Vuurwerkverbod, slimme zet of brengt het ellende?

24-11-2020 21:46 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken. Vrees zelf dat dit weleens de zwaarste nieuwjaarsnacht in tijden kan worden voor de hulpdiensten.

Carbid is nu al te veel in het nieuws geweest en heeft bepaalde mensen op nieuwe (verkeerde) ideeën gebracht. Het is gewoon verkrijgbaar in NL, ter bestrijding van bijvoorbeeld mollen en er is makkelijk aan te komen.

Hier in de regio is het een soort van cultureel erfgoed. Paar honderd meter verder op schieten ze altijd carbid en de ruiten rammelen hier dan echt in de kozijnen (wonen buitenaf). Moet je na gaan hoe het in een stad zal zijn. Je moet hier ook echt wel een beetje kennis voor hebben.

Veel gemeenten gaan het verbieden maar het eveneens illegale vuurwerk knalt er momenteel al best op los op sommige plaatsen hoor ik. Ook zonder consequenties.

Hoe denken jullie er over?

Gaat het vuurwerkverbod helpen de zorg te ontlasten?

Totaal aantal stemmen: 205

A. Ja, het wordt een heerlijk rustige oud en nieuw zonder al dat vuurwerk. (9%)
B. Ja, er is wel vuurwerk maar minder vuurwerk dan normaal, dus minder slachtoffers. (44%)
C. Nee, op veel plaatsen gaat het nieuwjaarsnacht een veldslag worden door illegaal vuurwerk. Veel mensen zullen nieuwjaarsdag ontwaken in een soort van oorlogsgebied, gezien de huidige ontwikkelingen. (46%)
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
24-11-2020 22:16
Je mag steeds minder. Het begint in NL echt al op China te lijken.
Ik kan mij voorstellen dat in bepaalde wijken in met name de grotere steden het voor bewoners een ramp is als het vuurwerk weer begint. Sommige mensen durven wekenlang nauwelijks hun huis te verlaten.
Alle reacties Link kopieren
Carbid is niet geschikt voor amateurs, het is niet voor niets zo dat in dorpen meestal één of twee "verenigingen" dit organiseren.

Strakke regie, toezicht door omwonenden en de wijkagent die af en toe even langs komt om te kijken of het wel gezellig is.

Veiligheid voor alles.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
24-11-2020 22:15
Woon je in de randstad of in een klein dorp? De randstad is wat dat betreft een heel groot verschil, daar komt hommeles. En die rail moet eraf :-P
Ik woon in een dorp, maar ook in het dorp heeft de veiligheid van het vuurwerk niet veel te maken met rellen. Rellen ontstaan niet omdat het vuurwerk veilig of onveilig is. Rellen ontstaan doordat mensen de behoefte hebben zich te misdragen.









(Overigens gok ik erop dat een dorp aan de grens met Duitsland redelijk wat illegaal vuurwerk kent dus of het zoveel uit maakt om je punt te maken denk ik niet).
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
24-11-2020 22:17
Carbid is niet geschikt voor amateurs, het is niet voor niets zo dat in dorpen meestal één of twee "verenigingen" dit organiseren.

Strakke regie, toezicht door omwonenden en de wijkagent die af en toe even langs komt om te kijken of het wel gezellig is.

Veiligheid voor alles.

Nou verenigingen, hier zijn het in het dorp een stuk of 8 vriendengroepen die het organiseren. Er is geen strakke regie, de drank vloeit rijkelijk en de omwonenden staan met een biertje in de hand rond de vuurton. De wijkagent komt inderdaad wel langs om te kijken of het gezellig is. Steekt dan nog even een paar bussen af.

Veiligheid gaat tot op zekere hoogte voor alles. Maar vooral de gezelligheid gaat voor alles.

Het scheelt denk ik wel dat het hier jarenlange traditie is. Men inmiddels heeft geleerd wat werkt en wat niet. Door de bussen bijvoorbeeld in een frame te zetten. Door een net aan het eind van het veld te plaatsen om de ballen te vangen. Degene die de bussen opwarmt heeft dan misschien nog gehoorbeschermers op. Maar qua veiligheid is het daar ook wel mee gezegd.
Hecamel schreef:
24-11-2020 22:18
Ik woon in een dorp, maar ook in het dorp heeft de veiligheid van het vuurwerk niet veel te maken met rellen. Rellen ontstaan niet omdat het vuurwerk veilig of onveilig is. Rellen ontstaan doordat mensen de behoefte hebben zich te misdragen.









(Overigens gok ik erop dat een dorp aan de grens met Duitsland redelijk wat illegaal vuurwerk kent dus of het zoveel uit maakt om je punt te maken denk ik niet).
De veiligheid van vuurwerk heeft ook niets te maken met rellen maar wel het vuurwerkverbod.
Grote steden, veel mensen hutje bij mutje.
Rellen ontstaan uit frustratie
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
24-11-2020 22:18
Ik woon in een dorp, maar ook in het dorp heeft de veiligheid van het vuurwerk niet veel te maken met rellen. Rellen ontstaan niet omdat het vuurwerk veilig of onveilig is.
Tijdens de rellen worden hulpdiensten belaagd met lawine pijlen en andere illegale dingen. Maar volgens mij is het legale vuurwerk de laatste jaren ook flink zwaarder geworden. Mijn man heeft vorig jaar in het dorp gehaald maar dat knalde echt enorm hard hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
24-11-2020 22:23
De veiligheid van vuurwerk heeft ook niets te maken met rellen maar wel het vuurwerkverbod.
Grote steden, veel mensen hutje bij mutje.
Rellen ontstaan uit frustratie
Ja dat snap ik. Maar in je post had je het over de veiligheid van vuurwerk en rellen. Die connectie snapte ik niet.

Ik denk overigens dat het in bepaalde wijken (nu in Arnhem in Geitenbeek) echt wel verkeerd zal lopen, maar dat is toch niet anders dan andere jaren? In Den Haag zijn er toch bijna ieder jaar wel rellen of opstootjes?
Hecamel schreef:
24-11-2020 22:24
Ja dat snap ik. Maar in je post had je het over de veiligheid van vuurwerk en rellen. Die connectie snapte ik niet.

Ik denk overigens dat het in bepaalde wijken (nu in Arnhem in Geitenbeek) echt wel verkeerd zal lopen, maar dat is toch niet anders dan andere jaren? In Den Haag zijn er toch bijna ieder jaar wel rellen of opstootjes?
Mmm misschien verkeerd gezegd. Wat ik bedoel is dat de veiligheid van vuurwerk ( voor zover die bestaat) zal afnemen door het aanschaffen van vuurwerk uit bv Polen.
Daar liggen de maatstaven toch iets anders.

En je hebt gelijk, rellen zijn er altijd in DH, maar ik denk dat de frustratie dit jaar wel wat iets toegenomen dus erger zal verlopen dan voorgaande jaren. Dat denk ik hè
Hier hadden ze al veel eerder bij na moeten denken en niet alleen een vuurwerkverbod, maar flinke boetes bij bezit. Nu denken ze over 100 euro als boete, die gasten die honderden euro's knalspul hebben ingeslagen die liggen echt niet wakker van een honderdje. Denk dat het in grote steden wel een warzone kan worden.
Alle reacties Link kopieren
https://www.gelderlander.nl/ede/rellen- ... ~ae7c0a7a/

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... -notendop/

https://www.trouw.nl/nieuws/veel-rellen ... ~b6e6a9b7/

Rellen zijn er bijna ieder jaar. En dat zonder duidelijke aanleiding.

Dat ze nu kunnen gebeuren lijkt mij iets dat de overheid heeft ingecalculeerd, maar ook denk ik dat het niet anders zal zijn dan andere jaren. De rellende personen zouden dat ook wel gedaan hebben zonder verbod vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
24-11-2020 22:17
Carbid is niet geschikt voor amateurs, het is niet voor niets zo dat in dorpen meestal één of twee "verenigingen" dit organiseren.

Strakke regie, toezicht door omwonenden en de wijkagent die af en toe even langs komt om te kijken of het wel gezellig is.

Veiligheid voor alles.
Ja, helaas is het dit jaar nog ff puzzelen hoe en of het door kan gaan want het is eigenlijk een evenement. Met oliebollen en fris, bier, wijn. Ga er altijd heen voor de gezelligheid en doe de oordoppen goed in. Vind het op locatie minder eng dan thuis waar de ruiten er in rammelen.

In de grotere steden proberen ze waarschijnlijk op de hulpdiensten te schieten, niet wetende dat ze er niet met de kop boven moeten hangen.

Oorkleppen op vinden die relschoppers door de regel niet zo stoer. Tja, wie niet horen wil.... die hoort in dit geval waarschijnlijk nooit weer. Heb daar dan ook 0 medelijden mee.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-11-2020 22:31
Hier hadden ze al veel eerder bij na moeten denken en niet alleen een vuurwerkverbod, maar flinke boetes bij bezit. Nu denken ze over 100 euro als boete, die gasten die honderden euro's knalspul hebben ingeslagen die liggen echt niet wakker van een honderdje. Denk dat het in grote steden wel een warzone kan worden.
En een strafblad. Boetes vanaf € 100,- geven je een strafblad.
Hecamel schreef:
24-11-2020 22:35
En een strafblad. Boetes vanaf € 100,- geven je een strafblad.
Ja maar, dan steekt Ferd straks bij z'n schoonmoeder ook een mooie knalpot af en ligt er weer 'n paparazzi in de bosjes die dat fotografeert en dan gaat dat strafblad er weer af ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-11-2020 22:37
Ja maar, dan steekt Ferd straks bij z'n schoonmoeder ook een mooie knalpot af en ligt er weer 'n paparazzi in de bosjes die dat fotografeert en dan gaat dat strafblad er weer af ;-D
Hahaha, weet je wat hier grappig aan is, dat ik in die post eenzelfde opmerking wilde maken. Dat hij met sterretjes achter in zijn eigen tuin ging staan, maar dat er dan een papparazo in de bosjes zou liggen.
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
24-11-2020 22:32
Ja, helaas is het dit jaar nog ff puzzelen hoe en of het door kan gaan want het is eigenlijk een evenement. Met oliebollen en fris, bier, wijn. Ga er altijd heen voor de gezelligheid en doe de oordoppen goed in. Vind het op locatie minder eng dan thuis waar de ruiten er in rammelen.

In de grotere steden proberen ze waarschijnlijk op de hulpdiensten te schieten, niet wetende dat ze er niet met de kop boven moeten hangen.

Oorkleppen op vinden die relschoppers door de regel niet zo stoer. Tja, wie niet horen wil.... die hoort in dit geval waarschijnlijk nooit weer. Heb daar dan ook 0 medelijden mee.
Of ze horen de hele dag een hele mooie piep! En dat de rest van hun leven. En soms een straaljager die de hele dag aanwezig is. (Man heeft tinnitus en ik gun relschoppers zijn tinnitus wel).
Hecamel schreef:
24-11-2020 22:42
Hahaha, weet je wat hier grappig aan is, dat ik in die post eenzelfde opmerking wilde maken. Dat hij met sterretjes achter in zijn eigen tuin ging staan, maar dat er dan een papparazo in de bosjes zou liggen.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Carbid is al helemaal niet geschikt in de stad.dat moet op n grote open ruimte.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de randstad en als ik mijn eigen pleintje zo bezie gaat daar 90% zich gewoon aan de regels houden. Ik hoop wel dat ze goed gaan handhaven.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
24-11-2020 22:17
Ik kan mij voorstellen dat in bepaalde wijken in met name de grotere steden het voor bewoners een ramp is als het vuurwerk weer begint. Sommige mensen durven wekenlang nauwelijks hun huis te verlaten.

Wij hebben er hier ook alweer een tijdje last van. Mijn hondje wil al niet meer uit. Het is toch gewoon niet te geloven he? zitten we in november, het is notabene verboden er er wordt nog steeds heel wat afgeknald. Vanmiddag dacht ik even naar het park te gaan met de hondjes, zijn ze daar ook lekker aan het knallen met bommen, ik vind het vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
24-11-2020 22:16
Wordt er ooit wel eens iets goed geregeld binnen de EU? Zomer/wintertijd krijgen ze niet op een lijn, net als de toltarieven, coronaregels verschillen per land en zo kan ik een hele waslijst opstellen.
Nederland is véél te betuttelend. Vind het juist fijn dat er nog EU landen zijn waar er op sommige vlakken nog wat gezond verstand aanwezig is.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
24-11-2020 23:18
Wij hebben er hier ook alweer een tijdje last van. Mijn hondje wil al niet meer uit. Het is toch gewoon niet te geloven he? zitten we in november, het is notabene verboden er er wordt nog steeds heel wat afgeknald. Vanmiddag dacht ik even naar het park te gaan met de hondjes, zijn ze daar ook lekker aan het knallen met bommen, ik vind het vreselijk.
Hier ook, een stuk erger dan andere jaren heb ik het idee.
Vooral als het donker is, schrok me rot toen ik net buiten liep en ze iets vlak bij me lieten “ontploffen” , zag het letterlijk en figuurlijk niet aankomen.
Denk dat het met oud&nieuw juist erger wordt, hoop dat het meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt gehandhaafd op andere dingen tussen 11.00 en 19.00 uur.
Zal met vuurwerk/karbiet/wat anders leuks niet anders zijn.
En dat weet hier iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
24-11-2020 23:18
Wij hebben er hier ook alweer een tijdje last van. Mijn hondje wil al niet meer uit. Het is toch gewoon niet te geloven he? zitten we in november, het is notabene verboden er er wordt nog steeds heel wat afgeknald. Vanmiddag dacht ik even naar het park te gaan met de hondjes, zijn ze daar ook lekker aan het knallen met bommen, ik vind het vreselijk.
Dit dus, er kan nu al niet gehandhaaft worden, laat staan nieuwjaarsnacht. De politie wordt in het gezicht uitgelachen en ze worden met pijlen en bommen weggestuurd.

Idd ook vreselijke tijden voor huisdieren. Oudjaarsdag zitten onze honden in de bijkeuken met de radio aan, dan komt het minder aan. Maar carbid merken ze ook dan nog wel
Alle reacties Link kopieren
Ik mag hopen dat ouders met kinderen tussen de 14 en 25 jaar een goed woordje met hun kroost spreken. Dat niet zij de stommelingen zijn die straks in het ziekenhuis liggen en de zorg nog extra overbelasten. Dan schiet je maar een jaartje geen vuurwerk af, overleef je ook wel weer. Of nog erger, de hulpdiensten belemmeren of rellen in de stad en alles in de fik steken en slopen.
We kunnen de jeugd wel van alles de schuld geven, maar het begint toch écht bij de ouders en dat zijn jij en ik! (nouja, ik dan niet want ik heb geen kinderen en al had ik ze wel, no way dat die van mij op zulke moment rottigheid gingen uithalen).
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
25-11-2020 00:03
Ik mag hopen dat ouders met kinderen tussen de 14 en 25 jaar een goed woordje met hun kroost spreken. Dat niet zij de stommelingen zijn die straks in het ziekenhuis liggen en de zorg nog extra overbelasten. Dan schiet je maar een jaartje geen vuurwerk af, overleef je ook wel weer. Of nog erger, de hulpdiensten belemmeren of rellen in de stad en alles in de fik steken en slopen.
We kunnen de jeugd wel van alles de schuld geven, maar het begint toch écht bij de ouders en dat zijn jij en ik! (nouja, ik dan niet want ik heb geen kinderen en al had ik ze wel, no way dat die van mij op zulke moment rottigheid gingen uithalen).

In je dromen.. je kunt je kinderen niet controleren. Naar eer en geweten opvoeden wel, maar uiteindelijk worden het toch eigen persoontjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven