Waarom wil jij geen leraar worden?

06-11-2019 06:14 452 berichten
Vandaag staken de leraren, zoals de meesten inmiddels weten. Niet genoeg mensen willen leraar worden; het beroep is niet aantrekkelijk genoeg. Daardoor zijn er te weinig docenten, moet er meer werk gebeuren met minder mensen, gaat de werkdruk omhoog en belanden we in een vicieuze cirkel.

Mijn vraag aan jullie: Waarom zou jij geen leraar willen worden?

Ik kan me zo voorstellen dat er veel verschillende redenen voor zijn en ik ben benieuwd. Voor wiens reden is dat ze al een baan hebben, probeer je even voor te stellen dat je deze op den duur niet meer hebt en de switch naar het onderwijs een optie zou zijn. Waarom zou je deze dan toch niet kiezen?

Voor wie wel docent is of het wel leuk vindt, je mag ook reageren.

Ik ben overigens zelf docent. In de trant van 'TO trapt af': wat voor mij een reden zou zijn om de switch te maken naar een andere baan, is salaris en status. Ik merk dat veel mensen op mij neerkijken als 'simpele docent' of als iemand met weinig ambitie/mislukte carrière, terwijl ik gewoon cum laude een universitaire Master heb afgerond, mijn werk heel serieus neem en mijn functie ook belangrijk vind.
En in een heel deel andere jobs ben je niet belangrijk, verantwoordelijk en je moet er passie voor hebben :twisted: ?

Heeft de minister die bijvoorbeeld over de Zorg gaat dit artikeltje al gelezen?
Waar denkt hij dan dat al die mensen die nog wel in het onderwijs werken het voor doen? Het geld? Die fantastische middelen die je in kan zetten om perfect onderwijs te bieden?
Om dat ik daar niet geschikt voor ben. Ik heb geen geduld voor mensen die zaken niet begrijpen, ik vind het dood eng om telkens aan te moeten staan en te moeten spreken, en als je kinderen les geeft krijg je ook nog die ouders die denken dat hun Fleur een genie is terwijl het kind net zo veel besef heeft als een koe.

Ik vind 1 op 1 wel leuk maar dan gewoon zakelijk, als collega's.

Dus dat.

En ik heb alleen een paar posts gelezen op eerste bladzijde, maar volgens mij kijkt niemand neer op leraren, docenten of hoe je ze ook noemt verder.
strikjemetstippels schreef:
16-11-2019 00:49

En ik heb alleen een paar posts gelezen op eerste bladzijde, maar volgens mij kijkt niemand neer op leraren, docenten of hoe je ze ook noemt verder.
Echt wel. Zeggen dat je in het onderwijs werkt geeft negen van de tien keer een bak met shit over de slecht spellende leerkrachten die niet kunnen rekenen, nooit na 3 uur nog aanwezig zijn, eindeloos veel vakantie hebben, etc.
Marnamai schreef:
16-11-2019 00:48
En in een heel deel andere jobs ben je niet belangrijk, verantwoordelijk en je moet er passie voor hebben :twisted: ?

Heeft de minister die bijvoorbeeld over de Zorg gaat dit artikeltje al gelezen?
Dat staat er dan ook niet.
Overigens vind ik het wel altijd zo'n gezeik over bepaalde beroepsgroepen. Je hebt echt over al precies dezelfde samenstelling van types: de keiharde werker, de luie lul, de betweter, de perfectionist, de emo, en een massa grijze muizen.

Dus nee ik heb geen respect om dat iemand in de zorg werkt, sterker nog veel ervaringen met verpleegsters zijn rond uit kut maar ik laat mijn uiteindelijk oordeel daar niet van af hangen. Maar respect? Nee. Net als iemand die in een tankstation achter de kassa staat: ook geen respect voor. Respect is voor mij iets uitzonderlijks, en ik zie gewoon mensen met een baan en dat is voor mij niet echt iets uitzonderlijks.

Ik geloof er geen fuck van dat de bejubelde beroepsgroepen meer uren maken dan ik. En ik geloof ook niet dat leraren het makkelijk hebben want vakanties, want je hebt het hele jaar door gedoe en gezeik met kinderen/pubers/ouders/andere leraren/potentiële #metootjes/domme kinderen/verwende kinderen/ongemotiveerde pubers of krijsende peuters en dan moet je ook hun baksels na kijken en ik zou eerlijk gezegd nog misantropischer worden dan ik al was als ik een maand het onderwijs in moest.
Sudrì schreef:
16-11-2019 00:53
Echt wel. Zeggen dat je in het onderwijs werkt geeft negen van de tien keer een bak met shit over de slecht spellende leerkrachten die niet kunnen rekenen, nooit na 3 uur nog aanwezig zijn, eindeloos veel vakantie hebben, etc.
Ja OK ik ken dat wel van 'jullie hebben zo veel vakantie' maar dat streep ik tegen elkaar weg door dat de andere partij over kantoorvolk zegt 'je zit de hele dag op je reet of staat bij de koffie automaat'.

Maar goed ik heb zelf geen vooroordelen over de beroepsgroep in het algemeen. Behalve dan een beetje over leraren maatschappijleer en zo lol.

En dat tot 3 uur maar aanwezig zijn, bedoelen ze dan lagere school neem ik toch aan? Is echt de eeerste keer dat ik die opmerking voorbij zie komen. Ik ben ook geen docent natuurlijk, maar van al de zaken die ik wel eens heb gehoord is deze nieuw voor mij.
Respect vind ik een basishouding, tenzij anders bewezen.
strikjemetstippels schreef:
16-11-2019 01:07
Ja OK ik ken dat wel van 'jullie hebben zo veel vakantie' maar dat streep ik tegen elkaar weg door dat de andere partij over kantoorvolk zegt 'je zit de hele dag op je reet of staat bij de koffie automaat'.

Maar goed ik heb zelf geen vooroordelen over de beroepsgroep in het algemeen. Behalve dan een beetje over leraren maatschappijleer en zo lol.

En dat tot 3 uur maar aanwezig zijn, bedoelen ze dan lagere school neem ik toch aan? Is echt de eeerste keer dat ik die opmerking voorbij zie komen. Ik ben ook geen docent natuurlijk, maar van al de zaken die ik wel eens heb gehoord is deze nieuw voor mij.
ELK topic over onderwijs.
Verder heb ik niet zoveel vooroordelen over beroepsgroepen. Maar ik begrijp dat dat het excuus is om legitiem een groep af te mogen zeiken.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik, behalve mijn eigen kinderen, kinderen over het algemeen vrij stom vind.
Dus.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik nog nooit op een docent neergekeken, en heb ik dat in mijn omgeving ook nog nooit gemerkt eigenlijk.
Dus.
Sudrì schreef:
16-11-2019 01:10
ELK topic over onderwijs.
Verder heb ik niet zoveel vooroordelen over beroepsgroepen. Maar ik begrijp dat dat het excuus is om legitiem een groep af te mogen zeiken.
eh, heb je het nu over mij? Ik zeg dat over elke beroepsgroep vooroordelen bestaan en dat dat dan voor mij een beetje ruis op de achtergrond wordt.

En ik zeg dat IK het nooit heb gehoord, ik zeg niet dat niemand dat zegt en ik zet er zelfs bij dat ik ook geen docent ben dus dat ik dat ook niet direct meekrijg.

Respect is voor mij dan kennelijk iets anders dan voor jou, en 'geen respect hebben voor' betekent voor mij ook niet 'ik kijk op iemand neer'.

Ik heb niet meer respect voor een verpleger dan voor een directeur en of je in een callcenter zit om mensen een product aan te lullen of directeur bent van een multinational: allemaal een baan, een gegeven voor mij.

En verder ga ik mijzelf niet uit leggen want je leest iets in mijn tekst wat er niet staat en wat ik zeker niet bedoelde.
Nu wel het hele topic gelezen. Ik snap dat leraren/docenten zich als eerst aangevallen voelen om dat het over hun beroep gaat maar er worden toch ook wel sneren en vooroordelen richting andere beroepen gedaan hoor.

Ik weet niet of iemand hier ooit in een fabriek of call center heeft gewerkt voor minimumloon, of als buschauffeur, of post bezorgen, of bij voorbeeld analyses moet doen waar je door een kleine misser een bedrijf failliet maakt, en, en, en...

Staak maar raak, ik vind dat iedereen de boel in de fik moet zetten als de overheid ze naait, maar tegen elkaar opboksen wie het zwaarder heeft is best wel kinderachtig.

De een gedijt ook gewoon beter in de ene baan dan de ander. Dus het is ook deels persoonlijk perspectief.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
16-11-2019 02:00
Nu wel het hele topic gelezen. Ik snap dat leraren/docenten zich als eerst aangevallen voelen om dat het over hun beroep gaat maar er worden toch ook wel sneren en vooroordelen richting andere beroepen gedaan hoor.

Ik weet niet of iemand hier ooit in een fabriek of call center heeft gewerkt voor minimumloon, of als buschauffeur, of post bezorgen, of bij voorbeeld analyses moet doen waar je door een kleine misser een bedrijf failliet maakt, en, en, en...


Staak maar raak, ik vind dat iedereen de boel in de fik moet zetten als de overheid ze naait, maar tegen elkaar opboksen wie het zwaarder heeft is best wel kinderachtig.

De een gedijt ook gewoon beter in de ene baan dan de ander. Dus het is ook deels persoonlijk perspectief.
Ja heb ik, maar ik snap niet helemaal wat je er mee bedoelt.

Ik vind het in dit to ook best meevallen met het sneren en opboksen en als het wel gebeurt komt daar een opmerking over.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
16-11-2019 00:53
Echt wel. Zeggen dat je in het onderwijs werkt geeft negen van de tien keer een bak met shit over de slecht spellende leerkrachten die niet kunnen rekenen, nooit na 3 uur nog aanwezig zijn, eindeloos veel vakantie hebben, etc.
Vooroordelen heb je voor iedere beroepsgroep, maar om 1 of andere reden voelen mensen in het onderwijs eerder aangesproken daardoor. Ambtenaren zijn lui en staren alleen maar uit het raam, stewardessen doen het met alle piloten, hoveniers hangen alleen maar op hun schoffel, rechters zijn links en soft, directeuren zijn graaiers, politici zijn zakkenvullers, etc etc.
Mevrouw75 schreef:
16-11-2019 07:47
Ja heb ik, maar ik snap niet helemaal wat je er mee bedoelt.

Ik vind het in dit to ook best meevallen met het sneren en opboksen en als het wel gebeurt komt daar een opmerking over.
Nou ja ik zie toch terug komen dat men van de eigen beroepsgroep vindt dat die groep het toch het drukst heeft etc en geen tijd voor pauze, maar daar zijn tig beroepen van. Van mij hoef je je niet te verdedigen als leraar/docent, ik geloof meteen dat het heel druk is.

Maar nu iets leukers: heb jij gestaakt? Hoe was het? :D

(ik ben echt voor staken en oproer als er onrecht is, dus ik heb alle sympathie en dat meen ik)
Ik wil toch nog iets zeggen om dat ik bang ben dat ik mensen misschien heb geschoffeerd of hun grieven zou hebben gebagatelliseerd (dit duurde even om juist te typen).

Ik heb me niet in gelezen in de reden van de staking, maar ondanks dat feit stond ik er wel meteen positief tegenover. Ik ga me wel in lezen, want dat doe ik in 99% van de gevallen wel, maar in de onderwijsstaking voelde ik de behoefte niet eens om dat ik ook zonder onderzoek vertrouwen had in het gelijk van leraren/docenten.

En over respect: ik heb respect voor mensen en prestaties, onafhankelijk van waar ze werken. Ik vind dat namelijk minder veelzeggend dan wat iemand doet. Al kan het samen vallen, bij voorbeeld de leraar/docent die op merkt dat Pietje wel erg eenzaam is in de klas en dat Pietje dan extra aandacht krijgt om dat er iets speelt misschien. Daar heb ik respect voor, dat iemand die tijd steekt in zo'n kind terwijl volgens mij technisch gezien dat niet zou hoeven en zeker niet in eigen tijd. Misschien heb ik dit mis, maar het is even hypothetisch.

En voor mensen die zich zelf omhoog werken door keiharde inzet, ook al komen ze uit een slechte situatuie of minder bevoorrechte positie. Ondanks dat het misschien wel vervelende mensen zijn, heb ik voor dat deel respect.

Natuurlijk ook voor de mensen die niet werken maar toch een doel zoeken om anderen te helpen.
Alle reacties Link kopieren
@Strikjemetstippels, ik vind jouw berichten niet aanstootgevend hoor.

Ik denk dat veel beroepsgroepen elkaar af willen troeven met hoe zwaar ze het hebben. Het onderwijs is met vlagen ook heel zwaar. De zorg ook. Werken in een callcenter met targets ook. Zelfs achter de balie bij de McDonalds kan zwaar zijn. Ik denk dat de hele maatschappij op moet houden met uit te vechten wie het nou het zwaarst heeft. Wat voor de één een nachtmerrie is is voor de ander een uitdaging. Ik zou het in de Sales geen dag volhouden, maar gooi mij gerust voor een klas met dertig pubers. Chacun à son goût.

En ja, er leven veel vooroordelen over het beroep leraar, en het is best lastig dat iedereen denkt dat hij verstand heeft van onderwijs omdat hij zelf op school heeft gezeten/een kind op school heeft zitten. Ik denk dat dat ook maakt dat er meer vooroordelen leven over het onderwijs: iedereen weet er wel iets van.

Maar ik heb vast ook heel veel vooroordelen over kantoorbanen, werken bij een bank, in een restaurant, etc. die allemaal niet kloppen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
16-11-2019 00:53
Echt wel. Zeggen dat je in het onderwijs werkt geeft negen van de tien keer een bak met shit over de slecht spellende leerkrachten die niet kunnen rekenen, nooit na 3 uur nog aanwezig zijn, eindeloos veel vakantie hebben, etc.
Dat is niet 'neerkijken' op leerkrachten, maar (al dan niet terechte) kritiek hebben op leerkrachten.
Ik neem aan dat Slob zijn baan ook als een roeping ziet en daarom niet meer verdient dan een leerkracht.
Ik heb vandaag geprobeerd om de boodschappen bij Lidl te betalen met mijn roeping, maar dat lukte niet. Blijkbaar heb je toch geld nodig om iets te kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
16-11-2019 15:47
Dat is niet 'neerkijken' op leerkrachten, maar (al dan niet terechte) kritiek hebben op leerkrachten.

Waarom is dat niet 'neerkijken op'? Zeker als het geen terechte kritiek is. Natuurlijk mag je kritiek hebben op leerkrachten die niet kunnen spellen of rekenen, maar elke keer dat gezeur over vakanties, dat riekt naar jaloezie. Vooral omdat mensen niet eens willen horen dat je na drie uur niet klaar bent en in je vakantie vaak niet echt vakantie hebt.

Dan wordt het wat mij betreft wèl neerkijken, want je zet ons werk neer als minder dan het is, en ons als luie nietskunners.

Overigens is de opmerking die ik het meest krijg (naast "lekker veel vakantie") nog altijd "oh, ik zou het echt niet kunnen, de hele dag met die kutpubers", wat ik net zo erg vind eigenlijk. Ik heb door de bank genomen geen kutpubers in mijn klassen. Over respect gesproken...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Betty_Slocombe schreef:
16-11-2019 16:04
Ik heb vandaag geprobeerd om de boodschappen bij Lidl te betalen met mijn roeping, maar dat lukte niet. Blijkbaar heb je toch geld nodig om iets te kunnen betalen.
Mooi kut.


:HA:
Betty_Slocombe schreef:
16-11-2019 16:04
Ik heb vandaag geprobeerd om de boodschappen bij Lidl te betalen met mijn roeping, maar dat lukte niet. Blijkbaar heb je toch geld nodig om iets te kunnen betalen.
"Stuur maar een factuurtje van die boodschappen naar minister Slob."
Case-je schreef:
16-11-2019 15:47
Dat is niet 'neerkijken' op leerkrachten, maar (al dan niet terechte) kritiek hebben op leerkrachten.
Want alle leerkrachten kunnen niet spellen, rekenen, zijn zeikwijven etc.

Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven