Wat stemde jij [poll]?

15-03-2023 21:11 216 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan nu, de langverwachte uitslag van de officiële viva verkiezingen.

Ook nog interessant, van de kiezers die "anders links" of "anders rechts kozen", heeft 44% van de linkse kiezers zijn stem toegelicht via de comments en maar 20% van de rechtse kiezers.

Volgens de VIVA stemming krijgen de linkse partijen (excl CDA, die pak ik bij rechts) 55/75 zetels.
Volgens de landelijke stemmingen krijgen linkse partijen 30/75 zetels. Fors verschil dus
Partij Uitslag viva (# zetels)Uitslag Nederland (# zetels)
BBB 8 17
VVD 310
GL 178
PVV of FvD 2 7
PvdA 7 7
CDA1 5
D665 5
PvdD 174
Ja21 1 3
SP 2 3
CU1 2
Volt1 1
50 Plus 0 1
Rechts overig/niet gespecificeerd 4 1
Anders/Niet gespec. 1 1
BVNL0 0
FNP0 0
Links niet gespecificeerd 5 0

Wat stemde jij vandaag?

Totaal aantal stemmen: 435

PVV of FvD (3%)
CDA (2%)
VVD (4%)
D66 (7%)
GL (22%)
PvdA (10%)
PvdD (22%)
BBB (11%)
Anders (links) (12%)
Anders (rechts) (6%)
student201 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 20:03
92.58% gewijzigd
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
konwalia schreef:
15-03-2023 21:51
Ohh dan snap ik het heel goed! Haha, wat ijverig dat turven, ben wel benieuwd of je het bij kunt houden. Volgens mij is Viva relatief erg links. En jij dan?
Ik twijfelde tussen GL en D66, zoals altijd. Maar zoals altijd werd t na lang twijfelen, stemwijzers, programma's lezen, debatten kijken... Toch weer D66.

Bij GL staat me vooral t "tegen kernenergie" tegen. Ik ben namelijk voor. Dat geeft eigenlijk de doorslag.

Maar ik ben uiteraard niet blij met deze uitslag :(
student201 wijzigde dit bericht op 15-03-2023 22:15
5.71% gewijzigd
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Christen Unie. Ik weet alleen niet of dit 'anders links' of 'anders rechts' is.
Ze zijn in sommige opzichten vrij links maar op andere kwesties weer rechts.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
BVNL
Alle reacties Link kopieren Quote
PvdD en Water Natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig invullen, want ik heb 2 stemmen uitgebracht en kan maar 1 optie kiezen :)
Waterschap CDA, provincie SP. Ik kies altijd de persoon met de leukste naam.
Ben wel benieuwd hoe groot Zwarte Piet is zwart gaat worden hier :wtf:
irregular_choice wijzigde dit bericht op 15-03-2023 22:26
18.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb links gestemd maar wat vind ik het vreselijk dat de BBB overal zo groot is.
CleopatraVII schreef:
15-03-2023 21:43
2x PvDD.

Ik huil om de exit polls :cry:
Ja jammer. Maar ook niet echt verrassend. Mensen zijn nou eenmaal heel populistisch. Links is vies, bah, boe, dus dat wordt 'm sowieso niet. En ze zijn boos op de VVD dus brengen ze massaal hun proteststem uit op de BBB. Lekker recalcitrant. Vergeet ook niet dat ongeveer 1 op de 8 à 9 Nederlanders zwakbegaafd is.

Mooi om te zien dat die wappiepartijen FVD en Ja21 niet zo ver lijken te zijn gekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Saelle1 schreef:
15-03-2023 22:12
Christen Unie. Ik weet alleen niet of dit 'anders links' of 'anders rechts' is.
Ze zijn in sommige opzichten vrij links maar op andere kwesties weer rechts.
Dat heb ik ook gestemd. Ik vind CU overwegend links. Zo staan ze ook in kieswijzers. Alleen in de grote ethische kwesties is CU rechts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
15-03-2023 22:05
Ik twijfelde tussen GL en D66, zoals altijd. Maar zoals altijd werd t na lang twijfelen, stemwijzers, programma's lezen, debatten kijken... Toch weer D66.

Bij GL staat me vooral t "tegen kernenergie" tegen. Ik ben namelijk voor. Dat geeft eigenlijk de doorslag.

Maar ik ben uiteraard niet blij met deze uitslag :(
Ohh ik ben juist tegen kernenergie, en dat vond ik ook erg belangrijk. Bij mij in huis is er verder nog CDA en JA21 gestemd, maar die zijn allebei vóór en ik kan me gewoon geen centrale bij ons in de buurt voorstellen. Mijn (enige) vorige stem was GL, en ik overweeg ook altijd even CU maar die zijn natuurlijk tegen abortus, en dat gaat mij te ver.

Debatten kijk ik niet, misschien leuk om te weten wat er speelt maar ik vind het veel te rommelig om me echt te kunnen oriënteren op al die verschillende partijen en standpunten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier op Viva is er altijd een grote aanhang van PvdD. Dat vind ik altijd wel frappant omdat ze landelijk niet heel groot zijn.
Een forum als Viva associeer ik ook niet per se met links (ook niet met rechts overigens). Vraag me wel af waarom forummers zo links zijn over het algemeen.

Oja on topic: D66. Heb de stemwijzer ingevuld en dan streep ik een aantal partijen weg waar ik sowieso niet op stem en loop ik de stellingen nog even langs bij wat ik het belangrijkste vind, dat is mijn tactiek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zanahoria schreef:
15-03-2023 22:33
Hier op Viva is er altijd een grote aanhang van PvdD. Dat vind ik altijd wel frappant omdat ze landelijk niet heel groot zijn.
Een forum als Viva associeer ik ook niet per se met links (ook niet met rechts overigens). Vraag me wel af waarom forummers zo links zijn over het algemeen.
Vrouwen stemmen over het algemeen linkser dan mannen.
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
De Dieren en De Arbeid.

En ik ben allang niet links meer en heel erg anti woke, maar ik kom daar toch op uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha, uiteraard wordt woke er weer bijgehaald.
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
CleopatraVII schreef:
15-03-2023 21:43
2x PvDD.

Ik huil om de exit polls :cry:

Ik huil met je mee :(

Hier ook 2 x PvdD.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren Quote
nbk schreef:
15-03-2023 22:39
Ik huil met je mee :(

Hier ook 2 x PvdD.
Me too...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind deze uitslag leuker...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lachattenoir schreef:
15-03-2023 22:28
Lekker recalcitrant. Vergeet ook niet dat ongeveer 1 op de 8 à 9 Nederlanders zwakbegaafd is.
Dit nodigt mensen echt uit om te vertellen dat ze bbb, PVV, ja1 of fvd gestemd hebben.
:rofl:

To, je gaat zo'n eerlijke poll/turf krijgen zo :nope:
Irregular_Choice schreef:
15-03-2023 22:24
Lastig invullen, want ik heb 2 stemmen uitgebracht en kan maar 1 optie kiezen :)
Waterschap CDA, provincie SP. Ik kies altijd de persoon met de leukste naam.
Ben wel benieuwd hoe groot Zwarte Piet is zwart gaat worden hier :wtf:
Die namen.. net zoals Jezus Leeft. Die kan ik al niet serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Najaa weet je, rechts doet t ook niet goed hoor. Slechter dan links zou ik zeggen.

FvD verliest bijna alles. VVD is ook niet meer echt groot te noemen en CDA verliest ook mega veel. De linker partijen blijven best stabiel hoor. Hele kleine verliezen maar.

Is vooral een verschuiven van FvD naar BBB denk ik. En BBB heeft overal nog een inimini beetje afgesnoept (vooral CDA verder). Proteststem denk ik.

Dus zo slecht staat links er helemaal niet voor vgm. Huidige coalitie met PvdA/GL bv heeft gwn een meerderheid in 1e kamer. Maarjah, met BBB ook. En t zijn nog maar de polls...
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
15-03-2023 22:48
Dit nodigt mensen echt uit om te vertellen dat ze bbb, PVV, ja1 of fvd gestemd hebben.
:rofl:

To, je gaat zo'n eerlijke poll/turf krijgen zo :nope:
Als je je schaamt voor je stem, dan moet je je sowieso afvragen wat je aan t doen bent denk ik.

Wat heb jij gestemd?
Zwetser
Ik ben benieuwd hoe lang al die overleggen en dergelijke deuren als BBB ook in de kamer komt en mee mag beslissen.

Hopelijk wordt dat weer niet een hoop gedoe zoals met Kaag de vorige keer....

En ik ken mensen die PVV, FvD stemmen. Doen ze vooral uit protest en tegen geluid enzo. Moeten ze zelf weten. Ze stemmen tenminste, beter dan mensen die niet stemmen uit protest en dan later gaan zeuren.

Als je het echt niet weet kun je beter meer vakjes inkleuren zodat je stem ongeldig wordt dan dat ie verdeeld wordt over de partijen omdat je helemaal niet bent gaan stemmen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 15-03-2023 22:58
49.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
15-03-2023 22:53
Ik ben benieuwd hoe lang al die overleggen en dergelijke deuren als BBB ook in de kamer komt en mee mag beslissen.

Hopelijk wordt dat weer niet een hoop gedoe zoals met Kaag de vorige keer....
Was toen niet CU vooral t probleem?
Zwetser
Student201 schreef:
15-03-2023 22:55
Was toen niet CU vooral t probleem?
Dat zou ook al kunnen, kan me alleen nog herinneren dat er veel heisa was rondom Kaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
15-03-2023 22:53
Ik ben benieuwd hoe lang al die overleggen en dergelijke deuren als BBB ook in de kamer komt en mee mag beslissen.

Hopelijk wordt dat weer niet een hoop gedoe zoals met Kaag de vorige keer....

En ik ken mensen die PVV, FvD stemmen. Doen ze vooral uit protest en tegen geluid enzo. Moeten ze zelf weten. Ze stemmen tenminste, beter dan mensen die niet stemmen uit protest en dan later gaan zeuren.

Als je het echt niet weet kun je beter meer vakjes inkleuren zodat je stem ongeldig wordt dan dat ie verdeeld wordt over de partijen omdat je helemaal niet bent gaan stemmen.
Er bestaat zoiets als een blanco stem. Het beste tegengeluid wat je kunt laten horen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven