Waarom willen mensen kinderen? Eerlijk zeggen svp!

13-02-2007 21:02 826 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nogal rationeel ingesteld, dus toen ik bij kennissen op bezoek was heb ik hen eens gevraagd waarom ze een kind hadden gekregen. ;) Eerst een hele lange stilte waarbij ze mij aankeken alsof ik de domste vraag van de 20ste eeuw had gesteld, en toen het cliche-antwoord:"omdat ze zo leuk zijn". (Sindsdien heb ik die vraag nergens meer durven stellen...), daarom stel ik hem nu hier omdat de anonimiteit van dit forum misschien eerlijker antwoorden (minder politiek correct?) oplevert).

Ik denk dat er veel meer redenen zijn om kinderen te nemen, maar dat veel mensen dat niet durven of willen toegeven, zoals:

- d.m.v. kinderen hun relatie weer nieuw leven inblazen;

- angst voor eenzaamheid;

- sociale druk: al haar vriendinnen hebben ze, en zij nog niet...

- druk van (groot)-ouders: waar blijven gvd de kleinkinderen?

- om de verveling te verdrijven;

- om later door de kinderen verzorgd te kunnen worden;

- poging om de verliefdheid uit het begin van de relatie terug te krijgen;

- kinderen als statussymbool? Geen geld voor duur huis/auto, wel kind?

- verlangen naar iemand die onvoorwaardelijk van je houdt?

- Een kloon van jezelf willen: ik hoorde een nummer op de radio met    tekst: "a boy that looks just like you, a girl that looks just like me" (weet titel van het nummer helaas niet);

- poging tot het bereiken van onsterfelijkheid? via genen "doorleven"

- al je liefde en aandacht ergens aan kwijt kunnen?

- behoefte aan het voelen van sterke emoties?

- of gewoon hyperactieve hormonen?

Ik heb de indruk dat menesen over de aanschaf van een wasmachine soms beter nadenken dan over het nemen van kinderen. Een huis kun je verkopen, hypotheek kun je aflossen, auto kun je wegdoen, leasecontract kun je afkopen, maar kinderen zijn definitief. Voor sommigen ondanks de verstrekkende gevolgen toch een impulsieve of emotionele beslissing?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
quote:

quote: persephone83 reageerde

Hehe. Okee, maar heeft het niet willen van kinderen óók een biologische functie? Dat vraag ik mij namelijk af. Is dat al natuurlijke selecte op zich, het niet willen van kinderen?

Het heeft op zich wel een functie, het spaart jouw lijf namelijk bergen energie en risico's. Een zwangerschap uitdragen, baren, voeden en minstens 12 jaar voor een kind zorgen (is biologisch een minimum denk ik) vreet energie/voedsel/moeite etc.

We gaan normaal gesproken zo efficient mogelijk met energie om, we eten goed, beschermen ons zo goed mogelijk, we vinden werktuigen uit om ons werk lichter te maken, we proberen risico's te vermijden, en we rusten uit als we moe zijn.

Dus het is eigenlijk niet zo vreemd om geen kinderen te willen. Alleen is dit nou net het enige soort energiebesparing die de soort laat uitsterven, dus in die zin is het niet willen van kinderen 'onnatuurlijk'.

Maar vergeet niet dat 'geen kinderen willen' biologisch gezien niet echt bestaat. Net zoals 'niet willen ademhalen' niet bestaat. Kinderen krijgen en ademhalen zijn functies van het lichaam die er gewoon zijn, dat doet het lichaam, daar is het op ingesteld. NIet "willen ademhalen" bestaat niet omdat je je eigen ademhaling niet lang genoeg kunt tegenhouden om dood te gaan, en als dat wel zou kunnen zou die eigenschap logischerwijs uitsterven. "Geen kinderen willen" bestond niet omdat we het proces lange tijd niet konden tegenhouden, en nu dat wel kan zal de eigenschap misschien op den duur ook wel uitsterven.

Dat wij überhaupt een keuze hebben is zó nieuw, dat het nog niet echt in de genenpool is ingesleten.

Maar was het niet ook zo dat veel zwangerschappen juist ziektes voorkomen (geloof iets van borstkanker of baarmoederhalskanker dat ik had gelezen)?
Off topic: Ellen, bedankt voor je advies. Lees mijn topic van Werk en studie.
quote:Ja zeker! Het is een overlevingsstrategie. Als je kinderen krijgt wordt je lichaam vaak niet meer zo aantrekkelijk en je hebt steeds minder tijd en energie om nog meer kinderen te maken. En als je kind al oud genoeg is en je die lego techniek koopt, kom je pas erachter dat hij het niet leuk vindt dat je ermee speelt.Dit vind ik een boeiende opmerking. Zou dat dan betekenen dat mensen die voor hun werk een aantrekkelijk lichaam nodig hebben (modellen, dansers, actrices), minder vaak kinderen willen?

Verder ben ik een man, meer excuus heb ik niet nodig om voor mezelf speelgoed te kopen.
quote:

quote: MEFS reageerde

Ja zeker! Het is een overlevingsstrategie. Als je kinderen krijgt wordt je lichaam vaak niet meer zo aantrekkelijk en je hebt steeds minder tijd en energie om nog meer kinderen te maken. En als je kind al oud genoeg is en je die lego techniek koopt, kom je pas erachter dat hij het niet leuk vindt dat je ermee speelt.Dit vind ik een boeiende opmerking. Zou dat dan betekenen dat mensen die voor hun werk een aantrekkelijk lichaam nodig hebben (modellen, dansers, actrices), minder vaak kinderen willen?

Verder ben ik een man, meer excuus heb ik niet nodig om voor mezelf speelgoed te kopen. Maar je bent toch in feite voor maar 1 ding aantrekkelijk, voorplanting?
quote:Maar je bent toch in feite voor maar 1 ding aantrekkelijk, voorplanting?Ja, dat ben ik, maar hoe weet jij dat?

Nah, dat spelen zal ook wel weer iets evolutionairs zijn en een functie hebben. Weet ik veel, ik ben een econoom en denk bij functie dus aan iets heel anders.
quote:

Ieder kind gewenst?

Vergeet niet dat het honderd jaar geleden of nog korter....meestal zo ging...

They did not wanna have us, but somehow we was had...

Holy Moses....THAT'S WHY WE'RE SO BAD! Ik denk dat het niet zo was dat mensen geen kinderen wilden, maar wel dat van de kinderen verwacht werd eerder zelfstandig te zijn. Bijna elke moeder is blij met een baby en als je niet blij met je baby is er iets niet in de haak (dat vinden we niet normaal, dan denken we aan een postpartum depressie bijvoorbeeld). Dat je kinderen van 12 niet meer leuk vindt, tja dat heeft vrij weinig te maken met het wel of niet willen hebben van kinderen.
quote:

Denk jij dat alleen succesvolle species van een soort zich voortplanten?

En wat is succesvol? Ik heb geen kinderwens (maar ik ben erg jong, moeder natuur is zo veranderlijk als wat), betekent dat ik dan niet succesvol ben? En dat kan hoor, want succesvol voor soortbehoud is iets anders dan een succesvol individu zijn. Als iedereen zo zou denken als ik, zou de mensheid binnen 100 jaar uitgestorven zijn;)

Ik vraag mij dat wel af ja. Niet om jou persoonlijk te pakken hoor .

Zou het echt zo zijn dat mensen die 'goede genen' hebben meer voortplantingsdrang hebben, of bv. beter sperma of betere eitjes hebben? Dat eerste weet ik niet, vind ik wel interessant, dat laatste denk ik wel. De spermakwaliteit kan toch ook beïnvloed worden door een ongezond leven? Dus een ongezond persoon heeft dan minder kans zich voort te planten. Lijkt mij dan iets wat biologisch bepaald is zodat alleen de beste genen zich voort planten (of vooral de beste genen).

Het valt mij op dat mensen die zwaar verstandelijk gehandicapt zijn soms (?) ook een verstoorde hormoonbalans hebben. Ze worden misschien wel ongesteld / kunnen ejaculeren, maar het valt mij bv. op dat veel / sommige vrouwen bv. gezichtshaar hebben of dat soort dingen. Ik heb weleens zelf verzonnen dat dat misschien ook een trucje is van de natuur, om dit soort mensen zich niet voort te laten planten (dus door bv. 'lelijk' te maken). Ik vraag me af of dat ook echt zo is.

Daarnaast denk ik wel dat iemand die gewoon supergezond is bv. onvruchtbaar kan zijn, zonder reden, gewoon een 'bakfoutje' net als bv. homoseksualiteit dat is.
Ik zit me als man die vraag ook wel eens te stellen; wil ik kinderen en zo ja, waarom eigenlijk? Tot op heden heb ik het goede antwoord nog niet mogen vinden.

In onze maatschappij moet je voor alles een diploma hebben. Als je een hond wilt uit het asiel moet je aantonen dat je een "goed huisvader" voor de hons in kwestie bent en moet een pup bijna verplicht op puppietraining. Idem voor katten overigens. Als je een kindje wilt adopteren wordt je twee jaar binnenstebuiten gekeerd, in iedere mogelijke vorm om te zien of je wel een "goed huisvader" bent..

Kinderen zelf krijgen mag echter zomaar, zonder enig brevet of diploma en zelf al heb je een brevet van onvermogen, dan nog mag je vrijelijk rondneuken om tot nageslacht te komen. En als zelfs dat niet lukt bestaat er nog de mogelijk tot KI in al haar vaak ethisch discutabele vormen.

Voor veel mensen geldt; neem eerst eens een hond, kijk of dit lukt en ga dan eens nadenken of je het je kinderen aanwilt doen dat jij de ouder van dat kind bent.
Quattro om even op jouw vraag terug te komen. Ikzelf wil graag kinderen, maar heb ze nog niet.

Altijd leek het me leuk, ook op bv. middelbare school, maar ik durf niet te zeggen in hoeverre dat is omdat het nou eenmaal het normale verwachtingspatroon is, en in hoeverre mijn eigen ideaal. Sinds een paar jaar echter voel ik echt die drang. Ik durf wel te zeggen dat het niet het verwachtingspatroon is want ik ben 22, en het verwachtingspatroon bij 22 is volgens mij 'lang leve de lol' en 'ik ben nog lang niet volwassen'. Praktisch gezien lijkt het mij op dit moment behoorlijk onhandig, ik ben nog aan 't studeren, heb wel een vaste relatie maar niet één waarvan ik durf te zeggen dat hij zó zeker en stabiel is dat we samen blijven tot de kinderen groot zijn (maar ik ga er vanuit dat ik dat over een tijdje, als we bv. een tijdje samengewoond hebben wel durf te zeggen). Ik heb absoluut geen geld, woon op een kamer. De vader (die ik dan in gedachten heb :D) heeft ongeveer net zulke praktische problemen.

Die praktische problemen en rationele argumenten weerhouden mij er dus van een kind te 'nemen'. Op dit moment dan. Aangezien ik 22 ben heb ik natuurlijk nog wel een paar jaar om orde op zaken te stellen. Als ik 35 zou zijn zou ik er misschien wél voor gaan.
quote:Voor veel mensen geldt; neem eerst eens een hond, kijk of dit lukt en ga dan eens nadenken of je het je kinderen aanwilt doen dat jij de ouder van dat kind bent.En geldt dat ook voor jouzelf?
En ouders die dan een keer een kindje in elkaar geknutseld hebben zijn verblind door liefde of een bord voor hun hoofd, beide kan ook trouwens. Iedere ouder is uiteraard lyrisch over zijn en haar kind, het is het liefste, mooiste, prachtigste kindje wat er bestaat, terwijl ik me soms in alle redelijkheid afvraag of ik de enige ben die ziet dat het een chronisch kutkind is in gedrag en ook zeker niet de mooiste die ik ook heb gezien.

Dat moeten de genen zijn die dit doen, dat kan niet anders...

Ik vind kinderen over het algemeen erg leuk, ontwapenend, lief, spontaan en prachtig. Helaas worden er heel veel verpest door het vaak infantiele gedrag van ouders.
Ik heb een kat Margaretha en dat gaat me redelijk goed af, maar ik zou dat geen graadmeter voor kinderen krijgen willen noemen.. Kortom, ik heb werkelijk geen flauw idee.
Ik heb een kat Margaretha en dat gaat me redelijk goed af, maar ik zou dat geen graadmeter voor kinderen krijgen willen noemen.. Kortom, ik heb werkelijk geen flauw idee.
quote:Het valt mij op dat mensen die zwaar verstandelijk gehandicapt zijn soms (?) ook een verstoorde hormoonbalans hebben. Ze worden misschien wel ongesteld / kunnen ejaculeren, maar het valt mij bv. op dat veel / sommige vrouwen bv. gezichtshaar hebben of dat soort dingen. Ik heb weleens zelf verzonnen dat dat misschien ook een trucje is van de natuur, om dit soort mensen zich niet voort te laten planten (dus door bv. 'lelijk' te maken). Ik vraag me af of dat ook echt zo is.Ik weet niet of het zo werkt als jij nu suggereert, dat lijkt me een tikje vergezocht. Maar er is beslist een verband tussen gezondheid en (seksuele) aantrekkelijkheid.

Gezichten en lichamen worden aantrekkelijker gevonden naarmate ze symmetrischer zijn, en symmetrie is in principe een teken van gezondheid. Idem dito voor een gave huid, stralende tanden, prettige lichaamsgeur etc. Ook taille-heup-ratio telt mee: ongeacht of de mode mollig of mager voorschrijft ben je in alle culturen aantrekkelijker als je heupen breder zijn dan je taille. Er is een verhoudingsgetal voor maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd. En die taille-heup-ratio schijnt dan weer geassocieerd te zijn met vruchtbaarheid en/of makkelijk baren.
quote:

quote: Margaretha2 reageerde

Het valt mij op dat mensen die zwaar verstandelijk gehandicapt zijn soms (?) ook een verstoorde hormoonbalans hebben. Ze worden misschien wel ongesteld / kunnen ejaculeren, maar het valt mij bv. op dat veel / sommige vrouwen bv. gezichtshaar hebben of dat soort dingen. Ik heb weleens zelf verzonnen dat dat misschien ook een trucje is van de natuur, om dit soort mensen zich niet voort te laten planten (dus door bv. 'lelijk' te maken). Ik vraag me af of dat ook echt zo is.

Ik weet niet of het zo werkt als jij nu suggereert, dat lijkt me een tikje vergezocht. Maar er is beslist een verband tussen gezondheid en (seksuele) aantrekkelijkheid.

Gezichten en lichamen worden aantrekkelijker gevonden naarmate ze symmetrischer zijn, en symmetrie is in principe een teken van gezondheid. Idem dito voor een gave huid, stralende tanden, prettige lichaamsgeur etc. Ook taille-heup-ratio telt mee: ongeacht of de mode mollig of mager voorschrijft ben je in alle culturen aantrekkelijker als je heupen breder zijn dan je taille. Er is een verhoudingsgetal voor maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd. En die taille-heup-ratio schijnt dan weer geassocieerd te zijn met vruchtbaarheid en/of makkelijk baren.

Ik voldoe gewoon aan alle kenmerken Maar wat is de beweegreden dat mensen géén kinderen willen. Is dat rationeel of is dat ook een oergevoel? En als het een oergevoel is, klopt er dan iets biologisch niet met die mensen, aangezien de natuur soortbehoud wil?
Ellen, dat heb ik ook wel gehoord, ik vroeg me alleen af of het verder ging bij verstandelijk beperkten. Dit omdat ik zelf met deze mensen werk en het me op een gegeven moment ging opvallen. Een 'normale' man zal 't niet zo gauw doen met een verstandelijk zwaar beperkte vrouw en een 'normale' vrouw ook niet met zo'n man, ook niet als ze niet gepraat hebben, het is blijkbaar toch afstotend, alleen al het uiterlijk.

Wat betreft die heup-taille ratio dat heb ik oo gehoord. Ik heb echter een tijdje terug gehoord van iemand dat vrouwen in (delen van?) Azië gerust hun smalle heupen en kleine borsten showen. Indianen in Centraal Amerika hebben trouwens heel vaak geen taille (of geen heupen net hoe je 't wilt bekijken). Dat is gewooon de bouw, zouden mannen daar dan meer gefocust zijn op andere dingen?

Cicero Marcus, precies, dat zegt geen fluit. Ik zie ook regelmatig mensen op een manier met hun kind omgaan die ik zelf echt nóóit zou kiezen omdat ik denk dat dat niet de 'goede' manier is. Van mezelf denk ik dat ik zonder problemen een kind of wat groot kan krijgen . Maargoed, die mensen denken misschien ook wel van mij dat ik volkomen incapabel ben. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort uitspraken.
Misschien ook een bakfoutje? ;)
Pers, misschien verandert het ook zodra je een goeie papa gevonden hebt? :D Ik vond kinderen altijd al leuk, maar nu met deze vriend lijkt 't me extra leuk. Om een kind te maken van ons samen, om een kind te hebben van hém want ik vind hem leuk en knap en slim etcetera, en misschien ook wel zoals Quatrro suggereert omdat dat de band tussen ons nog sterker maakt. Hoewel ik niet de illusie heb dat een kind samen een gelukkige relatie garandeert.
Waarom ik een kind heb??

Nou om allerlei redenen. Ik vind ze leuk, onvoorwaardelijke liefde..........gezellig.

iets samen hebben.enz enz

Is dat egoistisch.miscchien of gedeeltelijk. Maar wij hebben er wel degelijk serieus over nagedacht.

Voor en nadelen want die zijn er OOK..........

Maar mijn kindje is nu 2,5 waarvan ik ruim 1,5 jaar alleen voor hem heb gezorgd wegens scheiding.

En nee we hebben ons kind niet gekregen om de relatie te redden!

Het was een onverwachte zwangerschap want ik zou geen kinderen kunnen krijgen.

Gelukkig is hij er wel.........

Het is soms zwaar maar ik geniet ook elke dag.

Tot ik mijn ex leerde kennen wilde ik geen kinderen of was er niet mee bezig.

Voor mij was het toen zo.........eerst een goede realtie dan kijken we verder.

Ik heb ook lang getwijfeld of ik voor een kind kan zorgen...

is een hele verantwoordelijkheid en als je een kind krijgt dan moet je er ook voor gaan.

En dat betekent dat je veel dingen moet inleveren of anders moet doen of minder vaak.

en dat is soms lastig........maar het cliche is wat mij nbetreft waar.........je krijgt er ook veel voor terug.

ik vind het trouwens net zo vreemd waarom mensen met kinderen zich moeten verantwoorden als mensen zonder kinderen.

Ik ben blij dat ik mijn zoontje heb maar begrijp erg goed waarom mensen ze niet willen.

Vind het altijd alleen triest als mensen ze wel willen maar niet kunnen krijgen of mensen die er niet voor kunnen of willen zorgen en kinderen dus verwaarlozen.

Krijg ze dan niet dnek ik dan........je kunt kiezen......
quote:

quote: ellen2_ reageerde

quote: Margaretha2 reageerde

Ik weet niet of het zo werkt als jij nu suggereert, dat lijkt me een tikje vergezocht. Maar er is beslist een verband tussen gezondheid en (seksuele) aantrekkelijkheid.

Ik voldoe gewoon aan alle kenmerken Maar wat is de beweegreden dat mensen géén kinderen willen. Is dat rationeel of is dat ook een oergevoel? En als het een oergevoel is, klopt er dan iets biologisch niet met die mensen, aangezien de natuur soortbehoud wil?

Misschien is dit ook wel gewoon een natuurlijke oplossing voor de overbevolking. Vroeger kreeg iedereen tien kinderen waarvan veel jong overleden, nu zijn er zoveel mensen op aarde en kan iedereen bij wijze van spreke honderd worden. Daarom is het misschien wel zo dat sommige mensen geen kinderen willen.

Overigens: je zegt dat je nu geen kinderen wilt, maar heb je dit altijd al gehad? En zou het nog kunnen veranderen? Heb je het gevoel dat je over bijvoorbeeld 10 jaar wel kinderen wilt of dan ook niet?
quote:Ik heb een kat Margaretha en dat gaat me redelijk goed af, maar ik zou dat geen graadmeter voor kinderen krijgen willen noemen.. Kortom, ik heb werkelijk geen flauw idee.

Ik hoop het niet, want ik heb namelijk een hekel aan katten, en ik hoop toch dat ik later voor mijn kindje beter kan zorgen.

Wat vind je van die 'levende' poppen die ze in de VS hebben om tieners ervan te weerhouden op hun 15e kinderen te krijgen? Ik heb er ernstig mijn twijfels bij, zo'n pop gooi je natuurlijk net iets makkelijker uit het raam dan een kind.
Overigens: je zegt dat je nu geen kinderen wilt, maar heb je dit altijd al gehad? En zou het nog kunnen veranderen? Heb je het gevoel dat je over bijvoorbeeld 10 jaar wel kinderen wilt of dan ook niet?

Toen ik twaalf was, zei ik al geen kinderen te willen en nu meer dan twintig jaar later is dat gevoel nog niet veranderd, ik ben eigenlijk dezelfde gebleven, zij het een ietsiepietsie volwassener. Ik heb er wel es over nagedacht en ging toen rationeel van alles bedenken waarom wel en waarom niet, maar diep vanbinnen - dus niet-rationeel -wil ik er nog steeds geen en op dat gevoel ga ik af. Ik weet het niet, je wordt zo geboren?
quote:

Toen ik twaalf was, zei ik al geen kinderen te willen en nu meer dan twintig jaar later is dat gevoel nog niet veranderd, ik ben eigenlijk dezelfde gebleven, zij het een ietsiepietsie volwassener. Ik heb er wel es over nagedacht en ging toen rationeel van alles bedenken waarom wel en waarom niet, maar diep vanbinnen - dus niet-rationeel -wil ik er nog steeds geen en op dat gevoel ga ik af. Ik weet het niet, je wordt zo geboren?

Ik denk het wel. Een vriendin van me wilde op haar 15e geen kinderen, en wil ze nu op haar 30e nog steeds niet. Maar nog steeds zijn er mensen die denken dat haar 'moedergevoelens' toch nog gaan komen :?.

Als iemand altijd al heeft geweten dat hij of zij geen kinderen wil, dan komt dat niet meer, maar als iemand schommelt, dan kan dat wel nog. Ik heb zelf vroeger namelijk altijd kinderen gewild, maar wel periodes gehad dat ik twijfelde, ik ga er dus vanuit dat ik het 'gen' wel heb, als het zo al zou werken. Overigens heb ik nu niet zo dat ik per sé kinderen wil. Ik wil ze graag, maar op dit moment uit praktische overwegingen begin ik er niet aan. Ik laat het aan de natuur over of ik ze wel krijg. Als mijn praktische belemmeringen weg zijn zie ik wel.
Als je op je 15e een kind wil, klopt er uverhaupt volgens mij iets niet aan de opvoeding, dus ik vraag me ernstig af of die levende poppen daar enige zinvolle bijdrage aan hebben.

Laat een 15 jarige met moedergevoel in spe gewoon een weekend dienst meedraaien in en gezin. 's-Nachts voeden, opstaan, pampers verschonen, ondergekotst worden, geen vijf minuten kunnen zitten, dus niet meer uitgaan, geen gezuip meer, verhalen over inknippen, uitscheuren, urenlange weeen, hechtingen en dergelijke doen ook wonderen lijkt me.
Ik heb het gevoel nooit gehad. Denk inderdaad dat je ermee wordt geboren, want mijn ouders waren altijd heel schappelijk, doch wat spartaans ingesteld. Al mijn vriendinnetjes waren altijd (en nog steeds) helemaal gek op baby's, poppen enz, terwijl ik meer had met knuffelbeestjes, lego en boeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven