Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
En in een heel deel andere jobs ben je niet belangrijk, verantwoordelijk en je moet er passie voor hebben :twisted: ?

Heeft de minister die bijvoorbeeld over de Zorg gaat dit artikeltje al gelezen?
Waar denkt hij dan dat al die mensen die nog wel in het onderwijs werken het voor doen? Het geld? Die fantastische middelen die je in kan zetten om perfect onderwijs te bieden?
Om dat ik daar niet geschikt voor ben. Ik heb geen geduld voor mensen die zaken niet begrijpen, ik vind het dood eng om telkens aan te moeten staan en te moeten spreken, en als je kinderen les geeft krijg je ook nog die ouders die denken dat hun Fleur een genie is terwijl het kind net zo veel besef heeft als een koe.

Ik vind 1 op 1 wel leuk maar dan gewoon zakelijk, als collega's.

Dus dat.