Vuurwerkverbod, slimme zet of brengt het ellende?

24-11-2020 21:46 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken. Vrees zelf dat dit weleens de zwaarste nieuwjaarsnacht in tijden kan worden voor de hulpdiensten.

Carbid is nu al te veel in het nieuws geweest en heeft bepaalde mensen op nieuwe (verkeerde) ideeën gebracht. Het is gewoon verkrijgbaar in NL, ter bestrijding van bijvoorbeeld mollen en er is makkelijk aan te komen.

Hier in de regio is het een soort van cultureel erfgoed. Paar honderd meter verder op schieten ze altijd carbid en de ruiten rammelen hier dan echt in de kozijnen (wonen buitenaf). Moet je na gaan hoe het in een stad zal zijn. Je moet hier ook echt wel een beetje kennis voor hebben.

Veel gemeenten gaan het verbieden maar het eveneens illegale vuurwerk knalt er momenteel al best op los op sommige plaatsen hoor ik. Ook zonder consequenties.

Hoe denken jullie er over?

Gaat het vuurwerkverbod helpen de zorg te ontlasten?

Totaal aantal stemmen: 205

A. Ja, het wordt een heerlijk rustige oud en nieuw zonder al dat vuurwerk. (9%)
B. Ja, er is wel vuurwerk maar minder vuurwerk dan normaal, dus minder slachtoffers. (44%)
C. Nee, op veel plaatsen gaat het nieuwjaarsnacht een veldslag worden door illegaal vuurwerk. Veel mensen zullen nieuwjaarsdag ontwaken in een soort van oorlogsgebied, gezien de huidige ontwikkelingen. (46%)
Alle reacties Link kopieren
Hier in de wijk wordt al ieder jaar steeds minder afgestoken; de straten blijven steeds schoner. Je kon altijd wel precies zien waar er Chinezen woonden, maar Chinezen lijken me veel te braaf om het dan nu te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
25-11-2020 13:59
Ik vraag me vooral af hoe jullie om 3 uur 's nachts moeten weten dat er iemand gewond is geraakt.
Ja dat ook. Als ik wakker schrik ben ik niet direct zo scherp dat ik de kreten ‘AAAAAAAH! GEK! AAAAAAH!’ van opwinding kan onderscheiden van ‘AAAAAH!’ als in: ik heb pijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
rumforviva schreef:
25-11-2020 08:52
Nou, qua vuurwerk is het elders strenger dan Nederland hoor.
Nee hoor.

Nederland doet het anders niet strenger om.
Losser.

Nederland staat minder zwaar vuurwerk toe dan Duitsland en België en de transport, vooraad, en verkoopcondities zijn véél strenger. In Nederland mag je maximaal 25 kilo vuurwerk vervoeren en bezitten als particulier. In Duitsland mag je 50 kilo vervoeren en 100 kiko bezitten Dat spul wat wij kennen als "uit Polen" is daar ook gewoon verboden, maar de controle is er ruk.

In Nederland mag vuurwerk niet afgestoken worden door mensen onder invloed van alcohol, drug of medicijnen. Zijn we de enige in. Toegegeven, de handhaving kan beter.... maar dat geld ook voor afsteektijden, dat mag alleen na 1800 uur en tot 1 januari 0200 uur, met ook daar wel enige ruimte in de verbetering van de handhaving. Evenals de leeftijd van vuurwerk-afstekers. Minimaal 12 voor F1 (sterretjes, knalerwten) 16 voor consumentenvuurwerk. Wordt vrijwel niet gehandhaafd.

Vuurpijlen en knalvuurwerk is geheel verboden. Ook uniek in Europa.

Nederland kent een streng beleid. Maar als je dat beleid niet handhaafd, komt er niks van terrecht.
lemoos2 schreef:
25-11-2020 14:02
Ja dat ook. Als ik wakker schrik ben ik niet direct zo scherp dat ik de kreten ‘AAAAAAAH! GEK! AAAAAAH!’ van opwinding kan onderscheiden van ‘AAAAAH!’ als in: ik heb pijn.
Elk uur je wekker zetten dus.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
25-11-2020 14:02
Ja dat ook. Als ik wakker schrik ben ik niet direct zo scherp dat ik de kreten ‘AAAAAAAH! GEK! AAAAAAH!’ van opwinding kan onderscheiden van ‘AAAAAH!’ als in: ik heb pijn.
Dat verschil hoor je wel. Ik heb het 1 keer meegemaakt. Je hoort de paniek in de schreeuw. Je bent dan ook direct klaarwakker.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
25-11-2020 18:28
Nee hoor.


Wel hoor

In België zijn de vuurwerkregels in 2017 verscherpt. Sinds dit jaar is vuurwerk afsteken zelfs in heel Vlaanderen verboden. Vuurwerk van categorie F3 is niet alleen in Vlaanderen, maar in heel België verboden. Daarnaast geldt voor sommige Waalse gemeentes dat je een vergunning van de brandweer of gemeente nodig hebt om vuurwerk te mogen afsteken.
Totaalverbod op vuurwerk van categorie F3

In Duitsland kun je het hele jaar door licht vuurwerk zoals sterretjes of knalerwten kopen. Zwaarder vuurwerk wordt alleen op de laatste drie dagen van het jaar verkocht. Bij de oosterburen is het bovendien verplicht om het vuurwerk dat je afschiet ook zelf weer op te ruimen. Afsteken verboden in de buurt van kerken, ziekenhuizen, kinderopvangcentra, verpleeghuizen, houten huizen en bij grote mensenmassa's

In Engeland zie je met Oud en Nieuw doorgaans niet bijzonder veel vuurwerk. Het mag namelijk niet op straat worden afgestoken, maar alleen op de eigen oprit of in de tuin.

De Fransen vieren Oud en Nieuw anders dan Nederlanders. Vuurwerk afsteken is verboden op straat en alleen een handjevol steden organiseert vuurwerkshows.

In Oostenrijk is het afsteken van vuurwerk afhankelijk van de weersomstandigheden. In bepaalde berggebieden waar het net veel gesneeuwd heeft, kan vuurwerk bijvoorbeeld een lawine veroorzaken. Over het algemeen geldt: afsteken mag alleen buiten de steden.

In Ierland is alleen vuurwerk uit de categorie F1 (zoals sterretjes) beschikbaar voor verkoop, bezit en gebruik voor amateurs. Dit maakt Ierland een van de strengste landen ter wereld met betrekking tot consumentenvuurwerk

In Australie vaak ook een vuurwerkverbod wegens kans op bosbranden, meestal een vuurwerkshow

In Spanje mogen de Spanjaarden zelf geen vuurwerk afsteken, dit doen de gemeentes zelf

In Amerika is het geen gewoonte om met de jaarwisseling overal vuurwerk af te steken. Ook is in veel staten het bezit en afsteken van veel soorten vuurwerk ook verboden.

Ook in Zweden bepalen de gemeenten hun eigen vuurwerkbeleid. In diverse gemeenten mag alleen vuurwerk worden afgestoken met toestemming van de politie.


Bah wat een betutteling toch, in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
25-11-2020 13:30
"Veldslag" en "oorlogsgebied" ook echt, lekker dramatisch. :facepalm:
Nou weet niet of je het nieuws leest maar:

https://www.gelderlander.nl/arnhem/weer ... m~a52678fd

Vanmorgen was er een huilende vrouw op de radio dat ze doodsangsten had uitgestaan. De bewoners krijgen daar heuse bommen tegen de voordeur.

Die worden wel wakker in een soort van oorlogsgebied, met allerlei vernielingen door vuurwerk en brandjes.

En met veldslag bedoel ik dat de hulpdiensten het dit jaar op sommige plekken nog meer voor de kiezen krijgen omdat de geest nu al uit de fles is.

Het illegale spul is al lang binnen de grenzen half november dus controles van nu zijn de druppel op de gloeiende plaat.

Ik heb er hier gelukkig geen last van en jij waarschijnlijk ook niet maar een beetje empathie voor bewoners van deze wijken kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een idee om bij minderjarigen te gaan korten op de kinderbijslag, zodat de ouders iets gemotiveerder raken deze jongetjes in toom te houden.

Het is een soort uitkering om je kinderen op te voeden, dan vind ik wel dat je er ook wat voor moet doen.

Als je ww krijgt heb je ook plichten waar je aan moet voldoen om niet gekort te worden.

Gewoon allemaal oppakken en bij geen legitimatie blijven ze maar lekker zitten tot paps of mams ze komen halen.
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
24-11-2020 22:24
Tijdens de rellen worden hulpdiensten belaagd met lawine pijlen en andere illegale dingen. Maar volgens mij is het legale vuurwerk de laatste jaren ook flink zwaarder geworden. Mijn man heeft vorig jaar in het dorp gehaald maar dat knalde echt enorm hard hoor.
Als er iets is waarvoor ze voor mij hoge straffen moeten geven, dan is het hulpdiensten lastig vallen.

Hooligans krijgen ook boetes; laat ze dat er maar bovenop doen en als extraatje voor mensen die werken in de zorg inzamelen.
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
25-11-2020 21:15
Misschien is het een idee om bij minderjarigen te gaan korten op de kinderbijslag, zodat de ouders iets gemotiveerder raken deze jongetjes in toom te houden.

Het is een soort uitkering om je kinderen op te voeden, dan vind ik wel dat je er ook wat voor moet doen.

Als je ww krijgt heb je ook plichten waar je aan moet voldoen om niet gekort te worden.

Gewoon allemaal oppakken en bij geen legitimatie blijven ze maar lekker zitten tot paps of mams ze komen halen.
Inderdaad. Goed punt.

Dan kunnen ouders opeens wel opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
25-11-2020 13:30
"Veldslag" en "oorlogsgebied" ook echt, lekker dramatisch. :facepalm:
Vroeger zou ik dat gedacht hebben, maar vorig jaar stapte ik in een straat waar het inderdaad net op iets uit het nieuws leek, inclusief wegrennende voorbijgangers die duidelijk bang waren.

Ik ben maar een blokje om gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
25-11-2020 21:18
Inderdaad. Goed punt.

Dan kunnen ouders opeens wel opvoeden.

Iets van in aanraking gekomen met justitie? Sla de volgende periode kinderbijslag maar even over. Eventueel bij herhaling voor alle kinderen van dat huishouden

Denk dat dit best zal kunnen helpen en zo hou je nog geld over. Of het geld wordt als schadevergoeding gebruikt.

Maar zou wel weer teveel administratieve rompslomp zijn.
Blomke82 schreef:
25-11-2020 21:27
Iets van in aanraking gekomen met justitie? Sla de volgende periode kinderbijslag maar even over. Eventueel bij herhaling voor alle kinderen van dat huishouden

Denk dat dit best zal kunnen helpen en zo hou je nog geld over. Of het geld wordt als schadevergoeding gebruikt.

Maar zou wel weer teveel administratieve rompslomp zijn.
Alsof je altijd in de hand hebt wat je kind doet.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
25-11-2020 21:28
Alsof je altijd in de hand hebt wat je kind doet.
Kinderbijslag wordt mede betaald door mensen die geen kinderen hebben.
In ruil dien je je kinderen op te voeden, in ieder geval zodanig dat ze zich aan de wet houden en niet met vuurwerk naar mensen gooien.
Een keertje korten op de kinderbijslag kan een ouder mooi doorrekenen naar de kinderen: dan maar wat langer in dezelfde kleding of geen I-phone.

Veel ouders hebben gewoon schijt tot ze zelf last ervan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
25-11-2020 21:28
Alsof je altijd in de hand hebt wat je kind doet.
Dat zeg ik niet, maar ouders hebben wel een flinke vinger in de pap om dat kind de consequenties te laten voelen.

Dan moet het kind de kinderbijslag maar zelf betalen aan de ouders. Als ze groot genoeg zijn om met justitie in aanraking te komen zijn ze ook groot genoeg om een bijbaantje te nemen.

Lukt dat niet gaat dat kind maar klusjes in en rond huis doen ipv rottigheid uit halen. Of moet dat kind maar even een kwartaaltje wachten op die dure merkkleding om bij de andere hangjochies te horen.

Daarbij: als een kind haast nooit thuis is en als de ouders niet weten waar je kind uit hangt of wat het uitspookt vind ik die ouders sowieso incapabel om goed op te voeden.

Goede opvoeding begint bij interesse in het kind, weten wat er in dat koppie omgaat. Niet bij: ga maar lekker de straat op en blijf maar lekker lang weg, dan heb ik fijn de tijd voor mezelf.
blomke82 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 21:49
22.64% gewijzigd
Halt bestaat inderdaad omdat al die ouders hun kinderen niet opvoeden.
Blomke82 schreef:
25-11-2020 21:40
Dat zeg ik niet, maar ouders hebben wel een flinke vinger in de pap om dat kind de consequenties te laten voelen.

Dan moet het kind de kinderbijslag maar zelf betalen aan de ouders. Als ze groot genoeg zijn om met justitie in aanraking te komen zijn ze ook groot genoeg om een bijbaantje te nemen.

Lukt dat niet gaat dat kind maar klusjes in en rond huis doen ipv rottigheid uit halen. Of moet dat kind maar even een kwartaaltje wachten op die dure merkkleding om bij de andere hangjochies te horen.
Wat een mooie vooroordelen.
Alle reacties Link kopieren
genoeg jongeren die gewoon schijt aan hun ouders hebben, hoor. Dan kan je weinig beginnen.
Of stel je hebt als alleenstaande avonddienst, en je denkt dat jouw kind braaf thuis zit.
VGM1980 schreef:
25-11-2020 21:50
genoeg jongeren die gewoon schijt aan hun ouders hebben, hoor. Dan kan je weinig beginnen.
Of stel je hebt als alleenstaande avonddienst, en je denkt dat jouw kind braaf thuis zit.
Of het kind is gewoon een puber en doet een keer wat doms.

Die knullen in Arnhem, hard aanpakken. Maar doen alsof zo’n beetje elke puber voor half en rad opgroeit vind ik ook wat overtrokken.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
25-11-2020 21:47
Halt bestaat inderdaad omdat al die ouders hun kinderen niet opvoeden.
Er is een verschil tussen voeden en opvoeden. Als mijn kinderen hulpdiensten aanvallen en ik kom er achter komen ze iig de eerste 2 maanden de deur niet uit behalve voor school en verander ik de wificode. Dan kunnen ze even lekker nadenken over hun daden ipv multimedia gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
25-11-2020 21:55
Of het kind is gewoon een puber en doet een keer wat doms.

Die knullen in Arnhem, hard aanpakken. Maar doen alsof zo’n beetje elke puber voor half en rad opgroeit vind ik ook wat overtrokken.
Nee dat klopt maar het gaat me om de jongetjes van bijvoorbeeld het verhaal hier van dat jongetje van 15 dat om 3 uur in de nacht op een doordeweekse dag nog op straat rond hangt en met bommen loopt te spelen.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
25-11-2020 21:50
genoeg jongeren die gewoon schijt aan hun ouders hebben, hoor. Dan kan je weinig beginnen.
Of stel je hebt als alleenstaande avonddienst, en je denkt dat jouw kind braaf thuis zit.
In het eerste geval is er dan in een eerder stadium al wat mis gegaan.

In het 2e geval komt aandacht en interesse voor je kind weer om de hoek kijken, weten wat ze bezig houdt is erg belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Blomke82 schreef:
25-11-2020 21:40


Daarbij: als een kind haast nooit thuis is en als de ouders niet weten waar je kind uit hangt of wat het uitspookt vind ik die ouders sowieso incapabel om goed op te voeden.

Goede opvoeding begint bij interesse in het kind, weten wat er in dat koppie omgaat. Niet bij: ga maar lekker de straat op en blijf maar lekker lang weg, dan heb ik fijn de tijd voor mezelf.




Kinderen van 15 / 16 gaan de straat op, dat is onderdeel van volwassen worden.
Ze mogen niets en alles is dicht.

Je kan ze ook niet de hele avond op de bank laten zitten, gezellig Heel Holland Bakt kijken.

Als er op straat iets gebeurd is dat niet omdat de ouders geen interesse hebben of ze de straat opgegooid worden maar gewoon omdat ze grenzen verkennen.
Vaak hebben er van een groep een of twee vuurwerk en de rest staat te kijken, niet verboden overigens.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
25-11-2020 21:55
Of het kind is gewoon een puber en doet een keer wat doms.

Die knullen in Arnhem, hard aanpakken. Maar doen alsof zo’n beetje elke puber voor half en rad opgroeit vind ik ook wat overtrokken.




Precies

Ik kom regelmatig op de Geitenkamp (die wijk in Arnhem) het merendeel rent hard weg voor de politie en geniet van het kat & muis spel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
VGM1980 schreef:
25-11-2020 20:02
Wel hoor

In België zijn de vuurwerkregels in 2017 verscherpt. Sinds dit jaar is vuurwerk afsteken zelfs in heel Vlaanderen verboden. Vuurwerk van categorie F3 is niet alleen in Vlaanderen, maar in heel België verboden. Daarnaast geldt voor sommige Waalse gemeentes dat je een vergunning van de brandweer of gemeente nodig hebt om vuurwerk te mogen afsteken.
Totaalverbod op vuurwerk van categorie F3

In Duitsland kun je het hele jaar door licht vuurwerk zoals sterretjes of knalerwten kopen. Zwaarder vuurwerk wordt alleen op de laatste drie dagen van het jaar verkocht. Bij de oosterburen is het bovendien verplicht om het vuurwerk dat je afschiet ook zelf weer op te ruimen. Afsteken verboden in de buurt van kerken, ziekenhuizen, kinderopvangcentra, verpleeghuizen, houten huizen en bij grote mensenmassa's

In Engeland zie je met Oud en Nieuw doorgaans niet bijzonder veel vuurwerk. Het mag namelijk niet op straat worden afgestoken, maar alleen op de eigen oprit of in de tuin.

De Fransen vieren Oud en Nieuw anders dan Nederlanders. Vuurwerk afsteken is verboden op straat en alleen een handjevol steden organiseert vuurwerkshows.

In Oostenrijk is het afsteken van vuurwerk afhankelijk van de weersomstandigheden. In bepaalde berggebieden waar het net veel gesneeuwd heeft, kan vuurwerk bijvoorbeeld een lawine veroorzaken. Over het algemeen geldt: afsteken mag alleen buiten de steden.

In Ierland is alleen vuurwerk uit de categorie F1 (zoals sterretjes) beschikbaar voor verkoop, bezit en gebruik voor amateurs. Dit maakt Ierland een van de strengste landen ter wereld met betrekking tot consumentenvuurwerk

In Australie vaak ook een vuurwerkverbod wegens kans op bosbranden, meestal een vuurwerkshow

In Spanje mogen de Spanjaarden zelf geen vuurwerk afsteken, dit doen de gemeentes zelf

In Amerika is het geen gewoonte om met de jaarwisseling overal vuurwerk af te steken. Ook is in veel staten het bezit en afsteken van veel soorten vuurwerk ook verboden.

Ook in Zweden bepalen de gemeenten hun eigen vuurwerkbeleid. In diverse gemeenten mag alleen vuurwerk worden afgestoken met toestemming van de politie.


Bah wat een betutteling toch, in Nederland.
Je hoort mij niet over betutteling. Ik denk dat de vuurwerkregels in Nederland op een paar dingen na wel goed zijn en vergelijkbaar met Europa. Zoals ik al aangaf; we doen dingen ánders. Niet per sé strenger of minder streng. Vind alleen dat de handhaving wat beter kan, maar da's met veel meer dingen in Nederland.

Overigens is het ook in Nederland verplicht je eigen rommel.op te ruimen. En niet alleen van vuurwerk maar van alles dat je in de openbare ruimte achter laat.

Duitsland ken wel de zelfse discussie als hier trouwens. Die willen ook al een paar jaar van het vuurwerk af. Dus andere regels leidt niet direct tot andere "beleving"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven