Vingerafdruk paspoort / dna databank

30-03-2010 10:13 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen zien geen gevaar in de steeds verder gaande middelen van de staat om identificatie van de burgers te perfectioneren. Ik dus wel. Het probleem dat ik heb met een dna-databank en vingerafdruk-databank is dat ik de overheid niet vertrouw eerlijk om te gaan met deze gegevens. Het wordt voor kwaadwillende beheerders en gebruikers van deze datagegevens makkelijk om misdrijven te linken met deze persoonlijke gegevens. Op zich is dat niet het ergste, echter is de stap dichterbij gekomen dat deze ambtenaren deze gegevens matchend kunnen maken aan iedere willekeurige zaak. Vooral justitie heeft helaas een geschiedenis dat zij niet altijd even integer omgingen met bewijslasten om tot een hoge score qua oplossingspercentages te komen En vooral het feit dat bewuste en onbewuste fouten grote gevolgen kunnen hebben voor mensen is m i zwaar verontrustend.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Is het in Duitsland niet ongrondwettelijk verklaard omdat iemand er een zaak over aangespannen heeft? Misschien is deze regeling ook wel in strijd met de Nederlandse grondwet, maar is dat nog nooit getoetst omdat er geen zaak is geweest.

Mijn paspoort is nog tot 2012 geldig. En dan? Geen idee.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 01 april 2010 @ 00:43:

Is het in Duitsland niet ongrondwettelijk verklaard omdat iemand er een zaak over aangespannen heeft? Misschien is deze regeling ook wel in strijd met de Nederlandse grondwet, maar is dat nog nooit getoetst omdat er geen zaak is geweest.

Mijn paspoort is nog tot 2012 geldig. En dan? Geen idee.

Er loopt nu een zaak, een student heeft een proces tegen het opslaan in de database aangespannen.

Dus wie weet.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
http://zaplog.nl/zaplog/a ... proces_tegen_vingerafdruk
I only get one shot at life - so I shoot to kill
En dit is nog maar het begin. Google maar eens op Project Indect. De plannen daarmee zijn nog niet helemaal helder, maar het ziet er onrustbarend uit voor onze privacy. Hier een artikel uit Webwereld (en vele ander media berichten er inmiddels ook al over):

EU subsidieert Big Brother-software

De Europese Unie stopt miljoenen in onderzoek naar systemen die het internet en computers afspeuren naar afwijkend gedrag. 'Orwelliaans', zegt een criticaster.

Het onderzoek vindt plaats in het kader van Project Indect, een vijfjarig onderzoeksprogramma waar de Europese Unie bijna 11 miljoen euro in heeft gestopt. Diverse nationale politiecentra, technologiebedrijven en informaticafaculteiten in verschillende lidstaten werken mee aan het project,

Project Indect is dit jaar van start gegaan. Volgens de officiële website van het onderzoeksprogramma is een van de taken: "De bouw van systemen (agents) voor continue en automatische detectie van websites, discussiefora, UseNet-groepen, bestandsservers, p2p-netwerken en individuele computersystemen." Ook wordt er gewerkt aan de bouw van een zoekmachine voor het snel opsporen van personen door middel van watermerken.

Belastinggeld

Stephen Booth van de Britse denktank Open Europe noemt het project in The Telegraph 'Orwelliaans'. "Dit is allemaal heel erg eng. Dit soort projecten kunnen leiden tot een enorme inbreuk op de privacy. Burgers moeten zich afvragen of de EU hier belastinggeld aan moet spenderen," aldus Booth.

Een vergelijkbaar project, Automatic Detection of Abnormal Behaviour and Threats in crowded Spaces (ADABTS), kreeg dit jaar ruim 3 miljoen euro subsidie van de EU. Dat project onderzoekt modellen van "verdacht gedrag" die bewakingscamera's automatisch kunnen opppiken.

Het systeem zou luisteren naar de klank van stemmen, kijken naar de manier van lichaamsbeweging en daarmee bepaalde individuen uit een massa kunnen pikken. Op die manier kunnen cameratoezichthouders problemen opsporen voordat een situatie uit de hand loopt.

Hersenscans als toegangscontrole

Eerder dit jaar bleek al dat Brussel onderzoek doet naar de mogelijkheid om hersenscans te gebruiken als toegangscontrole. Dit valt te gebruiken voor vliegvelden en grenzen, maar ook op gevoelige locaties waar gevreesd wordt voor terrorisme. Door middel van een scan naar specifieke hersenpatronen kunnen beveiligers de identiteit van passanten vaststellen.
.
quote:Chameleon schreef op 02 april 2010 @ 03:35:

En dit is nog maar het begin. Google maar eens op Project Indect. De plannen daarmee zijn nog niet helemaal helder, maar het ziet er onrustbarend uit voor onze privacy. Hier een artikel uit Webwereld (en vele ander media berichten er inmiddels ook al over):

EU subsidieert Big Brother-software

De Europese Unie stopt miljoenen in onderzoek naar systemen die het internet en computers afspeuren naar afwijkend gedrag. 'Orwelliaans', zegt een criticaster.

Het onderzoek vindt plaats in het kader van Project Indect, een vijfjarig onderzoeksprogramma waar de Europese Unie bijna 11 miljoen euro in heeft gestopt. Diverse nationale politiecentra, technologiebedrijven en informaticafaculteiten in verschillende lidstaten werken mee aan het project,

Project Indect is dit jaar van start gegaan. Volgens de officiële website van het onderzoeksprogramma is een van de taken: "De bouw van systemen (agents) voor continue en automatische detectie van websites, discussiefora, UseNet-groepen, bestandsservers, p2p-netwerken en individuele computersystemen." Ook wordt er gewerkt aan de bouw van een zoekmachine voor het snel opsporen van personen door middel van watermerken.

Belastinggeld

Stephen Booth van de Britse denktank Open Europe noemt het project in The Telegraph 'Orwelliaans'. "Dit is allemaal heel erg eng. Dit soort projecten kunnen leiden tot een enorme inbreuk op de privacy. Burgers moeten zich afvragen of de EU hier belastinggeld aan moet spenderen," aldus Booth.

Een vergelijkbaar project, Automatic Detection of Abnormal Behaviour and Threats in crowded Spaces (ADABTS), kreeg dit jaar ruim 3 miljoen euro subsidie van de EU. Dat project onderzoekt modellen van "verdacht gedrag" die bewakingscamera's automatisch kunnen opppiken.

Het systeem zou luisteren naar de klank van stemmen, kijken naar de manier van lichaamsbeweging en daarmee bepaalde individuen uit een massa kunnen pikken. Op die manier kunnen cameratoezichthouders problemen opsporen voordat een situatie uit de hand loopt.

Hersenscans als toegangscontrole

Eerder dit jaar bleek al dat Brussel onderzoek doet naar de mogelijkheid om hersenscans te gebruiken als toegangscontrole. Dit valt te gebruiken voor vliegvelden en grenzen, maar ook op gevoelige locaties waar gevreesd wordt voor terrorisme. Door middel van een scan naar specifieke hersenpatronen kunnen beveiligers de identiteit van passanten vaststellen.Het is dat je dit op 2 april post, anders zou ik denken aan een slechte 1-april grap. Brrr dit soort dingen zijn echt mijn nachtmerrie. Het klopt wel dat we er te weinig tegen protesteren, toen ik voor mijn nieuwe paspoort mijn vingerafdrukken af moest geven heb ik een halfhartige poging om te protesteren. Ik heb gezegd dat ik het helemaal niets vond en gevraagd of ze wisten waar het opgelsagen werd. Kreeg alleen maar terug dat het verplicht was, geen afdrukken = geen paspoort en dat er folders over waren.... En toen heb ik het maar gedaan, laf eigenlijk.
Tja, nu ook weer die Rotterdamse Politiechef die vindt dat er meer misdrijven opgelost kunnen worden als iedereen zn DNA afstaat.

Ja, dat geloof ik ook wel dat je op die manier meer misdrijven kunt oplossen. Helaas schijnt DNA ook vrij eenvoudig ergens te plaatsen te zijn. Jammer als je op die manier gepakt wordt (maar wel gemakkelijk!) voor een misdrijf waar je niets mee te maken hebt.

En je weet het maar niet... misschien komt er in Nederland weleens iemand aan de macht die het minder goed voorheeft met de Nederlanders. Stel nou dat in WOII al die info bekend was... wat zou dat voor gevolgen hebben gehad?

En nu is voor ons een dergelijke periode wel lang geleden en gaat het doorgaans behoorlijk goed in Nederland; garanties heb je nooit. Kijk maar naar het midden-oosten: onrust en opstand kan ineens beginnen.

Ik ben nog steeds voorstander van het voorkomen van criminaliteit en het oplossen ervan zonder de onschuldigen hiervan de dupe te laten worden. Is moeilijk, maar dat is dan maar zo.
Volgens mij hebben ze het DNA toch al van iedereen die in Nederland is geboren ? Je hielprikje wordt volgens mij bewaard.

Het opnemen van vingerafdrukken in een paspoort is wel toegestaan, maar het opslaan in een centrale databank niet. Daarover loopt dat proces van Privacy First, wat trouwens niet-ontvankelijk is verklaard.

Rechtbank, Privacy First is niet ontvankelijk verklaard.

http://zoeken.rechtspraak ... e_tekst=paspoort+databank

Voorzieningenrechter, afwijzing. zie 6.2. http://zoeken.rechtspraak ... kst=vingerafdruk+databank
Homoseksualiteit schijnt volgens sommige mensen ook in je DNA opgeslagen te zitten. Lekker makkelijk om alle homo's te selecteren.

En voor pedofilie bestaat vast ook wel een gen.

En ........
Eigenlijk vind ik het veel erger dat je (straks?) je minderjarige kind(eren) niet meer kunt laten bijschrijven in je paspoort.

Moppekind heeft mijn familienaam. Hoe moet Moppeman dan straks aantonen dat hij de vader is, als ik in het buitenland kom te overlijden tijdens een vakantie, en Moppekind in coma ligt ?
quote:moppetoet schreef op 16 maart 2011 @ 10:12:

Eigenlijk vind ik het veel erger dat je (straks?) je minderjarige kind(eren) niet meer kunt laten bijschrijven in je paspoort.

Moppekind heeft mijn familienaam. Hoe moet Moppeman dan straks aantonen dat hij de vader is, als ik in het buitenland kom te overlijden tijdens een vakantie, en Moppekind in coma ligt ?

Dan laat hij het geboortebewijs van jullie kind waar ook zijn naam als vader op staat mailen naar zijn mobiele telefoon? Wat ik zou doen als ons kind en mijn man... etc.

Maar waar denk je allemaal aan zeg. Je kunt talloze what-if situaties bedenken die je het leven lastig kunnen maken. Mijn zoon heeft al sinds zijn geboorte een eigen paspoort. Ik heb nog nooit over dit soort doom scenario's nagedacht.....
Het gaat er met name om dat Moppekind niet de naam van Moppeman heeft, en de familieband dus minder aannemelijk is voor buitenstaanders. Moppeman zou dan net zo goed een buurman uit het hotel kunnen zijn.

Niet in alle landen bestaat de mogelijkheid dat kinderen én "wettig" zijn, én de familienaam van de moeder dragen.

Maar het inscannen van de oude paspoorten, de geboorteakte en het uittreksel als het gezagsregister, en deze naar een hotmailadres sturen zou inderdaad een optie kunnen zijn.

Dank je wel voor de tip !
Dat ze nu pas ermee komen.

Jaren geleden heb ik in een verhitte discussie al eens geopperd dat ze van iedereen dna op zouden moeten slaan.

Meteen met de hielprik al vastleggen!

Wie niks te verbergen heeft, zit er echt niet mee dat ergens zijn dna-profiel ligt.

Veel misdrijven zouden een stuk sneller opgelost kunnen zijn.

En dan heb ik het nog niet over de preventieve werking, want een potentiele dader bedenkt zich echt nog wel eens als de pakkans zo veel groter is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven