Wachtgeld voor Wassila Hachchi

18-02-2016 12:02 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je als kamerlid je verantwoording moet nemen en niet zomaar op stel en sprong kunt vertrekken.Dat ze dan nog aanspraak maakt op wachtgeld om wat vrijwilligerswerk te doen voor Hilary vind ik echt van de zotte. Wat vinden jullie?



WEL.nl Jeannette Kras

2 uur geleden



“Oud-kamerlid Hachchi deelt voor Clinton enkel foldertjes uit”



Oud-Kamerlid Wassila Hachchi vertrok vorige maand plotsklaps uit de Tweede Kamer. Ze zou voor het campagneteam van Hillary Clinton gaan werken. Dat is inderdaad wat ze nu aan het doen is. Volgens De Telegraaf mag ze foldertjes uitdelen voor de presidentskandidaat. Vrijwillig uiteraard, maar gelukkig krijgt ze wachtgeld.



© wel.nl “Oud-kamerlid Hachchi deelt voor Clinton enkel foldertjes uit”



Hachchi overviel haar partij D66 met de aankondiging dat ze op zou stappen. Niemand wist precies waarom ze wegging. Sinds de dag van haar ontslag heeft Hachchi recht op wachtgeld. In eerste instantie 80 procent van haar jaarsalaris van 107.000 euro, wat neerkomt op 6801 euro per maand. Na drie maanden gaat een sollicitatieplicht gelden.



Eind januari meldde ze zich voor het eerst op de bonnefooi bij het hoofdkwartier van de Democraten, zonder idee wat ze precies kon bieden. Dat wekte bevreemding bij de altijd goed voorbereide Amerikanen. Hachchi reageert niet op telefoontjes en berichten.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
QUOTE:

Trouw

Wat doet Hachchi bij Hillary?

18/02/16, 15:24

...................................



Als ik salaris krijg, zie ik af van wachtgeld

Wassila Hachchi



.....................



Aangezien Wassila vrijwilligerswerk voor Hillary doet neem ik aan dat ze geen salaris krijgt. Geen salaris, dan wachtgeld.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
De Telegraaf



Hachchi strijkt al 18.000 euro op

Gisteren, 05:30 Ruud Mikkers



Den Haag - Bijna drie maanden na haar plotselinge vertrek uit de Tweede Kamer, heeft Wassila Hachchi nog altijd geen betaalde baan gevonden. Verder dan vrijwilligerswerk voor de campagne van Hillary Clinton komt ze vooralsnog niet.



Dit stelt D66-voorzitter Letty Demmers, die met Hachchi in overleg is over haar toekomst. Volgens Demmers kijkt Hachchi nu naar wat er mogelijk is, ook wat betreft haar internationale ambities. Inmiddels heeft Hachchi 18.000 euro aan wachtgeld binnen geharkt. Begin vorige maand kondigde Demmers aan dat Hachchi een royement wacht als zij niet met een goed verhaal komt over hoe ze weer aan de bak denkt te komen, zodat haar wachtgeld kan worden stopgezet.



Hachchi is nu bijna drie maanden weg en dan gaat een sollicitatieplicht gelden. De partij is in grote verlegenheid gebracht door Hachchi die spoorslags uit de Kamer vertrok en richting de Verenigde Staten ging om daar op kosten van de Nederlandse belastingbetaler te gaan flyeren.



Demmers stelt dat er eerdaags een gezamenlijke verklaring zal komen. Zaterdag congresseert de partij, waarbij de pijnlijke kwestie als een donkere wolk in de lucht hangt. Er komt een motie in stemming die Kamerleden van de partij opdraagt een volledige periode van vier jaar uit te zitten. De bepaling moet worden opgenomen in de huishoudelijke regels van de fractie.

Onbereikbaar



Hachchi houdt zich al bijna drie maanden onbereikbaar voor commentaar. Volgens Demmers - die haar alleen via e-mail af en toe spreekt - werkt zij wel voor Clinton, maar betreft het een vrijwilligersbaan. Meer dan een bescheiden onkostenvergoeding krijgt ze niet. Van een betaalde functie, waar Hachchi aanvankelijk mee schermde, is in ieder geval geen sprake.



Hachchi verbijsterde haar partij nadat ze zich op 17 januari telefonisch bij haar fractievoorzitter Pechtold meldde, met de medeling dat zij per direct weg wil omdat ze aan de slag gaat voor Clinton. Ondanks zware druk uit de partijtop om dat besluit te heroverwegen, zette ze door. Ze was niet bij haar eigen afscheid, wat zeer ongebruikelijk is. Ze haalde zelfs haar spullen niet op, terwijl ze sinds 2010 Kamerlid was. Niemand van haar voormalige collega’s kon daarna nog met haar in contact komen.



Niet veel later dook ze op in New York in de buurt van het Democratische hoofdkantoor van Clinton, maar ze hield haar kaken stijf op elkaar. Na alle commotie in Nederland belde zij nog wel met Kamervoorzitter Arib en Pechtold, maar helderheid over haar motieven heeft ze tot op heden niet gegeven.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Trouw



Ex-Kamerlid Wassila Hachchi zegt D66-lidmaatschap op

Redactie ? 15/04/16, 11:01

© anp. Hachchi wil nog steeds betaald aan de slag voor Clinton, maar zegt dat dit 'door de ontstane turbulentie' lastig is geworden.



Wassila Hachchi, die in januari plotseling uit de Tweede Kamer vertrok, heeft haar lidmaatschap van D66 opgezegd. De reden voor het besluit is de commotie rond haar vertrek.



Hachchi verbaasde iedereen toen ze de Kamer verliet. Ze zei in de Verenigde Staten aan de slag te gaan bij het campagneteam van Hillary Clinton, maar was daarna dagenlang onbereikbaar - zelfs voor haar eigen partij. Ook Kamervoorzitter Khadija Arib bemoeide zich ermee en riep Hachchi op snel openheid van zaken te geven.



Al gauw bleek dat het campagnewerk een onbetaalde baan was en dat Hachchi aanspraak maakte op wachtgeld: 'flyeren op kosten van de Nederlandse belastingbetaler', in de woorden van De Telegraaf. Ondertussen raakte het D66-partijbestuur geïrriteerd. Voorzitter Letty Demmers liet begin maart weten dat Hachchi geroyeerd zou kunnen worden als zij niet duidelijk zou maken hoe ze een baan dacht te krijgen, zodat ze geen wachtgeld meer zou hoeven ontvangen.



Turbulentie

De verklaring van Hachchi kwam vandaag. Daarin zegt Hachchi dat zij al een jaar weg wilde uit de Tweede Kamer. Omdat vorig jaar ook Gerard Schouw en Magde Berndsen uit haar fractie vertrokken, bleef ze echter. Ze zou haar wensen wel kenbaar hebben gemaakt aan 'direct betrokkenen in de fractie'.



Begin dit jaar greep ze dus wel de mogelijkheid aan om deel uit te maken van de Clinton-campagne. Haar plan was om ter plaatse te onderzoeken of ze dat werk ook betaald zou kunnen doen. Ze zegt dat ze op dit moment nog steeds betaald aan de slag wil voor Clinton, maar dat dit 'door de ontstane turbulentie' lastig is geworden. Daarom staat ze nu ook open voor ander werk. Hachchi neemt volgens de verklaring 'rekenschap van de kritiek en commotie die is ontstaan rondom haar vertrek' en zegt daarom haar lidmaatschap van D66 op.



Morgen begint het partijcongres van D66, die dan ook feestelijk haar 50-jarig bestaan viert. Zonder Hachchi, dus.
LOEP ME MAAR aub.
Ik vind dat mens echt een doos! Wanneer gaan ze nu eens die wachtgeldregeling aanpakken. Als je zelf vertrekt dan geen geld. Net zoals iedere andere burger.



Ik kan er met mijn pet niet bij dat er op het VIVA-forum vrouwen zijn die met het referendum niet zijn gaan stemmen, omdat zij vonden dat onze politici (zoals dus ook deze mevrouw) daar veel beter over konden beslissen. Deze vrouw is het schoolvoorbeeld van een politica die het allemaal geen bal uitmaakt en het belang van Nederland en het Nederlandse volk zal haar aan haar r..t roesten. Zo zijn er helaas veel te veel.
Jaloers dames?
quote:deepspace schreef op 16 april 2016 @ 19:36:

Jaloers dames?Wat een rare reactie. Het gaat wel om iemand met een belangrijke functie die er vervolgens een potje van maakt. Als politicus/politica heb je een voorbeeldfunctie en als je als volksvertegenwoordiger uitdraagt dat iedereen de broekriem aan moet halen en zelf vervolgens een flinke graai uit de staatskas neemt dan klopt er iets niet. Iets met normen en waarden, waar jij gezien je reactie blijkbaar ook niet veel mee hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 18 februari 2016 @ 12:55:

[...]





In een bericht op GEENSTIJL zegt Pechtold toch wat anders. En dit zegt zij zelf:



Elsevier

Nederland

In New York getraceerde Wassila Hachchi blijft zwijgen



[Wassila Hachi vertrok vorige week plotseling uit de Tweede Kamer. - Foto:ANP]



Servaas door Servaas van der Laan 27 jan 2016



Het plotseling opgestapte D66-Kamerlid Wassila Hachchi is getraceerd in New York. Maar ze weigert openheid van zaken te geven over haar nieuwe aanstelling.



Hachchi werd door cameraman Daan Wallis aangetroffen voor het partijbureau van Hillary Clinton in New York.



Alles gezegd



De cameraman liep een stukje met haar mee, maar de voormalige politicus weigerde de vragen te beantwoorden. Ze vindt dat ze daar al 'het nodige over heeft gezegd'.



Daarmee doelt Hachchi op een verklaring die maandag naar de pers werd gestuurd. Hierin zegt ze dat haar vertrek 'is ingegeven door een positieve keuze om een bijdrage te leveren aan de campagne van Clinton en te leren van internationale politiek.'



Volgens Elsevier...

Eric Vrijsen: Wassila Hachchi, backbencher die alleen opviel door plotse vertrek



Wachtgeld



Of het om een betaalde aanstelling bij de firma-Clinton gaat, wordt niet duidelijk. 'Wassila Hachchi streeft ernaar af te kunnen zien van wachtgeld, zodra zij een arbeidscontract heeft getekend.'



Volgens een woordvoerder van D66 heeft Hachchi zelf tegen haar partij gezegd dat het om betaald werk in New York zou gaan.



Een status-update op netwerksite Linkedin onderstreepte die stelling niet. Hieruit bleek dinsdag dat het ex-Kamerlid haar eigen stichting als hoofdactiviteit heeft aangegeven. Deze stichting, de Dialogue Digital Foundation, werd vorig jaar door Hachchi opgericht.



Oogmerk van de stichting is het 'bevorderen van dialoog'. Opvallend genoeg poneerde de stichting onlangs de stelling dat 'de macht van de families Clinton en Bush een democratische armoede' is voor Amerika.



Ook de redactie van Elsevier heeft Hachchi om uitleg over de situatie gevraagd, maar heeft nog geen antwoord mogen ontvangenDit nog maar weer eens ophalen. Men dacht dat ze ging werken voor Hillary, en dan krijgt ze wachtgeld tot dat ze inkomen heeft. Ze verzweeg dat het vrijwilligerswerk is en dan helemaal geen inkomen heeft.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ze is inmiddels dan toch verplicht om te solliciteren?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de woordvoerder van D66 had Wassila gezegd dat het om betaald werk ging, maar Wassila wist zelf dat het vrijwilligerswerk was.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 05 oktober 2016 @ 13:43:

Volgens de woordvoerder van D66 had Wassila gezegd dat het om betaald werk ging, maar Wassila wist zelf dat het vrijwilligerswerk was. Zij heeft het liegen dan duidelijk niet verleerd.
World of Warcraft: Legion
quote:deepspace schreef op 16 april 2016 @ 19:36:

Jaloers dames?Jij spoort ook niet. Tenzij je nederland nog meer naar de klote wilt zien gaan met dit soort lui in de politiek..
quote:dianavankrimpen schreef op 10 oktober 2016 @ 16:31:

[...]





Jij spoort ook niet. Tenzij je nederland nog meer naar de klote wilt zien gaan met dit soort lui in de politiek..De beste stuurlui staan aan wal.
Alle reacties Link kopieren
Deepspace, er is een reden voor deze geldverslindende regeling en het meten met twee maten?
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 10 oktober 2016 @ 21:27:

Deepspace, er is een reden voor deze geldverslindende regeling en het meten met twee maten?In de politiek kan en mag alles joh. Ook al gaat het ten koste van het klootjesvolk. Deepspace zit daar waarschijnlijk niet mee, gezien haar reactie. Zegt misschien wel wat over haar positie/functie weet ik veel wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 10 oktober 2016 @ 21:27:

Deepspace, er is een reden voor deze geldverslindende regeling en het meten met twee maten?



Ongelijke behandeling voor mensen in eenzelfde situatie (werkend, ontslag nemend). Er is een naam voor dat soort praktijken, maar ik kom er zo even niet op....



Ongelijke behandeling is soms gewoon oké. Daar maakt niemand zich druk over.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Wat ik niet begrijpis dat men in de politiek vindt dat er bezuinigd moet worden maar zelf hun zakken vullen zonder schroom. Dat we niet aan bezuinigingen ontkomen.....okee...maar op deze manier met overheidsgeld omgaan zoals wassibi (of hoe heet ze, geen zin om te scrollen) doet, vind ik absurd. Staat mijlenver van het gewone vook die ontslagen zijn, wegbezuinigd, flats...van tafel geveegd na jaren van inzet en trouwe dienst en nu met een karige uitkering thuiszitten en zich (terecht) aan diverse regels moeten houden. Dat maakt mij boos. En waarschijnlijk lacht zij er gewoon om. Dus rest mij een ding en dat is mij ook niet druk maken om wat er om mij heen gebeurd. Gaat tegen mijn manier van leven in, werk liever voor mijn geld. Maar het is nu even niet anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 11 oktober 2016 @ 11:33:

Wat ik niet begrijpis dat men in de politiek vindt dat er bezuinigd moet worden maar zelf hun zakken vullen zonder schroom. Dat we niet aan bezuinigingen ontkomen.....okee...maar op deze manier met overheidsgeld omgaan zoals wassibi (of hoe heet ze, geen zin om te scrollen) doet, vind ik absurd. Staat mijlenver van het gewone vook die ontslagen zijn, wegbezuinigd, flats...van tafel geveegd na jaren van inzet en trouwe dienst en nu met een karige uitkering thuiszitten en zich (terecht) aan diverse regels moeten houden. Dat maakt mij boos. En waarschijnlijk lacht zij er gewoon om. Dus rest mij een ding en dat is mij ook niet druk maken om wat er om mij heen gebeurd. Gaat tegen mijn manier van leven in, werk liever voor mijn geld. Maar het is nu even niet anders.



Mensen denken over het algemeen vooral aan hunzelf. Daar is mevrouw Hachchi niet uniek in. Het verbaast mij dan ook niet dat er vanuit de politiek weinig animo is om de wachtgeldregeling af te schaffen. Snijden in eigen vlees doe je nu eenmaal niet zo snel.



En dat is ook verstandig. Als kind en tijdens mijn jeugd was ik ervan overtuigd dat mensen niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen rondom hen leefden en dat men zich om elkaar bekommerde. Nu ik volwassen ben weet ik inmiddels helaas beter. Dat heeft er bij mij ook toe geleid dat ik meer aan mezelf ben gaan denken.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
quote:opisop91 schreef op 11 oktober 2016 @ 13:06:

[...]





Mensen denken over het algemeen vooral aan hunzelf. Daar is mevrouw Hachchi niet uniek in. Het verbaast mij dan ook niet dat er vanuit de politiek weinig animo is om de wachtgeldregeling af te schaffen. Snijden in eigen vlees doe je nu eenmaal niet zo snel.



En dat is ook verstandig. Als kind en tijdens mijn jeugd was ik ervan overtuigd dat mensen niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen rondom hen leefden en dat men zich om elkaar bekommerde. Nu ik volwassen ben weet ik inmiddels helaas beter. Dat heeft er bij mij ook toe geleid dat ik meer aan mezelf ben gaan denken.



Je geloof in de eerlijkheid van de mens daalt wel met deze inzichten. Niet gek dat heel veel mensen nu zoiets hebben van: ik vind het wel best allemaal en de inzet en motivatie steeds minder wordt.



Hier inmiddels ook deze gedachten. Als ik om me heen kijk, zie en hoor, nu ook met wassibi dan is het toch best triest allemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 10 oktober 2016 @ 21:27:

Deepspace, er is een reden voor deze geldverslindende regeling en het meten met twee maten?

Op zich is een wachtgeldregeling geen gek idee. Mensen met een goede baan, een mooi salaris en een vaste aanstelling zouden zich anders wel flink achter de oren krabben voordat ze eens in de politiek zouden gaan. Als het kabinet binnen een jaar valt, sta je opeens op straat.....

Wat dat betreft vind ik de wachtgeldregeling wel goed. Ook het feit dat ze ook wachtgeld krijgen bij vrijwillig vertrek, kan ik prima mee leven. Anders zouden politici om de centen aan het pluche blijven kleven, terwijl het beter zou zijn als ze zouden vertrekken.

Maar de sollicitatieplicht die bij de WW hoort, zou onverkort ook voor wachtgeldpolitici moeten gelden.....
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 11 oktober 2016 @ 15:28:

Je geloof in de eerlijkheid van de mens daalt wel met deze inzichten. Niet gek dat heel veel mensen nu zoiets hebben van: ik vind het wel best allemaal en de inzet en motivatie steeds minder wordt.



Hier inmiddels ook deze gedachten. Als ik om me heen kijk, zie en hoor, nu ook met wassibi dan is het toch best triest allemaal.



Er zijn echt wel eerlijke mensen hoor. Maar er zijn ook heel veel oneerlijke en schijnheilige mensen weet ik helaas uit ervaring. Ik ben RA en heb een groot deel van mijn werktijd besteed aan het beschrijven en ontwerpen van interne beheersingsmaatregelen voor bedrijven en grote instellingen om de risico's op fraude zoveel mogelijk te mitigeren. Vanwege beroepsgeheim kan ik geen concrete voorbeelden geven, maar geloof mij dat veel mensen behoorlijk corrupt kunnen zijn als zij daartoe in de verleiding komen. Mensen kunnen ook behoorlijk vindingrijk zijn overigens en schuwen het niet om samen te spannen met andere mensen op sleutelposities. Iemand vertrouwen op zijn of haar blauwe ogen is er helaas niet meer bij.



Niet voor niets komen er op zeer regelmatige basis schandalen aan het licht.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 11 oktober 2016 @ 15:38:

[...]



Op zich is een wachtgeldregeling geen gek idee. Mensen met een goede baan, een mooi salaris en een vaste aanstelling zouden zich anders wel flink achter de oren krabben voordat ze eens in de politiek zouden gaan. Als het kabinet binnen een jaar valt, sta je opeens op straat.....

Wat dat betreft vind ik de wachtgeldregeling wel goed. Ook het feit dat ze ook wachtgeld krijgen bij vrijwillig vertrek, kan ik prima mee leven. Anders zouden politici om de centen aan het pluche blijven kleven, terwijl het beter zou zijn als ze zouden vertrekken.

Maar de sollicitatieplicht die bij de WW hoort, zou onverkort ook voor wachtgeldpolitici moeten gelden.....



Ik zou me misschien hebben kunnen vinden in jouw gedachtengang indien een "normale" baan wel zekerheid zou geven. Dat is tegenwoordig echt niet meer zo. In dat opzicht is het verschil in risico's helemaal niet heel groot. Ik zie niet in dat je politici hierin zou moeten bevoordelen. Zeker al niet gezien de vaak toch al uitstekende arbeidsvoorwaarden bij politieke functies.



Verder zou ik geen situaties kunnen bedenken waarin het beter zou zijn als politici zouden vertrekken. Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 11 oktober 2016 @ 15:38:

[...]



Op zich is een wachtgeldregeling geen gek idee. Mensen met een goede baan, een mooi salaris en een vaste aanstelling zouden zich anders wel flink achter de oren krabben voordat ze eens in de politiek zouden gaan. Als het kabinet binnen een jaar valt, sta je opeens op straat.....

Wat dat betreft vind ik de wachtgeldregeling wel goed. Ook het feit dat ze ook wachtgeld krijgen bij vrijwillig vertrek, kan ik prima mee leven. Anders zouden politici om de centen aan het pluche blijven kleven, terwijl het beter zou zijn als ze zouden vertrekken.

Maar de sollicitatieplicht die bij de WW hoort, zou onverkort ook voor wachtgeldpolitici moeten gelden.....

Als het kabinet moet bezuinigen om de wachtgelden te betalen, blijven er weinig argumenten over om zich aan deze regeling vast te houden. Ik vind dat het niet de bedoeling is dat mensen die last hebben van bezuinigen de facto deze regeling gaan betalen. Er zijn politici, ook Hachchi (en ik ken er nog meer) die alleen om deze wachtgeldregeling de politiek ingaan.



Als iedereen moet gaan bezuinigen, vindt ik niet dat de politici de dans zouden moeten ontspringen.
World of Warcraft: Legion
Als een overheid geen maat kent, kan men dat dan wel van de burger verwachten?
Alle reacties Link kopieren
quote:smalltalkxpert schreef op 19 oktober 2016 @ 13:57:

Als een overheid geen maat kent, kan men dat dan wel van de burger verwachten? Je slaat daarmee de spijker op de kop!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 20 oktober 2016 @ 11:38:

[...]



Je slaat daarmee de spijker op de kop!Bij de belastingdienst geven ze alvast het goede voorbeeld met hun vertrekregeling. Daar zijn weer een paar mensen flink beter van geworden.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven