Waarom geloof jij wel of niet in een god?

06-02-2020 17:04 1657 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alles wordt ook verheerlijkt terwijl het eigenlijk niet goed is voor de mens. Denk alleen al aan uitgaan, roken, drinken en op ontdekking gaan naar je zelf en experimenteren. Waarom? Tuurlijk is het leuk en spannend allemaal, en zou dit niet schadelijk te hoeven zijn als je dit met mate doet. Maar laten we eerlijk zijn, het is niet voor niets verboden volgens het geloof dat al eeuwen geleden is gekomen met alleen maar wijsheid. Hoe gek is het alleen al niet dat er een heilige boek is geschreven met zo veel kennis, waarvan tot de dag van vandaag nu pas ontdekt worden? Hierdoor kan je er al sterk van overtuigd worden dat het onverklaarbaar is en zeker iets is wat wij niet kunnen bevatten.
Vele mensen die niet geloven, willen ook gewoon niet geloven. Ik zelf ook hoor, tijden getwijfeld enz. Maar toen kwam ik er achter dat ik iedere keer maar redenen aan het zoeken was waarvan ik bijv het niet mee eens was om vervolgens te willen concluderen dat het niet bestaat. Waarom? Zo kun je natuurlijk het vrije leven leiden met de geruststellende gedachte dat je later er niet voor wordt bestraft. Maar als je niet door het boek kunt leiden, waaruit maak je dan een grens wat wel of niet mag dat eigenlijk slecht is maar door maatschappij en winstgevende industrie ons probeert aan te praten. We vinden het natuurlijk allemaal geweldig, onze begeertes en verlangen volgen. Maar op lange termijn maakt het je toch niet gelukkig doordat de mens zo is gemaakt. Om te aanbidden. Hoe kun je dat al weten, door een simpel voorbeeld dat vele mensen doen wanneer zij in nood of kritieke toestand verkeren. Ze hopen dat iemand ze kan bijstaan of helpen en bidden dat ze worden geholpen. Zelfs mensen die nog nog hebben gelooft hebben zich hierin betrapt waardoor ze uiteindelijk de kans hebben gegeven om het te gaan onderzoeken.
Daarnaast blijf je een bepaalde leegte voelen dat alleen gevoed kan worden door aanbidding. Denk maar aan artiesten en miljonair die alles hebben maar nog steeds niet gelukkig zijn. Sommige gaan daardoor het opzoeken in de spirituele wereld en mediteren. Terwijl bidden ook al een vorm van mediteren is, blijven we zoeken naar andere mogelijkheden om de waarheid te willen blijven negeren.

Zo kan ik nog doorgaan, velen zullen het niet met me eens zijn. Dat snap ik, maar wat ik dan niet snap is dat vele ook niet openstaan betreft inhoudelijk een discussie voeren.

Ik was namelijk ook heel lang zoekende en ben ook verschillende heilige boeken gaan lezen. Uiteindelijk is de christendom, jodendom en islam allemaal een geloof die overeenkomt alleen in verschillende tijdperken is uitgebracht. Er is ook gewoon een dezelfde god en niet sprake van verschillende goden. Als de mens hier voor zou openstaan, zou hij/zij zomaar kunnen bekeren doordat je er zelf achterkomt. Het is alleen wel een hele moeilijke zoektocht, doordat de boeken niet in eenvoudige taal is geschreven en sommige stukken dien je ook meer kennis voor te hebben om het te kunnen begrijpen. Zoals soms door de media negatieve versen van het boek worden aangehaald en niet volledig. Bepaalde zinnen worden achterwege gelaten waardoor de mens van nu in de huidige wereld dat niet kan bevatten en niet begrijpt. Als je het volledig zou lezen, zou je er al meer van begrijpen en je dient ook geleerde te raadplegen om het echt te begrijpen doordat je meerdere bronnen bij elkaar moet leggen om t in algeheel te kunnen begrijpen.

Zo heeft de boek van ex pvver joram van klaveren genaamd”afvallige” mij heel erg geholpen om bepaalde aspecten te begrijpen die constant negatief in het nieuws wordt belicht, waardoor je haast wel niet op een gegeven moment eraan gaat geloven. Hij heeft werkelijk waar jaren lang gedaan betreft zijn zoektocht, heeft een studie betreft geloofswetenschappen gevolgd, heeft alle boeken bij elkaar gehaald en bestudeerd en met behulp van kennis van hooggeleerde. Als je werkelijk geïnteresseerd bent zou ik het boek kopen om alleen maar er een stuk wijzer van te worden. Ik probeer hiermee namelijk niet een ander te bekeren or what so ever. Maar vind het zeker wel interessant hoe hier er over wordt gedacht. Ik vind het gewoon vreemd dat zo veel mensen er zo snel voor kiezen atheïst te zijn, terwijl ze in de eerste instantie niet eens hebben geprobeerd onderzoek te verrichten. Hoe kun je dan zo zeker van iets zijn denk ik dan.
Wat houd je tegen?
Overigens ben ik christelijk opgevoed en dat vind ik in cultureel opzicht wel echt van meerwaarde. Ik heb vrienden die de bijbelverhalen niet kennen en hen ontgaat veel, merk ik. Kunst, literatuur, de taal, veel zaken bevatten referenties aan christelijke figuren en verhalen. Dat geeft wel een soort extra dimensie, of je nu gelooft in die verhalen of niet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2020 18:12

En overigens, atheïsme is ook niet meer dan een geloof.

Zoals geen postzegels verzamelen een hobby is.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
06-02-2020 18:10
Ik ken trouwens een boel gelovigen die helemaal niet zo zeker zijn dat God bestaat en die zeker niet zeker zijn of anderen de maat nemen.

Het idee dat elke gelovige een dommige geïndoctrineerde is, is net zo bespottelijk als het omgekeerde.
Uitspraken als 'religie is gewoon uitgevonden voor macht & geld' zijn veel te kort door de bocht. En juist omdat dat dan wordt gebracht als de 'geïnformeerde' visie, vind ik dat ergerlijk.

Waarom zijn de religies verzonnen volgens jou?
Quincy2 schreef:
06-02-2020 18:02
Ik ga er van uit dat ze moslim is, door bepaalde woorden die ze gebruikt (verzen, kennis, geleerden)
Die begrippen we ook in het christelijk geloof hoor, maar wat maakt het uit als TO moslim is/
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2020 18:12
Het valt me altijd weer op dat mensen veelal niet in God geloven op basis van wat zij uit de bijbel hebben en hun ervaring met de grootste religiën. Echt vreemd is dat op zich niet, want nergens krijgt God zo'n slechte pers als in hun heilige boeken.

En overigens, atheïsme is ook niet meer dan een geloof.
Ik denk dat eerst het geloof is, en dan de waardering van het heilige boek.
Dus de antireligieuze atheïst ziet verhalen over wraak, genocide, veroordeling, ongelijkheid, etc. De theïstische gelovige ziet wijsheid, morele voorbeelden, een beschermende god.
En dan heb je natuurlijk nog een hele groep ertussenin, gelovig en niet-gelovig, die de heilige boeken niet zwart-wit bekijken en/of hun belang relativeren.

Ik ben in elk geval niet ongelovig geworden na een middagje gruwelen in de Bijbel turven. Bekeren, veranderen van overtuiging, is een veel geleidelijker en minder rationeel proces.
tyche wijzigde dit bericht op 06-02-2020 18:23
10.33% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2020 18:12


En overigens, atheïsme is ook niet meer dan een geloof.
Je kunt niet geloven in dingen die er niet zijn. Dus hoe kan atheïsme dan een geloof zijn?
Geen idee welk geloof jij bedoelt, maar ik mag gelukkig nog steeds uitgaan en drinken. De rest van de OP heb ik niet gelezen, wat is de samenvatting?
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
06-02-2020 18:21
Die begrippen we ook in het christelijk geloof hoor, maar wat maakt het uit als TO moslim is/

Dat maakt helemaal niets uit. De vraag waarom iemand voor een bepaalde religie kiest, en niet voor een andere, vind ik altijd wel bijzonder boeiend.
Overigens denk ik dat de mens van nature behoefte heeft aan het systeem en de houvast van een religie.
julius schreef:
06-02-2020 18:23
Dat maakt helemaal niets uit. De vraag waarom iemand voor een bepaalde religie kiest, en niet voor een andere, vind ik altijd wel bijzonder boeiend.
O, op die manier.
humanista schreef:
06-02-2020 18:22
Je kunt niet geloven in dingen die er niet zijn. Dus hoe kan atheïsme dan een geloof zijn?
Je gelooft dat God niet bestaat. Is echt ook gewoon een geloof.
forsyth schreef:
06-02-2020 18:03
Uit interesse probeer ik me de laatste tijd wat te verdiepen in de voorchristelijke natuurgodsdienst. Dat vind ik wel mooi, die band en het ontzag / respect dat mensen eeuwen geleden hadden voor de wereld waarin ze leefden. Het ritme van de natuur, de cyclus van het leven. Het klinkt afschuwelijk geitenwollensokkerig realiseer ik me, maar ik denk dat het niet goed is dat wij tegenwoordig zo ver van de natuur af staan. Waarom zou je je echt druk maken om milieuvervuiling als je de hele dag in je betonnen huis en je betonnen kantoor zit en het enige groen dat je ziet is aangeplant in een parkje? Waarom zou je je druk maken om overbevissing en de bioindustrie als je stukje vlees uit een plastic bakje van de supermarkt komt? Bij wijze van spreken.
Hier kan ik me dan wel weer in vinden. Denk dat er veel waardering voor het leven te vinden is in de natuur en dat we er allemaal wel heel ver van verwijderd zijn op dit moment.

Wicca ligt hier ook dicht bij, toch? Dicht bij de natuur en de elementen staan? Ben daar niet heel bekend mee, dus kan er ook naast zitten
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2020 18:25
Je gelooft dat God niet bestaat. Is echt ook gewoon een geloof.

Je kan niet iets verzinnen, en iemand die niet meegaat in je verzinsel alsnog een gelovige noemen natuurlijk. Nou ja het kan wel, maar het slaat als een tang op een varken.
TijdvoorTaart schreef:
06-02-2020 18:26
Hier kan ik me dan wel weer in vinden. Denk dat er veel waardering voor het leven te vinden is in de natuur en dat we er allemaal wel heel ver van verwijderd zijn op dit moment.

Wicca ligt hier ook dicht bij, toch? Dicht bij de natuur en de elementen staan? Ben daar niet heel bekend mee, dus kan er ook naast zitten
Wicca daar weet ik niet zoveel van. Ik heb het echt over een soort oergeloof waarin de mens een radar is in het systeem van de natuur, in plaats van dat de mens aan de top van de schepping staat met alleen een soort supermens boven zich.
julius schreef:
06-02-2020 18:27
Je kan niet iets verzinnen, en iemand die niet meegaat in je verzinsel alsnog een gelovige noemen natuurlijk. Nou ja het kan wel, maar het slaat als een tang op een varken.
Verder dan dat kom je niet simpelweg omdat je weet dat het klopt.
Je bent heel graag mijn tegenstander is gesprekken, discussies en debatten, dus nu moet en zal je ook. Da's alles.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
06-02-2020 18:20
Waarom zijn de religies verzonnen volgens jou?
Ze zijn niet verzonnen. Dat impliceert een bewust proces en dat was het niet.

Religies zijn, net als andere complexe, abstracte ideeën, geëvolueerd. Er is niet één oorzaak of bron, maar een samenloop van omstandigheden. Bijvoorbeeld de menselijke eigenschap (hard-wired in onze hersenen) om betekenis en intentie te veronderstellen; ons vermogen om ons dingen voor te stellen die er niet zijn of die niet zichtbaar zijn (de toekomst, herinneringen, wat er in andere mensen omgaat); ons verlangen om de wereld te begrijpen en beïnvloeden, onze neiging als groepsdieren om ons te organiseren en onderling gedrag te reguleren.

Religie is ook een abstract begrip, in heel veel tijden en culturen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen overtuigingen over geesten, over moraal, of die over hoe je je gewas goed laat groeien. Religie gaat heel vaak helemaal niet over de waarheidsvraag, de nadruk op teksten en de juiste interpretatie is typisch 'grote drie' en dan met name Protestants-christelijk. Genoeg religies die zich veel meer bezig houden met dag-tot-dag zaken en waarbij het weinig uitmaakt of en in hoeveel goden je gelooft.

Niet dat georganiseerde religie zich niet zeer goed leent voor misbruik. Net als elke ideologie, met als extra aantrekkingskracht beloning in het hiernamaals. En sommige sekten worden expliciet opgericht om geld op te brengen. En dan nog gaan krijg je mensen die die waarheid oprecht geloven.
Ik wil religie niet vrijpleiten, maar wel het idee nuanceren dat het één homogeen verschijnsel is dat bewust ontworpen is om mensen onder de duim te houden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Weet je waarom ik deze topic heb geopend? Had laatst met een collega hierover en hij vertelde dus in de eerste instantie dat hij niet in god gelooft.
Doordat hij niet kn bevatten waarom god die zoveel van zijn mensen houdt, alle ellende zou toestaan enz. Dat snap ik heel goed, heb hier ook heel lang mee gezeten. Heb er nu wel maar verdiept waardoor ik het beter begrijp.

Alleen toen we dus langer in gesprek raakte over dit onderwerp kwamen we bij evolutietheorie van darwin, hij gelooft daar weer absoluut niet in.
Ik heb zelf wel soms hierin gelooft. Dus ik vroeg hem hoe weet je zo zeker dat je er niet in gelooft.

Toen zei hij dus al dat gaat niet. Want waarom bestaan apen dan nog steeds wel. Verder is de mens zo perfect geschapen.

Dus hierdoor raakte ik nog meer geïnteresseerd en we hebben hier beide gwn op een leergierige manier over gehad. Snap ook niet zo goed waarom mensen dit direct ook als aanval zien? Geloof je niet prima of wil je er ook niet over hebben, ook prima. Maar ga dan hier niet de chagrijnige wijsneus lopen uithangen. Ik ben alleen gewoon benieuwd en vind dit onderwerp super interessant. Waarom? Omdat ik gewoon meer verdieping wil en ook de geschiedenis in wil duiken.

Maar goed dus verder over ons gesprek. Ik vroeg hem dus hoe we dan anders zijn ontstaan. En toen zei hij dat we zijn geschapen door bepaalde krachten of goden uit de twaalfde planeet. Ik vond dit wel erg interessant om verder ook in te verdiepen. Voor wie geïnteresseerd is, het boek is van zecharia, genaamd” de twaalfde planeet”.

Hij verklaarde ook dat bijv piramides nooit door de mens gemaakt kon worden. Ik weet bijv dat de mens vroeger reuzen waren en met de tijd mee is veranderd. Homosapiens is een boek dat de ontwikkeling betreft de mens beschrijft.

Dus hij vertelde dat de piramides op dezelfde wijze werden gemaakt op een hele grote afstand. Nou die tijd had je geen telefoons of vervoer waardoor her mogelijk is. Zelfs mer de technologie van vandaag is her onmogelijk om die piramides na te maken.

Ik raakte steeds meer geïnteresseerd in zijn verhaal. Dus uiteindelijk gelooft hij wel, maar niet echt een bepaalde religie. Dit is dus wat ik bedoel met onverklaarbare geschiedenis en krachten die misschien nu nier zichtbaar zijn maar zeker we vroeger zijn gebeurd.

Her blijft me sowieso een grote mysterie hoe het allemaal is begonnen en heb nog geen voldoende kennis om al jullie vragen te antwoorden. Vond her alleen wel een onderwerp waard erover te hebben, mits er natuurlijk respectvol en vriendelijk blijft.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
06-02-2020 18:26
Hier kan ik me dan wel weer in vinden. Denk dat er veel waardering voor het leven te vinden is in de natuur en dat we er allemaal wel heel ver van verwijderd zijn op dit moment.

Wicca ligt hier ook dicht bij, toch? Dicht bij de natuur en de elementen staan? Ben daar niet heel bekend mee, dus kan er ook naast zitten
Ja, wicca is de bekendste natuurreligie. Niet oud, wel interessant als je de verhouding tussen mens en natuur belangrijk vindt.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
https://www.wikikids.nl/Piramide
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
ik geloof in iets maar niet bepaald in een of andere god dat is uitgevonden door de mens om de mens dom te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gelovig opgevoed maar het heeft mij nooit 'geraakt'. Ik heb tot een jaar of 24 heel actief proberen te geloven. Meerdere stromingen 'uitgeprobeerd' maar ik heb het opgegeven. Jammer, want ik zie in mijn omgeving hoeveel steun mensen eraan hebben. Maar dat er een God zou zijn? ik geloof het gewoon echt niet!
Ik denk dat religie mensen altijd een paar voordelen verschaft heeft.

mensen denken meer controle te hebben over hun omgeving, ze hebben immers een verklaring voor verschijnselen zodat ze zekerder zijn over de toekomst.


mensen kunnen beter omgaan met verlies van dierbaren, schokkende gebeurtenissen e.d. omdat ze het immers kunnen wijten aan handelen van een opperwezen. Dit zorgt voor snellere verwerking en minder stress.

mensen ontlenen een identiteit aan het geloof, wat bevorderlijk is voor de groepsvorming zodat er een coherentere groep ontstaat. Dit is bevorderlijk voor de overlevingskansen van die groep.

Prijs jezelf gelukkig als je gelovig bent.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 18:35
Weet je waarom ik deze topic heb geopend? Had laatst met een collega hierover en hij vertelde dus in de eerste instantie dat hij niet in god gelooft.
*knip voor scrolgemak*
Wat maakt jouw collega iemand van wie je dingen over evolutie en piramides kunt aannemen? Waarom geloof je wat hij zegt?
What a nuanced anxiety
Simpel antwoord: omdat er domweg geen enkel bewijs voor is.

En als het dan toch iets uitgebreider moet: omdat het niets anders is dan een geconstrueerde machtsbasis om de massa bij elkaar te brengen en zo onder de knoet te houden. Dat is het altijd al geweest, en dat zal het altijd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk komen wat meer intellectuele mensen bij kijken die ipv beledigen ook gewoon inhoudelijk er op in kunnen gaan. Heel fijn om te lezen ook.

Ik heb jaren lang overigens ook mijn geloof gehaat, later kwam ik er achter dat geloof los staat van het gedrag van mensen. Een mens die iets interpreteert om vervolgens er kwaad mee te doen of hypocriet is ook een zonde. Ik ben gaan leren dat los van mekaar te zien en voora te focussen op inhoud dus, met geschiedenis en wetenschap. Dat is wat vooral ook belangrijk is. Niet dat mensen het geloof misbruiken om geld of macht en geweld. Die heb je namelijk in allerlei vormen. Kijk maar alleen maar naar de oorlogen die door de politieke leiders worden gecreëerd voor meer geld. Denk dat daar de meeste doden zijn gevallen om meer macht en winst te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2020 18:34
Verder dan dat kom je niet simpelweg omdat je weet dat het klopt.
Je bent heel graag mijn tegenstander is gesprekken, discussies en debatten, dus nu moet en zal je ook. Da's alles.

Maak jezelf niet te belangrijk zou ik zeggen. Het woord a-theïst zegt alles wat je moet weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven