Vier agenten ontslagen na dood ongewapende zwarte arrestant

27-05-2020 10:00 2735 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier agenten in de Amerikaanse stad Minneapolis, in de noordelijke staat Minnesota, zijn dinsdag ontslagen nadat een zwarte man die ze maandag hardhandig arresteerden later in het ziekenhuis overleed. Dat heeft burgemeester Jacob Frey bekendgemaakt.

Afbeelding


Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.

Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”

De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.

De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.

Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.

De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.

Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.

Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt. :roll:
lilalinda schreef:
27-05-2020 14:19
en het is absoluut niet zo, dat als je niet verkondigt hebt, hoe erg het is, dat je dus fout bent of een racist of mensenhater
Ik vind een forum leuk om te discussiëren, niet voor meehuilen
Kom met een pittige stelling, houdt iedereen hier een spiegel voor

wat er zit veel mis in de samenleving ook in Nl (ook bij onze politie!!), maar door allemaal te roepen:
Ik vind het zo erg
ja, ik ook
ik vind het nog erger (oh, dan deug jij Nog meer)
dat helpt toch niks?

Wat kunnen we doen om de zwijgcultuur bij de Nederlandse politie te doorbreken?

Ik snap wat je zegt, ben het eigenlijk ook met je eens.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-05-2020 14:19
en het is absoluut niet zo, dat als je niet verkondigt hebt, hoe erg het is, dat je dus fout bent of een racist of mensenhater
Ik vind een forum leuk om te discussiëren, niet voor meehuilen
Kom met een pittige stelling, houdt iedereen hier een spiegel voor

wat er zit veel mis in de samenleving ook in Nl (ook bij onze politie!!), maar door allemaal te roepen:
Ik vind het zo erg
ja, ik ook
ik vind het nog erger (oh, dan deug jij Nog meer)
dat helpt toch niks?

Wat kunnen we doen om de zwijgcultuur bij de Nederlandse politie te doorbreken?
Dat denk ik ook niet, maar het valt me wel op dat er als het om zwarte mensen gaat vrijwel nooit wordt meegehuild. Door niemand.

Hoe anders is dat als het om een wit persoon gaat.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
27-05-2020 14:25
Dat denk ik ook niet, maar het valt me wel op dat er als het om zwarte mensen gaat vrijwel nooit wordt meegehuild. Door niemand.

Hoe anders is dat als het om een wit persoon gaat.
Het was het hoofdnieuws bij de NOS, er zijn demonstraties in Amerika. Hoe precies wil je het gespeld hebben?
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
27-05-2020 10:10
Ik heb vanochtend de beelden gezien op het nieuws omdat ik niet snel genoeg kon wegklikken. Verschrikkelijk. Mensen die ernaast staan die zeggen: "You're killing him. Check his pulse!! CHECK IT!". Misselijkmakend.

Ontslag is niet genoeg.
Dit. Ik denk dat dit voor omstanders erg traumatisch is. Je wilt wat doen maar bent machteloos tegen die engerds met hun wapens. En je ziet het voor je ogen gebeuren.

Ik zag net dat de agent die op zijn nek zit, al vaker betrokken is bij arrestaties met dodelijke afloop. Echt te ziek.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
27-05-2020 11:01
Ik durf het filmpje niet aan te klikken. Ik vind het zo zielig voor die man :-( En zijn familie.
Ja. Echt erg. En waarom?? Om vervalsing!!! Hoe exceptioneel geweld is dit dan wel niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een wereld leven we toch in :(
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
27-05-2020 14:36
Het was het hoofdnieuws bij de NOS, er zijn demonstraties in Amerika. Hoe precies wil je het gespeld hebben?
Denk je even in hoe het zou zijn als dit om een Marokkaan in Nederland zou gaan? Dan weet ik precies hoe de reacties zouden zijn. “Oh, het al wel niet zo’n fijne vent geweest zijn”, “‘t was zeker een ‘verwarde persoon’”. Alhoewel, het zou niet eens een Marokkaan hoeven zijn. Ik heb hier ook smerige dingen over zwarte mensen gelezen.

Zie trouwens ook mijn topic over extreem-rechts. De AIVD waarschuwt ervoor. Dat nieuws alleeen vind ik al een topic waardig en iedereen zou het ermee eens moeten zijn. Maar nee hoor, het wordt gewoon gebagatelliseerd.

Verder on topic. Er kan zelfs nog een discussie uit voortvloeien. Dit is namelijk niet een losstaand incident.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn diverse manieren om iemand veilig in bedwang te houden. Ik vraag me af wat de bewuste agent gaat zeggen over de manier waarop hij dat deed en waarom hij geen gehoor gaf aan de hulpvraagvan de man en de omstanders.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 27-05-2020 15:05
0.68% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Hoe reageerde de agenten toen mensen riepen dat hij hem aan het doden was? Ik moet zeggen dat ik Amerikaanse politieagenten over het algemeen ook niet altijd zo hoog heb zitten. Toch door dit soort nieuwsberichten. Het idee dat ze zichzelf echt als goden zien.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
27-05-2020 15:01
Denk je even in hoe het zou zijn als dit om een Marokkaan in Nederland zou gaan? Dan weet ik precies hoe de reacties zouden zijn. “Oh, het al wel niet zo’n fijne vent geweest zijn”, “‘t was zeker een ‘verwarde persoon’”. Alhoewel, het zou niet eens een Marokkaan hoeven zijn. Ik heb hier ook smerige dingen over zwarte mensen gelezen.

Zie trouwens ook mijn topic over extreem-rechts. De AIVD waarschuwt ervoor. Dat nieuws alleeen vind ik al een topic waardig en iedereen zou het ermee eens moeten zijn. Maar nee hoor, het wordt gewoon gebagatelliseerd.

Verder on topic. Er kan zelfs nog een discussie uit voortvloeien. Dit is namelijk niet een losstaand incident.
https://www.latimes.com/science/story/2 ... -black-men

Lees dit artikel maar eens.

About 1 in 1,000 black men and boys in America can expect to die at the hands of police, according to a new analysis of deaths involving law enforcement officers. That makes them 2.5 times more likely than white men and boys to die during an encounter with cops.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
27-05-2020 15:03
Hoe reageerde de agenten toen mensen riepen dat hij hem aan het doden was?
Degene die hem in bedwang houdt reageert gewoon niet.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
27-05-2020 15:05
https://www.latimes.com/science/story/2 ... -black-men

Lees dit artikel maar eens.

About 1 in 1,000 black men and boys in America can expect to die at the hands of police, according to a new analysis of deaths involving law enforcement officers. That makes them 2.5 times more likely than white men and boys to die during an encounter with cops.
Ik zal het artikel later lezen. Maar ik dacht bij dit topic weer aan Rodney King en Latasha Harlins. Agenten die King mishandelden werden vrijgesproken, moordenares van Latasha ook. Het rechtssysteem deugt ook niet in Amerika. Rodney King en Latasha Harlins is natuurlijk al wel lang geleden maar recenter had je natuurlijk Trayvon Martin. De beweging ‘Black Lives matter’ is natuurlijk niet voor de leuk ontstaan.
bethweeter schreef:
27-05-2020 15:01
Dit is namelijk niet een losstaand incident.
Dit is zeker geen losstaand incident, maar het roept wel degelijk verontwaardiging op. Terecht.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
27-05-2020 15:09
Degene die hem in bedwang houdt reageert gewoon niet.
Degene die erbij stond ook niet
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
27-05-2020 15:14
Ik zal het artikel later lezen. Maar ik dacht bij dit topic weer aan Rodney King en Latasha Harlins. Agenten die King mishandelden werden vrijgesproken, moordenares van Latasha ook. Het rechtssysteem deugt ook niet in Amerika. Rodney King en Latasha Harlins is natuurlijk al wel lang geleden maar recenter had je natuurlijk Trayvon Martin. De beweging ‘Black Lives matter’ is natuurlijk niet voor de leuk ontstaan.
Mijn (zwarte) neef is docent aan Penn State en is ook geboren en getogen Amerikaan, en die plaatste laatst op social media een lijst van alle BLM zaken van de afgelopen paar jaar. Die lijst is echt bizar lang, de meeste zaken halen bij ons het nieuws niet eens. Echt zo heftig.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
27-05-2020 15:16
Degene die erbij stond ook niet
Bizar toch! En vooral: triest!
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
27-05-2020 15:15
Dit is zeker geen losstaand incident, maar het roept wel degelijk verontwaardiging op. Terecht.
De zin die ik ervoor schreef moet je er wel aan koppelen. Er waren mensen die vonden dat dit geen topic waard was omdat iedereen het erg zou vinden. Dat denk over het algemeen ook. Ik probeerde alleen te zeggen dat dit best een interessant topic zou kunnen worden omdat dit schering en inslag is in Amerika. En er dus best een interessant topic kan ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren het filmpje gezien en ik stond gewoon te schreeuwen tegen het beeld: je zit op zijn slagader! Ga eraf, je stikt hem! Doe die knie aan de kant! Doe iets mensen!

Ik ben er nog van slag van, je ziet die man gewoon dood gaan. Ik weet niet wat de omstanders konden doen, ik denk dat ik een poging zou hebben gedaan om hem eraf te krijgen of andere politie gebeld of zo. Verschrikkelijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zal de meme niet plaatsen omdat ik zelf de foto van George Floyd die ligt te sterven echt te gruwelijk vind, maar ik zag net bij mijn neef een meme op zijn socials met links een foto van Colin Kaepernick die knielt tijdens het volkslied en rechts de agent die knielt op de nek van George Floyd en hem daarmee vermoordt.

Eronder de tekst: which kneeling do you find the most offensive?

Treffend, want om Colin Kaepernick ontplofte zo ongeveer het internet en ging wit Amerika massaal zijn Nikes verbranden en riep Trump op tot massale protesten, maar diezelfde Trump is nu angstvallig stil.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
27-05-2020 15:30
Ik heb gisteren het filmpje gezien en ik stond gewoon te schreeuwen tegen het beeld: je zit op zijn slagader! Ga eraf, je stikt hem! Doe die knie aan de kant! Doe iets mensen!

Ik ben er nog van slag van, je ziet die man gewoon dood gaan. Ik weet niet wat de omstanders konden doen, ik denk dat ik een poging zou hebben gedaan om hem eraf te krijgen of andere politie gebeld of zo. Verschrikkelijk.

Ik zag het filmpje gisteravond op het nieuws, het zag er echt weerzinwekkend uit, die politieagent die daar zat en maar bleef doordrukken met zijn knie in de hals van die man.
Het zal wel mijn invulling zijn, maar die agent zat er bij alsof hij iets heel normaals deed.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het waren vier agenten. Dus drie stonden erbij en keken ernaar

Afbeelding
fashionvictim schreef:
27-05-2020 15:32
Ik zal de meme niet plaatsen omdat ik zelf de foto van George Floyd die ligt te sterven echt te gruwelijk vind, maar ik zag net bij mijn neef een meme op zijn socials met links een foto van Colin Kaepernick die knielt tijdens het volkslied en rechts de agent die knielt op de nek van George Floyd en hem daarmee vermoordt.

Eronder de tekst: which kneeling do you find the most offensive?

Treffend, want om Colin Kaepernick ontplofte zo ongeveer het internet en ging wit Amerika massaal zijn Nikes verbranden en riep Trump op tot massale protesten, maar diezelfde Trump is nu angstvallig stil.
Zeer treffend inderdaad. Ook hier overheerst verbijstering, en stiekem prijs ik me gelukkig dat ik niet in de VS woon. De incidenten waar mijn kinderen en vrienden (gemengde afkomst, hebben een "noordafrikaans" uiterlijk ook al zijn ze niet van Noord-Afrikaanse afkomst) mee te maken hebben beperken zich tot politie die hun auto toch opvallend vaker aanhoudt dan die van hun kaaskopkleurige vrienden. Want tja, jong, gekleurd en een dure auto. Dat kan toch alleen maar drugshandel zijn, toch?
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
27-05-2020 15:43
Het waren vier agenten. Dus drie stonden erbij en keken ernaar

Afbeelding

Ja, dat vroeg ik mij dus af, waar waren die andere 3 want die waren niet te zien op die beelden.

Je mag er toch vanuit gaan dat dit niet bij ontslag alleen blijft.
nounou
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
27-05-2020 15:14
Ik zal het artikel later lezen. Maar ik dacht bij dit topic weer aan Rodney King en Latasha Harlins. Agenten die King mishandelden werden vrijgesproken, moordenares van Latasha ook. Het rechtssysteem deugt ook niet in Amerika. Rodney King en Latasha Harlins is natuurlijk al wel lang geleden maar recenter had je natuurlijk Trayvon Martin. De beweging ‘Black Lives matter’ is natuurlijk niet voor de leuk ontstaan.

Zeg dat wel.

Bryan Stevenson schreef Just Mercy over zijn ervaringen als advocaat van arme, veelal zwarte veroordeelden. En die ervaringen zijn zo bizar, dat je, als je niet beter weet, van veel dingen zou denken: dat KAN niet! Maar dat kan wel, in de joesteeted naits. Stevenson zegt: "The opposite of poverty is not wealth. It's justice".

Het boek is overigens echt een aanrader voor wie meer wil lezen over het absurde Amerikaanse rechtssysteem en hoe zwarte mannen daar het slachtoffer van worden.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
27-05-2020 15:43
Het waren vier agenten. Dus drie stonden erbij en keken ernaar

Afbeelding
Ik vraag me af of de vervolging van 4 agenten gaat lukken.
De agent die de knie op de hals / nek van de arrestant zet zal wel vervolgt worden maar de andere 3?
Misschien op "niet ingrijpen" maar of dat bij een jury standhoud.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven