Wat zit er in jullie overlevingspakket

31-01-2024 10:58 249 berichten
Waarom veel hooggeplaatsten nu waarschuwen voor een dreigende oorlog met Rusland
https://www.ad.nl/buitenland/waarom-vee ... ~a5dccbd2/

Achter een betaalmuur, maar de kern is: "Je moet water in huis hebben, een radio op batterijen en een zaklantaarn die op batterijen werkt. Zodat je de eerste 36 uur kunt overleven.".

Zelf ben ik nog niet verder gekomen dan wat pakken Bar-le-Duc inslaan en bedenken dat ik hoognodig naar de Blokker moet voor een lading batterijen. Zijn jullie al begonnen met het aanleggen van een noodvoorraad en noodpakket?
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb flessen water in huis
een radio op batterijen
en batterijen

Radio op batterijen is ook heel verstandig als je een keer flink stroomuitval hebt. Wat met huidige verstopte net, een veel groter/concreter risico is
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee.
Als het zover is, ben ik mooi te laat. :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niets van dat alles. Als er hier eens iets is met het water, heb ik hooguit wat er op dat moment in mijn koffie-apparaat zit. Ik heb wel een zaklamp ergens, nog van een schoolkamp van een van de kinderen. Geen idee waar en of de batterijen niet zijn gaan lekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat cashgeld, macaroni, wcrollen en blikken soep. Ik vrees dat ik vrij snel hulp nodig heb :)
Alle reacties Link kopieren Quote
De drankvoorraad is op peil en we hebben genoeg wc-papier en kattenvoer. Verder moet ik me zien te redden met de potjes en blikjes in de voorraadkast, dus dat zijn lekker veel olijven, truffelmayonaise, risotto, ansjovis en bouillonblokjes, dat soort dingen. Water? Ja, spa rood dus dat is niet lekker tandenpoetsen. Bij kaarslicht, want een zaklamp en batterijen heb ik ook niet.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb eigenlijk niks van dit alles :P
Best erg. Ik zal me er eens een beetje in gaan verdiepen. Ik heb wel genoeg medicijnen en verband etc in huis altijd, dat dan weer wel.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
denk bij 48 uur geen water ook aan: de wc, douchen etc
Alle reacties Link kopieren Quote
O ja, kaarsen heb ik wel! een grote zak waxinelichtjes. En ik heb ook wel zaklantaarns in huis.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
31-01-2024 11:11
denk bij 48 uur geen water ook aan: de wc, douchen etc
Dat douchen zou ik meteen overslaan. Paar dagen niet wassen krijg je niks van
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
31-01-2024 11:02
ik heb flessen water in huis
een radio op batterijen
en batterijen

Radio op batterijen is ook heel verstandig als je een keer flink stroomuitval hebt. Wat met huidige verstopte net, een veel groter/concreter risico is
In geval van die stroomuitval is een radio op batterijen toch vooral handig als je graag naar de radio luistert?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wat flessen water in huis. Nadat mijn wijk ooit van 's ochtends vroeg tot begin avond zonder water zat, en alle wijkbewoners bij de supermarkt stonden om massaal water te kopen en dat dus erg snel op was, heb ik besloten om toch waar wat flessen in te slaan. Genoeg voor koffie, thee, tanden poetsen, wassen en drinkwater voor de katten etcetera.

Ik heb ook een zaklamp op batterijen.

En ik wil dus nog eens een radio op batterijen kopen voor als er een stroomstoring komt. Maar dat roep ik al jaren.

Voedsel heb ik erg weinig op voorraad. Een paar blikjes soep, wat macaroni, dat soort dingen. Maar dus niet veel.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooropstellend dat ik niet perse angst heb dat we het ooit nodig hebben, hebben we voor iedereen in ons gezin (4x) een bug out bag.

Deels voor 'wat als', deels omdat ik het ook wel weer leuk vind om zoiets samen te stellen. Ondanks dat ik echt niet bang ben, geeft het toch een geruststellend gevoel ofzo.

In de rugtassen zit:
Opvouwbare bijl/opvouwbare schep
Mes
Touw
Energierepen
Glow in the dark staafjes
Waterzuiveringstabletten
Aanmaakblokjes
Magnesium vuurslag
Waterdicht/afstotende lucifers
Vaseline
Fire dragon mini oven
RVS beker
Lichtgewicht poncho
Slaapzak
Lichtgewicht tarp
Warmte deken
Cash
Seconden lijm
Radio en zaklamp in een

In mijn optiek missen er nog wat dingen die ik binnenkort ga kopen.
Multitools
Kabelbinders
Houdbaar eten
RVS waterflessen van 0.5 liter

Ik heb genoeg eten en drinken in huis om het een tijdje te kunnen uitzitten.
Ook water.
felidaez wijzigde dit bericht op 31-01-2024 11:54
1.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wat flessen drank en wc papier, go essentials!

Redelijk onzinnig als het het mij vraagt..
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
31-01-2024 11:20
In geval van die stroomuitval is een radio op batterijen toch vooral handig als je graag naar de radio luistert?
Als het een simpele stroomstoring is wel. Maar als het een ramp betreft is het toch fijn dat je het nieuws nog kunt volgen via de radio, als je telefoon leeg is.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier vaak aan gedacht, maar zelden iets mee gedaan.
Ik heb een draagbare radio, maar geen batterijen.
Zaklamp met batterijen heb ik wel in huis.

Overheid adviseert dit:
https://www.denkvooruit.nl/bereid-je-vo ... kket-samen
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
31-01-2024 11:20
In geval van die stroomuitval is een radio op batterijen toch vooral handig als je graag naar de radio luistert?

En om informatie te vergaren. Er wordt ook geadviseerd om dan naar de lokale radiozenders te luisteren.

Hier zo’n opwindradio (van rentepunten ofzo) 2 opwind-zaklantaarns (jaren geleden bij de action gekocht), een zonnepaneel-oplader (ook ergens cadeau gekregen, weet alleen niet meer waar die is 😁)

Verder in huis: kaarsen, waxinelichtjes, water, houdbaar eten, lucifers, normale voorraad wc papier (in geval van nood gebruik ik wel kleding daarvoor), contact geld.

Niet omdat ik bang ben voor een oorlog ofzo, wel omdat het handig is om eea in huis te hebben bij een storing.

Laatst was er hier een flink en langdurig waterlek en mensen deden oproepen op FB omdat ze geen water hadden om de babyvoeding mee aan te maken. Dat vind ik dan weer niet zo slim, dat je dat helemaal niet in huis hebt.
himalaya wijzigde dit bericht op 31-01-2024 11:46
1.06% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
31-01-2024 11:20
In geval van die stroomuitval is een radio op batterijen toch vooral handig als je graag naar de radio luistert?
Ik denk dat je dan ook kunt luisteren naar de rampenzender, met berichten over wat je moet doen en wat niet. Dus niet omdat je het foute uur van 538 niet hoeft te missen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hondenbrokken en blikken
Kattenbrokken en blikken
Kattenbakkorrels

Een emmer om water uit de sloot te halen
Paar dikke dekens
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee, maar ik geef mezelf weinig kans in de apocalyps en heb er ook geen zin in eerlijk gezegd. Denk dat ik meer heb aan een stevig slaapmiddel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wat water, maar sowieso een aardige voorraad aan eten en nog wat drinken. Vooral omdat ik lang houdbare producten in bulk koop als het in de aanbieding is.
Verder ook wel wat batterijen in huis liggen en een powerbank.
Heb sowieso ook redelijk wat kampeerspullen, dus heb ik nog wel een aantal gasflesjes, dus kan ook wel een tijdje koken en als dat op is, ook nog een voorraad hout.
Ook nog een vijver waar veel water in zit, zou eigenlijk nog eens zo'n waterfilter moeten kopen.
Voldoende ehbo spullen en medicijnen.
In de toekomst wil ik ook nog een accu voor de zonnepanelen, dat los kan van het stroomnet.

Ik denk dat ik een week makkelijk uit ga houden. Misschien nog wel langer. Echter is bijna niets aangeschaft met het idee om een tijdje te overleven.
tinytiny wijzigde dit bericht op 31-01-2024 11:52
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
31-01-2024 11:44
Hondenbrokken en blikken
Kattenbrokken en blikken
Kattenbakkorrels

Een emmer om water uit de sloot te halen
Paar dikke dekens
Katten en honden goed vet houden inderdaad
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik word hier een beetje bang van eerlijk gezegd.......
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
31-01-2024 11:50
Katten en honden goed vet houden inderdaad
:-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb best wel wat in huis. Ik houd van een 'goede' voorraad, heb bijvoorbeeld ook genoeg schoonmaakmiddel etc in huis en daarnaast geeft het mij ook wat rust voor een eventuele noodsituatie

Ik heb een noodtas met het volgende:
Fluitje
Mondkapjes
Zakmes
Deken
Ehbo doos
Ibrofen
Paracetamol
Radio
Warmtedeken
Tape
Zeep - tissues - tandenborstels - tandpasta
AA + AAA batterijen
Lucifers + aansteker
Zaklamp + oplader 2x
USB foto's
Natvoer (katten)
Touw

Daar moeten nog kopieen van belangrijke documenten bij en een goede powerbank. En heb daarnaast ook een krat met voedsel wat ik bij nood zo mee kan nemen. En in de schuur een aardige voorraad water.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven