefixeerd op dit soort zaken, verder is het vast zo dat al die zwarten zelf allemaal crimineel zijn, daarom gaan ze massaal dood door politiegeweld.

Als dat geen goedpraten is dan weet ik het niet meer.
Am Yisrael Chai!
Bizar dit, de omstanders wijzen hen er zelfs nog op. Hij krijgt geen adem, hij beweegt niet meer etc.
En geen van de 4 doet iets.
Ik mag toch ook hopen dat het niet bij ontslag alleen blijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven