Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 700 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Ik ben lid van de PvdD maar ik stem daar niet altijd op. Ik pluis altijd een aantal partijen uit zo vlak voor de verkiezingen en dan maak ik mijn keuze.
Alle partijen hebben iets wat mij behoorlijk tegen staat.

Sowieso wordt het geen rechts.
Dus absoluut geen PVV, BBB, VVD, FvD, JA21, SGP.
PVV staat absoluut op de laagste plaats.

De christelijke partijen worden het ook niet. Hebben te veel punten waar ik het totaal niet mee eens ben.

D66 vind ook niet links/sociaal genoeg.

GroenLinks vind ik vaak te ver doorslaan, hierboven werd al Extinction Rebellion genoemd.

PvdD heeft te veel standpunten waar ik het niet mee eens ben.
SP inmiddels ook. (o.a. Oekraïne). Ik stemde eigenlijk altijd SP, het is een partij die opkomt voor de mensen die het wat minder hebben. Dat vind ik zelf enorm belangrijk, ook al kan ik mijzelf financieel prima redden.

Als de PvdA niet met GroenLinks was geweest dan zou ik daar wellicht wel op willen stemmen.

Uiteindelijk zou het misschien toch een strategische stem op GL/PvdA worden. Alles om Geert Wilders niet de grootste partij te laten worden.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Ik twijfel, of pvda/groen links in de hoop dat ze kabinet worden.
Of op principe SP of PvdD zodat een mogelijk rechts kabinet goede tegenstand in de 2e kamer heeft.
zomerkees schreef:
03-06-2025 11:14
Het enige schrikbeeld dat mij voorstaat is premier Timmermans.
Zonder oordeel, vraag ik me wel af waarom dat zo is?
Kun je uitleggen wat daar de reden voor is? Of redenen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
03-06-2025 11:16
Met het doorrekenen van de plannen was deze doelgroep veel beter af geweest bij PVDA/GL, maar mensen kijken daar niet naar. Ze vinden Frans Timmermans een vervelende man, en ze kijken teveel naar de poppetjes en wat ze zeggen ipv de plannen door te nemen. Helaas. Geert heeft vooraf heel veel beloofd wat hij helemaal niet waar kan maken. Daarom laat hij het nu ook klappen. En wat zijn we nu opgeschoten de laatste 2 jaar? Helemaal niks.
Geert is ook helemaal niet geschikt in een kabinet. Kan totaal niet samenwerken alleen schreeuwen en twitteren. Oppositie is voor hem beter; dan kan hij lekker klagen en beschuldigen.
Maar mensen gaan voorbij
Maleficent schreef:
03-06-2025 11:18
Zonder oordeel, vraag ik me wel af waarom dat zo is?
Kun je uitleggen wat daar de reden voor is? Of redenen.
Ik snap het ook niet zo goed.
-Rosings- schreef:
03-06-2025 11:20
Ik snap het ook niet zo goed.
Ik hoor het best veel mensen zeggen, net ook weer vanuit 3 app groepjes waar ik in zit.
Joppie schreef:
03-06-2025 11:19
Geert is ook helemaal niet geschikt in een kabinet. Kan totaal niet samenwerken alleen schreeuwen en twitteren. Oppositie is voor hem beter; dan kan hij lekker klagen en beschuldigen.
Ben wel blij dat we straks ook van Faber en Agema zijn verlost
Ik ben onderhand mijn hoop op een goede toekomst voor de mensheid wel kwijt eigenlijk. We moeten echt VOL het klimaatprobleem gaan oplossen en de ecocide gaan aanpakken willen we ook maar een schijn van kans maken om over 100-200 jaar nog een leefbare aarde te hebben.

En wat doen we: juist steeds minder. Want we vinden het te veel gedoe en niet comfortabel genoeg, en al die alarmerende nieuwsberichten zijn niet entertainend, en die vervelende mensen op de A12 die hun nek uitsteken om er aandacht voor af te dwingen, die zitten zo in de weg.

Dat vliegt me af en toe (vaak, dagelijks wel eigenlijk) naar de keel. In dat opzicht wordt elk nieuw kabinet wel een verbetering, maar ik heb nog maar weinig echte hoop.

De mensen van over 100-200 jaar gaan zich met open mond afvragen hoe wij destijds zó stom hebben kunnen zijn.
PvdD. Vorige keer stemde ik strategisch GroenLinks, maar dat had ook nauwelijks effect dus stem ik toch weer op de partij die me het meeste ligt.
Wilders trekt zijn ministers terug.

Dat schijnt staatsrechtelijk niet te kunnen. Wellicht dat ze wel naar hem luisteren, maar hij gaat daar niet over. Dat zegt ook Wim Voermans hoogleraar staatsrecht.

Benieuwd of al zijn PVV ministers en staatssecretarissen naar hem luisteren of dat we bij de PVV wat interne scheurtjes gaan zien. Coenradie of Madlener zijn misschien niet zo volgzaam.
Serengeti schreef:
03-06-2025 11:17
Alle partijen hebben iets wat mij behoorlijk tegen staat.

Sowieso wordt het geen rechts.
Dus absoluut geen PVV, BBB, VVD, FvD, JA21, SGP.
PVV staat absoluut op de laagste plaats.

De christelijke partijen worden het ook niet. Hebben te veel punten waar ik het totaal niet mee eens ben.

D66 vind ook niet links/sociaal genoeg.

GroenLinks vind ik vaak te ver doorslaan, hierboven werd al Extinction Rebellion genoemd.

PvdD heeft te veel standpunten waar ik het niet mee eens ben.
SP inmiddels ook. (o.a. Oekraïne). Ik stemde eigenlijk altijd SP, het is een partij die opkomt voor de mensen die het wat minder hebben. Dat vind ik zelf enorm belangrijk, ook al kan ik mijzelf financieel prima redden.

Als de PvdA niet met GroenLinks was geweest dan zou ik daar wellicht wel op willen stemmen.

Uiteindelijk zou het misschien toch een strategische stem op GL/PvdA worden. Alles om Geert Wilders niet de grootste partij te laten worden.
Dit zou 100% mijn post kunnen zijn
Wombat schreef:
03-06-2025 11:30
Ik ben onderhand mijn hoop op een goede toekomst voor de mensheid wel kwijt eigenlijk. We moeten echt VOL het klimaatprobleem gaan oplossen en de ecocide gaan aanpakken willen we ook maar een schijn van kans maken om over 100-200 jaar nog een leefbare aarde te hebben.

En wat doen we: juist steeds minder. Want we vinden het te veel gedoe en niet comfortabel genoeg, en al die alarmerende nieuwsberichten zijn niet entertainend, en die vervelende mensen op de A12 die hun nek uitsteken om er aandacht voor af te dwingen, die zitten zo in de weg.

Dat vliegt me af en toe (vaak, dagelijks wel eigenlijk) naar de keel. In dat opzicht wordt elk nieuw kabinet wel een verbetering, maar ik heb nog maar weinig echte hoop.

De mensen van over 100-200 jaar gaan zich met open mond afvragen hoe wij destijds zó stom hebben kunnen zijn.

Helemaal eens. Maar wat kan een klein land daarin betekenen? Wat heeft ons landje bijgedragen aan CO2? Wat kan onze rimpel in het water beteken? Ik denk heel weinig.
Wij willen de boeren uitkopen, zodat KLM kan blijven vliegen. (terwijl Covid heel duidelijk liet zien dat het heeeeeeel erg veel verschil maakt als er minder gevlogen wordt)
Koeien mogen niet, maar de broeikassen en TATA steel mogen wel. Want dat levert meer op.

Ik ben absoluut geen BBB en ik vind de bio-industrie schandalig. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden. Maar het wordt zo wel heel gemakkelijk afgeschoven zonder de economie te raken.
En dat vind ik wel heel zwak van Den Haag. Dat afschuiven vind ik walgelijk. En zo worden alle moeilijke onderwerpen steeds doorgeschoven naar een nieuw kabinet.

Ik hoop overigens heel erg dat Thierry nu niet opeens weer op de bühne klimt om de verloren zieltjes van Geert voor zich te winnen.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Ik stemde voorheen SP maar nu weet ik het eigenlijk nog niet. Ik neig naar het CDA vanwege Bontenbal, maar ik moet mee eerst nog beter verdiepen, met name in hun religieus georiënteerde standpunten. En anders misschien D66? Strategisch stemmen heeft me in het verleden teleurgesteld, dus dat zal ik niet snel doen.
Coenradie is toch eigenlijk de enige functionerende PVV'er?
Zo rechts mogelijk om wat tegengewicht te geven aan vrouwelijk linksstemmers.
AliM schreef:
03-06-2025 11:49
Coenradie is toch eigenlijk de enige functionerende PVV'er?
Ik vond Agema het ook niet eens zo slecht doen op een lastig departement waar altijd geld bij moet. Ze heeft te weinig tijd gehad om echt haar stempel te drukken. Het is vooral Faber die een knullige indruk maakt, om het nog zacht uit te drukken. Had daar iemand gezeten met wat meer diplomatie en kennis van de wet dan had er op asiel echt wel wat kunnen veranderen. De Boer zoekt Vrouw-kandidaat op Landbouw van de BBB is ook zo'n licht. Wat dat betreft falen vooral de kabinetsleden die zitten op HET dossier van hun partij.
M3LL0N4 schreef:
03-06-2025 11:16
Waarom staat hier geen poll bij?

Ik ben niet zo goed in stemmen. Steeds ben ik weer teleurgesteld en achteraf had ik liever anders gestemd.
En nu weet ik het niet meer. Ik heb nog nooit een waargemaakt partijprogramma gezien.
Wat ik zelf doe, is niet kijken naar al die beloftes in een partijprogrmma, maar naar wat ze de afgelopen jaren hebben gedaan.
Wilders, Bontenbal, Timmermans, Jetten, de CU. Het is duidelijk geweest hoe ze erin zitten.
Ik stem links / midden. Ik denk weer op Volt. Maar misschien strategisch wat linkser nog.

Ik vind PVV-stemmers en BBB-stemmers bij voorbaat dom. Die partijen kunnen helemaal niet doen wat ze beloven. Stemmingmakerij.

Ik vind rechts-stemmen egoïstisch en kortzichtig. Na jou de zondvloed. Ikke ikke en de rest kan stikken.

Ik denk dat veel (extreem)rechts stemmers beter even hun vreemdelingenhaat aan de kant kunnen zetten en dan beseffen dat de SP hun partij is, gezien hun sociaal economische status.
Taskmaster schreef:
03-06-2025 12:01
Ik stem links / midden. Ik denk weer op Volt. Maar misschien strategisch wat linkser nog.

Ik vind PVV-stemmers en BBB-stemmers bij voorbaat dom. Die partijen kunnen helemaal niet doen wat ze beloven. Stemmingmakerij.

Ik vind rechts-stemmen egoïstisch en kortzichtig. Na jou de zondvloed. Ikke ikke en de rest kan stikken.

Ik denk dat veel (extreem)rechts stemmers beter even hun vreemdelingenhaat aan de kant kunnen zetten en dan beseffen dat de SP hun partij is, gezien hun sociaal economische status.
Plus dat de SP best een realistisch immigratiebeleid voorstaat.
Gewoon weer Partij voor de Dieren :) stemmen op waar je in gelooft, dan werkt in mijn optiek de democratie het beste. De vorige keer wilde GL/PvdA ook via strategisch stemmen de PVV/"rechts" verslaan en dat is ook niet bepaald gelukt.
M3LL0N4 schreef:
03-06-2025 11:42
Helemaal eens. Maar wat kan een klein land daarin betekenen? Wat heeft ons landje bijgedragen aan CO2? Wat kan onze rimpel in het water beteken? Ik denk heel weinig.
Wij willen de boeren uitkopen, zodat KLM kan blijven vliegen. (terwijl Covid heel duidelijk liet zien dat het heeeeeeel erg veel verschil maakt als er minder gevlogen wordt)
Koeien mogen niet, maar de broeikassen en TATA steel mogen wel. Want dat levert meer op.

Ik ben absoluut geen BBB en ik vind de bio-industrie schandalig. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden. Maar het wordt zo wel heel gemakkelijk afgeschoven zonder de economie te raken.
En dat vind ik wel heel zwak van Den Haag. Dat afschuiven vind ik walgelijk. En zo worden alle moeilijke onderwerpen steeds doorgeschoven naar een nieuw kabinet.

Ik hoop overigens heel erg dat Thierry nu niet opeens weer op de bühne klimt om de verloren zieltjes van Geert voor zich te winnen.
Of JA21 die ineens weer stijgen blijkbaar...
Ik stemde VVD, vanwege het liberalisme.
Echter, is er weinig liberaal aan de huidige VVD. Heel erg teleurstellend dat ze met wilders mee ging doen, al denk ik dat het goed is dat Wilders eindelijk eens wat moest doen en gaan laten zien. Wat hij dus niet kan.
Europese verkiezingen heb ik links gestemd, als tegenwicht en dat zal ik nu weer doen.
AnAppleADay schreef:
03-06-2025 09:49
Ik ga misschien voor het eerst in mijn leven links stemmen.
In principe zit D66 het meest in mijn hoek van het spectrum maar ik vond dat jarenlang een stelletje prutsers qua mensen dus veel VVD gestemd. Afgelopen verkiezingen toch weer naar D66 want Jetten vind ik wel echt een goeie (en was helemaal klaar met de VVD).
Grote kans dat ik nu dus ook weer voor D66 ga, maarrr ik twijfel ook om naar PvdA/GL te gaan.
Met het huidige geopolitieke klimaat vind ik een stem die kant op nu belangrijker dan de economische overwegingen die me in het verleden richting rechts hebben getrokken.

Gogogo! Ik ben klaar voor een middenkabinet dus maak D66 en PvdA/GL maar groot. Ik stem waarschijnlijk ook op een van die twee, even afwachten wat ze te zeggen hebben.
72Jelle schreef:
03-06-2025 12:14
Ik stemde VVD, vanwege het liberalisme.
Echter, is er weinig liberaal aan de huidige VVD. Heel erg teleurstellend dat ze met wilders mee ging doen, al denk ik dat het goed is dat Wilders eindelijk eens wat moest doen en gaan laten zien. Wat hij dus niet kan.[/b]
Europese verkiezingen heb ik links gestemd, als tegenwicht en dat zal ik nu weer doen.
Ik ben bang dat het niet veel ogen heeft geopend. Strekking van de reacties die ik heb gelezen: "Hij is tegengewerkt, dus hij kan er niets aan doen."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven