Wat zit er in jullie overlevingspakket

31-01-2024 10:58 249 berichten
Waarom veel hooggeplaatsten nu waarschuwen voor een dreigende oorlog met Rusland
https://www.ad.nl/buitenland/waarom-vee ... ~a5dccbd2/

Achter een betaalmuur, maar de kern is: "Je moet water in huis hebben, een radio op batterijen en een zaklantaarn die op batterijen werkt. Zodat je de eerste 36 uur kunt overleven.".

Zelf ben ik nog niet verder gekomen dan wat pakken Bar-le-Duc inslaan en bedenken dat ik hoognodig naar de Blokker moet voor een lading batterijen. Zijn jullie al begonnen met het aanleggen van een noodvoorraad en noodpakket?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
01-02-2024 19:44
Precies dit " het leven gaat ook gewoon door " als je overleefd dan gaat het ook door. NIet dat het eenvoudig is, maar overleven is wel een instinct. En instinct staat niet gelijk aan plunderen en roven en elkaar de hersenen inslaan voor een brood.

Dit verzin ik niet zelf, maar zijn de woorden van mijn vriend die echt die oorlog heel bewust heeft meegemaakt. HIj was 17 toen ze naar NL kwamen. Vader als krijgsgevangene genomen, en toch is hij niet zuur, of boos.

Nu is hij nuchter en kan heel goed relativeren. Karakter, geschiedenis en zijn werk ( recherche ) hebben dit teweeg gebracht. Maar veel mensen deugen gewoon hoor.
Ja precies. Ik heb soortgelijke verhalen van mensen uit voormalig Joegoslavië gehoord.

Wat ook hoort bij dat instinct: de mens zoekt van nature de veiligheid van de groep op. Samenwerken is geen keuze, maar zit diep in ons systeem. We zijn sociale dieren die graag in kuddes leven en ook naar elkaar kijken.
Siri schreef:
01-02-2024 19:22
Je kunt het 'ziek' noemen, het is wel de realiteit.

We zijn in de geschiedschrijving gewend om extremen te beschrijven. Maar de gewone mens wordt vaak vergeten.

Ik had het ook niet over deugen van de mens, maar dat de mens elkaar niet noodzakelijk te lijf gaat.

En ook jij maakt weer een volstrekt kunstmatig onderscheid tussen Westerse landen en andere landen: Kiev is ook een tamelijk moderne en Westerse stad, wordt nu regelmatig met raketten beschoten en het leven daar gaat ook gewoon door.
Een realiteit met grote gevolgen voor een grote groep gewone mensen.

Ik maak nergens onderscheid tussen Westerse en andere landen, ik heb het niet eens over andere landen. Wat ik wil zeggen is dat als je niet kan vluchten naar een land dichtbij en er geen uitweg is, de pleuris nog eerder zal uitbreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladylola2022 schreef:
01-02-2024 19:30
Dat he, die stilte van de mensen die een oorlog meegemaakt hebben. Naasten en vrienden zijn verloren, je hoort ze niet, maar die stilte is oorverdovend. Je ziet het soms in de blik die in gedachten is.
Die mensen hadden helemaal geen zaklamp op zolder liggen en 30 flessen water, of kelder vol voedsel. En velen hebben het toch ook gewoon overleefd.

Gek genoeg heb ik dat ook met mijn moeder en grootouders " blij dat ze dit niet mee hoeven te maken" Maar ondertussen groeien onze kinderen en kleinkinderen wel op in deze rumoerige wereld.

Maar je handelt vaak gewoon wel naar de situatie en de mogelijkheden. En wat ik weet van mijn opa, mensen hielpen elkaar, dat hoor ik ook terug van mijn vriend.
Die heeft vlees, die groente en fruit die kolen/hout maar het is anders op het platteland en in dorpen. (hoewel daar in de dorpen ook stevig is huisgehouden)
In de stad kun je ook minder delen, immers, je hebt geen ruimte die je op het platteland wel hebt.

Mijn vriend is pas laat thuis, dus mogelijk heb ik morgen pas een antwoord, ik ben zelf ook wel benieuwd wat hij zegt.
Ja die blik van haar zei alles. Ze hadden zo weinig toen en zoveel wilskracht om toch door te gaan. Dat sterkt me toch een beetje soms, de gedachte aan mijn grootouders.

Ik vind het erger voor mijn kind inderdaad dan voor mijzelf. Ik had gewild dat het allemaal anders zou zijn voor alle kinderen in deze wereld.
Voornu schreef:
01-02-2024 19:12
Ja, ben ik ook van overtuigd. Helemaal als er geen vooruitzicht is op betere tijden, hier of in een ander land binnen Europa bv. Als de overheid het ook niet meer kan oplossen (ik heb zo'n vermoeden dat veel mensen daar onbewust toch vanuit gaan, dat de overheid het wel oplost). Dan blijven er weinig 'gewone' mensen die met het 'gewone' leven doorgaan over.

De vergelijking met WO-2 die iemand hier maakt waarin het gewone leven voor de meeste mensen ook gewoon doorging vind ik ook wat ziek eerlijk gezegd en al helemaal geen voorbeeld van het deugen van de mens.
En mensen gaan er vanuit dat het alleen Nederland betreft en ze dus wel weg kunnen.
Als er grote problemen komen mbt nutsvoorzieningen, voedsel, grondstoffen, medicatie etc is het echt niet meer gezellig met elkaar een moestuintje verzorgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er ook mensen die preventief wegwillen? Naar een land waar offgrid beter te behappen is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, paniek heb ik ook niet.
Ik volg ook niet alles.
Als het gebeurt gebeurt het.
Wij als individu kunnen daar niets aan veranderen.
Nee, ik heb mijn tasje gepakt, veelal met spullen die toch ergens lagen (o.a. inderdaad nog uit de scouting tijd van de kids). Daar wat spul bij aangeschaft en in een grote tas gestopt.
Ik hoef er niets mee, maar het geeft een fijner gevoel omdat ik weet dat ik niet nog alles bij elkaar moet zoeken, mocht het ooit nodig zijn.

Blikvoedsel, potten, droogvoer, dat heb ik normaal ook wel in huis, maar nu gewoon wat extra.

En inderdaad, als het (flink) mis gaat, heb ik geeneens de tijd om dat op te eten of te vluchten.
Ach ja, het idee he.
In de tussentijd gaat mijn leven gewoon door.
Sportclubje, werk, studie erbij, vakantie boeken enz.
We zien wel. Ik ga niet ergens zitten mij druk te maken.

*klopt van dat kaarsje met koolmonoxide! Daar had ik echt niet meer bij stil gestaan.
*droge tondel heb ik in een plastic zakje.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
01-02-2024 00:38
Providers zijn niet verantwoordelijk voor analoge radio. De bekende stations zenden voorlopig nog gewoon via analoge radiosignalen uit (FM). Dat is tot zeker 2035 het geval. Misschien wel langer. Dus tot minimaal 2035 kon je nog allerlei zenders ontvangen op kleine radio's met batterijen.

DAB is een digitaal signaal, dat in de toekomst mogelijk inplaats komt van het analoge radiosignaal. Ook dat digitale signaal gaat straks niet via internetproviders. DAB verschilt wat dat betreft weinig van analoge signalen. Het wordt gewoon uitgezonden.

Voordeel (zeker bij rampen) is dat meer kanalen mogelijk zijn, noodkanalen kunnen worden ingericht en dat extra (tekstt)informatie kan worden meegezonden.

Er zijn ook DAB-noodradio's te koop. Uiteindelijk hetzelfde resultaat. Je kunt dan zenders beluisteren op een kleine DAB-radio met batterijen. Die zijn ook niet zo verschrikkelijk duur.
Maar voorlopig niet nodig dus.
Dank voor je uitleg, Siri ! 😀
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
02-02-2024 08:08
Zijn er ook mensen die preventief wegwillen? Naar een land waar offgrid beter te behappen is?
Nee, want ik zou niet weten waar ik heen zou moeten en een offgrid, buitenleven in een houten hutje zonder goede voorzieningen is gewoon niets voor mij. Tuinieren heb ik helemaal een hekel aan dus een moestuin bij houden pas ik ook voor. Waar zou je heen moeten? Welk land denk je dat er sowieso veilig blijft voor oorlogen/klimaatverandering/black outs, ik noem maar wat?
Canada is me te koud, teveel beren en andere wilde dieren. Noorwegen die kant op, neuh dank je. Een eiland in de grote oceaan misschien, waar nog nooit iemand van gehoord heeft maar daar is het misschien weer te heet.
Ik blijf lekker hier.

Zou je echt emigreren omdat je bang bent voor een eventuele noodsituatie hier?
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee ik niet hoor maar een paar jaar geleden gingen in mijn omgeving wel een paar mensen naar Bulgarije en Portugal toen het erop leek dat het eten schaars werd ten tijde van corona
Water heb ik opgedronken toen er hier in de straat een leiding sprong. Dat scheelde toch wel honderd meter lopen tot de hoek naar het tijdelijke waterpunt. :proud:

Omdat ik kampeer, heb ik wel veel van de genoemde dingen.
Verder: waterfilter, wakawaka zonnepaneeltj, touw en last but not least: een breekijzer.

Iemand van het forum wees me erop dat als de pleuris uitbreekt, de voorraden achter elektrische rolluiken liggen. Die het dan niet meer doen. Vandaar breekijzer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
02-02-2024 08:08
Zijn er ook mensen die preventief wegwillen? Naar een land waar offgrid beter te behappen is?
Wij zouden graag ergens willen wonen waar het rustiger is en meer natuur om ons heen. Maar dat wilden we al en dachten erover na om te gaan verhuizen binnen Europa. Maar nu weten we niet waar we goed aan doen. Is dit wel een moment om zoiets nu aan te gaan?

Offgrid is sowieso niks voor ons, alle planten laat ik doodgaan dus nee :$

Ik denk wel dat ik liever ergens zou zitten waar weinig mensen wonen dan hier in het drukbevolkte Nederland. Maar ja, dat is een gevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
02-02-2024 08:31
Nee ik niet hoor maar een paar jaar geleden gingen in mijn omgeving wel een paar mensen naar Bulgarije en Portugal toen het erop leek dat het eten schaars werd ten tijde van corona
Dat waren toch wappies, die mensen?

Er is in Nederland nooit voedseltekort geweest tijdens de corona-crisis. En dan gaan/willen mensen godbetert naar Portugal en Bulgarije.

Ik kan best begrijpen dat een enkele angsthaas is voorbereid om off the grid te leven.

Maar preventief naar een armer land vertrekken waar het leven zwaarder is, met de angst dat het in Nederland zwaarder wordt slaat nergens op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
02-02-2024 10:17
Dat waren toch wappies, die mensen?

Er is in Nederland nooit voedseltekort geweest tijdens de corona-crisis. En dan gaan/willen mensen godbetert naar Portugal en Bulgarije.

Ik kan best begrijpen dat een enkele angsthaas is voorbereid om off the grid te leven.

Maar preventief naar een armer land vertrekken waar het leven zwaarder is, met de angst dat het in Nederland zwaarder wordt slaat nergens op.
Dit waren geen wappies. Wel mensen die graag zelfvoorzienend willen zijn en dat in Nederland niet kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
02-02-2024 10:24
Dit waren geen wappies. Wel mensen die graag zelfvoorzienend willen zijn en dat in Nederland niet kunnen betalen.
En?
Is het ze gelukt?
Siri schreef:
02-02-2024 10:17
Dat waren toch wappies, die mensen?

Er is in Nederland nooit voedseltekort geweest tijdens de corona-crisis. En dan gaan/willen mensen godbetert naar Portugal en Bulgarije.

Ik kan best begrijpen dat een enkele angsthaas is voorbereid om off the grid te leven.

Maar preventief naar een armer land vertrekken waar het leven zwaarder is, met de angst dat het in Nederland zwaarder wordt slaat nergens op.
Dit dus. Er zijn alleen tijdelijke distributieproblemen geweest, want Nederlanders gingen hamsteruuuh.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het hem net voorgelegd, en inderdaad wat ik eigenlijk wel verwachtte.

Hij voelt niet de noodzaak om een noodpakket aan te leggen.
Het nut van voldoende water ziet hij wel in, nadat ik aangaf dat het toch wel handig is om een X aantal liters in huis te hebben omdat.....
Hij begon over genoeg drinken op voorraad. Toen ik zei, " kijk eens wat je aan water in je koffiemachine hebt zitten in je waterkoker, en wat je aan voorraad hebt.
Dat maakte wel dat hij aangaf " hmm oké qua water heb je een punt " Ja schat je vult de koffiemachine niet met ijsthee.

In the end heeft hij an sich genoeg om het een week of langer vol te houden, maar hij gaat er ook niet vanuit dat je op stel en sprong huis en haard moet verlaten en dus een tas klaar moet hebben staan. Ik overigens ook niet. Paniekzaaierij, waar heel veel aan verdiend wordt door bedrijven die die pakketten verkopen.

Ikzelf ga wel wat water inslaan, was het alleen maar omdat we onlangs zelf bijna een dag zonder water zaten omdat er een storing was. Ik was op dat moment even thuis, dus had er geen last van. Toen ik weer thuis was was het weer opgelost.
Maar als ik thuis zou hebben gewerkt, zou ik me ook wel gered hebben, ik heb altijd in mijn auto flesjes water liggen. Maar eenmaal op, was het ook op.

Maar verder, zal ik het moeten doen met wat ik in huis heb.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
01-02-2024 16:13
Kijk je ook naar Temptation island? Denk je dan ook gelijk dat iedereen vreemd gaat? Is jouw leven dan ook een soort Goede tijden slechte tijden?
Je weet dat er voor TV bepaalde karakters bij elkaar worden gezet zodat er ruzie en gedoe komt? En dat er flink geknipt wordt omdat jij wel graag wil zien hoe iemand voedsel verstopt maar niet hoe iemand voedsel deelt?
Ik zag op de BBC laatst een serie waar een groepje mannen op een onbewoond eiland werd gedropt en moest overleven. Zonder spelelement. Doorsnee mensen. Die hadden het goed met elkaar. Ze bouwden samen van alles en zorgden voor elkaar. Onenigheid werd uitgepraat. Het lijkt me dat dit realistischer is dan een zombiserie of een spelshow.
Dat is dan waarschijnlijk The Island met Bear Grills. Daar zijn meerdere series van en in sommige groepen is het niet zo harmonieus. Gelukkig hebben de meeste groepen (of op gegeven moment) wel door dat ze alleen samen kunnen overleven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaez schreef:
02-02-2024 11:41
En?
Is het ze gelukt?
De mensen die ik ken die dat gedaan hebben is het zeker gelukt. Voor de rest kan ik natuurlijk niet spreken. Die zitten heerlijk vrijstaand met een mooi stukje grond. Hellemaal zelfvoorzienend zijn ze niet maar wel veel meer dan in Nederland en jaloersmakende plekjes wonen ze.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las net dit bericht: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/441 ... es-zijn-op

Dat heeft niks met dit topic te maken, maar alles met dat een eigen voorraad water hebben niet perse te maken hoeft te hebben met een ramp of een dreiging. Maar met een capaciteit die het niet aan kan.

@ Bamboetafeltje, alleen al de rust en dat jaloersmakende plekje ipv in het overbevolkte NL te zitten maakt dat ik mensen die de kans krijgen/nemen en het kunnen helemaal begrijp.

Mijn vriend wil tzt ook terug, met tzt bedoel ik wanneer de kinderen volwassen zijn en het pensioen een feit is. Hij heeft een huis daar, ook vrij afgelegen, bij zijn ouders.
Je waant je daar echt in een oase van rust. Niet van God en alleman verlaten, maar wel dat je buren dichtbij genoeg zijn, maar bij lange na niet op je lip zitten.
Daar zijn maakt dat je echt even helemaal terug de tijd in gaat, daar heb je ook helemaal niet nodig wat je hier wel nodig hebt.

Wat dieren een moestuin fruitbomen en een dorp op 10 minuten verderop waar alles is wat je nodig hebt.
We gaan binnenkort samen een weekje, ik kijk er nu al naar uit om even helemaal uit de ratrace en de hectiek van hier weg te kunnen.

Off topic, sorry.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ok, aangespoord door dit topic heb ik toch maar eens een balletje opgegooid bij mijn man. Die zei dat een voorraadje water, aanstekers, wat droogvoer, kaarsen en batterijen geen gek idee is.

Als er een oorlog komt en een tekort aan alles ga ik toch dood. Ik kan geen dag zonder insuline en heb voor 2 maanden in de koelkast.....
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
Wordt het gezien als een mannending? Vaalt mij op dat veel mensen bij hun man checken of het nodig is nl.
Zelf niet gedaan trouwens, behalve bij de weekboodschappen (die mijn man haalt) op t lijstje extra water genoteerd. Noodradio heb ik helemaal zelf bij bol besteld :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Voornu schreef:
06-02-2024 20:12
Wordt het gezien als een mannending? Vaalt mij op dat veel mensen bij hun man checken of het nodig is nl.
Zelf niet gedaan trouwens, behalve bij de weekboodschappen (die mijn man haalt) op t lijstje extra water genoteerd. Noodradio heb ik helemaal zelf bij bol besteld :)
Nou, ik was er totaal niet mee bezig maar las dit topic en toen had ik er toch wel over nagedacht. Man was er ook niet mee bezig maar bij nader inzien misschien toch wel handig.

Radio op batterijen staat al jaren in de badkamer trouwens.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker. A. Einstein
Alle reacties Link kopieren Quote
Voornu schreef:
06-02-2024 20:12
Wordt het gezien als een mannending? Vaalt mij op dat veel mensen bij hun man checken of het nodig is nl.
Zelf niet gedaan trouwens, behalve bij de weekboodschappen (die mijn man haalt) op t lijstje extra water genoteerd. Noodradio heb ik helemaal zelf bij bol besteld :)
Het lijkt mij geen mannending, maar eerder een 'samending'. Dus dat je overlegt met je partner over het hoe en wat van zo'n pakket. En dat niet de een zonder overleg of aankondiging de slaapkamer volstouwt met flessen water en de ander de kamer binnenloopt en denkt: "WTF?!"
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb naar aanleiding van dit topic ook geïnventariseerd wat ik al in huis heb en wat ik nog wil aanschaffen.

Ik heb vandaag een EHBO-setje gekocht. Normaal gesproken heb ik met een beetje mazzel ergens achter in een la nog wat pleisters liggen, dus dit leek me sowieso wel een goede aanschaf. Heb meteen maar wat extra goede hansaplast pleisters en wondontsmettingsspul gekocht. Nu ligt er in meerdere lades wat. :-D

Verder heb ik nog twee zaklantaarns gevonden, waarvan ik eentje heb voorzien van batterijen en voor de ander wil ik deze week nog nieuwe batterijen kopen.
Ook heb ik nog zo'n hoofdlamp, maar die moet ik via USB opladen, en ik heb me voorgenomen om 'm regelmatig even bij te laden.

Extra flessen water kan ik nog wel gebruiken, bijna alle flessen die ik nu heb liggen hebben bijna de houdbaarheidsdatum bereikt.
Qua extra proviand heb ik nog wat pakken mueslirepen en andere tussendoortjes-repen gekocht.

Wat ik al in huis had:
Kaarsen, lucifers
Opfrisdoekjes, desinfectie handgel
Nood regenponcho's
Cash geld, iets van 30/40 Euro. Dat zal wellicht niet genoeg zijn in geval van een ramp maar is altijd beter dan niets.
Dekens

Een noodradio wil ik nog aanschaffen. Eentje die ook als powerbank en zaklamp kan worden gebruikt.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven