Wel of geen excuses

24-10-2018 22:46 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week bood de Noorse premier Solberg excuses aan voor het kaalscheren en mishandelen van "moffenmeiden" in Noorwegen in 1945.

De Nederlandse regering moet excuses aanbieden voor de vernederende behandeling van meisjes en vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een verhouding hadden met Duitse bezetters. Dat schrijft Stichting Werkgroep Herkenning woensdag in een brief aan premier Mark Rutte (VVD). Deze ‘moffenmeiden’ werden kaalgeschoren, verkracht en mishandeld.

Afbeelding

Persoonlijk ben ik van mening dat het wel netjes zou zijn maar het is allemaal erg lang geleden.

Tijd voor een poll

Ik vind excuses aan moffenmeiden

Totaal aantal stemmen: 118

Op zijn plaats (43%)
Onzin (55%)
Anders ik ligt het toe in de topic (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het idiote oproepje voort kwam uit een paar metoo geïnspireerde extreem linkse subsidie clubjes, maar die stichting bestaat al sinds 1981

https://www.werkgroepherkenning.nl

Verkrachting vind ik veel te ver gaan, maar dat die dames na de oorlog de rekening kregen gepresenteerd lijkt mij evident.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
25-10-2018 15:32
Klinkt een beetje flauw, maar waaruit blijkt dat de regering in 1945 goed keurde wat er destijds gebeurde?
Wellicht is er toen ook wel gezegd dat men de gang van zaken betreurde?

Misschien heeft het zelfs wel in de krant gestaan, maar ik weet niet of 'de gewone man' van toen geld had voor een dagblad.
Om eigenrichting te voorkomen was er in Nederland een aparte afdeling van justitie ingesteld .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzondere_rechtspleging

Strikt gezien had de Nederlandse regering wel eigenrichting verboden.
Aan de andere kant werden deze vrouwen vaak "aangepakt" onder toeziend oog of met medewerking van de BS (Binnenlandse Strijdkrachten)
Prins Bernhard was aangesteld als bevelhebber van de BS
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik ben niet zo’n voorstander van grote menigtes die voor eigen rechter gaan spelen. Maar ik ben ook wat terughoudend bij het oordelen over zaken die in een hele andere tijd zijn gebeurd. Ik bedoel, iedereen heeft het wel over de joden en zo, maar de Duitsers waren ook geen lieverdjes in die tijd.
Alle reacties Link kopieren
President Erdogan zei het al Nederlanders hebben een laf karakter.
ze brachten hun joodse buren naar de trein richting auswitz en gingen daarna jonge meiden kaalscheren en bespugen
Nora2018 schreef:
25-10-2018 22:12
President Erdogan zei het al Nederlanders hebben een laf karakter.
ze brachten hun joodse buren naar de trein richting auswitz en gingen daarna jonge meiden kaalscheren en bespugen
Ben jij echt, of is dit de partij-account van Denk?
Alle reacties Link kopieren
De nuance. Ik houd ervan.
Alle reacties Link kopieren
Nora2018 schreef:
25-10-2018 22:12
President Erdogan zei het al Nederlanders hebben een laf karakter.
ze brachten hun joodse buren naar de trein richting auswitz en gingen daarna jonge meiden kaalscheren en bespugen
Erdogan noemde de Nederlanders zelfs 'nazi-overblijfselen'
Maar waar baseer jij op dat "de Nederlanders" hun buren naar de trein brachten?

Er was in een ander topic een forumlid die schreef dat het "de Nederlanders" niets kon schelen dat hun Joodse landgenoten werden afgevoerd, ook dit geschiedenistalent kon dit niet feitelijk onderbouwen waarbij niet uitgesloten mag worden dat er Nederlanders waren met een hekel aan Joden die er inderdaad niets om gaven.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
25-10-2018 11:30
Ik heb met veel mensen gesproken die de oorlog hebben meegemaakt. In verschillende leeftijdscategorieën en situaties.
Het is bijna niet voor te stellen hoe het zou zijn om in die tijd te leven laat staan te oordelen, veroordelen vanuit de situatie waarin we nu leven.
Maar dat geld voor natuurlijk voor heel veel zaken.
Over het slavernijverleden bijvoorbeeld.

Het kabinet maakt nog geen officiële excuses voor het slavernijverleden.
Maar heeft het over: ''diepe spijt en berouw''
https://www.nu.nl/politiek/5340125/kabi ... aleb-.html

Wat het verschil is begrijp ik niet helemaal.

Over Srebrenica loopt dezelfde discussie
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Nora2018 schreef:
25-10-2018 22:12
President Erdogan zei het al Nederlanders hebben een laf karakter.
ze brachten hun joodse buren naar de trein richting auswitz en gingen daarna jonge meiden kaalscheren en bespugen
Precies.
Wat dacht je van Sbrenica en de slavernij.
Alle reacties Link kopieren
De huizen van de meegenomen joodse mensen werden leeg geplunderd door de Nederlandse buren.
DuchessMeganMarkle schreef:
26-10-2018 10:25
Precies.
Wat dacht je van Sbrenica en de slavernij.
Wat hebben die met elkaar te maken dan? En waarom denk jij daar conclusies uit te kunnen trekken over “de Nederlanders”?
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
25-10-2018 22:49
Erdogan noemde de Nederlanders zelfs 'nazi-overblijfselen'
Maar waar baseer jij op dat "de Nederlanders" hun buren naar de trein brachten?

Er was in een ander topic een forumlid die schreef dat het "de Nederlanders" niets kon schelen dat hun Joodse landgenoten werden afgevoerd, ook dit geschiedenistalent kon dit niet feitelijk onderbouwen waarbij niet uitgesloten mag worden dat er Nederlanders waren met een hekel aan Joden die er inderdaad niets om gaven.
Suriname heeft een grote bijdrage gehad aan de kant van Nederland tijdens de 2de wereld oorlog, daar wordt nooit over gesproken.
hollebollegijs schreef:
26-10-2018 10:21
Maar dat geld voor natuurlijk voor heel veel zaken.
Over het slavernijverleden bijvoorbeeld.

Het kabinet maakt nog geen officiële excuses voor het slavernijverleden.
Maar heeft het over: ''diepe spijt en berouw''
https://www.nu.nl/politiek/5340125/kabi ... aleb-.html

Wat het verschil is begrijp ik niet helemaal.

Over Srebrenica loopt dezelfde discussie
Zal wel een geldkwestie zijn. Maar dat is een aanname van mij.

Vind het vanuit mezelf gewoon lastig iets te zeggen. Natuurlijk verwerp ik nu al die toestanden maar ga niet beweren dat ik in die tijd een haar beter zou zijn. Ok misschien wel maar ik weet niet.
Alle reacties Link kopieren
Dan wil ook ook excuses voor onze gestolen fietsen en onze paarden niet te vergeten..

Zo kunnen we wel bezig blijven, dit leed hoort bij oorlog en alles is nu wel gezegd ondertussen.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
26-10-2018 10:27
De huizen van de meegenomen joodse mensen werden leeg geplunderd door de Nederlandse buren.
Meestal door de Duitsers
Maar ja dat gebeurde.

Er waren Joden die na de oorlog alles terug kregen en veel waren alles inclusief woning kwijt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
26-10-2018 10:29
Wat hebben die met elkaar te maken dan? En waarom denk jij daar conclusies uit te kunnen trekken over “de Nederlanders”?

Een terecht punt.

Er is en was geen een soort Nederlander.

In de oorlog ook, je had mensen die actief en passief in verzet kwamen.

De grootste groep bleef neutraal.

En je had mensen die actief werden voor de Duitsers dat kon zijn in de productie ( bunkerbouwers) aan het Oostfront als vrijwilliger of door mensen te verraden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik denk dat excuses op zijn plaats zijn. Niet omdat die vrouwen er nog wat aan zouden kunnen hebben en zelfs niet voor hun nabestaanden, maar vooral ook voor onszelf als land. Laten we hiervan leren dat een volksgericht onder geen omstandigheid goed te praten valt. Niks is zwart-wit in het leven en zo mag je het - ook niet voor het gemak - ook nooit behandelen.
-jolijn- schreef:
26-10-2018 13:10
Ik denk dat excuses op zijn plaats zijn. Niet omdat die vrouwen er nog wat aan zouden kunnen hebben en zelfs niet voor hun nabestaanden, maar vooral ook voor onszelf als land. Laten we hiervan leren dat een volksgericht onder geen omstandigheid goed te praten valt. Niks is zwart-wit in het leven en zo mag je het - ook niet voor het gemak - ook nooit behandelen.
Bedoel je dat “het Nederlandse volk” excuses moet aanbieden?
Daar voel ik niet zo veel voor. Ik voel me niet verantwoordelijk voor de wandaden die voorouders van andere Nederlanders hebben gepleegd.
Nee, een politiek excuus. Ook overigens door mensen die die tijd niet hebben meegemaakt. Zo gaat dat nu eenmaal.
-jolijn- schreef:
26-10-2018 13:55
Nee, een politiek excuus. Ook overigens door mensen die die tijd niet hebben meegemaakt. Zo gaat dat nu eenmaal.
Maar een politiek excuus is toch alleen logisch als de wandaden in opdracht van of door de overheid zijn begaan? Je kunt toch geen excuses aanbieden voor iets waaraan je zelf part noch deel hebt gehad? Dan is het toch een onzinnig en loos gebaar?

Ik heb een interview gelezen met een mevrouw van de stichting die deze oproep heeft gedaan. Zij is dochter van een Duitse soldaat en een Nederlandse vrouw. Heel schrijnend om haar verhaal te lezen en een “goed” voorbeeld van wat mensen elkaar aan kunnen doen. Maar de politiek en/of de overheid hebben hier in mijn ogen geen rol, behalve mogelijk als subsidieverstrekker voor deze stichting.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
26-10-2018 10:27
De huizen van de meegenomen joodse mensen werden leeg geplunderd door de Nederlandse buren.
Ook al onwaar. De joodse huizen werden leeggehaald door een verhuis- en opslagbedrijf van een beruchte NSB’er. De inboedels gingen naar Duitsland.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Nora2018 schreef:
25-10-2018 22:12
President Erdogan zei het al Nederlanders hebben een laf karakter.
ze brachten hun joodse buren naar de trein richting auswitz en gingen daarna jonge meiden kaalscheren en bespugen
De Nederlanders brachten niet hun joodse buren naar de trein. Verder kan Erdogan beter eerst eens de rotzooi in eigen huis benoemen, namelijk de slavernij in het Ottomaanse Rijk, de genocide op de Armeniërs, de ethnische zuiveringen waarbij miljoenen niet-Turken uit Anatolië werden verdreven en nu de onderdrukking van de Koerden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
26-10-2018 14:16
De Nederlanders brachten niet hun joodse buren naar de trein. Verder kan Erdogan beter eerst eens de rotzooi in eigen huis benoemen, namelijk de slavernij in het Ottomaanse Rijk, de genocide op de Armeniërs, de ethnische zuiveringen waarbij miljoenen niet-Turken uit Anatolië werden verdreven en nu de onderdrukking van de Koerden.
naar rato werden uit nl. de meeste Joden gedeporteerd. Met medewerking van de nederlanders
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
26-10-2018 14:16
De Nederlanders brachten niet hun joodse buren naar de trein.
Ze brachten ze niet letterlijk naar de trein nee, maar verraadde ze wel. (Niet allemaal)
En allemaal voor een paar rotcenten.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
26-10-2018 15:19
naar rato werden uit nl. de meeste Joden gedeporteerd. Met medewerking van de nederlanders

Daar is een hele goede en logische verklaring voor.
Je hebt verstand van zaken schreef je dus zal het een kleine moeite voor je zijn deze verklaring
met ons te delen.

Ik wacht tot 22:00 en dan zal ik het hier uitleggen.

Gratis tips : bestuur
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven