Waarom geloof jij wel of niet in een god?

06-02-2020 17:04 1657 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alles wordt ook verheerlijkt terwijl het eigenlijk niet goed is voor de mens. Denk alleen al aan uitgaan, roken, drinken en op ontdekking gaan naar je zelf en experimenteren. Waarom? Tuurlijk is het leuk en spannend allemaal, en zou dit niet schadelijk te hoeven zijn als je dit met mate doet. Maar laten we eerlijk zijn, het is niet voor niets verboden volgens het geloof dat al eeuwen geleden is gekomen met alleen maar wijsheid. Hoe gek is het alleen al niet dat er een heilige boek is geschreven met zo veel kennis, waarvan tot de dag van vandaag nu pas ontdekt worden? Hierdoor kan je er al sterk van overtuigd worden dat het onverklaarbaar is en zeker iets is wat wij niet kunnen bevatten.
Vele mensen die niet geloven, willen ook gewoon niet geloven. Ik zelf ook hoor, tijden getwijfeld enz. Maar toen kwam ik er achter dat ik iedere keer maar redenen aan het zoeken was waarvan ik bijv het niet mee eens was om vervolgens te willen concluderen dat het niet bestaat. Waarom? Zo kun je natuurlijk het vrije leven leiden met de geruststellende gedachte dat je later er niet voor wordt bestraft. Maar als je niet door het boek kunt leiden, waaruit maak je dan een grens wat wel of niet mag dat eigenlijk slecht is maar door maatschappij en winstgevende industrie ons probeert aan te praten. We vinden het natuurlijk allemaal geweldig, onze begeertes en verlangen volgen. Maar op lange termijn maakt het je toch niet gelukkig doordat de mens zo is gemaakt. Om te aanbidden. Hoe kun je dat al weten, door een simpel voorbeeld dat vele mensen doen wanneer zij in nood of kritieke toestand verkeren. Ze hopen dat iemand ze kan bijstaan of helpen en bidden dat ze worden geholpen. Zelfs mensen die nog nog hebben gelooft hebben zich hierin betrapt waardoor ze uiteindelijk de kans hebben gegeven om het te gaan onderzoeken.
Daarnaast blijf je een bepaalde leegte voelen dat alleen gevoed kan worden door aanbidding. Denk maar aan artiesten en miljonair die alles hebben maar nog steeds niet gelukkig zijn. Sommige gaan daardoor het opzoeken in de spirituele wereld en mediteren. Terwijl bidden ook al een vorm van mediteren is, blijven we zoeken naar andere mogelijkheden om de waarheid te willen blijven negeren.

Zo kan ik nog doorgaan, velen zullen het niet met me eens zijn. Dat snap ik, maar wat ik dan niet snap is dat vele ook niet openstaan betreft inhoudelijk een discussie voeren.

Ik was namelijk ook heel lang zoekende en ben ook verschillende heilige boeken gaan lezen. Uiteindelijk is de christendom, jodendom en islam allemaal een geloof die overeenkomt alleen in verschillende tijdperken is uitgebracht. Er is ook gewoon een dezelfde god en niet sprake van verschillende goden. Als de mens hier voor zou openstaan, zou hij/zij zomaar kunnen bekeren doordat je er zelf achterkomt. Het is alleen wel een hele moeilijke zoektocht, doordat de boeken niet in eenvoudige taal is geschreven en sommige stukken dien je ook meer kennis voor te hebben om het te kunnen begrijpen. Zoals soms door de media negatieve versen van het boek worden aangehaald en niet volledig. Bepaalde zinnen worden achterwege gelaten waardoor de mens van nu in de huidige wereld dat niet kan bevatten en niet begrijpt. Als je het volledig zou lezen, zou je er al meer van begrijpen en je dient ook geleerde te raadplegen om het echt te begrijpen doordat je meerdere bronnen bij elkaar moet leggen om t in algeheel te kunnen begrijpen.

Zo heeft de boek van ex pvver joram van klaveren genaamd”afvallige” mij heel erg geholpen om bepaalde aspecten te begrijpen die constant negatief in het nieuws wordt belicht, waardoor je haast wel niet op een gegeven moment eraan gaat geloven. Hij heeft werkelijk waar jaren lang gedaan betreft zijn zoektocht, heeft een studie betreft geloofswetenschappen gevolgd, heeft alle boeken bij elkaar gehaald en bestudeerd en met behulp van kennis van hooggeleerde. Als je werkelijk geïnteresseerd bent zou ik het boek kopen om alleen maar er een stuk wijzer van te worden. Ik probeer hiermee namelijk niet een ander te bekeren or what so ever. Maar vind het zeker wel interessant hoe hier er over wordt gedacht. Ik vind het gewoon vreemd dat zo veel mensen er zo snel voor kiezen atheïst te zijn, terwijl ze in de eerste instantie niet eens hebben geprobeerd onderzoek te verrichten. Hoe kun je dan zo zeker van iets zijn denk ik dan.
Wat houd je tegen?
.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 06-02-2020 18:52
98.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik geloof in iets van een soort afterlife, maar dan niet bepaald hemel of hel. want de energie dat ons maakt wie we zijn waar gaat dat naartoe? dat moet toch ergens naartoe gaan. lichaam is niet meer dan een omhulsel.
Koffiehagedis schreef:
06-02-2020 17:28
Jouw visie is 'God bestaat, dat kan niet anders want ik zie bewijs, dus ik heb gelijk'. Met die visie plaats je andermans visie en overtuiging automatisch onder die van jou. Daarmee houden alle open, gelijkwaardige discussies te allen tijde op en draag je er zelf aan bij dat alleen welles-nietes overblijft.
Dat is zo'n beetje als Trump en zijn alternative facts. Die zijn er niet; er is de realiteit, en er zijn leugens. Religie hoort duidelijk in het tweede straatje thuis aangezien er letterlijk geen enkel rationeel feit is dat enig bestaan van deze of gene godheid nog maar aantoont. Logisch dat zo'n visie/overtuiging niet op eenzelfde niveau beschouwd moet worden.
Tyche, je verwoordt het mooi.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
06-02-2020 18:41
Ik ben gelovig opgevoed maar het heeft mij nooit 'geraakt'. Ik heb tot een jaar of 24 heel actief proberen te geloven. Meerdere stromingen 'uitgeprobeerd' maar ik heb het opgegeven. Jammer, want ik zie in mijn omgeving hoeveel steun mensen eraan hebben. Maar dat er een God zou zijn? ik geloof het gewoon echt niet!
Ik denk dat religie mensen altijd een paar voordelen verschaft heeft.

mensen denken meer controle te hebben over hun omgeving, ze hebben immers een verklaring voor verschijnselen zodat ze zekerder zijn over de toekomst.


mensen kunnen beter omgaan met verlies van dierbaren, schokkende gebeurtenissen e.d. omdat ze het immers kunnen wijten aan handelen van een opperwezen. Dit zorgt voor snellere verwerking en minder stress.

mensen ontlenen een identiteit aan het geloof, wat bevorderlijk is voor de groepsvorming zodat er een coherentere groep ontstaat. Dit is bevorderlijk voor de overlevingskansen van die groep.

Prijs jezelf gelukkig als je gelovig bent.
Klopt indd het geloof kan je veel rust en steun bieden in vele opzichten. Dat verzacht een hoop.
Er zitten ook veel mooie dingen in, zoals hoe je met mensen dient om te gaan en hoe je hoort te leven. Geen materialisme, verplicht belasting aan bijv armen en ga zo maar door.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 18:35
Weet je waarom ik deze topic heb geopend? Had laatst met een collega hierover en .........

..........

Her blijft me sowieso een grote mysterie hoe het allemaal is begonnen en heb nog geen voldoende kennis om al jullie vragen te antwoorden. Vond her alleen wel een onderwerp waard erover te hebben, mits er natuurlijk respectvol en vriendelijk blijft.
Ik denk dat meer national geografic kijken beter is dan deze discussies met je collega.

Ik geloof alleen dat de mens (ik iig) nooit alles kan weten en verklaren.
God / goden zijn m.i. ontstaan om dingen te verklaren die mensen nog niet wisten en om sociaal wenselijke patronen vast te leggen en af te dwingen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 18:43
Eindelijk komen wat meer intellectuele mensen bij kijken die ipv beledigen ook gewoon inhoudelijk er op in kunnen gaan. Heel fijn om te lezen ook.
Goh, echt een sympathieke belediging zeg maar.

Maar, ik vroeg het al eerder: waarom geloof je in god en niet in kaboutertjes?

Dat is namelijk een oprechte vraag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 18:35

Alleen toen we dus langer in gesprek raakte over dit onderwerp kwamen we bij evolutietheorie van darwin, hij gelooft daar weer absoluut niet in.
Ik heb zelf wel soms hierin gelooft. Dus ik vroeg hem hoe weet je zo zeker dat je er niet in gelooft.

Toen zei hij dus al dat gaat niet. Want waarom bestaan apen dan nog steeds wel. Verder is de mens zo perfect geschapen.

Typisch een opmerking van iemand die geen idee heeft hoe de evolutie theorie in elkaar steekt. De aap en de mens hebben dezelfde voorvader. De mens stamt dus niet af van de aap.

Daarbij is de mens helemaal niet perfect geschapen. Zo hebben we bijvoorbeeld allemaal een staartbeen. Volkomen overbodig natuurlijk, maar onze biologische voorouders hadden er veel baat bij.
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik geleerd heb om astraal te reizen, dus mijn lichaam te verlaten zodra deze slaapt. Heb ik ervaren dat we 1 bewustzijn zijn waarin we verschillende ervaringen kunnen opdoen. Als mens hebben wij zeer beperkte mogelijkheden wat deze ervaring zeer uniek maakt. Echter kunnen wij doormiddel van lucide dromen en astraal reizen wel meer van ons bewustzijn ervaren. Er is zeker meer dan alleen deze realiteit. Lucide dromen zijn lang geleden al wetenschappelijk bewezen maar wordt nog niet gebruikt op de manier waardoor we weer verder gaan evolueren. Dat ligt allemaal nog in het verschiet. Er is zeker meer maar niet zoals het in de bijbel staat...
Cateautje schreef:
06-02-2020 18:25
Je gelooft dat God niet bestaat. Is echt ook gewoon een geloof.
Niet echt, aangezien letterlijk elk feit dat principe ondersteunt. Er is daarentegen geen enkel bewijs voor het bestaan van een god.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
06-02-2020 18:51
Typisch een opmerking van iemand die geen idee heeft hoe de evolutie theorie in elkaar steekt. De aap en de mens hebben dezelfde voorvader. De mens stamt dus niet af van de aap.

Daarbij is de mens helemaal niet perfect geschapen. Zo hebben we bijvoorbeeld allemaal een staartbeen. Volkomen overbodig natuurlijk, maar onze biologische voorouders hadden er veel baat bij.
Vergeet onze appendix niet. Hebben we niks aan, gaan zelfs mensen aan dood, maar we krijgen het maar niet weggeëvolueerd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
06-02-2020 18:48
Klopt indd het geloof kan je veel rust en steun bieden in vele opzichten. Dat verzacht een hoop.
Er zitten ook veel mooie dingen in, zoals hoe je met mensen dient om te gaan en hoe je hoort te leven. Geen materialisme, verplicht belasting aan bijv armen en ga zo maar door.
Maar waarom heb je daar geloof voor nodig?
Ik weet ook hoe ik met mensen hoor om te gaan. Ik geef ook aan armen, ben niet materialistisch. Je doet nu alsof een ongelovige daar anders in zou staan, per definitie, alleen omdat hij of zij niet in een God gelooft.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
06-02-2020 18:51
Typisch een opmerking van iemand die geen idee heeft hoe de evolutie theorie in elkaar steekt. De aap en de mens hebben dezelfde voorvader. De mens stamt dus niet af van de aap.

Daarbij is de mens helemaal niet perfect geschapen. Zo hebben we bijvoorbeeld allemaal een staartbeen. Volkomen overbodig natuurlijk, maar onze biologische voorouders hadden er veel baat bij.
Ik wil graag nog de menstruatie aan dit argument toevoegen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
06-02-2020 18:54
Vergeet onze appendix niet. Hebben we niks aan, gaan zelfs mensen aan dood, maar we krijgen het maar niet weggeëvolueerd.
Hoorde paar maanden geleden (toen hij bij dochter verwijderd is) dat ze hebben ontdekt dat hij wel een (kleine) functie heeft in ons immuunsysteem
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2020 18:25
Je gelooft dat God niet bestaat. Is echt ook gewoon een geloof.
Nee: ik geloof niet dat god bestaat.
Net zoals ik niet geloof dat de kerstman bestaat of marsmannetjes. Ik zou dat geen geloof willen noemen.

Ik geloof overigens wel in tafels en in de postbode. Vereren doe ik die dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof niet en ik geloof niet niet.

Er zijn nog zoveel dingen die wij niet weten of niet kunnen verklaren. Steeds meer, maar er is nog zo’n lange weg te gaan. En ik weet gewoonweg niet of er een God bestaat of iets anders of juist helemaal niets. Of het allemaal toeval is dat alles wat er is bestaat of dat er een “hogere macht” is die ons allemaal heeft gemaakt.

En heel eerlijk: het maakt me ook eigenlijk helemaal niet uit. Het is zoals het is en wat maakt het uit voor ons als gewone stervelingen? We zijn helemaal niet belangrijk, zoals we onszelf wel doen geloven. Of er na de dood nog iets is, dat zien we dan wel weer, daar komen we toch niet achter terwijl we nog leven.
Alle reacties Link kopieren
Iphi schreef:
06-02-2020 18:58
Nee: ik geloof niet dat god bestaat.
Net zoals ik niet geloof dat de kerstman bestaat of marsmannetjes. Ik zou dat geen geloof willen noemen.

Ik geloof overigens wel in tafels en in de postbode. Vereren doe ik die dan weer niet.
Eens, dat is geen geloof.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
06-02-2020 18:54
Vergeet onze appendix niet. Hebben we niks aan, gaan zelfs mensen aan dood, maar we krijgen het maar niet weggeëvolueerd.

Ik heb laatst een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de appendix wordt gebruikt voor het opslaan van goede bacteriën, die kunnen worden 'losgelaten' op het moment dat dat nodig mocht zijn. Helemaal nutteloos is dat ding dus niet.
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
06-02-2020 18:48
Tyche, je verwoordt het mooi.
Dank je.

Iedereen die religie interessant vindt kan ik het YouTubekanaal 'Religion for Breakfast' aanraden.
tyche wijzigde dit bericht op 06-02-2020 19:01
0.37% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
06-02-2020 18:58
Hoorde paar maanden geleden (toen hij bij dochter verwijderd is) dat ze hebben ontdekt dat hij wel een (kleine) functie heeft in ons immuunsysteem
Ja, wist ik, maar we kunnen makkelijk zonder.

Evolutie is ook verder helemaal niet zaligmakend, want als iets de voortplanting niet in de weg zit blijft het bestaan, zelfs als we er last van hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
pamelacourson schreef:
06-02-2020 18:59
Eens, dat is geen geloof.
Jawel, dat is echt een geloof en geen weten, ongeacht hoe je dat ongeloof ook noemt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2020 19:02
Jawel, dat is echt een geloof en geen weten, ongeacht hoe je dat ongeloof ook noemt.
Het is een overtuiging.

Als je alles waar mensen van kunnen zeggen dat ze er in geloven, een geloof noemt, gebruik je het woord anders dan de meeste mensen. Dat veroorzaakt verwarring. Zeker in een gesprek over religie, waarin het woord geloof vaak als synoniem wordt gebruikt voor godsdienst of religie.

Als je bedoelt: 'god bestaat niet' is een overtuiging die niet te bewijzen is, dan: ja. Tenzij het over een heel specifieke god gaat met falsifieerbare eigenschappen, dan kun je stellen dat bewijsbaar is dat die specifieke god niet bestaat.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-02-2020 19:02
Jawel, dat is echt een geloof en geen weten, ongeacht hoe je dat ongeloof ook noemt.

Geldt dat ook voor ongeloof in andere zaken, zoals kaboutertjes? Dat ongeloof is ook een geloof?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
06-02-2020 19:09
Geldt dat ook voor ongeloof in andere zaken, zoals kaboutertjes? Dat ongeloof is ook een geloof?
Je kunt nooit zeker weten dat kaboutertjes niet bestaan.

Sowieso is het (vrijwel) onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Cateautje schreef:
06-02-2020 18:25
Je gelooft dat God niet bestaat. Is echt ook gewoon een geloof.
'Het atheïsme omschrijven als een geloof is als zeggen dat kaal een haarkleur is'

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b43a368f/


Ik ben het niet per se met hem eens maar interesant vond ik het wel.
anoniem_636406528baf6 wijzigde dit bericht op 06-02-2020 19:14
30.73% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven