Wat stemt Viva?
donderdag 4 september 2025 om 08:53
De kans is groot van wel
Zie bijv ook de nieuwe mestregels. Ipv een krimp van de veestapel kopen grote boerenbedrijven juist meer grond op, tegen een hogere prijs. Waardoor kleinere, startende boeren, die liefst een moderne stal bouwen met minder uitstoot, geen kans krijgen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/258084 ... mestregels
donderdag 4 september 2025 om 08:59
MrsM, waar heb je het nou over? Iedereen wilde die eerlijke uitkoopregeling, daar lag 25 miljard voor klaar. Dat hebben BBB, VVD, PVV en NSC verlaagd naar 5 miljard. Rechts wil dus géén eerlijke uitkoopregeling, links wel.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
donderdag 4 september 2025 om 09:01
Paradise schreef: ↑03-09-2025 22:16Volgens mij klopt deze berekening niet.
En als hij wel klopt zijn de bedrijven nauwelijks levensvatbaar. Een bedrijf waarbij de schuld zo hoog is in vergelijking met de marktwaarde is bijna technisch failliet.
Hoe was die boer zonder overheid van plan met pensioen te gaan? Tot zijn dood op de boerderij werken?
In jouw voorbeeld is de schuld bijna net zo hoog als de marktwaarde. Dat zijn echt geen gezonde bedrijven.
Ik vind niet dat de belastingbetaler daar voor moet opdraaien.
En dan is het helemaal gek dat het bestaan van boerenbedrijven Nederland op slot houden.
Maar goed: volgens mij kloppen deze berekeningen niet en is een bedrijf doorgaans meer waard in vergelijking met de schuld.
De berekening klopt wel voor jonge boeren. Een boer heeft een horizon van zo’n dertig jaar. De lening van de bank is erop gebaseerd dat het in dertig jaar wordt afbetaald. Daarnaast moet er gedurende die dertig jaar steeds geïnvesteerd worden in innovaties om te voldoen aan allerlei regelgeving.
Een boer die nog geen tien jaar geleden de boerderij heeft overgenomen houdt inderdaad maar weinig over van die 120%. Vergeet niet dat hij voor het geld overblijft ook nog een nieuw huis moet zien te krijgen.
donderdag 4 september 2025 om 09:03
Helemaal mee eens, BBB heeft dat om zeep geholpen en zo de boeren juist hun perspectief ontnomen. Verschillende boerenorganisaties zijn daar dan ook niet bepaald gelukkig mee.
donderdag 4 september 2025 om 09:05
donderdag 4 september 2025 om 09:13
Ik benoem volgens mij nergens een partij toch? Ik pleit alleen voor een royale uitkoopsom. En zoals die er nu ligt, het LBV plus waar 120% van de waarde van het bedrijf uitbetaald wordt, zitten ook nog wat haken en ogen aan.
En waar heb ik het over? Dat ik rechts stem wil niet zeggen dat ik me in alle standpunten kan vinden toch?
Overigens is de VVD niet tegen de uitkoopregeling, maar komt het vooral vanuit de BBB die weer iets nieuws wilden proberen. Dat doet er verder ook niet toe, de boeren zitten nog steeds in onzekerheid.
https://brusselsenieuwe.nl/druk-op-mini ... or-boeren/
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 4 september 2025 om 09:17
Mariana schreef: ↑04-09-2025 09:01De berekening klopt wel voor jonge boeren. Een boer heeft een horizon van zo’n dertig jaar. De lening van de bank is erop gebaseerd dat het in dertig jaar wordt afbetaald. Daarnaast moet er gedurende die dertig jaar steeds geïnvesteerd worden in innovaties om te voldoen aan allerlei regelgeving.
Een boer die nog geen tien jaar geleden de boerderij heeft overgenomen houdt inderdaad maar weinig over van die 120%. Vergeet niet dat hij voor het geld overblijft ook nog een nieuw huis moet zien te krijgen.
En dit inderdaad. Niet alle boeren zijn 75 jaar en hebben geen schulden meer maar zijn op papier miljonair.
Als overheid moet je er dan gewoon voor zorgen dat die boeren financieel voldoende geld overhouden om elders een nieuw bestaan op te bouwen, of met de overgebleven grond een andere bestemming kunnen geven aan hun bedrijf.
Als ze een boerderij met stallen hebben uit 1985 is de waarde volgens de overheid ook veel minder dan bij nieuwe gebouwen. Het gaat niet om de marktwaarde van de gebouwen, dan zou het nog iets anders zijn.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 4 september 2025 om 14:20
De BBB zegt er voor de boeren te zijn, weet je nog?MrsM schreef: ↑04-09-2025 08:52Dus omdat die bedrijven in Limburg niks hebben gehad, of een kluitje in het riet, moeten we die boeren ook maar met een mindere regeling afkopen? Je zou juist denken dat men daarvan geleerd heeft.
(Algemeen;)
En dat de BBB iets om zeep heeft geholpen daar kan die individuele boer niets aan doen. Wie zegt uberhaupt dat die op de BBB gestemd heeft?
Die royale regelingen van de overheid ken ik wel van corona, uiteindelijk kun je als bedrijf gewoon bijna alle "steun" terugbetalen. Ik heb weinig vertrouwen in de overheid als het daarom gaat in ieder geval.
En nogmaals ik ben niet tegen uitkopen, maar wel met een riante uitkoopsom. Lijkt me niet meer dan redelijk.
En verder, waarom een uitzondering voor de boeren en niet voor andere bedrijven die moeten sluiten? Ik vind het prima hoor, van mij mogen ze een goede prijs krijgen voor hun bedrijf, maar dan moet je wel met de goede cijfers komen en niet met de het ene uiterste met het andere vergelijken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 4 september 2025 om 14:25
ja dankzij de BBB die het hele plan wat er lag van tafel heeft geveegd.MrsM schreef: ↑04-09-2025 09:13Ik benoem volgens mij nergens een partij toch? Ik pleit alleen voor een royale uitkoopsom. En zoals die er nu ligt, het LBV plus waar 120% van de waarde van het bedrijf uitbetaald wordt, zitten ook nog wat haken en ogen aan.
En waar heb ik het over? Dat ik rechts stem wil niet zeggen dat ik me in alle standpunten kan vinden toch?
Overigens is de VVD niet tegen de uitkoopregeling, maar komt het vooral vanuit de BBB die weer iets nieuws wilden proberen. Dat doet er verder ook niet toe, de boeren zitten nog steeds in onzekerheid.
https://brusselsenieuwe.nl/druk-op-mini ... or-boeren/
donderdag 4 september 2025 om 14:32
Het is extreem moeilijk om het goed te doen met al die ingewikkelde dossiers (stikstof, woningbouw, enz...)rosanna08 schreef: ↑04-09-2025 14:20De BBB zegt er voor de boeren te zijn, weet je nog?
En verder, waarom een uitzondering voor de boeren en niet voor andere bedrijven die moeten sluiten? Ik vind het prima hoor, van mij mogen ze een goede prijs krijgen voor hun bedrijf, maar dan moet je wel met de goede cijfers komen en niet met de het ene uiterste met het andere vergelijken.
Wel is het zo dat er enige rust is gekomen met de BBB. Geen massale acties van de boeren meer.
donderdag 4 september 2025 om 14:33
Het CDA staat in de laatste Ipsos-peiling op 25 zetels, echt ongelofelijk dat al die fladderende NSC stemmers ineens weer terug zijn.
VVD heeft volgens mij aangegeven niet met de PVV het het liefst niet met GL te willen regeren en zakt verder naar 15. Dat wordt nog een hele interessante formatie.
CDA+VVD+D66=51
GL+D66+SP+PvdD+Volt+CU=53
VVD heeft volgens mij aangegeven niet met de PVV het het liefst niet met GL te willen regeren en zakt verder naar 15. Dat wordt nog een hele interessante formatie.
CDA+VVD+D66=51
donderdag 4 september 2025 om 16:48
vast, maar als je er echt voor de boeren bent, zorg je er niet voor dat regelingen beroerder worden dan ze zijn
donderdag 4 september 2025 om 17:14
Ik denk dat je er eerder bent met een combinatie van PVV, JA21, BBB en alle christelijke partijen.Pioen00 schreef: ↑04-09-2025 14:33Het CDA staat in de laatste Ipsos-peiling op 25 zetels, echt ongelofelijk dat al die fladderende NSC stemmers ineens weer terug zijn.
CDA+VVD+D66=51
donderdag 4 september 2025 om 17:21
Het zegt mij wederom dat mensen enorm op de persoon stemmen en veel minder op de inhoud. Bontenbal doet het goed - dat vind ik ook- en voorheen was het Omtzigt die heel veel sympathie had door zijn inzet op bepaalde dossiers.Pioen00 schreef: ↑04-09-2025 14:33Het CDA staat in de laatste Ipsos-peiling op 25 zetels, echt ongelofelijk dat al die fladderende NSC stemmers ineens weer terug zijn.
CDA+VVD+D66=51
donderdag 4 september 2025 om 17:30
Personen maken nogal het verschil. Omtzigt was niet stabiel en maakte de verkeerde fundamentele keuzes. Sommige personen krijgen ook veel meer voor elkaar.Vivalafete25 schreef: ↑04-09-2025 17:21
Het zegt mij wederom dat mensen enorm op de persoon stemmen en veel minder op de inhoud. Bontenbal doet het goed - dat vind ik ook- en voorheen was het Omtzigt die heel veel sympathie had door zijn inzet op bepaalde dossiers.
Het gaat naast pure inhoud ook om de kunst met andere partijen en mensen gelegenheidscoalities te vormen, om anderen te overtuigen, te debatteren in de Kamer, het respect van anderen af te dwingen, dat mensen je vertrouwen, etc etc.
Personen zijn zo onlosmakelijk verbonden met de inhoud.
Dat is ook goed merkbaar als je naar het verschil kijkt tussen Rutte en Yeşilgöz.
Politiek bedrijven is iets dat bij uitstek ook over personen gaat. Dat is altijd al zo geweest. En dat zal vermoedelijk ook altijd zo blijven. Mensen zoeken ook leiders waar ze op kunnen vertrouwen, waar ze zichzelf in herkennen, enzovoorts.
Dat is in het bedrijfsleven trouwens niet heel veel anders. Of in de kunsten. Maar ook in de sport, waar zeker de persoonlijkheid van trainers en coaches van groot belang is.
Door een soort van kritiek te leveren op het feit dat mensen op personen stemmen, doe je net alsof veel functies inwisselbaar zijn. Alsof iedereen het kan doen. Dat is niet zo.
Inhoud is leuk, maar als iemand dit niet overtuigend kan overbrengen, heb je er helemaal niets aan.
donderdag 4 september 2025 om 17:34
Vul je weer lekker in? Ik constateer iets zonder daar meteen een oordeel aan te hangen.Paradise schreef: ↑04-09-2025 17:30Personen maken nogal het verschil. Omtzigt was niet stabiel en maakte de verkeerde fundamentele keuzes. Sommige personen krijgen ook veel meer voor elkaar.
Het gaat naast pure inhoud ook om de kunst met andere partijen en mensen gelegenheidscoalities te vormen, om anderen te overtuigen, te debatteren in de Kamer, het respect van anderen af te dwingen, dat mensen je vertrouwen, etc etc.
Dat is ook goed merkbaar als je naar het verschil kijkt tussen Rutte en Yeşilgöz.
Politiek bedrijven is iets dat bij uitstek ook over personen gaat. Dat is altijd al zo geweest. En dat zal vermoedelijk ook altijd zo blijven. Mensen zoeken ook leiders waar ze op kunnen vertrouwen, waar ze zichzelf in herkennen, enzovoorts.
Dat is in het bedrijfsleven trouwens niet heel veel anders. Of in de kunsten. Maar ook in de sport, waar zeker de persoonlijkheid van trainers en coaches van groot belang is.
Door een soort van kritiek te leveren op het feit dat mensen op personen stemmen, doe je net alsof veel functies inwisselbaar zijn. Alsof iedereen het kan doen. Dat is niet zo.
Uiteraard moeten de individuen ook capabel zijn.
donderdag 4 september 2025 om 17:36
Je zegt jou wederom dat mensen enorm op de persoon stemmen en veel minder op de inhoud.Vivalafete25 schreef: ↑04-09-2025 17:34Vul je weer lekker in? Ik constateer iets zonder daar meteen een oordeel aan te hangen.
Uiteraard moeten de individuen ook capabel zijn.
Alsof je iets bijzonders ontdekt.
donderdag 4 september 2025 om 17:37
Dat klopt wel maar ik denk dat dit niet is wat Vivalafete bedoelt.Paradise schreef: ↑04-09-2025 17:30Personen maken nogal het verschil. Omtzigt was niet stabiel en maakte de verkeerde fundamentele keuzes. Sommige personen krijgen ook veel meer voor elkaar.
We hebben een grote groep, misschien wel 20% van het electoraat, dat per verkiezing van partij naar partij holt. Eerst was het FvD, toen BBB, toen NSC en nu weer CDA. Dat komt niet omdat ze zo'n bewondering hebben voor de landsbestuurskunde van Bontenbal en het CDA programma maar omdat ze er een oplossing in zien.
Zodra blijkt dat Bontenbal de migratie, wooncrisis en inflatie niet in 6 maanden op kan lossen stort ook dat weer in.
donderdag 4 september 2025 om 17:39
Hierbij geldt ook dat de persoon en inhoud nauw samenhangen. Ze vertrouwen erop dat een ander persoon dat wel voor elkaar krijgt.Vanielje schreef: ↑04-09-2025 17:37Dat klopt wel maar ik denk dat dit niet is wat Vivalafete bedoelt.
We hebben een grote groep, misschien wel 20% van het electoraat, dat per verkiezing van partij naar partij holt. Eerst was het FvD, toen BBB, toen NSC en nu weer CDA. Dat komt niet omdat ze zo'n bewondering hebben voor de landsbestuurskunde van Bontenbal en het CDA programma maar omdat ze er een oplossing in zien.
Zodra blijkt dat Bontenbal de migratie, wooncrisis en inflatie niet in 6 maanden op kan lossen stort ook dat weer in.
Het komt volgens mij op hetzelfde neer.
donderdag 4 september 2025 om 17:40
Je doet voorkomen alsof de inhoud minder belangrijk is.
En die constatering lijkt me onterecht. Ook omdat mensen doorgaans blijven hangen in een politieke richting/cluster. Die inhoud is niet ineens ondergeschikt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in