Volkswoede

10-02-2008 17:12 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met afgrijzen heb ik naar die leugenaar Joran van der sloot zitten kijken. Maar waar ik nog veel meer van walgde, en wat ik ook echt niet begreep, waren de hordes die zich voor zijn veronderstelde verblijfplaats verzameld hadden, prepared to lynch. Wat mankeert mensen die zoiets doen? Natalee was toch geen familie/vriendin? Het deed me aan de middeleeuwen denken, de meutes die zich verzamelde voor het huis waar een vermeende heks zich verschanst had. Echt walgelijk, ik krijg dan last van plaatsvevangende schaamte. Hetzelfde gevoel bekroop me als na de dood van Pim Fortuin. De types die de straat op gingen om te rellen. Dat waren allemaal tokkie-achtigen meen ik mij te herinneren. Wie kan mij uitleggen waarom mensen zo primitief reageren?
Trust me, Fleur, het is een poel des verderfs daar. Sodom en Gomorra zijn er lieflijke dorpjes bij.
Ik weet dat het in deze context een beetje vreemd staat, maar ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.
Zamirah schreef op 10 februari 2008 @ 17:26:

Ik zou het zelf niet doen, maar het zou misschien zo kunnen zijn dat het te maken heeft met het (falende) rechtsysteem? Als men verwacht, dat zo'n vent niet veroordeeld wordt, wegens gebrek aan bewijs, kan ik me op zich wel voorstellen, dat dat woede opwekt. Hij heeft voor het oog van de wereld toegegeven, dat hij verantwoordelijk is voor haar dood, dus als zo'n jongen dan vrij rond blijft lopen, vind ik dat ook wel een onverdraaglijke gedachte.

Kijk, da's wat mij betreft wel even een goed voorbeeldje. In feite heeft Joran in dat programma weinig gezegd. Althans, hij heeft heel veel gezegd, maar heel weinig waar je juridisch iets mee kan. De "gewone burger" heeft uit dat programma echter al lang en breed opgemaakt dat hij haar heeft vermoord. Dat heeft niks met een falend rechtssysteem te maken, alswel met de juridische onwetendheid van het grootste gedeelte van die 7 miljoen kijkers. Als er geen of onvoldoende bewijs is, dan word je vrijgesproken. En dat heeft niks te maken met een falend rechtssysteem. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat het rechtssysteem dan juíst goed werkt, toch?

Ik heb me trouwens ook verbaasd over die reacties op bijvoorbeeld zijn hyve. Waren het er niet iets van 10.000-en? In de Volkskrant van afgelopen zaterdag stond er een artikel over. Hoewel het wat mij betreft niet echt een moraal had, werd het voornamelijk teruggevoerd op de ontzuiling en de anonimiteit van bijvoorbeeld internet.
Soundpost schreef op 10 februari 2008 @ 19:50:

Volgens mij heb ik iets gemist. Massahysterie?

Dan heb je inderdaad iets gemist: zijn hyves wel eens bekeken? (ja, kan nu niet meer, maar vlak na die uitzending nog wel) en je wilt niet weten wat mensen daar, gewoon op persoonlijke titel, uitkraamden. Daar lusten de honden werkelijk geen brood van.

En kijk voor de gein es op wat fora (fok bijv.).
Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik bij de begrafenis van Diana ook wel een traantje heb weggepinkt hoor. Maar ja, dat kan ik ook hebben bij een zielige film. Want die hele Diana boeide me verder eigenlijk niet eens,ging meer om het hele gedoe eromheen, zo'n indrukwekkende begrafenis, die kinderen enzo... Maar huilen of zelfs rouwen om iedere dode artiest of zo, nou nee, dat snap ik echt niet.

En dat met Fortuyn vond ik ook in-triest en schokkend, maar dat kwam vooral door de manier waarop hij vermoord is.

Maar ik zou nóóit langs de kant van de weg gaan staan om met zijn allen te huilen om iemand die ik persoonlijk niet ken.

(alhoewel ik dus wel weer op het museumplein heb meegefeest toen Ajax in '95 de champions league won ;-) , dan krijg je ook wel eventjes zo'n eenheidsgevoel, maar het verschil is dan dat iedereen vrolijk was, het was een feestje, en dat vind ik toch ff anders..)
yasmijn schreef op 10 februari 2008 @ 21:32:

Dat niet. Wel dat dat rotjong er mee weg zou komen.

Over emotioneel reageren, bij Hazes, Fortuyn, van Gogh en Diana heb ik wel degelijk gegriend op tv. Maar alleen maar omdat je dan zelf emotioneel in je vel zit, weet ik veel.

Dan is alle ratio weg.

Ach, ik ben inmiddels zo'n watje, ik grien nog bij extreme home make over.

Vroeger was ik bikkelhard en bracht niks me aan het huilen.

Maar nu?

Schaar me maar onder de watjes.

Present!

Misschien kunnen we wel een groepje vormen, dames. Ik gooi het balletje even op bij Overige.
Nooit gehuild bij begrafenissen van beroemde mensen. Eerlijk gezegd deden voornoemde doden me ook bijzonder weinig. Theo van Gogh kende ik nauwelijks, Pim Fortuyn vond ik een dweil, bij Diana was ik nog te jong en Andre Hazes was niet mijn type.

Ik heb aan de andere kant wel heel hard gehuild bij het huwelijk van Maxima en Willem-Alexander. Ik vond het zo ontzettend zielig voor haar dat haar ouders er niet bij mochten zijn; ik kon alleen maar denken wat raar ze zich moest voelen. Ontzettend gehuild :-$

Joran vind ik alleen maar heel erg zielig. Arme jongen; als hij al niet verknipt was, dan is hij het nu wel geworden, na drie jaar lang voor moordenaar te zijn uitgemaakt. Daarom vraag ik me ook af hoeveel waarde je kunt hechten aan zijn uitspraken. Als ik jarenlang overal verguisd was en er ergens een imago-voordeeltje uit zou kunnen halen, zou ik dat ook doen.
Ik begrijp werkelijk niet waarom er hier op het forum zoveel medelijden met Joran is en als je dan het topic leest van die vrouw die haar kind naar beneden gooide in de Bijenkorf, dan wordt iedereen ineens heel vals!

Fleurtje schreef hierover:

Zij leeft nog? Nú heeft ze reden om te springen.--------------------------------------------------------------------------------

Nou ben ik het er ook niet mee eens dat onschuldige kinderen van de vierde etage gegooid worden, maar die vrouw zal waarschijnlijk een postnatale depressie hebben.

En misschien ook wel niet. Feit is dat we dat helemaal niet weten, en waarom is er dan wel begrip voor Joran en niet voor deze vrouw.
Ik heb een pre-coïtale depressie.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
[quote]Very Cherry schreef op 11 februari 2008 @ 23:38:

Ik heb een pre-coïtale depressie.[/quote]

Omdat het niet tussen je benen zat, zit het nu tussen je oren ;-)
[quote]toetyfroety schreef op 11 februari 2008 @ 23:34:

Ik begrijp werkelijk niet waarom er hier op het forum zoveel medelijden met Joran is en als je dan het topic leest van die vrouw die haar kind naar beneden gooide in de Bijenkorf, dan wordt iedereen ineens heel vals!

Veel Viva-meisjes geilen stiekem op Joran, vinden hem wel spannend, beetje foute jongen enzo................en die Natalee vinden ze eigenlijk een Amerikaanse snol.

Dus.
toetyfroety schreef op 11 februari 2008 @ 23:34:

Fleurtje schreef hierover:

Zij leeft nog? Nú heeft ze reden om te springen.--------------------------------------------------------------------------------

Nou ben ik het er ook niet mee eens dat onschuldige kinderen van de vierde etage gegooid worden, maar die vrouw zal waarschijnlijk een postnatale depressie hebben.

En misschien ook wel niet. Feit is dat we dat helemaal niet weten, en waarom is er dan wel begrip voor Joran en niet voor deze vrouw.

Oh, dat vind ik ook zielig hoor. Ik denk niet dat je je voor de lol van de Bijenkorf afwerpt. Het lastige met zo'n forum is echter dat het vaak wel een tendens lijkt te weerspiegelen in meningen, maar dat het uiteindelijk uit allerlei individuele meningen bestaat, die niet altijd overeenkomen, en zelfs individuen hebben over sommige situaties nogal eens een andere mening.

Overigens vind ik het wel een beetje raar om begrip voor moeilijke situaties meteen op 'geilen' te gooien. Ik kan ook begrip opbrengen voor moeders die zich zo ellendig voelen dat ze zich van de Bijenkorf gooien, maar dat is echt niet omdat ik stiekem geil op depressieve vrouwen.
Eeeeeh, ik heb geen medelijden met Joran van der Sloot hoor (en ik vind dat medelijden op het forum nogal meevallen. Sterker nog, ik proef nergens medelijden. Tenzij er iets veranderd is de afgelopen dagen, want ik ben al een week niet op dat topic geweest. Word moe van Holloway en Van der Sloot. Kan met beiden trouwens geen medelijden voelen. Wel voor moeder Holloway.)

Overigens kan ik ook begrip hebben voor mensen die zich van de Bijenkorf gooien, alleen niet voor mensen die hun kind van de Bijenkorf gooien.
Ah, ik lees de posting van Onderdezon.
Het gaat helemaal niet om medelijden voor Joran...het gaat erom dat mensen bereid zijn het recht in eigen hand nemen en dat op zeer primitieve wijze uiten..ik had het over de mensen die zich geroepen voelen om zich voor zijn huis te verzamelen en bereid zijn hem te lynchen, zonder dat er iets werkelijk onomstotelijk is bewezen.Al was het wel bewezen, vind ik recht in eigen hand nemen heel verwerpelijk. Ik denk dat mensen die heftig op het Bijenkorf drama reageren, allemaal recent moeders (in ieder geval Fleurtje ) zijn en dat dit daarom hen flink raakt. Toen ik net bevallen was, was er een baby-lijkje gevonden op een aan een rivierbed, in een vuilniszak. Ik heb zo vreselijk gehuild toen, ik kon niet begrijpen dat je een baby'tje zo dumpt. Ik kon totaal geen afstand nemen van dat bericht en was intens verdrietig. Ook over het Bijenkorf incident trouwens. Maar ik voel geen woede tov de moeder. Ik denk dat ze echt een psychose/pnd heeft gehad en niet wist wat ze deed.
Trouwens, je gevoelens op internet zetten over een zaak,en daarbij flink tekeer gaan, vind ik iets heel anders dan de trein/bus/auto pakken en met thermoskan gaan posten voor Joran's huis.
Als Joran niet strafrechtelijk wordt veroordeeld, wat momenteel voor de hand lijkt te liggen omdat er onvoldoende wettig bewijs tegen hem ligt, dan is hij voor zijn leven lang maatschappelijk gestraft. Welke werkgever zal hem aannemen? Deze kwestie blijft hem voor de rest van zijn leven achtervolgen en -hoewel hij straks wellicht niet strafrechtelijk wordt veroordeeld- zal hij toch voor bijna elke bewoner van deze aardbol degene zijn die verantwoordelijk is voor haar dood.

Zoals mensen ook wel eens domme pech hebben, lijkt hij strafrechtelijk gezien dom geluk te hebben. Hij is daarmee niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.

En voor al diegenen die te klagen hebben over het rechterlijke apparaat in Nederland: Je kunt altijd emigreren naar een land waar je denkt dat je het beter kunt krijgen. En als dat dan een of ander land is waar men nog lijfstraffen heeft en waar voor een (eenvoudige) diefstal je hand wordt afgehakt...tja...dan hoop ik dat jouw bloedjes van kinderen geen appeltje jatten op de markt...
Ja, ik ben 'recent' moeder, maar ook daarvóór zou ik exact dezelfde mening hebben gehad.
Ja, OK kan ik me best in vinden dat fleurtje doordat ze zelf net een baby heeft het dus heel erg vindt van het Bijenkorf drama. Het is ook te erg voor woorden.

Misschien omdat ik zelf opgroeiende dochters heb, dat ik me ook heel goed kan indenken hoe het is voor de moeder van Natalee, en de manier waarop sommige hier over haar schreven........en dan wel medelijden toonden met Joran, want ja HIJ was er toch maar mooi ingeluisd........dat snap ik dan weer niet zo goed.
Toety: voordat mn kind er was, had ik exact dezelfde mening (maar dat zei ik om 06.44) ook al. Kan er totaal geen begrip voor opbrengen. Wíl er ook geen begrip voor opbrengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven