Wat stemt Viva?
maandag 1 september 2025 om 20:23
zaterdag 20 september 2025 om 14:54
Ter aanvulling en als goed voorbeeld: als politici die niet van de PVV of JA21 zijn (want van hen verwacht ik niet beter, sterker nog, ik denk dat zij de aanstichters zijn), niet in het geweer komen tegen de gewelddadige extreemrechtse protesten die nu aan de gang zijn op het Malieveld, omdat ze bang zijn daarmee kiezers kwijt te raken, dan vind ik dat klein leven. Idem voor geen kinderen uit Gaza durven laten overkomen, niets durven zeggen over de non-plannen van Wiersma etc. etc.
zaterdag 20 september 2025 om 15:00
Volgens mij bedoelde Sophie Scholl zowel een klein leven in letterlijke zin, waarbij mensen als gevolg zich ook klein maken om geen onrust te veroorzaken. Ook mensen zonder principes.
Het gaat volgens mij over de zwijgende meerderheid. Ik vind het een interessant citaat, maar weet niet of het direct van toepassing is op Nederland.
Het citaat :
"De echte schade wordt aangericht door de miljoenen die willen overleven. De eerlijke mannen die gewoon met rust gelaten willen worden. Degenen die niet willen dat hun kleine leven verstoord wordt door iets groters dan zijzelf. Degenen die geen kant kiezen en geen idealen hebben. Degenen die hun eigen kracht niet willen laten zien, uit angst voor hun eigen zwakheid. Degenen die geen deining willen veroorzaken of vijanden willen maken. Degenen voor wie vrijheid, eer, waarheid en principes slechts fictie zijn. Degenen die klein leven, klein trouwen, klein sterven. Het is de reductionistische benadering van het leven. Als je het klein houdt, houd je het onder controle. Als je geen lawaai maakt, zal de pestkop je niet vinden."
Het gaat volgens mij over de zwijgende meerderheid. Ik vind het een interessant citaat, maar weet niet of het direct van toepassing is op Nederland.
Het citaat :
"De echte schade wordt aangericht door de miljoenen die willen overleven. De eerlijke mannen die gewoon met rust gelaten willen worden. Degenen die niet willen dat hun kleine leven verstoord wordt door iets groters dan zijzelf. Degenen die geen kant kiezen en geen idealen hebben. Degenen die hun eigen kracht niet willen laten zien, uit angst voor hun eigen zwakheid. Degenen die geen deining willen veroorzaken of vijanden willen maken. Degenen voor wie vrijheid, eer, waarheid en principes slechts fictie zijn. Degenen die klein leven, klein trouwen, klein sterven. Het is de reductionistische benadering van het leven. Als je het klein houdt, houd je het onder controle. Als je geen lawaai maakt, zal de pestkop je niet vinden."
zaterdag 20 september 2025 om 15:08
Geen excuus nodig. Ik kan zelf af en toe ongenuanceerd uit de hoek komen.
zaterdag 20 september 2025 om 15:13
Ik wil de boel niet verpesten, maar dit is geen citaat van Sophie Scholl: https://www.mimikama.org/sophie-scholl- ... che-zitat/
Het is in Duitsland misbruikt als Scholl-citaat (de Scholls hebben daar een enorme status, elke stad heeft minimaal een school die naar ze vernoemd is) door extreem-rechtse bewegingen. Het is een prachtig citaat verder, maar er is geen enkel historisch bewijs dat het van Scholl komt.
Het is in Duitsland misbruikt als Scholl-citaat (de Scholls hebben daar een enorme status, elke stad heeft minimaal een school die naar ze vernoemd is) door extreem-rechtse bewegingen. Het is een prachtig citaat verder, maar er is geen enkel historisch bewijs dat het van Scholl komt.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 20 september 2025 om 15:27
De fractievoorzitter van de FvD heeft zich uitgesproken.GriebusDus schreef: ↑20-09-2025 14:54Ter aanvulling en als goed voorbeeld: als politici die niet van de PVV of JA21 zijn (want van hen verwacht ik niet beter, sterker nog, ik denk dat zij de aanstichters zijn), niet in het geweer komen tegen de gewelddadige extreemrechtse protesten die nu aan de gang zijn op het Malieveld, ....
"Net de beelden gezien van de rellen rondom de demonstratie in Den Haag.
Demonstreren tegen de massale immigratie is legitiem en noodzakelijk. Maar geweld en vernieling is nóóit de oplossing.
Totaal onacceptabel."
https://x.com/lidewij_devos/status/1969386941633196449
zaterdag 20 september 2025 om 15:29
Ja, ik lees het. Dank voor de link.Rabarbara schreef: ↑20-09-2025 15:13Ik wil de boel niet verpesten, maar dit is geen citaat van Sophie Scholl: https://www.mimikama.org/sophie-scholl- ... che-zitat/
Ik had het citaat van Tweedekamer.nl, waarbij Ouwehand wordt geciteerd.
Ik lees dat de kritiek is dat het nalatenschap van Scholl wordt geinstrumentaliseerd. Ook door onder andere de AfD en corona-ontkenners in Duitsland.
En dat het concept van de zwijgende meerderheid pas in de jaren 60 gedurende Nixon in zwang kwam. Waarbij Nixon de term overigens als eerst gebruikte.
Zo bezien kan die term ook anders gebruikt worden. Zoals Questy ook zegt.
Maar goed, het is een reden waarom ik niet zo'n voorstander ben van referenties naar de jaren 30. Je slaat snel de plank mis. Ook omdat de context flink anders was.
Sophie Scholl was 12 in 1933. Toen was er al sprake van een totalitair regime.
zaterdag 20 september 2025 om 15:45
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niets van je post.Paradise schreef: ↑20-09-2025 15:29Ja, ik lees het. Dank voor de link.
Ik had het citaat van Tweedekamer.nl, waarbij Ouwehand wordt geciteerd.
Ik lees dat de kritiek is dat het nalatenschap van Scholl wordt geinstrumentaliseerd. Ook door onder andere de AfD en corona-ontkenners in Duitsland.
En dat het concept van de zwijgende meerderheid pas in de jaren 60 gedurende Nixon in zwang kwam. Waarbij Nixon de term overigens als eerst gebruikte.
Zo bezien kan die term ook anders gebruikt worden. Zoals Questy ook zegt.
Maar goed, het is een reden waarom ik niet zo'n voorstander ben van referenties naar de jaren 30. Je slaat snel de plank mis. Ook omdat de context flink anders was.
Sophie Scholl was 12 in 1933. Toen was er al sprake van een totalitair regime.
Je mag van mij de hele dag aan de jaren dertig refereren, maar je moet gewoon correcte citaten gebruiken. Tucholsky, Bonhoeffer, kan allemaal gewoon.
Dat Sophie Scholl 12 was in 1933 klopt. Zij was toen ook geen tegenstander van het regime. Haar ontwikkeling is juist enorm interessant. Maar goed, hier offtopic.
zaterdag 20 september 2025 om 15:49
Ik heb hem nog eens nagelezen, en ik snap hem prima.Rabarbara schreef: ↑20-09-2025 15:45Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niets van je post.
Je mag van mij de hele dag aan de jaren dertig refereren, maar je moet gewoon correcte citaten gebruiken. Tucholsky, Bonhoeffer, kan allemaal gewoon.
Dat Sophie Scholl 12 was in 1933 klopt. Zij was toen ook geen tegenstander van het regime. Haar ontwikkeling is juist enorm interessant. Maar goed, hier offtopic.
Ik haal wat punten aan van de website waar jij naar refereerde. Dat maakt het misschien wat onduidelijk.
En dat van die leeftijd van Scholl is inderdaad wat vaag zie ik nu. Maar de status van Duitsland was toen Scholl jong was (en zeker toen zij ouder werd) zo fundamenteel anders dan de status van het huidige Nederland, dat ik me afvraag of haar citaten überhaupt wel bruikbaar zijn in de huidige tijd. Ook als de citaten wel kloppen.
Scholl heeft nauwelijks een referentiekader van een werkende democratie.
zaterdag 20 september 2025 om 16:00
En hier heb je misschien gelijk in. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Ik ben wat halsstarrig aangaande het gebruik van referenties naar de jaren 30.
Ik zit er mogelijk naast.
zaterdag 20 september 2025 om 16:05
Dank! Dat wist ik niet (en Ouwehand kennelijk ook niet). Ook pijnlijk om te zien dat zo'n uitspraak voor en tegen werkelijk alles kan worden gebruikt.Rabarbara schreef: ↑20-09-2025 15:13Ik wil de boel niet verpesten, maar dit is geen citaat van Sophie Scholl: https://www.mimikama.org/sophie-scholl- ... che-zitat/
zaterdag 20 september 2025 om 16:35
Dat is anders hun achterban. En dat krijg je als je antifa tot terroristen bestempeld. Dan voelt het nazi-tuig zich weer vrij om uit hun holen te kruipen. Ik vind dit typisch iets wat het continue haatzaaien en schuld geven aan asielzoekers de oorzaak van is. En om een vergelijking met de jaren 30 te maken. Toen gingen ze achter de joden en links aan. Nu doen die lui dat met asielzoekers, moslims en linkse mensen.Questy schreef: ↑20-09-2025 15:27De fractievoorzitter van de FvD heeft zich uitgesproken.
"Net de beelden gezien van de rellen rondom de demonstratie in Den Haag.
Demonstreren tegen de massale immigratie is legitiem en noodzakelijk. Maar geweld en vernieling is nóóit de oplossing.
Totaal onacceptabel."
https://x.com/lidewij_devos/status/1969386941633196449
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
zaterdag 20 september 2025 om 16:39
Ik snap dat jij jouw post logisch vindt, maar ik woon niet in jouw hoofd.Paradise schreef: ↑20-09-2025 15:49Ik heb hem nog eens nagelezen, en ik snap hem prima.
Ik haal wat punten aan van de website waar jij naar refereerde. Dat maakt het misschien wat onduidelijk.
En dat van die leeftijd van Scholl is inderdaad wat vaag zie ik nu. Maar de status van Duitsland was toen Scholl jong was (en zeker toen zij ouder werd) zo fundamenteel anders dan de status van het huidige Nederland, dat ik me afvraag of haar citaten überhaupt wel bruikbaar zijn in de huidige tijd. Ook als de citaten wel kloppen.
Scholl heeft nauwelijks een referentiekader van een werkende democratie.
Jouw stelling zou dan gelden voor elk citaat uit een ander tijdsgewricht.
zaterdag 20 september 2025 om 16:47
En nog steeds Joden: bij het inslaan van de ruiten van D66-kantoor bijvoorbeeld werd "k*-d66!!!! K*-joden!!!!!" geroepen, zag ik op een filmpje op nu.nl.Sun.lover schreef: ↑20-09-2025 16:35Dat is anders hun achterban. En dat krijg je als je antifa tot terroristen bestempeld. Dan voelt het nazi-tuig zich weer vrij om uit hun holen te kruipen. Ik vind dit typisch iets wat het continue haatzaaien en schuld geven aan asielzoekers de oorzaak van is. En om een vergelijking met de jaren 30 te maken. Toen gingen ze achter de joden en links aan. Nu doen die lui dat met asielzoekers, moslims en linkse mensen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 20 september 2025 om 16:47
Ja, ik vind tot op zekere hoogte dat dat geldt voor elk citaat uit elk ander tijdsgewricht.
Punt is dat citaten per definitie uit een context worden gerukt. En dat er vaker gedoe om is.
Maar ik weet niet of mijn stellingname daarover klopt.
zaterdag 20 september 2025 om 17:17
Ik hoop dat de daders snel gepakt worden.Sun.lover schreef: ↑20-09-2025 16:35Dat is anders hun achterban. En dat krijg je als je antifa tot terroristen bestempeld. Dan voelt het nazi-tuig zich weer vrij om uit hun holen te kruipen. Ik vind dit typisch iets wat het continue haatzaaien en schuld geven aan asielzoekers de oorzaak van is. En om een vergelijking met de jaren 30 te maken. Toen gingen ze achter de joden en links aan. Nu doen die lui dat met asielzoekers, moslims en linkse mensen.
En die daders kunnen zich niet verschuilen achter de antifa motie van de FVD
Lubach maakt geen grappen over de Islam vanwege zijn veiligheid. Maar dat vind ik jammer.
Mensen moeten zich vrij durven voelen om uit te spreken, of het nu over radicaal rechts, links, asielzoerkers, moslims, christenen gaat.
zaterdag 20 september 2025 om 19:13
Ja, eens. Er is in Duitsland een enorme rel geweest over een anti-Coronamaatregelendemonstratrice (lange woorden zijn een must in Duitsland) die zichzelf met Sophie Scholl vergeleek, omdat zij zogenaamd ook vervolgd werd door de overheid. De Scholls zitten in mijn curriculum, dus ik kom ze elk jaar tegen. Ze zijn natuurlijk ook een tragisch voorbeeld van wat er kan gebeuren als je het goede blijft doen terwijl het kwade aan de macht is. Ik snap wel waarom ze graag geciteerd worden. Maar goed, dat snap jij ook wel, dus ik hoef hier niet te splainen.GriebusDus schreef: ↑20-09-2025 16:05Dank! Dat wist ik niet (en Ouwehand kennelijk ook niet). Ook pijnlijk om te zien dat zo'n uitspraak voor en tegen werkelijk alles kan worden gebruikt.
woensdag 24 september 2025 om 20:50
Daar is geen makkelijk antwoord op.
Ik kan mij het wel voorstellen van Lubach. Met een gezin ga je minder snel grappen maken over dat onderwerp.
Her is een kwalijk soort intimidatie waar wij stilletjes akkoord mee zijn gegaan. We vechten niet echt terug.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in