Weer een vrouw gestalkt en vermoord

13-07-2018 10:11 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zonet hoorde ik op de radio dat de ex-vriend van de vrouw die woensdag werd vermoord gearresteerd is. Hij had al eerder vastgezeten op verdenking van stalking, en had een contact- en locatieverbod.
De vrouw had een alarmknop gekregen van de politie, en toch is het misgegaan en is ze vermoord.

Hij is natuurlijk op dit moment alleen maar verdachte, maar zij is wel vermoord.
Ik ben zo verdrietig en boos hierover.
Wat kunnen we doen om te zorgen dat dit soort moorden minder vaak gebeuren ?
https://nos.nl/artikel/2241263-ex-vrien ... achte.html
nounou
nina1966 schreef:
13-07-2018 13:03
Ik ben heel assertief maar iemand die daar buiten geen genoegen mee neemt, je volgt en daarna je huis binnendringt houd je niet tegen. Of iemand die je wil intimideren om straf te ontlopen. Kun je nog zo assertief zijn. Ben ook, nou ja was, redelijk getraind in zelfverdediging en aanverwanten. Toch kon ik niet tegen iemand op die bepaalde sporten uitoefent en een kop of 2 boven me uitsteekt.

Nou ja niet tegen op kunnen.. ondanks een mes heb ik het overleefd en is hij opgepakt. :)
Dat klinkt verschrikkelijk beangstigend :hug:
Snowkitty schreef:
13-07-2018 12:59
Afbeelding

Bij ruim de helft van de vrouwen die vermoord worden, is de dader hun (ex-)partner.

Pff, da's niet best. :-(
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
13-07-2018 12:59
Afbeelding

Bij ruim de helft van de vrouwen die vermoord worden, is de dader hun (ex-)partner.

Dit is echt heel ernstig. Ik wist het, maar zo'n plaatje maakt het wel erg goed duidelijk.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 13-07-2018 13:15
0.63% gewijzigd
nounou
blijfgewoonbianca schreef:
13-07-2018 12:39
Of maken ze het uit juist vanwege die aard ?
In de meeste gevallen wel, denk ik. Niet altijd.
Het magische woord is handhaven.

Dat wordt in Nederland (en niet alleen hier) nog weleens vergeten. Dat regels en opleggingen niets waard zijn zonder handhaving.

Maar het zal mijn onderbuik wel weer zijn. :roll:
Die man had een contact- en gebiedsverbod en had dat al een paar keer gebroken, maar kon toch straffeloos zijn gang gaan! Major fail van politie en justitie.

Gestalkte vrouwen moeten het recht krijgen een taser te dragen en gebruiken. De wetgeving moet worden aangepast zodat dit soort aantoonbaar gestoorde figuren gedwongen opgenomen kunnen worden. Bij gestoord gedrag waar anderen last van hebben, verspeel je in mijn ogen een deel van je burgerrechten.
Alle reacties Link kopieren
Bericht verwijderd.
Quoten lukt niet.
anoniem_371732 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 13:59
Reden: Geprobeerd te quoten maar dat lukt helaas niet.
84.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch heilig geloven in een GPS-enkelband die door de politie te programmeren is. Daarin kunnen geprogrammeerd worden:
- een locatieverbod (de enkelbanddrager mag zich (op bepaalde tijden) niet in een locatie bevinden;
- een locatiegebod (de enkelbanddrager moet zich (op bepaalde tijden) in een locatie bevinden.
Als de persoon met enkelband zich niet aan deze locatieverboden en -geboden houdt, gaat er bij de politie alarm af. Deze persoon kan worden opgespoord, en dan kunnen er bepaalde maatregelen worden genomen.

In geval van een stalkingsslachtoffer kan men diens adres als locatieverbod instellen. Voor een ex-gedetineerde kan men zijn eigen woning of verplichte werkplaats als een locatiegebod instellen.
World of Warcraft: Legion
iris1969 schreef:
13-07-2018 13:08
Triest.

Daarom pleit ik er ook zo voor dat mensen meer voorlichting krijgen over dat type mens en hoe ze op een goede manier en op tijd (waar dat mogelijk is) uit zo'n relatie kunnen stappen. Zodat ze niet uit angst blijven of dit soort dingen achteraf mee moeten maken.

Aan de incidentele gek is echt niets te doen, maar hier is nog zeker wel wat preventief mee te doen.

Zeker als ook politie, de hulpverlening en de rechtelijke macht beter voorgelicht worden.

Er is voorlichting, d.w.z. twintig jaar geleden voordat de wet hinderlijke achtervolging ( juni 2000? ) inging alleen ben ik bang dat het nog altijd niet zo bekend is. Zelf werd mij destijds geadviseerd een stencilpakket/handboek over stalking te bestellen. Het ligt hier nog ergens in een kast maar zal kijken of ik het nog op internet kan vinden.
Hetvrijewoord schreef:
13-07-2018 13:20
Het magische woord is handhaven.

Dat wordt in Nederland (en niet alleen hier) nog weleens vergeten. Dat regels en opleggingen niets waard zijn zonder handhaving.

Maar het zal mijn onderbuik wel weer zijn. :roll:
Maar wat kan er gehandhaafd worden als de stalker zich bevindt op de openbare weg maar wel voor het huis van het slachtoffer zonder dat er een straatverbod is ( of is ingetrokken )?
Bobby-Pin schreef:
13-07-2018 13:41
Er is voorlichting, d.w.z. twintig jaar geleden voordat de wet hinderlijke achtervolging ( juni 2000? ) inging alleen ben ik bang dat het nog altijd niet zo bekend is. Zelf werd mij destijds geadviseerd een stencilpakket/handboek over stalking te bestellen. Het ligt hier nog ergens in een kast maar zal kijken of ik het nog op internet kan vinden.
Het is helaas totaal nog niet bekend.

Kijk maar eens hoe raar veel mensen reageren als vrouwen over hun moeizame relatie met hun rare/enge partner of ex beginnen.

Bijna geen begrip, bijna geen steun en bijna geen concreet advies, alleen maar heel hard wijzen naar je eigen aandeel, waardoor deze vrouwen weer terug in hun schulp kruipen en niet weg durven te gaan of op de verkeerde manier weggaan.

En de omgeving weet ook niet hoe ze goed moeten reageren en de juiste hulp moeten bieden als ze eenmaal weg zijn gegaan.
iris1969 schreef:
13-07-2018 13:50
Het is helaas totaal nog niet bekend.

Kijk maar eens hoe raar veel mensen reageren als vrouwen over hun moeizame relatie met hun rare/enge partner of ex beginnen.

Bijna geen begrip, bijna geen steun en bijna geen concreet advies, alleen maar heel hard wijzen naar je eigen aandeel, waardoor deze vrouwen weer terug in hun schulp kruipen en niet weg durven te gaan of op de verkeerde manier weggaan.

En de omgeving weet ook niet hoe ze goed moeten reageren en de juiste hulp moeten bieden als ze eenmaal weg zijn gegaan.

Ja, best ernstig eigenlijk daar zijn die vrouwen die in zo'n situatie zitten niet mee geholpen. Mocht er sprake zijn van een sluwe stalker dan zal zo'n vrouw mogelijk ook nog aan zichzelf kunnen gaan twijfelen.
Bobby-Pin schreef:
13-07-2018 14:06
Ja, best ernstig eigenlijk daar zijn die vrouwen die in zo'n situatie zitten niet mee geholpen. Mocht er sprake zijn van een sluwe stalker dan zal zo'n vrouw mogelijk ook nog aan zichzelf kunnen gaan twijfelen.
Ook dat nog. Daar zijn deze types sowieso ware meesters in.
Alle reacties Link kopieren
Greenlotus schreef:
13-07-2018 13:33
Bericht verwijderd.
Quoten lukt niet.

Plaatjes kun je ook niet quoten wanneer je nog geen 200 posts hebt, daar ligt het ongetwijfeld aan.
nounou
Ik vind het vooral ontzettend naief als je het slachtoffer de schuld geeft van een gewelddadige relatie. Gelukkig heb ik er nooit ingezeten, maar een vriendin van mij wel en nagenoeg iedereen heeft haar laten vallen. Ze was toch zelf in die relatie blijven zitten? Als hij echt zo gemeen was (psychische mishandeling in dit geval), dan was ze toch wel weg gegaan?

Belachelijk. Echt belachelijk. Ze heeft van een hoop mensen alleen maar oordelen naar haar hoofd gekregen en is uiteindelijk met maar een handjevol mensen achter gebleven.

In het geval van stalking vind ik dat de wet ernstig tekort schiet en zou een taser van mij verplicht mogen zijn voor het slachtoffer.
Kunstenkitsch schreef:
13-07-2018 14:13
Ik vind het vooral ontzettend naief als je het slachtoffer de schuld geeft van een gewelddadige relatie. Gelukkig heb ik er nooit ingezeten, maar een vriendin van mij wel en nagenoeg iedereen heeft haar laten vallen. Ze was toch zelf in die relatie blijven zitten? Als hij echt zo gemeen was (psychische mishandeling in dit geval), dan was ze toch wel weg gegaan?

Belachelijk. Echt belachelijk. Ze heeft van een hoop mensen alleen maar oordelen naar haar hoofd gekregen en is uiteindelijk met maar een handjevol mensen achter gebleven.

In het geval van stalking vind ik dat de wet ernstig tekort schiet en zou een taser van mij verplicht mogen zijn voor het slachtoffer.
Dat is inderdaad vreselijk, maar je ziet het hier op het forum ook volop.

Alsof het slachtoffer er zelf 100% vrijwillig voor kiest om te blijven ipv dat het gemanipuleerd, geïsoleerd, lam geslagen en gebrainwast is :facepalm:

Dat komt dus door gebrek aan voorlichting én de weerstand om zich erin te verdiepen.
iris1969 schreef:
13-07-2018 12:55
Slimme rechter, want veel rechters zien nog steeds niet dat er vaak/meestal een psychische component aan vast zit.

Helaas gaan dergelijke mensen meestal niet naar een psycholoog/psychiater voor een diagnose met behandelplan (tenzij dat afgedwongen wordt), dus hebben deze mensen voor de buitenwereld "niets".
Zeker een slimme rechter.
Ik heb destijds gekozen voor een kort geding aan te spannen ( met bewijsmateriaal ) en niet op de politie en het OM gewacht. Mogelijk is dat een goede tip (als dat nog mogelijk is in deze tijd ) om sneller een straatverbod erdoor heen te krijgen. De politie kon destijds mijn stalker pas inrekenen toen hij, een kennis die mijn huis verliet, ging bumperkleven. Dat werd echter een korte taakstraf. De vrouw van de reclassering nam contact met mij op omdat ze langs wilde komen om te praten en deze vrouw die al heel lang in het vak zat heeft mij met klem gewaarschuwd voor types als mijn ex. Zij gaf als het ware de voorlichting :)
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie van een enkelband (zie mijn vorige bericht)? Dat men de dader toegang ontzegt tot bepaalde gebieden of dwingt aanwezig te zijn in bepaalde gebieden? Ik heb nu het idee dat men de dader niet graag een enkelband oplegt.
World of Warcraft: Legion
hans66 schreef:
13-07-2018 14:38
Wat vinden jullie van een enkelband (zie mijn vorige bericht)? Dat men de dader toegang ontzegt tot bepaalde gebieden of dwingt aanwezig te zijn in bepaalde gebieden? Ik heb nu het idee dat men de dader niet graag een enkelband oplegt.
Stalken gebeurt ook veel digitaal/telefonisch. Een gebiedsverbod is wel een goed begin, met name om de fysieke veiligheid te waarborgen. Maar zo iemand kan je nog steeds lastigvallen en bedreigen via internet of telefoon. Ook zijn er veel (te veel) webcams die niet met een goed wachtwoord zijn beveiligd, waardoor iemand je dus nog altijd in de gaten kan houden.
hans66 schreef:
13-07-2018 14:38
Wat vinden jullie van een enkelband (zie mijn vorige bericht)? Dat men de dader toegang ontzegt tot bepaalde gebieden of dwingt aanwezig te zijn in bepaalde gebieden? Ik heb nu het idee dat men de dader niet graag een enkelband oplegt.
Goed idee, maar deze gek zou denk ik met enkelband en al naar binnen zijn gegaan en dan is de politie denk ik toch niet snel genoeg.

Wel triest hoor, want ze waren beiden nog zo jong. Deze man moet behoorlijk van het pad zijn geweest en zijn leven is nu weggegooid. Om van het hare nog maar te zwijgen :cry:
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
13-07-2018 14:40
Stalken gebeurt ook veel digitaal/telefonisch. Een gebiedsverbod is wel een goed begin, met name om de fysieke veiligheid te waarborgen. Maar zo iemand kan je nog steeds lastigvallen en bedreigen via internet of telefoon. Ook zijn er veel (te veel) webcams die niet met een goed wachtwoord zijn beveiligd, waardoor iemand je dus nog altijd in de gaten kan houden.
Er zou dan ook voorlichting gegeven moeten worden, hoe je bepaalde telefoonnummers kunt blokkeren. Je hebt bijvoorbeeld een hijger aan de telefoon gehad; dan blokkeer je zijn nummer. Maar ik denk dat veel hijgers hun nummers onderdrukken. Dat kun je dan ook blokkeren, maar dan blokkeer je elk onbekend nummer. Dat kan soms een nadeel zijn.

Op Facebook en op Whatsapp kun je berichten blokkeren, maar ik denk dat veel mensen niet weten hoe dat moet.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
iris1969 schreef:
13-07-2018 14:42
Goed idee, maar deze gek zou denk ik met enkelband en al naar binnen zijn gegaan en dan is de politie denk ik toch niet snel genoeg.
Om eerlijk te zijn weet ik niet zo veel van enkelbandprogrammering. Als een dader gevaarlijk is:
- kan men het gebied heel groot maken. De dader heeft bijvoorbeeld geen toegang tot de wijk waarin de vrouw, en niet alleen haar huis of haar straat. De grootte van het gebied kan afhangen van hoe snel de politie kan reageren als de dader toch de wijk in gaat. Het gebied kan ook een hele stad zijn;
- kan men zich afvragen of de dader wel geschikt was voor een enkelband. Er moet door screening wel van te voren worden vastgesteld - vind ik - of de dader in staat is verantwoordelijk om te gaan met de vrijheid van een enkelband. Iemand met een enkelband is veel vrijer en kan veel meer dan iemand in een gevangenis.

https://magazines.rijksoverheid.nl/jenv ... verdieping
hans66 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 14:58
3.82% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Berichten van stalkers moet je niet blokkeren, vanwege dossieropbouw voor de politie zou je ze beter kunnen bewaren.
hans66 schreef:
13-07-2018 14:47
Er zou dan ook voorlichting gegeven moeten worden, hoe je bepaalde telefoonnummers kunt blokkeren. Je hebt bijvoorbeeld een hijger aan de telefoon gehad; dan blokkeer je zijn nummer. Maar ik denk dat veel hijgers hun nummers onderdrukken. Dat kun je dan ook blokkeren, maar dan blokkeer je elk onbekend nummer. Dat kan soms een nadeel zijn.

Op Facebook en op Whatsapp kun je berichten blokkeren, maar ik denk dat veel mensen niet weten hoe dat moet.
Maar naast het telefonisch terreur zal de dader nog meer pesterijtjes weten die online uit te voeren zijn. Denk aan seksadvertenties met de naam van het slachtoffer eronder, een FB pagina openen met haar naam of lijkend op haar naam, abonneren op allerlei dingen waar het slachtoffer niet op zit te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin, dat is helaas zo. Internetstalking kan bijzonder lastig zijn... :(
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven