Wat vinden jullie hier van?

23-01-2021 21:18 825 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het programma KASSA een "tranentrekker"

In het kort: Vrouw heeft bijstand maar omdat ze een thuiswonenden zoon van 22 heeft wordt ze een X bedrag gekort omdat er vanuit gegaan wordt dat zoon bijdraagt aan de kosten.

Afbeelding


https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... -aangepakt

Volgens vrouw heeft de zoon een 0 uren contract op de bloemenveiling maar eigenlijk zegt ze dat ze het vervelend vind om haar zoon geld te vragen.


Graag jullie zeer gewaardeerde mening :-D

TO trapt af:


Bijstand is een sociaal vangnet dat gefinancierd wordt met belastinggeld, daar moet zorgvuldig mee worden omgegaan.

Als iemand met een uitkering samen woont met een kind met een inkomen heeft voeren ze een gezamenlijke huishouding en is het logisch dat de gemeente eist dat die persoon een bijdrage levert en dat dit van de uitkering wordt afgetrokken.

Heeft dat kind geen inkomen, zelfs geen uitkering zal de zaak heroverwogen moeten worden en die ruimte heeft de gemeente.



De regel dat kinderen bijdragen aan de kosten als ze bij een ouder met uitkering inwonen heet de : Kostendelersnorm

En - zoals ik schreef - kan de gemeente daar soepel of minder soepel mee omgaan, het is dus anders dan de toeslagenaffaire.







Ik heb de cijfers even opgezocht.
Normaal is de uitkering van de betrokken vrouw €1022 (zonder toeslagen)
Doordat haar zoon inwoont korten ze haar naar €718,-

Zoon moet dus €304,- bijpassen een redelijk bedrag in mijn ogen.

Afbeelding
Afbeelding

( Bron Kassa)

De kostendelersnorm is redelijk

Totaal aantal stemmen: 187

Mee eens (65%)
Mee oneens (26%)
Ik twijfel nog (9%)
Ik geef een toelichting in de draad (1%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 24-01-2021 00:16
14.80% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
23-01-2021 23:45
Het wordt alleen toegepast als de uitkering een bijstandsuitkering is.
Elke andere vorm van uitkering kent geen kostendelersnorm.


Dat zijn meer verzekeringen en die komen volgens mij ook uit andere potjes.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Geronimo2 schreef:
23-01-2021 23:38
Daar gaan we weer, jij hebt het elke keer over hypocrisie en miljarden naar daar is een reden voor. Dus ja, er gaan miljarden naar bedrijven in subsidies/aanbestedingen of belastingdeals maar er is 1 enorm verschil met de bijstand, zij leveren allemaal geld en banen op waardoor de staat een pot heeft kunnen aanleggen die we de bijstand noemen. Als we die miljarden nu niet uitdelen aan bedrijven dan gaan ze failliet of ze moeten krimpen en dat betekent dat er een hele ris van belastinginkomsten komen te vervallen waardoor ons sociale stelsel gaat wankelen.

Voor Corona was het kwestie van concurrentie, een grote werkgever die de potten vult van de belasting is voor ieder land interessant dus vandaar het strooien.

Het heeft weinig zin om iedere discussie over de bijstand te sturen door emotionele chantage en verwijten. De bijstand is niet meer of minder dan een systeem, dat jij er elke keer een soort heilige tempel van maakt, waar de bezoekers onschendbaar zijn is absurd. Jammer dat je eigenlijk nooit inhoudelijk echt een bijdrage hebt geleverd die niet emotioneel was maar wel economisch onderlegd. Vooral het laatste is belangrijk als je afwegingen wil begrijpen.
Daar gaan we weer.
Ik heb het niet over de bedrijven die boven water worden gehouden.
Ten tweede ben ik op dit moment net zo emotioneel als de Amersfoortse kei.
Ten derde zijn er duizenden die dankzij de bijstand een goed betaalde baan hebben.
Ten vierde ligt de absurditeit in het feit dat de meest vervolgde bevolkingsgroep door jou blijkbaar niet op een nette manier verdedigd mag worden, alleen kritisch bekeken.

Voor de rest doe je er een leuke gooi naar, maar sorry, daar krijg ik alleen maar de slappe lach van. Met alle begrip.
hollebollegijs schreef:
23-01-2021 23:43
Volgens mij heb jij toch een keer geschreven dat je zelf van een bijstandsuitkering leeft?
Dat was jij toch?

Misschien ben je daarom te emotioneel betrokken en kan je beter afstand nemen.
Dat sprookje heb ik hier al jaren aan mijn fiets hangen en dat zal wel komen omdat ik nog nooit een fout woord over mensen in de bijstand heb geschreven en zelfs voor ze opkom.
hollebollegijs schreef:
23-01-2021 23:46
Haal je weer dingen het topic binnen die niet ter zake doen.


Het gaat over mensen in een gezamenlijk huishouden waarvan gevraagd wordt een bijdrage te vragen aan hun - geld verdienende- kinderen.
Geen onredelijke vraag.
Geen onredelijke vraag vind je? Hoezo dat dan? Zodat armoede armoede kan kweken?
hollebollegijs schreef:
23-01-2021 23:47
Dat zijn meer verzekeringen en die komen volgens mij ook uit andere potjes.
Maar tegenwoordig wordt vrijwel iedereen in de bijstand geknikkerd, zelfs als je daar niet hoort (door een arbeidsbeperking).
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-01-2021 23:48

Ten vierde ligt de absurditeit in het feit dat de meest vervolgde bevolkingsgroep door jou blijkbaar niet op een nette manier verdedigd mag worden, alleen kritisch bekeken.




Het gaat hier niet over 'vervolging" maar over mensen die - volkomen legaal - een kind laten inschrijven op hun huisadres waarvan verwacht wordt dat ze meebetalen zoals ook heel veel kinderen kostgeld betalen bij ouders die niet in de bijstand zitten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
23-01-2021 23:53
Maar tegenwoordig wordt vrijwel iedereen in de bijstand geknikkerd, zelfs als je daar niet hoort (door een arbeidsbeperking).


Dat is weer een andere discussie.
Mooi voor een apart topic.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
23-01-2021 23:54
Dat is weer een andere discussie.
Mooi voor een apart topic.
Dat is toch juist relevant? Soms wordt er gedaan alsof bijstand iets tijdelijks is, of dat er genoeg voorzieningen zijn voor mensen die het “echt” nodig hebben. Dat is niet het geval en dat is voor mij de reden waarom ik in welke bijstandsdiscussie dan ook, voorstander ben van óf versoepeling óf mensen gewoon een ziekte uitkering geven.
hollebollegijs schreef:
23-01-2021 23:53
Het gaat hier niet over 'vervolging" maar over mensen die - volkomen legaal - een kind laten inschrijven op hun huisadres waarvan verwacht wordt dat ze meebetalen zoals ook heel veel kinderen kostgeld betalen bij ouders die niet in de bijstand zitten.
Als er heel rigide naar een regel wordt gegrepen met als gevolg dat het leven niet leefbaar meer is dan mag dat dan wel volkomen legaal zijn, maar is desalniettemin een vervolging en dat zou je moeten snappen na die reportage van vanavond.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-01-2021 23:47
Dat zijn meer verzekeringen en die komen volgens mij ook uit andere potjes.
Maar omdat de WAO en de WIA feitelijk niet meer bestaan zitten er dus heel veel mensen in de bijstand die eigenlijk aanspraak zouden moeten kunnen maken op die verzekeringen.

Ik zie mezelf niet als slachtoffer van de kostendelersnorm maar mijn zoon is dat wel degelijk.

Jouw kind kan sparen zoveel hij wil en jij mag zelf bepalen hoeveel hij mee moet betalen aan het huishouden.
Mijn zoon mag door mijn arbeidsongeschiktheid niet meer dan 11.000 euro sparen en moet in mijn ogen overdreven veel meebetalen.
granny71 schreef:
23-01-2021 23:59
Maar omdat de WAO en de WIA feitelijk niet meer bestaan zitten er dus heel veel mensen in de bijstand die eigenlijk aanspraak zouden moeten kunnen maken op die verzekeringen.

Ik zie mezelf niet als slachtoffer van de kostendelersnorm maar mijn zoon is dat wel degelijk.

Jouw kind kan sparen zoveel hij wil en jij mag zelf bepalen hoeveel hij mee moet betalen aan het huishouden.
Mijn zoon mag door mijn arbeidsongeschiktheid niet meer dan 11.000 euro sparen en moet in mijn ogen overdreven veel meebetalen.
Plus de ouders worden niet gekort.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-01-2021 23:53
Het gaat hier niet over 'vervolging" maar over mensen die - volkomen legaal - een kind laten inschrijven op hun huisadres waarvan verwacht wordt dat ze meebetalen zoals ook heel veel kinderen kostgeld betalen bij ouders die niet in de bijstand zitten.
Was het maar alleen kostgeld!
Of betalen jouw kinderen ook 800 euro kostgeld per maand?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-01-2021 23:57
Als er heel rigide naar een regel wordt gegrepen met als gevolg dat het leven niet leefbaar meer is dan mag dat dan wel volkomen legaal zijn, maar is desalniettemin een vervolging en dat zou je moeten snappen na die reportage van vanavond.


Het volstrekt redelijk dat zoon bijdraagt aan de kosten.
Als hij geen inkomen heeft kan de gemeente daar rekening mee houden (zat ook in de uitzending)

En je hebt haar ook een paar keer horen zeggen "ik wil mijn kind geen geld vragen" dat is niet echt een sterk argument.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
24-01-2021 00:01
Was het maar alleen kostgeld!
Of betalen jouw kinderen ook 800 euro kostgeld per maand?

Jouw rekensom geloof ik niet zo.
Iedereen kan op VIVA van alles schrijven.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
24-01-2021 00:00
Plus de ouders worden niet gekort.
Ook dat ja.
hollebollegijs schreef:
24-01-2021 00:02
Het volstrekt redelijk dat zoon bijdraagt aan de kosten.
Als hij geen inkomen heeft kan de gemeente daar rekening mee houden (zat ook in de uitzending)

En je hebt haar ook een paar keer horen zeggen "ik wil mijn kind geen geld vragen" dat is niet echt een sterk argument.
Zoals Granny al stelt, dat komt neer op 800 euro kostgeld in de maand, dus beantwoordt haar vraag maar dan.

Je begint er steeds weer over en lijkt dus het enige te zijn dat je van die reportage hebt vastgehouden.
granny71 schreef:
24-01-2021 00:03
Ook dat ja.
Het lijkt erop te duiden dat je blijkbaar liegt.
Ik snap niet waarom je zo’n topic opent als je pro huidige bijstandsregels bent. Wat wil je dan precies met zo’n discussie. Volgens mij gaat dit niet om de bijstand maar om iets anders.
Doggo schreef:
24-01-2021 00:05
Ik snap niet waarom je zo’n topic opent als je pro huidige bijstandsregels bent. Wat wil je dan precies met zo’n discussie. Volgens mij gaat dit niet om de bijstand maar om iets anders.
Klopt hoor, maar als je dat registreert dan ben je emotioneel en warrig.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
24-01-2021 00:03
Jouw rekensom geloof ik niet zo.
Iedereen kan op VIVA van alles schrijven.
Bel je gemeente en vraag het ze.
Inkomen van zoon is ******bruto per jaar.
granny71 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 10:22
3.04% gewijzigd
granny71 schreef:
24-01-2021 00:08
Bel je gemeente en vraag het ze.
Je hebt je al kwetsbaar genoeg opgesteld, dus laat je maar niet verder provoceren.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 10:30
9.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
24-01-2021 00:05
Ik snap niet waarom je zo’n topic opent als je pro huidige bijstandsregels bent. Wat wil je dan precies met zo’n discussie. Volgens mij gaat dit niet om de bijstand maar om iets anders.
Het bijstandstrekkers bashen is een terugkomend thema op het viva forum.
Topic opener is wisselend maar wel een vaste groep
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de cijfers even opgezocht, zal ze ook in de OP zetten.
Normaal is de uitkering van de betrokken vrouw €1022 (zonder toeslagen)
Doordat haar zoon inwoont korten ze haar naar €718,-

Zoon moet dus €304,- bijpassen een redelijk bedrag in mijn ogen.

Afbeelding
Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
24-01-2021 00:13
Ik heb de cijfers even opgezocht, zal ze ook in de OP zetten.
Normaal is de uitkering van de betrokken vrouw €1022 (zonder toeslagen)
Doordat haar zoon inwoont korten ze haar naar €718,-

Zoon moet dus €304,- bijpassen een redelijk bedrag in mijn ogen.

Afbeelding
Afbeelding
En als zoon 304 euro bijpast dan is dat precies een bijstandsuitkering voor 1!!!! persoon.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
24-01-2021 00:13
Ik heb de cijfers even opgezocht, zal ze ook in de OP zetten.
Normaal is de uitkering van de betrokken vrouw €1022 (zonder toeslagen)
Doordat haar zoon inwoont korten ze haar naar €718,-

Zoon moet dus €304,- bijpassen een redelijk bedrag in mijn ogen.

Afbeelding
Afbeelding
Als zoon boven de huurtoeslag norm verdiend raakt ze die ook kwijt.
En aangezien er meer gegeten gaat worden en gas, water en licht ook voor 2 personen ipv 1 persoon gaat worden blijkt mijn berekening ineens niet zo onbetrouwbaar meer te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven