Vier agenten ontslagen na dood ongewapende zwarte arrestant

27-05-2020 10:00 2735 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier agenten in de Amerikaanse stad Minneapolis, in de noordelijke staat Minnesota, zijn dinsdag ontslagen nadat een zwarte man die ze maandag hardhandig arresteerden later in het ziekenhuis overleed. Dat heeft burgemeester Jacob Frey bekendgemaakt.

Afbeelding


Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.

Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”

De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.

De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.

Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.

De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.

Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.

Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt. :roll:
Het is niet moeilijk om ergerlijke makende filmpjes te vinden over machtsvertoon of geweld van Amerikaanse agenten. Dit is ook zo’n pareltje, man wordt nog net niet neergeschoten omdat hij afval aan het opruimen is bij zijn eigen huis:

https://youtu.be/KfPewYlImY8

Of deze, verpleegster hardhandig aangehouden omdat ze gewoon haar werk doet.

https://www.theguardian.com/us-news/vid ... ient-video
Alle reacties Link kopieren
LadyTramp schreef:
27-05-2020 19:07
Dat weet ik, maar mijn punt was dus dat in sommige staten er geen vooropgezet doel bij de dader hoeft te zijn, om toch tot "moord" te komen, namelijk als de dader tijdens de handeling had kunnen weten dat die handeling de dood tot gevolg kan hebben. Met je knie en je volle gewicht langdurig op de keel van een persoon gaan zitten lijkt me daar wel in te passen.
Wat vermoedelijk de discussie wordt is "de geweldsinstructie"
Dat was natuurlijk in de zaak Mitch Henriquez ook het punt, mag je een nekklem gebruiken en zo ja hoe lang.

De advocaten van de agent zullen die instructie letter voor letter ontleden.
Misschien kunnen jullie je nog de video herinneren (en de zaak) die in 2018 of 2019 speelde, een lid van een arrestatieteam schoot een (witte) man dood (in de VS) die zijn broek optrok tijdens zijn arrestatie.
Heftige video maar om een lang verhaal kort te maken op basis van de geweldsinstructie werd de agent vrij gesproken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
ManOpHetPrikbord schreef:
27-05-2020 19:59
Het is niet moeilijk om ergerlijke makende filmpjes te vinden over machtsvertoon of geweld van Amerikaanse agenten. Dit is ook zo’n pareltje, man wordt nog net niet neergeschoten omdat hij afval aan het opruimen is bij zijn eigen huis:

https://youtu.be/KfPewYlImY8

Of deze, verpleegster hardhandig aangehouden omdat ze gewoon haar werk doet.

https://www.theguardian.com/us-news/vid ... ient-video
Of die vrouw die in haar eigen huis aan het gamen was met haar neefje en werd doodgeschoten. Echt zo bizar.
strings-attached schreef:
27-05-2020 19:50
Als je een zwarte agent bedoelt die met zijn knie op zo'n tanktop dragende blanke zit... Ik denk zomaar van niet.
Niet bij een willekeurige donkere man die op een man in pak zit.
Ik denk echt dat het vaak om uitstraling en houding gaat en niet om de kleur.

Geldautomaat. Zo'n schuivelgang stoer lopend type met hoodie. Tja, daar vind ik in de eerste instantie wat van. Bleek een schatje en heeft me fijn geholpen. Maar de eerste indruk doet toch wat.
Ik denk dat een blanke hillbilly met een wapen misschien wel gevaarlijker kan zijn dan een donkere man met tanktop. Toch worden donkere mannen en zoals boven beschreven zelfs vrouwen vaker het slachtoffer van politie geweld.

Politie agenten zijn geen willekeurige burgers, het zijn wet handhavers. Mensen die neutraal moeten zijn. Een tanktop staat niet gelijk aan moord gevaarlijk. Zelfs niet als er ook nog sprake is van een gouden tand, een traan tatoeage en weet ik het wat voor gangster kenmerken iemand kan hebben.
In het boek, de meeste mensen deugen, besteed Rutger Bregman een hoofdstuk aan de filosoof die de oorzaak is achter al die bruine doden in Amerika.
Zeer interessant en een zegen dat de meeste landen van zijn ideeën afzagen, al zijn ze in een aantal andere landen wel een relatief korte periode omarmt.
Cateautje schreef:
27-05-2020 20:08
In het boek, de meeste mensen deugen, besteed Rutger Bregman een hoofdstuk aan de filosoof die de oorzaak is achter al die bruine doden in Amerika.
Zeer interessant en een zegen dat de meeste landen van zijn ideeën afzagen, al zijn ze in een aantal andere landen wel een relatief korte periode omarmt.
Gelukkig is Nederland beschaafder. Minder politiegeweld, maar in plaats daarvan de Belastingdienst die op basis van racial profiling toeslagen terugvordert.
ManOpHetPrikbord schreef:
27-05-2020 20:12
Gelukkig is Nederland beschaafder. Minder politiegeweld, maar in plaats daarvan de Belastingdienst die op basis van racial profiling toeslagen terugvordert.
Tja, racisme is ingebakken, wereldwijd en kent vele gezichten, maar je gaat niet aan allemaal dood.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
27-05-2020 19:47
Vertel dit maar tegen de 200 miljoen blanke Amerikanen. Of ze geloven je niet, of door hierop te focussen kiezen ze liever de kant van de blanke agenten.

Het gaat om wat pragmatisch is. Door op ras te focussen ipv het politie geweld in het algemeen, komt er nooit verandering. Als je dat okay vind, then sure.

Solidariteit. Stel je voor als dit met de LGBT gemeenschap in de jaren 70 had gebeurt.

"Homoseksueele mannen hebben het het ergst!"

"Nee! Het is een feit dat wij transeksueelen het erger hebben!"

Hadden ze dan ooit wat bereikt? Nee, ze realiseerden dat ze allemaal dezelfde verandering wilde, omdat ze er allemaal onder lijde, wie meer of wie minder eronder lijde maakte niet uit, het probleem raakte hun allemaal.

Politiegeweld bestaat over de hele wereld, het probleem ligt bij de politie in het algemeen.

Zoals ik zei, ik weet zeker dat de Amerikaanse politie en overheid erg blij zijn dat het wit vs zwart is IPV Amerikanen vs politie.
Dit is dus het probleem. Witte mensen die zeggen dat "ze geen kleur zien", "all lives matter" blablabla. Het gaat wel om kleur. Mensen worden vermoord omdat ze zwart zijn. Het gaat niet alleen om politiegeweld. Het gaat om politiegeweld tegen zwarte burgers. Haal toch eens je kop uti het zand en accepteer dat dit een kleurenissue is. Deze man is vermoord omdat hij zwart was. Een witte man had daar uberhaupt nooit zo op de grond gelegen, die was netjes met geduld in de auto gezet. Kijk naar de coronaprotesten waar iedereen (wit) rustig met een wapen rondloopt, kijk naar (witte) schoolschutters die netjes worden behandeld nadat ze ik weet niet hoeveel kinderen hebben vermoord. Doen alsof kleur geen issue is is niet veel beter dan een issue maken van kleur. Mensen worden vermoord door hun huidskleur, we moeten ons meer focussen op zwarte mensen want zij hebben het zwaarder dan witte mensen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
27-05-2020 19:48
Nou, er is in elk ééntje die het allemaal prima vindt dat er zo streng opgetreden wordt.
Ik zie er twee, anders.
Am Yisrael Chai!
pennydreadful schreef:
27-05-2020 20:18
Dit is dus het probleem. Witte mensen die zeggen dat "ze geen kleur zien", "all lives matter" blablabla. Het gaat wel om kleur. Mensen worden vermoord omdat ze zwart zijn. Het gaat niet alleen om politiegeweld. Het gaat om politiegeweld tegen zwarte burgers. Haal toch eens je kop uti het zand en accepteer dat dit een kleurenissue is. Deze man is vermoord omdat hij zwart was. Een witte man had daar uberhaupt nooit zo op de grond gelegen, die was netjes met geduld in de auto gezet. Kijk naar de coronaprotesten waar iedereen (wit) rustig met een wapen rondloopt, kijk naar (witte) schoolschutters die netjes worden behandeld nadat ze ik weet niet hoeveel kinderen hebben vermoord. Doen alsof kleur geen issue is is niet veel beter dan een issue maken van kleur. Mensen worden vermoord door hun huidskleur, we moeten ons meer focussen op zwarte mensen want zij hebben het zwaarder dan witte mensen.
Ik heb het over echte veranderingen hier aan maken, waarom denk je dat er sinds, wat, de jaren 90? Niets is veranderd aan politiegeweld?
Ondanks hoe vaak het in het nieuws komt? Ondanks hoe vaak het gebeurt?
Omdat blanke denken dat het hun toch niet raakt.
In ieder geval, de kukluxclan draag geen witte soepjurken meer en zijn dus als zodanig niet meer te herkennen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
27-05-2020 20:08
In het boek, de meeste mensen deugen, besteed Rutger Bregman een hoofdstuk aan de filosoof die de oorzaak is achter al die bruine doden in Amerika.
Zeer interessant en een zegen dat de meeste landen van zijn ideeën afzagen, al zijn ze in een aantal andere landen wel een relatief korte periode omarmt.
Over welke filosoof heb je het ?




https://decorrespondent.nl/10345/dit-id ... 5-0e936f10
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
pennydreadful schreef:
27-05-2020 20:18
Dit is dus het probleem. Witte mensen die zeggen dat "ze geen kleur zien", "all lives matter" blablabla. Het gaat wel om kleur. Mensen worden vermoord omdat ze zwart zijn. Het gaat niet alleen om politiegeweld. Het gaat om politiegeweld tegen zwarte burgers. Haal toch eens je kop uti het zand en accepteer dat dit een kleurenissue is. Deze man is vermoord omdat hij zwart was. Een witte man had daar uberhaupt nooit zo op de grond gelegen, die was netjes met geduld in de auto gezet. Kijk naar de coronaprotesten waar iedereen (wit) rustig met een wapen rondloopt, kijk naar (witte) schoolschutters die netjes worden behandeld nadat ze ik weet niet hoeveel kinderen hebben vermoord. Doen alsof kleur geen issue is is niet veel beter dan een issue maken van kleur. Mensen worden vermoord door hun huidskleur, we moeten ons meer focussen op zwarte mensen want zij hebben het zwaarder dan witte mensen.

A m e n.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
27-05-2020 19:59
Het is niet moeilijk om ergerlijke makende filmpjes te vinden over machtsvertoon of geweld van Amerikaanse agenten. Dit is ook zo’n pareltje, man wordt nog net niet neergeschoten omdat hij afval aan het opruimen is bij zijn eigen huis:

https://youtu.be/KfPewYlImY8

Of deze, verpleegster hardhandig aangehouden omdat ze gewoon haar werk doet.

https://www.theguardian.com/us-news/vid ... ient-video
Holy shit, ik heb alleen de eerste nog maar gekeken. Ik wilde bijna tegen mijn scherm schreeuwen: ga zitten, straks schiet ie je dood, doe het alsjeblieft, het is het niet waard.

Wat een dappere gast, zeg. En wat een zieke, zieke situatie.
Am Yisrael Chai!
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 20:24
Over welke filosoof heb je het ?




https://decorrespondent.nl/10345/dit-id ... 5-0e936f10
Het is een vuistdik boek en ik kan het zo snel niet vinden. Maar goed, het boek is wel een hele grote aanrader.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 20:24
Over welke filosoof heb je het ?




https://decorrespondent.nl/10345/dit-id ... 5-0e936f10

Ook in dit artikel weer een voorbeeld waarbij alleen op zwarte mannen geschoten werd. :'(
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel ernstig wat daar is gebeurd. Mijn maag draait er van om. Evenals die vrouw die haar hond niet aangelijnd had en daarop werd aangesproken en daarop weer de politie belde. Mooi ook, dat ze met haar actie viral ging, door het stof moet en haar baan kwijt is. Het moet maar eens afgelopen zijn.
Bianca, ik heb me rot zitten zoeken, maar hier issie dan: George Kelling.
Was overigens een criminoloog.
Alle reacties Link kopieren
“Guns don’t kill people, people kill people”

Intussen wel een samenleving waarbij je bij de minste of geringste melding met getrokken pistolen erop af gaat.
Ik bedoel, Eric Garner wilden ze arresteren voor de verkoop van losse sigaretten. Kun je het je voorstellen dat in NL daar überhaupt een politieagent voor wordt vrijgemaakt?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
pennydreadful schreef:
27-05-2020 20:18
Dit is dus het probleem. Witte mensen die zeggen dat "ze geen kleur zien", "all lives matter" blablabla. Het gaat wel om kleur. Mensen worden vermoord omdat ze zwart zijn. Het gaat niet alleen om politiegeweld. Het gaat om politiegeweld tegen zwarte burgers. Haal toch eens je kop uti het zand en accepteer dat dit een kleurenissue is. Deze man is vermoord omdat hij zwart was. Een witte man had daar uberhaupt nooit zo op de grond gelegen, die was netjes met geduld in de auto gezet. Kijk naar de coronaprotesten waar iedereen (wit) rustig met een wapen rondloopt, kijk naar (witte) schoolschutters die netjes worden behandeld nadat ze ik weet niet hoeveel kinderen hebben vermoord. Doen alsof kleur geen issue is is niet veel beter dan een issue maken van kleur. Mensen worden vermoord door hun huidskleur, we moeten ons meer focussen op zwarte mensen want zij hebben het zwaarder dan witte mensen.
Precies.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Filmpje expres niet gezocht.
Walgelijk. Het enige woord dat ik er voor heb.

Er zit toch een hoop scheef daar in de USA.
Helaas gaat het in Nederland ook wel eens fout, zoals bij Mitch Henriques.
Maar in de USA is het echt institutioneel.

Die “agenten” mogen niet wegkomen met alleen ontslag.
Een flink aantal jaren brommen is wel het minste.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
27-05-2020 20:42
Bianca, ik heb me rot zitten zoeken, maar hier issie dan: George Kelling.
Was overigens een criminoloog.
https://books.google.nl/books?id=e8_-Cg ... ie&f=false
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
27-05-2020 20:22
Ik heb het over echte veranderingen hier aan maken, waarom denk je dat er sinds, wat, de jaren 90? Niets is veranderd aan politiegeweld?
Ondanks hoe vaak het in het nieuws komt? Ondanks hoe vaak het gebeurt?
Omdat blanke denken dat het hun toch niet raakt.
Maar jij doet alsof politiegeweld een algemeen probleem is en dat is het niet. Politiegeweld is alleen een probleem onder zwarte mensen. En waarom? De agenten in Amerika weten dat ze het kunnen maken. Ze weten dat niemand er wat aan zal doen dat was duidelijk te merken aan de houding van de agent. Hij werd gefilmt en het maakte hem helemaal niks uit want hij wist op dat moment, wat de uitkomst zou zijn, hij komt er toch wel mee weg. Bedenk je eens in wat er was gebeurt wanneer er een witte man onder die knie lag. Racisme is het probleem, niet het politiegeweld want politiegeweld is alleen buitenproportioneel tegen zwarte mensen. Als politiegeweld het probleem zou zijn, hoe komt het dan dat was pas twee maanden later hoorde wat er met Ahmaud Arbery is gebeurd? De enige reden dat we daar ook maar iets van weten is omdat er een video uitlekte van de moord. Tussen de dag van de moord en de dag waarop die mannen zijn opgepakt zat ruim twee maanden. Waarom? Het was een zwarte jongen. En dit was zeker geen politiegeweld, dit was racisme.
Yep, broken windows. :)
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
27-05-2020 20:48
Filmpje expres niet gezocht.
Walgelijk. Het enige woord dat ik er voor heb.

Er zit toch een hoop scheef daar in de USA.
Helaas gaat het in Nederland ook wel eens fout, zoals bij Mitch Henriques.
Maar in de USA is het echt institutioneel.

Die “agenten” mogen niet wegkomen met alleen ontslag.
Een flink aantal jaren brommen is wel het minste.
Hoe de plaatselijke politie in de meeste Staten georganiseerd is (en de gevolgen daarvan) is goed te zien in de serie Flint Town op Netflix.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven